Gå til innhold

Dråpen som fikk begeret til å renne over - vaganer datter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

En rekke digge retter kan lages av blomkål, squash, sopp, søtpotet. Falafel kan lages av gresskar feks. Pasta med en rekke tilbehør/sauser, saltbakte poteter, focaccia, salater med couscous eller quinoa, ratatouille… Kun fantasien som setter begrensning. 

Anonymkode: 56ac0...756

Nesten alt dette du nevner er jo tilbehør i ulike retter. 

Ja, ja, jeg skal uansett ikke i noen konfirmasjon i år, så jeg trenger ikke å tenke på dette. 

Spis hva dere vil for meg, men husk å respektere at flesteparten av oss fremdeles foretrekker vanlig mat. 

Anonymkode: 02e7b...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Du må nok jobbe litt med hersketeknikken din. Med dine argumenter kan man ikke invitere noen ril noe fordi man risikerer at ikke alle liker alt. Man kan lage mange forskjellige retter uten kjøtt, fisk, egg og melk, så om noen ikke liker NOE av det som står på bordet basert på råvarene så er det faktisk de som eier problemet. 

Anonymkode: 21e9e...c36

Hvis jeg skal drive med hersketeknikker trenger jeg ganske mye trening. Det er absolutt ikke noe jeg vil eller kan drive på med. Så takk for komplementet! De fleste pleier kjenne omgangskretsen sin og hva de i sin omgangskrets liker og ikke liker, kan spise og ikke kan spise, tåler og absolutt ikke tåler (nøtteallergi kan være alvorlig altså, så noen ting har du helt rett i kan være veldig kjekt å få avkreftet at folk har allergier mot). I alle fall er kjøtt det tryggeste valget.

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissSaigon skrev (6 timer siden):

Dere som får piggene ut ved tanken på å ikke få spise kjøtt i ett måltid i livet, tror dere at veganere går kronisk sultne? At de aldri spiser mat som er god? At god mat = kjøtt i alle sammenhenger?

Eller kan det være at dere blir overveldet av fordommer uten egentlig å ha tenkt nok gjennom holdningene deres? 

Det er ganske mye mer enn kjøtt. God mat er ost, retter med egg, smør, melk og fisk. Det finnes god mat uten de ingrediensene også, men det blir ganske begrensende.

Anonymkode: 7fa85...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nesten alt dette du nevner er jo tilbehør i ulike retter. 

Ja, ja, jeg skal uansett ikke i noen konfirmasjon i år, så jeg trenger ikke å tenke på dette. 

Spis hva dere vil for meg, men husk å respektere at flesteparten av oss fremdeles foretrekker vanlig mat. 

Anonymkode: 02e7b...9c7

Mesteparten var råvarer, som kan brukes i vegansk tapas (som er det som skal serveres i konfirmasjonen). I tillegg en del retter som er ganske vanlig å servere ved tapas. Ingen av de bønner, linser og belgfrukter, som du ikke likte. Mer enn nok til å bli mett, selv for de som ikke tåler soya eller misliker tøysekjøtt. 
 

Det finnes tusenvis av andre retter, men det ville vært litt teit å foreslå en hovedrett til tapas. 
 

 

Anonymkode: 56ac0...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hun ha noen kaker? Ikke det største kakebordet kanskje, siden det er helt vegansk. Men frukt og kaker uten melk og egg er jo godt det. (Jeg er ikke ironisk, bare så det er sagt) Jeg hadde kommet i konfirmasjon, feiret konfirmanten, spist meg god og mett. Finnes mye god mat som er vegansk. 

Anonymkode: 3be20...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg skal drive med hersketeknikker trenger jeg ganske mye trening. Det er absolutt ikke noe jeg vil eller kan drive på med. Så takk for komplementet! De fleste pleier kjenne omgangskretsen sin og hva de i sin omgangskrets liker og ikke liker, kan spise og ikke kan spise, tåler og absolutt ikke tåler (nøtteallergi kan være alvorlig altså, så noen ting har du helt rett i kan være veldig kjekt å få avkreftet at folk har allergier mot). I alle fall er kjøtt det tryggeste valget.

Anonymkode: 1247f...dcf

Å antyde at du suger på hersketeknikk er ikke et kompliment 😅

Men hvorfor er det så viktig at folk får kjøtt når det ellers er nok av smakfulle retter å velge i? Det er snakk om ett måltid, ikke at noen blir tvunget til et kosthold de ikke ønsker. I mange av rettene kommer man ikke engang på at det ikke er kjøtt, men bare vissheten om at det mangler er nok til at du har avgjort at det ikke er et fullverdig måltid?

