Gå til innhold

Dråpen som fikk begeret til å renne over - vaganer datter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vår datter på 14 år har funnet på at hun er veganer.
Greit, jeg kan respektere det valget.

I morgen er det første påskedag, og vi pleier å ha masse folk på besøk til påskelam.
Har snakket med henne og planlagt hva hun skal spise i morgen.

Før i kveld sitter jeg og stikker hvitløk, rosmarin og timian inn i lammelårene for at de skal ligge over natten og ta til seg smaken.
Hun kommer inn på kjøkkenet, se hva jeg holder på med og begynner å lage oppkast/brekningslyder for å vise hvor mye hun misliker det.

Jeg fikk nok, sendte henne opp på rommet sitt.
Brukte litt tid til å roe meg ned, gikk opp og fortalte henne at jeg respekterer hennes valg og har lagt til rette for henne i morgen. Jeg forventer at hun også respekterer at andre ikke deler hennes valg når det kommer til mat, og det å komme med brekningslydet når jeg forbereder kjøttet ikke er akseptabelt. Hun ble selvfølgelig skikkelig sur.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 5e590...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 år?? Veldig umoden for alderen kanskje?

 

Hvis dette faktisk stemmer hadde hun ikke vært velkommen i den middagen. 

Anonymkode: 321bb...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du taklet det på en helt grei måte. Regner med at hun har fått den gjengse «ikke greit å si æsj til mat»-oppdragelsen opp gjennom årene, men at hun er litt «nyfrelst» veganer og prøvde seg på litt moralisering.
 

Tenker det er viktig å holde dialogen om respekt for andres valg varm i fredstid også. Hun kan også ha nytte av å bidra mer på matlagingsfronten?
 

Hun er i en veldig fin alder for å lære å ha ansvar for en og annen middag. Hun vil i tillegg ha tilrettelagte måltider, så ikke urimelig at hun er med og planlegger og lager til mat som dekker hele familiens behov. Det er noe med å se hvor mye arbeid noe er, som kan bidra til å moderere kravstorhet. 

Anonymkode: 8fccd...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Synes du taklet det på en helt grei måte. Regner med at hun har fått den gjengse «ikke greit å si æsj til mat»-oppdragelsen opp gjennom årene, men at hun er litt «nyfrelst» veganer og prøvde seg på litt moralisering.
 

Tenker det er viktig å holde dialogen om respekt for andres valg varm i fredstid også. Hun kan også ha nytte av å bidra mer på matlagingsfronten?
 

Hun er i en veldig fin alder for å lære å ha ansvar for en og annen middag. Hun vil i tillegg ha tilrettelagte måltider, så ikke urimelig at hun er med og planlegger og lager til mat som dekker hele familiens behov. Det er noe med å se hvor mye arbeid noe er, som kan bidra til å moderere kravstorhet. 

Anonymkode: 8fccd...a3f

Takk.
Hun har vært med å planlagt hva hun skal spise i morgen, og vi tilberedte mye av det før i dag sammen siden jeg ikke vil ha tid til både å lage full middag til hele familien og hennes egen rett i morgen. Hennes mat skal kun varmes opp i morgen.
Skal hun ha egen mat skal hun selvfølgelig være med på å lage den selv. Hun er 14 år og kan ikke regne meg å kunne skyve alt over på meg.

HI

Anonymkode: 5e590...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en uvanlig oppførsel blandt veganere.  Du håndterte det helt greit. Hun kommer sikkert til å gjøre noe liknende igjen, men forhåpentligvis vis bare hjemme.

Jeg kjenner fler voksne veganere som oppfører seg på samme måte. Dem gjør jeg mitt beste for å slippe å omgås.

Anonymkode: 7fa85...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sønn på samme alder som er vegetarianer. Det har han vært i flere år. Og jeg er det delvis selv i perioder. Sa til han når han bestemte seg for det at det er helt greit og at andre skal respektere det og han også skal respektere at andre tar andre valg enn han. Han får da ikke lage et nummer ut av at andre spiser kjøtt. 

Dette har fungert fint. Men har kanskje vært mer problem den andre veien hvor folk skal gi han kjøtt eller komme med formaninger. 

Ville sagt akkurat dette til din datter at man skal respektere andre sitt valg. Tatt en skikkelig prat med henne. 

Anonymkode: b589a...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er 14 og tester grenser. 14-åringer er i grunnen ca 35 % vidunderlige og 65% motstand og ren idioti 🥰🤪

Du taklet det fint, stå i ditt. 

