Gå til innhold

Hvorfor mener man at man har all rett til å mene noe om andres personlige valg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Fastlegen har faktisk gitt medisiner mot magesår foreløpig. Det har hjulpet noe, men har bare tatt de i noen dager. Da jeg sa nei til undersøkelsen, så forsøkte han ikke å overbevise meg og sa «da kan vi evt ta det senere.» 

Jeg liker ikke å diskutere. Det var jo nettopp derfor familien ikke skulle vite om dette, så jeg slapp det. 

Barna mine trenger mest av alt å vite at jeg er glad i dem og at jeg liker å bruke tid med dem. Da moren til venninnen min døde av magekreft, så var det ingen som meste på henne om en eller to cellegift eller strålinger til. Hun ville ikke. Og alle aksepterte at hun ikke ville gjøre hva som helst for å leve litt lenger

Nei ikke til vanlig, len akkurat her er jeg det.

Jeg er ikke redd for smertene

Anonymkode: c066d...7d5

Det handler ikke om å «leve litt til»

om de finner (og fjerner) kreft ved koloskopi kan det hende du blir helt frisk igjen og lever i 40 år til. At du kan følge barna dine inn i voksenlivet og bli bestemor. Før det har spredd seg er sjansen på å bli helt frisk igjen STOR

Om du venter/ikke gjør det. kan du som min svigermor oppleve spredning og da kunne dø

Anonymkode: d8396...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

prekæs skrev (8 minutter siden):

Du forteller dem om helsetilstanden din først, for så å irritere deg over at de engasjerer seg i deg? Kunne jo likegodt holdt det for deg selv, så hadde du slippet engasjementet. Ville gjort det heretter i hvert fall.

Jeg fortalte det ikke til dem. De skulle ikke vite noe. En tilfeldighet gjorde at en av dem fikk greie på det, og så var det ute for alle

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha verdens mest forståelsesfulle barn. 

Jeg hadde blitt lynende forbanna på mamma eller pappa om de hadde gjort som deg. For jeg ønsker å ha dem her så lenge som mulig og jeg ønsker at barnebarna skal få mest mulig tid med besteforeldrene sine. Og jeg er 40 år. 

Hvorfor ønsker ikke du å sørge for å gjøre det du kan for å få mest mulig tid med barn og evt barnebarn? Hvorfor er du så lite glad i deg selv og dine? Hvorfor ønsker du at barna dine potensielt skal miste mammaen sin i ung alder? 

Anonymkode: 26a9d...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Du må ha verdens mest forståelsesfulle barn. 

Jeg hadde blitt lynende forbanna på mamma eller pappa om de hadde gjort som deg. For jeg ønsker å ha dem her så lenge som mulig og jeg ønsker at barnebarna skal få mest mulig tid med besteforeldrene sine. Og jeg er 40 år. 

Hvorfor ønsker ikke du å sørge for å gjøre det du kan for å få mest mulig tid med barn og evt barnebarn? Hvorfor er du så lite glad i deg selv og dine? Hvorfor ønsker du at barna dine potensielt skal miste mammaen sin i ung alder? 

Anonymkode: 26a9d...37c

Fordi den aller viktigste personen i hi sitt liv er henne selv. 

Anonymkode: b534b...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Fastlegen har faktisk gitt medisiner mot magesår foreløpig. Det har hjulpet noe, men har bare tatt de i noen dager. Da jeg sa nei til undersøkelsen, så forsøkte han ikke å overbevise meg og sa «da kan vi evt ta det senere.» 

Jeg liker ikke å diskutere. Det var jo nettopp derfor familien ikke skulle vite om dette, så jeg slapp det. 

Barna mine trenger mest av alt å vite at jeg er glad i dem og at jeg liker å bruke tid med dem. Da moren til venninnen min døde av magekreft, så var det ingen som meste på henne om en eller to cellegift eller strålinger til. Hun ville ikke. Og alle aksepterte at hun ikke ville gjøre hva som helst for å leve litt lenger

Nei ikke til vanlig, len akkurat her er jeg det.

Jeg er ikke redd for smertene

Anonymkode: c066d...7d5

Du skriver at det barna dine trenger mest er å vite at du er glad i dem og liker å bruke tid med dem. Når du ikke vil ta en slik undersøkelse forteller det at du ikke er villig ril å holde ut bitte litt smerter eller ubehag for å sikre at du får mer tid med dem. Ditt personlige valg påvirker fler enn deg.

Familiens personlige valg er å ikke snakke med deg. Det påvirker deg også.  Det er like naturlig at de mener noe om ditt valg som at du mener noe om deres.

