Gå til innhold

Dråpen som fikk begeret til å renne over - vaganer datter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. 

Anonymkode: 321bb...bfc

Hvis dere sulter etter ett par timer uten tilgang på kjøtt, tror jeg nok dere har større ting å bekymre dere for enn å være gjest i en konfirmasjon. Snakker om divanykker… 

Anonymkode: 56ac0...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vegansk mat er "kjøtt"-boller uten kjøtt i seg. Du finner ikke tilsvarende andre veien, pølser som smaker agurk uten noen agurk i seg. Men veganere har en merkelig opphengthet i at ting skal være en erstatning for kjøtt, men "smake" kjøtt (det smaker ikke kjøtt, det smaker bare fælt). Poteter, salat, pasta, ris, er alt sammen greit. Det er disse "kjøtt"-greiene som er fæle. Når coronaen brøt ut og det var prat om å isolere seg, ikke gå ofte på butikken, så solgte butikkene ut nesten alt som var av dagligvarer. Men "kjøtt"-erstatningene til veganerne fikk være i fred. Det var det ingen som ville ha. Det er en grunn til det.

Anonymkode: 1247f...dcf

Alt du skriver her viser hvor lite du vet om vegansk/vegetarisk mat. Jeg kjenner flere som misliker sterkt den «kjøtt»-maten som er i disken i butikken. Den smaker høgg!

Men grunne til hvorfor mye av den maten heter «pølser», «kjøttkaker» osv. er fordi den servers på samme måte, og i språket vårt er vi vandt med å høre «hamburger», i stedet for  «moste-bønner-i-krydderblanding-som-serveres-mellom-to-brød». Jeg har oppskrift på vegaske «hamburger»/«karbonadekake»/bønneburger/kall det hva du vil, og de smaker himmelsk. Og de serveres på nøyaktig samme måte som hamburger. Det er ord som er så innprentet i språket vårt, og majoriteten av oss spiser kjøtt. Derfor bruker vi ord som «vegansk hamburger». Det er ikke for at veganere har et merkelig oppheng i at ting skal være erstatning for kjøtt, men fordi det er vegansk mat som serveres på samme måte som kjøttmat.

Anonymkode: bf5df...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som deg. De er tenåringer, det når som regel inn når de får tenkt seg om, selv om ikke de gir inntrykk av det der og da. 
 

Mye er løst med respekt begge veier. Og muligens ett lite kunnskapsløft for enkelte som har svart i tråden her 😅

Anonymkode: 56ac0...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som får piggene ut ved tanken på å ikke få spise kjøtt i ett måltid i livet, tror dere at veganere går kronisk sultne? At de aldri spiser mat som er god? At god mat = kjøtt i alle sammenhenger?

Eller kan det være at dere blir overveldet av fordommer uten egentlig å ha tenkt nok gjennom holdningene deres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissSaigon skrev (1 minutt siden):

Dere som får piggene ut ved tanken på å ikke få spise kjøtt i ett måltid i livet, tror dere at veganere går kronisk sultne? At de aldri spiser mat som er god? At god mat = kjøtt i alle sammenhenger?

Eller kan det være at dere blir overveldet av fordommer uten egentlig å ha tenkt nok gjennom holdningene deres? 

Tror det er det siste….

I kantina på jobb serverte kokken vegetar en dag. En nydelig indisk gryte med nanbrød til. Feilen han gjorde var å sende ut Mail med «deilig vegetarsk gryte» (for han bruker ofte mye kjøtt og det er mange veggiser på jobb). Makan til mas og kjas og kommentarer som kom!!! «hæ? Vegetar? Skal ikke ha sånn mat til lunsj. Æsj. Nei.» osv osv. voksne folk!! Gryta var nydelig den! 

Anonymkode: 3c893...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissSaigon skrev (16 minutter siden):

Dere som får piggene ut ved tanken på å ikke få spise kjøtt i ett måltid i livet, tror dere at veganere går kronisk sultne? At de aldri spiser mat som er god? At god mat = kjøtt i alle sammenhenger?

Eller kan det være at dere blir overveldet av fordommer uten egentlig å ha tenkt nok gjennom holdningene deres? 