Anonymkode: 1f3ad...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som erklært veganer, så må hun faktisk lage maten sin selv hvis hun er misfornøyd. Synd og si det, men i noen tilfeller tenker jeg at enkelte veganere ser på kosthold som en religion og som grenser til spiseforstyrrelse. Hun kan likegodt lære seg selv, først som sist. Ser ikke bort fra at fanatismen hos en fjortenåring forsvinner i det hun ikke får det tilrettelagt lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prekæs skrev (1 time siden):

Som erklært veganer, så må hun faktisk lage maten sin selv hvis hun er misfornøyd. Synd og si det, men i noen tilfeller tenker jeg at enkelte veganere ser på kosthold som en religion og som grenser til spiseforstyrrelse. Hun kan likegodt lære seg selv, først som sist. Ser ikke bort fra at fanatismen hos en fjortenåring forsvinner i det hun ikke får det tilrettelagt lenger. 

Tenåringer har som regel perioder med ulike "griller". Har HI litt flaks, så går dette fjaset over når frøkna må lage maten sin selv. 

Hadde dette skjedd her i huset, så hadde jeg meldt meg ut umiddelbart, jeg kan ikke å lage "veganer-mat". 

Anonymkode: 02e7b...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vår datter på 14 år har funnet på at hun er veganer.
Greit, jeg kan respektere det valget.

I morgen er det første påskedag, og vi pleier å ha masse folk på besøk til påskelam.
Har snakket med henne og planlagt hva hun skal spise i morgen.

Før i kveld sitter jeg og stikker hvitløk, rosmarin og timian inn i lammelårene for at de skal ligge over natten og ta til seg smaken.
Hun kommer inn på kjøkkenet, se hva jeg holder på med og begynner å lage oppkast/brekningslyder for å vise hvor mye hun misliker det.

Jeg fikk nok, sendte henne opp på rommet sitt.
Brukte litt tid til å roe meg ned, gikk opp og fortalte henne at jeg respekterer hennes valg og har lagt til rette for henne i morgen. Jeg forventer at hun også respekterer at andre ikke deler hennes valg når det kommer til mat, og det å komme med brekningslydet når jeg forbereder kjøttet ikke er akseptabelt. Hun ble selvfølgelig skikkelig sur.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 5e590...5ba

Tviler på at hun har blitt veganer i en alder av 14 år, dette kalles en fase. Og aldri i verden hadde mine barn fått ødelagd en middag pga dette. Vet hun hva hun faktisk bare kan spise?? Nei, har sett for mye av slike trass faser, men selfølgelig skal hun få mat tilpasset henne, men til gjengjeld skal hun oppføre seg , tenker jeg

Anonymkode: 9655a...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du mor overreagerte. 

Å se et digert lammelår, er nok ganske ekkelt for mange. Hun reagerte spontant. 

Jeg ville ikke blitt så hissig som deg, jeg hadde sagt ( eller trenger man egentlig å si det, vedder på at datteren din ikke lager disse lydene i morgen. ), :" Skjønner at syns lam er ekkelt, men ikke lag de lydene foran folk. 

Anonymkode: 0dda8...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg syns du mor overreagerte. 

Å se et digert lammelår, er nok ganske ekkelt for mange. Hun reagerte spontant. 

Jeg ville ikke blitt så hissig som deg, jeg hadde sagt ( eller trenger man egentlig å si det, vedder på at datteren din ikke lager disse lydene i morgen. ), :" Skjønner at syns lam er ekkelt, men ikke lag de lydene foran folk. 

Anonymkode: 0dda8...586

Et lammelår har aldri vært digert. Det er et heller lite stykke kjøtt. Skjønner at du aldri har fått en halv elg på kjøkkenbenken ... 

Helt uenig, her er det helt ok at mor sier i fra om at det å "være veganer" ikke omfatter rett til å ikke oppføre seg. 

Anonymkode: 02e7b...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må lære at det å være veganer betyr ikke respektløs og frekk oppførsel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg syns du mor overreagerte. 

Å se et digert lammelår, er nok ganske ekkelt for mange. Hun reagerte spontant. 

Jeg ville ikke blitt så hissig som deg, jeg hadde sagt ( eller trenger man egentlig å si det, vedder på at datteren din ikke lager disse lydene i morgen. ), :" Skjønner at syns lam er ekkelt, men ikke lag de lydene foran folk. 

Anonymkode: 0dda8...586

Hun reagerte ikke spontant, det der gjorde hun med vilje.
Er heller ikke første gang hun ser et lammelår, eller et stort kjøttstykke.
Hallo, hun er 14 år o har da vært med på kjøkkenet siden hun var liten.

HI

Anonymkode: 5e590...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du håndterte det helt rett. Helt ok å være veganer, og helt ok å spise kjøtt. Viktig at dere respekterer hverandre begge veier, og en 14 åring er gammel nok til å forstå det. Fint også om dere kan fortsette å lage maten sammen, slik at hun kan tåle å se tilberedelse av kjøtt uten å gå bananas. Og du kan lære mer om vegansk kosthold og hvilke ekstra hensyn man må ta også for at hu7n skal få i seg nok næringsstoffer. 