Anonymkode: 21e9e...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Å antyde at du suger på hersketeknikk er ikke et kompliment 😅

Men hvorfor er det så viktig at folk får kjøtt når det ellers er nok av smakfulle retter å velge i? Det er snakk om ett måltid, ikke at noen blir tvunget til et kosthold de ikke ønsker. I mange av rettene kommer man ikke engang på at det ikke er kjøtt, men bare vissheten om at det mangler er nok til at du har avgjort at det ikke er et fullverdig måltid?

Anonymkode: 21e9e...c36

Jeg vet at det ikke er ment slik i og med at du antakeligvis tror at det er noe å være stolt av. Men jeg tar det slik for jeg er faktisk stolt av å ikke drive på med annet enn argumenter. Hvorfor det er viktig å finne noe som de fleste liker heller enn noe de færreste liker? For at det skal være så hyggelig for så mange som mulig heller enn noe som huskes for det der nesten ingen avv oss fikk oss til å spise.

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg hæler ikke bønner, linser og alskens belgfrukter. Hva blir det igjen da? 

Anonymkode: 02e7b...9c7

Poteter, rotgrønnsaker, couscous, ris, humus, baba ganoush, pitabrød, rista kikerter, aloo gobi.. Og stort sett hele den midtøstiske og asiatiske matverden. 

Anonymkode: f1dd9...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet at det ikke er ment slik i og med at du antakeligvis tror at det er noe å være stolt av. Men jeg tar det slik for jeg er faktisk stolt av å ikke drive på med annet enn argumenter. Hvorfor det er viktig å finne noe som de fleste liker heller enn noe de færreste liker? For at det skal være så hyggelig for så mange som mulig heller enn noe som huskes for det der nesten ingen avv oss fikk oss til å spise.

Anonymkode: 1247f...dcf

Men det er jo mat. God mat, til og med. Det er bare ikke maten du er vant til. 

Anonymkode: 21e9e...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men det er jo mat. God mat, til og med. Det er bare ikke maten du er vant til. 

Anonymkode: 21e9e...c36

Jeg bryr meg ikke, jeg er ikke der, jeg har ikke noe med det å gjøre. Kos deg!

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke, jeg er ikke der, jeg har ikke noe med det å gjøre. Kos deg!

Anonymkode: 1247f...dcf

Kos meg? Hvor?

Går det i surr for deg, eller innser du at du ikke har noen fornuftige argument for påstanden din annet enn ‘jeg liker ikke’, som en trassig femåring?

Anonymkode: 21e9e...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Vegansk mat er "kjøtt"-boller uten kjøtt i seg. Du finner ikke tilsvarende andre veien, pølser som smaker agurk uten noen agurk i seg. Men veganere har en merkelig opphengthet i at ting skal være en erstatning for kjøtt, men "smake" kjøtt (det smaker ikke kjøtt, det smaker bare fælt). Poteter, salat, pasta, ris, er alt sammen greit. Det er disse "kjøtt"-greiene som er fæle. Når coronaen brøt ut og det var prat om å isolere seg, ikke gå ofte på butikken, så solgte butikkene ut nesten alt som var av dagligvarer. Men "kjøtt"-erstatningene til veganerne fikk være i fred. Det var det ingen som ville ha. Det er en grunn til det.

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg skal si det neste gang jeg har servert veganere kjøtt i smug.

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Deg. Du skrev noe men så likte du det ikke når du selv fikk det servert.

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det har ikke med noe av det du skriver å gjøre. Det har å gjøre med at når det serveres "vegetarisk" (i stedet for kjøttfri) så handler det om diverse merkelige retter med "i stedet for kjøtt". "Pølse laget av E-stoffer i stedet for kjøtt", "vegetariske kjøttboller", "vegetarkjøttdeig", "vegetarpizza". Ingenting av dette smaker noe videre. Det er derfor det så ofte havner i den utgår på dato-disken på Kiwi og Rema. Det går an å ta hensyn til to grupper mennesker, de som ikke spiser kjøtt og de som spiser kjøtt, ved å lage noe som er kjøtt- og vegetar-fritt. Trenger ikke bruke "kjøtterstatning", holder fint med god gammeldags husmanskost uten kjøtt. Det er mulig å vise hensyn for alle, heller enn å trykke i enten den ene eller andre gruppen noe de ikke vil ha, ellers må de gå sultne.