Det har ikke med noe av det du skriver å gjøre. Det har å gjøre med at når det serveres "vegetarisk" (i stedet for kjøttfri) så handler det om diverse merkelige retter med "i stedet for kjøtt". "Pølse laget av E-stoffer i stedet for kjøtt", "vegetariske kjøttboller", "vegetarkjøttdeig", "vegetarpizza". Ingenting av dette smaker noe videre. Det er derfor det så ofte havner i den utgår på dato-disken på Kiwi og Rema. Det går an å ta hensyn til to grupper mennesker, de som ikke spiser kjøtt og de som spiser kjøtt, ved å lage noe som er kjøtt- og vegetar-fritt. Trenger ikke bruke "kjøtterstatning", holder fint med god gammeldags husmanskost uten kjøtt. Det er mulig å vise hensyn for alle, heller enn å trykke i enten den ene eller andre gruppen noe de ikke vil ha, ellers må de gå sultne.

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Alt du skriver her viser hvor lite du vet om vegansk/vegetarisk mat.

Altså viser det at jeg vet en hel del. Det er fullt mulig å lage kjøttfri mat uten diverse "i stedet for kjøtt"-erstatninger. Hvorfor blir dere så i harnisk over at ikke alle elsker disse vegetar-"smaker akkurat som kjøtt"-erstatningene deres? Er det ikke lov å ikke like det?

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Altså viser det at jeg vet en hel del. Det er fullt mulig å lage kjøttfri mat uten diverse "i stedet for kjøtt"-erstatninger. Hvorfor blir dere så i harnisk over at ikke alle elsker disse vegetar-"smaker akkurat som kjøtt"-erstatningene deres? Er det ikke lov å ikke like det?

Anonymkode: 1247f...dcf

Men det handler ikke om «i stedet for kjøtt»-erstatning. Mange vegetarianere/veganere kjøper ikke disse på butikken, nettopp fordi det smaker høgg! De lager heller kjøttfri mat på en siikkelig måte som smaker godt. Men fordi det blir servert på samme måte som kjøttmat, får de ofte navn som «vegetarisk hamburger». De bruker ikke disse kjøtterstatningene fra butikken, men lager skikkelig kjøttfri mat. Poenger er ikke at «det smaker som kjøtt». For det gjør det ikke, men det blir servert på samme måte som kjøttversjonen.

Anonymkode: bf5df...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Men det handler ikke om «i stedet for kjøtt»-erstatning.

Da får du ta tak i noen andre. Så lenge du siterer meg eller prater om "dere som ikke spiser vegansk", som inkluderer meg, så får du bare akseptere at jeg svarer for min del. For min del handler dette om produkter som er like æsj for meg som kjøtt er for veganere. Jeg har faktisk like mye rett til å æsje meg og å nekte å spise "i stedet for kjøtt men smaker akkurat som kjøtt"-produkter (som slettes ikke "smaker akkurat som kjøtt") som veganere har lov til å æsje seg over og nekte å spise kjøtt. Det er fullt mulig å finne en mellomting, noe som ikke inneholder "i stedet for kjøtt men smaker akkurat som kjøtt"-produkter eller kjøtt for den delen.

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Da får du ta tak i noen andre. Så lenge du siterer meg eller prater om "dere som ikke spiser vegansk", som inkluderer meg, så får du bare akseptere at jeg svarer for min del. For min del handler dette om produkter som er like æsj for meg som kjøtt er for veganere. Jeg har faktisk like mye rett til å æsje meg og å nekte å spise "i stedet for kjøtt men smaker akkurat som kjøtt"-produkter (som slettes ikke "smaker akkurat som kjøtt") som veganere har lov til å æsje seg over og nekte å spise kjøtt. Det er fullt mulig å finne en mellomting, noe som ikke inneholder "i stedet for kjøtt men smaker akkurat som kjøtt"-produkter eller kjøtt for den delen.

Anonymkode: 1247f...dcf

Men du er så opphengt i «kjøtterstatning som smaker som kjøtt». Vegetarianere og veganere er ikke opptatt av at det skal smake som kjøtt, for det er jo ikke kjøtt. Det blir bare servert på samme måte som kjøtt! Plantebaserte kjøttboller heter kjøttboller fordi de blir servert på samme måte som vanlige kjøttboller, ikke fordi det smaker det samme. Og det er der prudusentene av disse produktene i butikken ofte mislykkes, fordi de prøver å etterligne kjøtt, både i smak og konsistens.