Anonymkode: 343b9...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor ikke? Fordi jeg tar et valg majoriteten ikke ville tatt? Er man da automatisk irrasjonell? 

Anonymkode: c066d...7d5

Det handler jo ikke om å ta et valg majoriteten ikke ville tatt, eller å bestemme over egen kropp. Å droppe nødvendige tester fordi du ikke vil ta dem ER jo irrasjonelt. Og i det ligger det jo at dette greier jo ikke du se at er det heller. Så du må jo bare stole på leger og fagfolk og folk som bryr seg om deg å gjøre det. Du vil heller risikere å dø om et par år enn å ta to enkle tester? Det ER så irrasjonelt du får det.

Anonymkode: beaae...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hva har skjeden med dette å gjøre?

Anonymkode: 07ca1...fa7

Det er gjerne der GU foregår….

Anonymkode: 0c4f8...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper admin tar en tlf til barnevernet i kommunen HI bor i. Virkelig. Å ikke velge å utrede en sykdom hos en selv som forelder som med tidlig behandling har en veldig høy overlevelse, og som ved å ikke ta det tidlig fører til en sikkert død er omsorgssvikt ovenfor barna. 

Anonymkode: d8396...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg håper admin tar en tlf til barnevernet i kommunen HI bor i. Virkelig. Å ikke velge å utrede en sykdom hos en selv som forelder som med tidlig behandling har en veldig høy overlevelse, og som ved å ikke ta det tidlig fører til en sikkert død er omsorgssvikt ovenfor barna. 

Anonymkode: d8396...6ed

Admin på dib ringe barnevernet?!? Er du seriøs?

Anonymkode: e9b8c...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg håper admin tar en tlf til barnevernet i kommunen HI bor i. Virkelig. Å ikke velge å utrede en sykdom hos en selv som forelder som med tidlig behandling har en veldig høy overlevelse, og som ved å ikke ta det tidlig fører til en sikkert død er omsorgssvikt ovenfor barna. 

Anonymkode: d8396...6ed

Barna er fra 16-25 år 🤭barnevernet legger seg selvsagt heller ikke opp i hvilken behandling en person tar eller ikke tar. Litt edruelighet kan man jo ha i tråden selv om hi er helt ute. 

Anonymkode: b534b...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære hi! Dette er åpenbart vanskeligere for deg enn de fleste her kan forstå. Valget ditt er svært uvanlig, med de mulige konsekvensene tatt i betraktning. Jeg håper du oppsøker hjelp, slik at du kan være helt sikker på at valget du tar er tatt på riktig grunnlag.

Anonymkode: cc441...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

«Jeg har de siste årene slutt voldsomt med magen og tarmene. Fatlegen har nå begynt å lure på om det er kreft, og vil sende meg på koloskopi og gynekologisk undersøkelse. Dette er de to eneste undersøkelsene jeg kommer til å nekte å ta til den dagen jeg dør (som kanskje er nærmere enn jeg tror)»

så, 20 år eller «de siste årene»? Og du kommer jo kanskje til å dø før du tror?

Anonymkode: 380c2...cde

«Slitt voldsomt». Er det ikke litt greit å prøve å finne ut hva det er da? Eller skal du frivillig slite voldsomt resten av livet? 

Skjønner at de rundt deg blir både redde og frustrerte av denne staheten. Har du traumer etter noe, så skaff deg hjelp, få narkose eller et eller annet. 

Anonymkode: 8ef50...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du må ha verdens mest forståelsesfulle barn. 

Jeg hadde blitt lynende forbanna på mamma eller pappa om de hadde gjort som deg. For jeg ønsker å ha dem her så lenge som mulig og jeg ønsker at barnebarna skal få mest mulig tid med besteforeldrene sine. Og jeg er 40 år. 

Hvorfor ønsker ikke du å sørge for å gjøre det du kan for å få mest mulig tid med barn og evt barnebarn? Hvorfor er du så lite glad i deg selv og dine? Hvorfor ønsker du at barna dine potensielt skal miste mammaen sin i ung alder? 

Anonymkode: 26a9d...37c

Men er det ikke dumt å overføre dine følelser til mine barn?

Og hvorfor kommer hele tiden «hvorfor er du ikke glad i familien din?» opp som argument. Det er faktisk mulig å være glad i familien sin selv om man ikke tar undersøkelser.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Fordi den aller viktigste personen i hi sitt liv er henne selv. 

Anonymkode: b534b...8e5

Feil. Men ser at det å angripe meg får deg til å føle deg bedre

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du skriver at det barna dine trenger mest er å vite at du er glad i dem og liker å bruke tid med dem. Når du ikke vil ta en slik undersøkelse forteller det at du ikke er villig ril å holde ut bitte litt smerter eller ubehag for å sikre at du får mer tid med dem. Ditt personlige valg påvirker fler enn deg.