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Altså viser det at jeg vet en hel del. Det er fullt mulig å lage kjøttfri mat uten diverse "i stedet for kjøtt"-erstatninger. Hvorfor blir dere så i harnisk over at ikke alle elsker disse vegetar-"smaker akkurat som kjøtt"-erstatningene deres? Er det ikke lov å ikke like det?

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da får du ta tak i noen andre. Så lenge du siterer meg eller prater om "dere som ikke spiser vegansk", som inkluderer meg, så får du bare akseptere at jeg svarer for min del. For min del handler dette om produkter som er like æsj for meg som kjøtt er for veganere. Jeg har faktisk like mye rett til å æsje meg og å nekte å spise "i stedet for kjøtt men smaker akkurat som kjøtt"-produkter (som slettes ikke "smaker akkurat som kjøtt") som veganere har lov til å æsje seg over og nekte å spise kjøtt. Det er fullt mulig å finne en mellomting, noe som ikke inneholder "i stedet for kjøtt men smaker akkurat som kjøtt"-produkter eller kjøtt for den delen.

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Oi da. På seg selv kjenner en (ikke) andre.

Enda merkeligere er det at det som veganere brekker seg over er noe de ønsker å etterligner.

Hva er feil med å drite i å lage mat som kun tilfredsstiller en liten gruppe i stedet for å bare lage mat som alle kan spise? Hvorfor MÅ du trykke i folk "i stedet for kjøtt"-greiene dine? Holder det ikke med å lage god mat uten kjøtt bare? Hvorfor "erstatning for kjøtt, smaker akkurat som kjøtt"? Og mest av alt, hvorfor blir du så opprørt av at det finnes de av oss som synes disse "er ikke kjøtt men smaker akkurat som kjøtt" (noe det ikke gjør) smaker forferdelig?

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Få se om du klarer å forstå dette:

Gruppe A liker ikke ingrediens 1 men de liker ingrediens 2.

Gruppe B liker ikke ingrediens 2 men de liker ingrediens 1.

Det er fullt mulig å lage mat som ikke inneholder ingrediens 1 eller 2. Det er fullt mulig å lage ingrediens 1 og 2 ved siden om så kan de som vil ha det ene eller det andre i tillegg til maten i øvrig forsyne seg av det de vil ha.

Mer komplisert er det ikke.

Resten er bare du som vil kverulere.

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei, jeg diskuterer ut fra litt andre premisser bare. Det gås ut fra at fordi noe uten disse kjøtterstatningsgreiene er vegansk så betyr det at så lenge det er vegansk så vil alle like det, selv med disse kjøtterstatningsgreiene. Det er like dumt som å påstå at i og med at noen spiser kjøtt så liker de alt som er av kjøtt (rakafisk, gåselever, hestekjøtt, smalahove, lever, +++). Skjønner du eller er dette for komplisert for deg?

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis jeg skal drive med hersketeknikker trenger jeg ganske mye trening. Det er absolutt ikke noe jeg vil eller kan drive på med. Så takk for komplementet! De fleste pleier kjenne omgangskretsen sin og hva de i sin omgangskrets liker og ikke liker, kan spise og ikke kan spise, tåler og absolutt ikke tåler (nøtteallergi kan være alvorlig altså, så noen ting har du helt rett i kan være veldig kjekt å få avkreftet at folk har allergier mot). I alle fall er kjøtt det tryggeste valget.

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet at det ikke er ment slik i og med at du antakeligvis tror at det er noe å være stolt av. Men jeg tar det slik for jeg er faktisk stolt av å ikke drive på med annet enn argumenter. Hvorfor det er viktig å finne noe som de fleste liker heller enn noe de færreste liker? For at det skal være så hyggelig for så mange som mulig heller enn noe som huskes for det der nesten ingen avv oss fikk oss til å spise.

Anonymkode: 1247f...dcf

 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke, jeg er ikke der, jeg har ikke noe med det å gjøre. Kos deg!

Anonymkode: 1247f...dcf

Åh, litt bryr du deg visst 😅

Anonymkode: 21e9e...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kos meg? Hvor?

Går det i surr for deg, eller innser du at du ikke har noen fornuftige argument for påstanden din annet enn ‘jeg liker ikke’, som en trassig femåring?