Et godt planlagt og gjennomført vegansk festmåltid, er like godt som alle andre godt planlagte og gjennomførte festmåltider med kjøtt. 

Anonymkode: bf5df...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men du er så opphengt i «kjøtterstatning som smaker som kjøtt».

Oi da. På seg selv kjenner en (ikke) andre.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og det er der prudusentene av disse produktene i butikken ofte mislykkes, fordi de prøver å etterligne kjøtt, både i smak og konsistens.

Enda merkeligere er det at det som veganere brekker seg over er noe de ønsker å etterligner.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Et godt planlagt og gjennomført vegansk festmåltid

Hva er feil med å drite i å lage mat som kun tilfredsstiller en liten gruppe i stedet for å bare lage mat som alle kan spise? Hvorfor MÅ du trykke i folk "i stedet for kjøtt"-greiene dine? Holder det ikke med å lage god mat uten kjøtt bare? Hvorfor "erstatning for kjøtt, smaker akkurat som kjøtt"? Og mest av alt, hvorfor blir du så opprørt av at det finnes de av oss som synes disse "er ikke kjøtt men smaker akkurat som kjøtt" (noe det ikke gjør) smaker forferdelig?

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av dere bør virkelig utvide horisonten i forhold til vegansk kosthold. Varslet på forhånd om at maten er vegansk? Hva faen?  Jeg er ikke veganer, men jeg hadde gledet meg stort til en skikkelig vegansk buffet, og de færreste veganere er opptatt av ting som føles som kjøtt og kjøtterstatninger, de bruker matvarene i sin helhet i stedet.  

Anonymkode: f1dd9...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Oi da. På seg selv kjenner en (ikke) andre.

Enda merkeligere er det at det som veganere brekker seg over er noe de ønsker å etterligner.

Hva er feil med å drite i å lage mat som kun tilfredsstiller en liten gruppe i stedet for å bare lage mat som alle kan spise? Hvorfor MÅ du trykke i folk "i stedet for kjøtt"-greiene dine? Holder det ikke med å lage god mat uten kjøtt bare? Hvorfor "erstatning for kjøtt, smaker akkurat som kjøtt"? Og mest av alt, hvorfor blir du så opprørt av at det finnes de av oss som synes disse "er ikke kjøtt men smaker akkurat som kjøtt" (noe det ikke gjør) smaker forferdelig?

Anonymkode: 1247f...dcf

Men det er jo ikke vegetarianere/veganere som ønsker disse erstatningene. Det er produsentene som lager det. 
 

Det som er uthevet: det er akkurat det vegetarianere/veganere gjør. De lager bare mat uten kjøtt. Målet er ikke å etterligne kjøtt, det er bare mat uten kjøtt. Men de får gjerne navn som «veganske kjøttboller», ikke for å etterligne kjøtt eller frodi det «smaker som kjøtt», men fordi de blir servert på samme måte. 
 

Og jeg blir ikke «opprørt» fordi du ikke liker disse kjøtterstatninge som etterligner kjøtt, fordi det smaker elendig. Det er jo en kjent sak at det smaker dårlig. Det er en grunn til hvorfor ingen kjøper det. Poenget er at du virker å tro at vegansk mat smaker dårlig, pga kjøtterstatningene, når vegansk mat er noe helt annet en det du virker å tro det er. Bare fordi det heter veganske kjøttboller, betyr ikke at det er disse kjøtterstatningene som blir brukt. Det er bare plantebaserte matretter som blir servert på samme måte som vanlige kjøttboller.

Anonymkode: bf5df...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men det er jo ikke vegetarianere/veganere som ønsker disse erstatningene. Det er produsentene som lager det. 
 

Det som er uthevet: det er akkurat det vegetarianere/veganere gjør. De lager bare mat uten kjøtt. Målet er ikke å etterligne kjøtt, det er bare mat uten kjøtt. Men de får gjerne navn som «veganske kjøttboller», ikke for å etterligne kjøtt eller frodi det «smaker som kjøtt», men fordi de blir servert på samme måte. 
 