Anonymkode: 966be...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du håndterte det helt rett. Helt ok å være veganer, og helt ok å spise kjøtt. Viktig at dere respekterer hverandre begge veier, og en 14 åring er gammel nok til å forstå det. Fint også om dere kan fortsette å lage maten sammen, slik at hun kan tåle å se tilberedelse av kjøtt uten å gå bananas. Og du kan lære mer om vegansk kosthold og hvilke ekstra hensyn man må ta også for at hu7n skal få i seg nok næringsstoffer. 

Anonymkode: 966be...ca8

Har ei venninne som er veganer, og har snakket en del med henne ved tanke på kostholdet til datteren vår så føler vi har kontroll på dette.
Hun er også med å lager middagen hun selv skal spise.

Ofte løser vi middager ved at det hun kan spise bruker vi andre som tilbehør.
I dag derimot får hun egen mat

HI

Anonymkode: 5e590...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har ei venninne som er veganer, og har snakket en del med henne ved tanke på kostholdet til datteren vår så føler vi har kontroll på dette.
Hun er også med å lager middagen hun selv skal spise.

Ofte løser vi middager ved at det hun kan spise bruker vi andre som tilbehør.
I dag derimot får hun egen mat

HI

Anonymkode: 5e590...5ba

Godt at dere har noen å støtte dere på, men be legen om å ta blodprøver en gang i året allikevel. Vår datter ble vegetarianer da hun var på samme alder, og selv med gjennomtenkt kosthold ble hun for lav på B12, jern og jod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du håndterte det fint. Det er ikke greit å stå og late som man brekker seg bare fordi man har føler at man har sett lyset og er bedre enn andre. Folkeskikk skal man ha uansett. Regner med at hun tok poenget, hvis ikke er det bare å fortsette å sende henne ut av rommet om hun tar fra andre matlysta. Jeg har ingenting imot veganere eller vegetarianere, og jeg lager gjerne mat som er tilpassa om de kommer hit, men jeg blir grinete om de skal misjonere. Kollegaen som spurte hvorfor salaten til en annen var forurensa med hønsemens, kalvegulp og lik ble sittende alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har gjestene dratt, og hun oppførte seg.
Var en av mine tante som reagerte på det hun spiste og lurte på hvordan det kom til å bli med konfirmasjonen som kommer.
Hun svarte bare at hun ønsker catering slik som broren, og at XXXX leverer god vegansk catering.
Hun tanten var ikke videre fornøyd med det, men da brøt jeg bare inn og sa det tross alt vil være hennes store dag så da bestemmer hun.

HI 

Anonymkode: 5e590...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville vært litt restriktiv med å oppfordre til å være veganer i en alder av 14 år. Midt i den viktigste voksealder…og da bare skulle spise salat og bønner krever mye kunnskap for ikke å ende opp med alvorlige mangelsykdommer. 

Anonymkode: 321bb...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tror jeg ville vært litt restriktiv med å oppfordre til å være veganer i en alder av 14 år. Midt i den viktigste voksealder…og da bare skulle spise salat og bønner krever mye kunnskap for ikke å ende opp med alvorlige mangelsykdommer. 

Anonymkode: 321bb...bfc

14 års alderen er ikke en viktig voksealder for jenter.
Jenter vokser i gjennomsnitt 1,5 år etter de får mensen, datteren min fikk mensen når hun var 11 som er veldig normalt nå om dagen.
Jeg har også snakket mye med ei venninne jeg har som er veganer (som jeg skrev over) for å få råde ved tanke på at hun skal få et kosthold som gjør at hun ikke ender opp med mangelsykdommer, denne venninnen oppfordret også til å ta blodprøver en gang i året for å passe på at hun får i seg det hun skal av vitaminer og mineraler.
Jeg oppfordrer henne ikke til det, men respekterer hennes valt og prøver å gjøre det beste ut av det

HI

Anonymkode: 5e590...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 31.3.2024 den 9.48):

Jeg syns du mor overreagerte. 

Å se et digert lammelår, er nok ganske ekkelt for mange. Hun reagerte spontant. 

Jeg ville ikke blitt så hissig som deg, jeg hadde sagt ( eller trenger man egentlig å si det, vedder på at datteren din ikke lager disse lydene i morgen. ), :" Skjønner at syns lam er ekkelt, men ikke lag de lydene foran folk. 

Anonymkode: 0dda8...586

Du tuller, himmel for en dilling med en drittungeoppførsel.

Anonymkode: 878af...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 31.3.2024 den 21.00):

Da har gjestene dratt, og hun oppførte seg.
Var en av mine tante som reagerte på det hun spiste og lurte på hvordan det kom til å bli med konfirmasjonen som kommer.
Hun svarte bare at hun ønsker catering slik som broren, og at XXXX leverer god vegansk catering.
Hun tanten var ikke videre fornøyd med det, men da brøt jeg bare inn og sa det tross alt vil være hennes store dag så da bestemmer hun.

HI 

Anonymkode: 5e590...5ba

Alle gjestene må spise vegansk?

Anonymkode: 878af...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...