Anonymkode: 21e9e...c36

Hæ? Hva er det du rabler om nå? Jeg har nevnt flere ting.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

De fleste pleier kjenne omgangskretsen sin og hva de i sin omgangskrets liker og ikke liker, kan spise og ikke kan spise, tåler og absolutt ikke tåler (nøtteallergi kan være alvorlig altså, så noen ting har du helt rett i kan være veldig kjekt å få avkreftet at folk har allergier mot). I alle fall er kjøtt det tryggeste valget.

Anonymkode: 1247f...dcf

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det er viktig å finne noe som de fleste liker heller enn noe de færreste liker? For at det skal være så hyggelig for så mange som mulig heller enn noe som huskes for det der nesten ingen avv oss fikk oss til å spise.

Anonymkode: 1247f...dcf

Hva du gjør er opp til deg. Jeg forsto det som at du skulle spise en masse retter som er kjempegode som ikke inneholder kjøtt. Gjør det! Kos deg! Ønsker deg virkelig alt godt. Men jeg er ikke interessert. Og jo, jeg har en rekke gode argumenter for hvorfor en skal lage mat som er tilpasset de fleste av gjestene, heller enn å lage eller bestille mat som en vet de færreste vil like. Jeg har forklart hvorfor. Ditt argument er at, "men det er bare smak, det er argumentet ditt". Ja, mat er smak. Og smaker det ikke så er det jo ikke akkurat vellykket å servere den maten. Men du gjør som du vil. Kos deg med maten din!

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hæ? Hva er det du rabler om nå? Jeg har nevnt flere ting.

Hva du gjør er opp til deg. Jeg forsto det som at du skulle spise en masse retter som er kjempegode som ikke inneholder kjøtt. Gjør det! Kos deg! Ønsker deg virkelig alt godt. Men jeg er ikke interessert. Og jo, jeg har en rekke gode argumenter for hvorfor en skal lage mat som er tilpasset de fleste av gjestene, heller enn å lage eller bestille mat som en vet de færreste vil like. Jeg har forklart hvorfor. Ditt argument er at, "men det er bare smak, det er argumentet ditt". Ja, mat er smak. Og smaker det ikke så er det jo ikke akkurat vellykket å servere den maten. Men du gjør som du vil. Kos deg med maten din!

Anonymkode: 1247f...dcf

Men hva er det med de kjøttfrie rettene du ikke liker? Kan ikke et måltid være komplett uten kjøtt eller fisk? 

Anonymkode: 21e9e...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men hva er det med de kjøttfrie rettene du ikke liker? Kan ikke et måltid være komplett uten kjøtt eller fisk? 

Anonymkode: 21e9e...c36

Her er det ikke bare det at det ikke kan være kjøtt. Det kan heller ikke være fisk, skalldyr, honning, egg, melk, fløte, smør, ost eller andre meieriprodukter. I tillegg må bunaden droppes på grunn av ullstoffene, skinnsko er utelukket og dunjakke går heller ikke. Nå vet jeg jo ikke om det forventes av gjestene at de skal kle seg vegansk,  men jeg regner med at det er like ille for veganere å se folk i ulltøy som å se noen spise kremkake.

Anonymkode: 7fa85...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Her er det ikke bare det at det ikke kan være kjøtt. Det kan heller ikke være fisk, skalldyr, honning, egg, melk, fløte, smør, ost eller andre meieriprodukter. I tillegg må bunaden droppes på grunn av ullstoffene, skinnsko er utelukket og dunjakke går heller ikke. Nå vet jeg jo ikke om det forventes av gjestene at de skal kle seg vegansk,  men jeg regner med at det er like ille for veganere å se folk i ulltøy som å se noen spise kremkake.

Anonymkode: 7fa85...992

Har noen sagt at veganere generelt lider av å se noen spise kremkake? Eller kan det være at du trekker dette litt vel langt?

Anonymkode: 21e9e...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Her er det ikke bare det at det ikke kan være kjøtt. Det kan heller ikke være fisk, skalldyr, honning, egg, melk, fløte, smør, ost eller andre meieriprodukter. I tillegg må bunaden droppes på grunn av ullstoffene, skinnsko er utelukket og dunjakke går heller ikke. Nå vet jeg jo ikke om det forventes av gjestene at de skal kle seg vegansk,  men jeg regner med at det er like ille for veganere å se folk i ulltøy som å se noen spise kremkake.