Og jeg blir ikke «opprørt» fordi du ikke liker disse kjøtterstatninge som etterligner kjøtt, fordi det smaker elendig. Det er jo en kjent sak at det smaker dårlig. Det er en grunn til hvorfor ingen kjøper det. Poenget er at du virker å tro at vegansk mat smaker dårlig, pga kjøtterstatningene, når vegansk mat er noe helt annet en det du virker å tro det er. Bare fordi det heter veganske kjøttboller, betyr ikke at det er disse kjøtterstatningene som blir brukt. Det er bare plantebaserte matretter som blir servert på samme måte som vanlige kjøttboller.

Anonymkode: bf5df...3bb

Hvorfor blir du så opprørt over at vedkommende ikke er enig med deg? Jeg er vegetarianer og har full forståelse av at folk ikke ønsker å spise vegetarisk og faktisk ikke synes det er godt heller selv om jeg synes den maten er nydelig.

Hvorfor kan du ikke bare respektere vedkommende sine meninger uten å skulle gjenta deg selv til det kjedsommelige?

Anonymkode: c4499...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Poenget er at du virker å tro at vegansk mat smaker dårlig, pga kjøtterstatningene

Få se om du klarer å forstå dette:

Gruppe A liker ikke ingrediens 1 men de liker ingrediens 2.

Gruppe B liker ikke ingrediens 2 men de liker ingrediens 1.

Det er fullt mulig å lage mat som ikke inneholder ingrediens 1 eller 2. Det er fullt mulig å lage ingrediens 1 og 2 ved siden om så kan de som vil ha det ene eller det andre i tillegg til maten i øvrig forsyne seg av det de vil ha.

Mer komplisert er det ikke.

Resten er bare du som vil kverulere.

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

En del av dere bør virkelig utvide horisonten i forhold til vegansk kosthold. Varslet på forhånd om at maten er vegansk? Hva faen?  Jeg er ikke veganer, men jeg hadde gledet meg stort til en skikkelig vegansk buffet, og de færreste veganere er opptatt av ting som føles som kjøtt og kjøtterstatninger, de bruker matvarene i sin helhet i stedet.  

Anonymkode: f1dd9...04b

Jeg hæler ikke bønner, linser og alskens belgfrukter. Hva blir det igjen da? 

Anonymkode: 02e7b...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det har ikke med noe av det du skriver å gjøre. Det har å gjøre med at når det serveres "vegetarisk" (i stedet for kjøttfri) så handler det om diverse merkelige retter med "i stedet for kjøtt". "Pølse laget av E-stoffer i stedet for kjøtt", "vegetariske kjøttboller", "vegetarkjøttdeig", "vegetarpizza". Ingenting av dette smaker noe videre. Det er derfor det så ofte havner i den utgår på dato-disken på Kiwi og Rema. Det går an å ta hensyn til to grupper mennesker, de som ikke spiser kjøtt og de som spiser kjøtt, ved å lage noe som er kjøtt- og vegetar-fritt. Trenger ikke bruke "kjøtterstatning", holder fint med god gammeldags husmanskost uten kjøtt. Det er mulig å vise hensyn for alle, heller enn å trykke i enten den ene eller andre gruppen noe de ikke vil ha, ellers må de gå sultne.

Anonymkode: 1247f...dcf

Du har jo misforstått hele begrepet. Vegetansk er ikke det samme som kjøtterstatning. Vi har både vegetarianer og veganer i familien, og har aldri fått eller servert selv, de kjøtterstatningene man finner i butikken. Vi lager alt fra bunn, og det smaker kjempegodt. Jeg spiser selv kjøtt og fisk, men jeg savner det aldri når jeg er på middagsbesøk hos de som ikke serverer det. 
 

Husmannskost uten kjøtt er ikke så vanlig hos oss, hva serverer dere da, bortsett fra grønnsakssuppe? 

Anonymkode: 21e9e...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Et godt planlagt og gjennomført vegansk festmåltid, er like godt som alle andre godt planlagte og gjennomførte festmåltider med kjøtt. 

For deg ja, men du kan ikke påstå at det er det for alle andre.