Familiens personlige valg er å ikke snakke med deg. Det påvirker deg også.  Det er like naturlig at de mener noe om ditt valg som at du mener noe om deres.

Anonymkode: 343b9...c7d

Nei, det forteller ikke barna mine noe. Dere skriver alle som om jeg kommer til å dø innen to år. Fordi jeg, i følge dere, har kreft og skal dø. I følge legen kan testene vente.

 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det handler jo ikke om å ta et valg majoriteten ikke ville tatt, eller å bestemme over egen kropp. Å droppe nødvendige tester fordi du ikke vil ta dem ER jo irrasjonelt. Og i det ligger det jo at dette greier jo ikke du se at er det heller. Så du må jo bare stole på leger og fagfolk og folk som bryr seg om deg å gjøre det. Du vil heller risikere å dø om et par år enn å ta to enkle tester? Det ER så irrasjonelt du får det.

Anonymkode: beaae...5af

Det handler om hva jeg vil tillate eller ikke at noen gjør med min kropp. I følge legen kan disse testene vente, og da tenker jeg at det er greit å vente. Og det er jo å stole på legen.

To enkle tester er hva du kaller det. Fordi det for deg er enkelt. Og så har du kanskje glemt at det ikke er så enkelt, me mye mer komplisert for andre.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg håper admin tar en tlf til barnevernet i kommunen HI bor i. Virkelig. Å ikke velge å utrede en sykdom hos en selv som forelder som med tidlig behandling har en veldig høy overlevelse, og som ved å ikke ta det tidlig fører til en sikkert død er omsorgssvikt ovenfor barna. 

Anonymkode: d8396...6ed

Det er ikke omsorgssvikt. Og jeg skal ikke dø. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Kjære hi! Dette er åpenbart vanskeligere for deg enn de fleste her kan forstå. Valget ditt er svært uvanlig, med de mulige konsekvensene tatt i betraktning. Jeg håper du oppsøker hjelp, slik at du kan være helt sikker på at valget du tar er tatt på riktig grunnlag.

Anonymkode: cc441...0c2

Jeg har ukentlig hjelp, men jeg har ikke kommet meg langt nok enda. 

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

«Slitt voldsomt». Er det ikke litt greit å prøve å finne ut hva det er da? Eller skal du frivillig slite voldsomt resten av livet? 

Skjønner at de rundt deg blir både redde og frustrerte av denne staheten. Har du traumer etter noe, så skaff deg hjelp, få narkose eller et eller annet. 

Anonymkode: 8ef50...542

Det er blitt bedre etter jeg begynte med tablettene jeg fikk av legen. Så nå sliter jeg bare litt. 

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninger kommer alle til å ha, uavhengig om du liker de eller ikke. Hvorvidt du ønsker å lytte til de er selvfølgelig ditt valg. Familien din har vel bare gjort det du har bedt om. Du lytter ikke, de har trukket seg unna. 

Anonymkode: 29622...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 28.3.2024 den 11.44):

Familien min er en sånn familie. Når vil de færreste av dem snakke med meg. Ironisk nok.

Jeg har de siste årene slutt voldsomt med magen og tarmene. Fatlegen har nå begynt å lure på om det er kreft, og vil sende meg på koloskopi og gynekologisk undersøkelse. Dette er de to eneste undersøkelsene jeg kommer til å nekte å ta til den dagen jeg dør (som kanskje er nærmere enn jeg tror). Antakelig er det ikke noe galt, og det kommer til å gå helt fint, men familien ble skikkelig sure på meg. De skulle jo egentlig ikke vite om det, men det ble ikke helt sånn da. De er tydeligvis overbevist om at jeg har kreft og at jeg kommer til å dø i løpet av de neste 5 årene. Og hvor slem er ikke jeg som setter egne følelser foran barna, foran dem og foran alt her i livet. Og så slutter de å snakke med meg de siste årene jeg har igjen.

Men altså. Kroppen min er min. Det er mitt valg, og ingen har noe med hva jeg velger for kroppen min. Hvorfor i all verden mener folk at de har noe å si på et personlig valg? Eller at det er deres rett å snakke om det som verdens mest naturlige ting?

Anonymkode: c066d...7d5

Du kan ta den undersøkelsen nå, eller så kan du ta den når du er så syk og har så store smerter fra før at du ikke har krefter til å protestere. 

Tror du kan be om at det gjennomføres i narkose eller ha med en nærstående som støtte ❤️

Anonymkode: e7b32...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...