Anonymkode: 7fa85...992

Nå er veganere forskjellige mennesker med forskjellige syn, umulig å definere alle som en. Du finner de som aktivt går mot andres valg, det skal en ikke akseptere. Da snakker vi om de som kaster maling på andres klær, går inn på en restaurant for å ødelegge måltid for noen eller saboterer en bonde. 
 

Men det er egentlig ett enkelt skille her. Hva du kjøper og konsumerer er ditt valg. Hva veganere kjøper og konsumerer er en veganer sitt valg. Dvs du kan ta på deg det du ønsker og kjøpe den maten du ønsker, men du kan ikke forvente å bli servert eller få det fra en veganer, da en veganer ikke ønsker bidra til konsum av animalske produkter. Det er der grensen for gjensidig respekt går. En bunad du har arvet eller kjøpt selv vil derfor ikke være en del av konsumet til en veganer og i utgangspunktet irrelevant for vedkommendes prinsipielle levemåte. 

Anonymkode: 56ac0...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men hva er det med de kjøttfrie rettene du ikke liker? Kan ikke et måltid være komplett uten kjøtt eller fisk? 

Anonymkode: 21e9e...c36

Hva er det som gjør at du absolutt må få andre til å si at vegansk mat er godt? Kan du ikke bare respektere at andre ikke har ett ønske om å spise vegansk, og ikke minst forstår du ikke at din personlige smak ikke betyr noen ting? Jeg er vegetarianer, men jeg forstår da uten problemer at mange ikke ønsker å spise vegetarisk, og jeg tilpasser maten til meg selv og til mine gjester.  

Anonymkode: c4499...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Har noen sagt at veganere generelt lider av å se noen spise kremkake? Eller kan det være at du trekker dette litt vel langt?

Anonymkode: 21e9e...c36

Da kunne jo mor til konfirmanten ha tilbud om vanlig mat til gjestene. 

Anonymkode: 7fa85...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nå er veganere forskjellige mennesker med forskjellige syn, umulig å definere alle som en. Du finner de som aktivt går mot andres valg, det skal en ikke akseptere. Da snakker vi om de som kaster maling på andres klær, går inn på en restaurant for å ødelegge måltid for noen eller saboterer en bonde. 
 

Men det er egentlig ett enkelt skille her. Hva du kjøper og konsumerer er ditt valg. Hva veganere kjøper og konsumerer er en veganer sitt valg. Dvs du kan ta på deg det du ønsker og kjøpe den maten du ønsker, men du kan ikke forvente å bli servert eller få det fra en veganer, da en veganer ikke ønsker bidra til konsum av animalske produkter. Det er der grensen for gjensidig respekt går. En bunad du har arvet eller kjøpt selv vil derfor ikke være en del av konsumet til en veganer og i utgangspunktet irrelevant for vedkommendes prinsipielle levemåte. 

Anonymkode: 56ac0...756

Her synes jeg du drar det langt den andre veien. Hvis det er greit med animalske produkter andre har kjøpt og konsumerer er det jo ingen bits i å gjøre maten helt vegansk. Det er jo mir som betaler, regner jeg med, og gjestene som konsumerer.

Anonymkode: 7fa85...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Her synes jeg du drar det langt den andre veien. Hvis det er greit med animalske produkter andre har kjøpt og konsumerer er det jo ingen bits i å gjøre maten helt vegansk. Det er jo mir som betaler, regner jeg med, og gjestene som konsumerer.

Anonymkode: 7fa85...992

Da er vi helt uenige, jeg mener det er ett enkelt og klart skille mellom det du har styring over og hva andre har styring over. 

Anonymkode: 56ac0...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da kunne jo mor til konfirmanten ha tilbud om vanlig mat til gjestene. 

Anonymkode: 7fa85...992

Vanlig mat? 

Anonymkode: 21e9e...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Vanlig mat? 

Anonymkode: 21e9e...c36

Ja. Det er bare et lite mindretall som ønsker å spise bare vegansk. De fleste spiser vanlig mat med en blanding av vegetabilske og animalske råvarer.

Anonymkode: 7fa85...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kaker? 

Finnes det mange gode og fine veganske kaker? 

Anonymkode: e93cc...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo helt ekstremt selvsentrert hvis man er den eneste veganeren i selskapet og velger å UTELUKKENDE servere vegansk mat. Snakk om å prioritere egne preferanser og prøve å gjøre seg selv interessant.

Anonymkode: 291f4...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...