Anonymkode: 878af...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Siden det kommer mange kommer vi selvfølgelig til å be folk si I fra dersom de er allergisk mot noe og markere maten

Anonymkode: 5e590...5ba

Bra det da, men jeg synes fremdeles det er litt sært å ikke kunne ha både vegansk og egg, fisk eller kjøttmat. Selv om konfirmanten her ønsket og fikk indisk mat, så hadde vi og andre alternativer, ikke alle er så glad i indisk mat.

Anonymkode: 878af...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Tenker det kanskje handler om grunnen til at vertskapet har valgt å være veganer/vegetarianer. Om det dreier seg om etikk kjennes det nok like feil å servere gjester kjøtt som å spise det selv.

Anonymkode: 86121...b42

Det er bare konfirmanten som er veganer. 

Anonymkode: e93cc...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du har jo misforstått hele begrepet.

Nei, jeg diskuterer ut fra litt andre premisser bare. Det gås ut fra at fordi noe uten disse kjøtterstatningsgreiene er vegansk så betyr det at så lenge det er vegansk så vil alle like det, selv med disse kjøtterstatningsgreiene. Det er like dumt som å påstå at i og med at noen spiser kjøtt så liker de alt som er av kjøtt (rakafisk, gåselever, hestekjøtt, smalahove, lever, +++). Skjønner du eller er dette for komplisert for deg?

Anonymkode: 1247f...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Håper du sender menyen med invitasjonen så folk kan spise før de kommer. 

Anonymkode: 321bb...bfc

Jeg tror aldri jeg har blitt invitert i selskap og fått informasjon om menyen med invitasjonen. Er det vanlig der du bor? Det som er vanlig her er at man takker ja fordi man ønsker å komme i selskapet og feire den som blir feiret også spiser man det man får og oppfører seg ellers som man kommer fra et relativt møblert hjem. Er man redd for at man ikke skal bli mett så kan man alltids ha en banan i veska (eller...den er jo vegansk. Ja,ja, ei spekepølse, da) og snikspise den i garderoben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hæler ikke bønner, linser og alskens belgfrukter. Hva blir det igjen da? 

Anonymkode: 02e7b...9c7

En rekke digge retter kan lages av blomkål, squash, sopp, søtpotet. Falafel kan lages av gresskar feks. Pasta med en rekke tilbehør/sauser, saltbakte poteter, focaccia, salater med couscous eller quinoa, ratatouille… Kun fantasien som setter begrensning. 

Anonymkode: 56ac0...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg diskuterer ut fra litt andre premisser bare. Det gås ut fra at fordi noe uten disse kjøtterstatningsgreiene er vegansk så betyr det at så lenge det er vegansk så vil alle like det, selv med disse kjøtterstatningsgreiene. Det er like dumt som å påstå at i og med at noen spiser kjøtt så liker de alt som er av kjøtt (rakafisk, gåselever, hestekjøtt, smalahove, lever, +++). Skjønner du eller er dette for komplisert for deg?

Anonymkode: 1247f...dcf

Du må nok jobbe litt med hersketeknikken din. Med dine argumenter kan man ikke invitere noen ril noe fordi man risikerer at ikke alle liker alt. Man kan lage mange forskjellige retter uten kjøtt, fisk, egg og melk, så om noen ikke liker NOE av det som står på bordet basert på råvarene så er det faktisk de som eier problemet. 

Anonymkode: 21e9e...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Altså viser det at jeg vet en hel del. Det er fullt mulig å lage kjøttfri mat uten diverse "i stedet for kjøtt"-erstatninger. Hvorfor blir dere så i harnisk over at ikke alle elsker disse vegetar-"smaker akkurat som kjøtt"-erstatningene deres? Er det ikke lov å ikke like det?

Anonymkode: 1247f...dcf

Hæ? Jeg er vegetarianer=jeg spiser ikke kjøtt. Det har jo ikke noe med erstatninger å gjøre?  Jeg har aldri likt pølser, og heller ikke pølseerstatninger. Jeg har faktisk aldri spist underlige jukseburgere eller juksesteker. Merkelig å tro at vegetarianer er en som spiser kjøtterstatning..

Anonymkode: 1f3ad...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...