Gå til innhold

Hvorfor mener man at man har all rett til å mene noe om andres personlige valg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke familien din som er skyld i at du har opprettet denne tråden her, hvor du forsøker å overbevise og krangle og diskutere, men nekter å lytte. Det er det jeg sikter til. Det kalles en kverulantisk personlighet.

Jeg vet at det finnes årsaker til at man ikke vil ha noe oppi der - den som sier at har man født, har man hatt noe oppi der, tar feil, de vet tydeligvis ingenting om hvordan barn blir til - men har man født, og oppdradd barn, så har man likevel en forpliktelse til å jobbe med disse årsakene.

Det handler om kjærlighet. De er glad i deg, og det gjør for vondt for de å se at du ikke er det, så de velger deg vekk. 

Anonymkode: 07ca1...fa7

«den som sier at har man født, har man hatt noe oppi der, tar feil, de vet tydeligvis ingenting om hvordan barn blir til»

Uansett hvordan man velger å få barn, så har man hatt noe inni skjeden. Enten det er en penis, eller medisinske instrument. Der nytter ikke å spytte spermen inn med erterør på avstand altså 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer jo egentlig bare på hvorfor folk mener de har noe med mitt personlige valg å gjøre. Det er min kropp og mitt valg.

Familien min må fjærene forsøke å presse meg til dette ved å velge meg vekk. Det skal jeg klare. For da er de jo ikke så glad i meg som de påstår.

Barna mine er på min side da. De vet godt hva de betyr for meg.

Anonymkode: c066d...7d5

Barna dine på hva, 11 år, støtter deg i å velge vekk en undersøkelse som potensielt kan sørge for at de har deg til du blir gammel og grå!? Jeg trodde deg. Helt til nå

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Barna dine på hva, 11 år, støtter deg i å velge vekk en undersøkelse som potensielt kan sørge for at de har deg til du blir gammel og grå!? Jeg trodde deg. Helt til nå

Anonymkode: 380c2...cde

Hvor har du det fra at de er 11 år? Jeg har vært skilt i 11 år. Barna mine er 16, 18 og 25 år

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor har du det fra at de er 11 år? Jeg har vært skilt i 11 år. Barna mine er 16, 18 og 25 år

Anonymkode: c066d...7d5

Ja var der jeg leste 11 da. Uansett. Tror ikke ett sekund på at de lar deg dø uten å ha prøvd alt 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

«den som sier at har man født, har man hatt noe oppi der, tar feil, de vet tydeligvis ingenting om hvordan barn blir til»

Uansett hvordan man velger å få barn, så har man hatt noe inni skjeden. Enten det er en penis, eller medisinske instrument. Der nytter ikke å spytte spermen inn med erterør på avstand altså 

Anonymkode: 380c2...cde

Men ting kan skje etter man får barn også, ikke sant? Jeg har vært alene i 11 år, og på de årene har ingen ting vært «oppi der» med mitt samtykke.

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja var der jeg leste 11 da. Uansett. Tror ikke ett sekund på at de lar deg dø uten å ha prøvd alt 

Anonymkode: 380c2...cde

Men jeg skal jo ikke dø. Det er ingen tegn på at jeg faktisk har kreft. Jeg har slitt med magesmerter frem og tilbake de siste 20 årene. Jeg hadde vært død allerede om det faktisk var kreft.

Og barna mine og jeg respekterer hverandre. Vi har snakket om det, og de klarer å se min side av saken.

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men ting kan skje etter man får barn også, ikke sant? Jeg har vært alene i 11 år, og på de årene har ingen ting vært «oppi der» med mitt samtykke.

Anonymkode: c066d...7d5

Regner med du ikke oppmuntrer ungene til gu eller prostatasjekk også da 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Regner med du ikke oppmuntrer ungene til gu eller prostatasjekk også da 

Anonymkode: 380c2...cde

Hvorfor regner du ikke med det? Tror du jeg overfører mine traumer på barna? Det gjør jeg ikke. Og barna mine skjønner selv at de må ta de undersøkelsene

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg skal jo ikke dø. Det er ingen tegn på at jeg faktisk har kreft. Jeg har slitt med magesmerter frem og tilbake de siste 20 årene. Jeg hadde vært død allerede om det faktisk var kreft.

Og barna mine og jeg respekterer hverandre. Vi har snakket om det, og de klarer å se min side av saken.

Anonymkode: c066d...7d5

«Jeg har de siste årene slutt voldsomt med magen og tarmene. Fatlegen har nå begynt å lure på om det er kreft, og vil sende meg på koloskopi og gynekologisk undersøkelse. Dette er de to eneste undersøkelsene jeg kommer til å nekte å ta til den dagen jeg dør (som kanskje er nærmere enn jeg tror)»

så, 20 år eller «de siste årene»? Og du kommer jo kanskje til å dø før du tror?

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor regner du ikke med det? Tror du jeg overfører mine traumer på barna? Det gjør jeg ikke. Og barna mine skjønner selv at de må ta de undersøkelsene

Anonymkode: c066d...7d5

Hva med å bearbeide traumene og så ta undersøkelsene? 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk mener at de har noe med ditt personlige valg å gjøre fordi de ser at det har et potensiale til å gå hardt ut over andre enn deg, og de ser at det virker som det ikke betyr noe for deg. Om det skulle være så ille at du dør, så er det ikke deg som blir sittende med sorg, savn og anger for at de ikke presset deg hardere til å ta disse undersøkelsene. Det er alle de som er igjen og som er glade i deg som skal leve med dette i resten av sine liv. Folk legger seg oppi andres personlige valg hele tiden, spesielt når disse personlige valgene fører til konsekvenser for andre. Det er sånn det er å leve i et samfunn og leve med andre mennesker nær seg, og når man har barn og andre som er glade i seg, så må man innse at veldig lite av det man gjør påvirker kun en selv. Friheten man har til å velge kun for seg selv strekker seg egentlig ikke så langt ut over valg av lørdagsgodt og hvilken bok du vil lese. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg lurer jo egentlig bare på hvorfor folk mener de har noe med mitt personlige valg å gjøre. Det er min kropp og mitt valg.

Familien min må fjærene forsøke å presse meg til dette ved å velge meg vekk. Det skal jeg klare. For da er de jo ikke så glad i meg som de påstår.

Barna mine er på min side da. De vet godt hva de betyr for meg.

Anonymkode: c066d...7d5

Nei, det er kun du som ser på deg selv som en enslig øy.

Snodig nok synes du det er trist i ditt neste avsnitt.

Du kan jo ta en avgjørelse om hva du mener selv i alle fall; enslig øy som er løsrevet fra det hele, eller med bro og forbindelser til fastlandet?

Hva ville du tenkt om dine barn ble dødelig syk og nektet behandling?

Anonymkode: 07ca1...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

«den som sier at har man født, har man hatt noe oppi der, tar feil, de vet tydeligvis ingenting om hvordan barn blir til»

Uansett hvordan man velger å få barn, så har man hatt noe inni skjeden. Enten det er en penis, eller medisinske instrument. Der nytter ikke å spytte spermen inn med erterør på avstand altså 

Anonymkode: 380c2...cde

Hva har skjeden med dette å gjøre?

Anonymkode: 07ca1...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

«Jeg har de siste årene slutt voldsomt med magen og tarmene. Fatlegen har nå begynt å lure på om det er kreft, og vil sende meg på koloskopi og gynekologisk undersøkelse. Dette er de to eneste undersøkelsene jeg kommer til å nekte å ta til den dagen jeg dør (som kanskje er nærmere enn jeg tror)»

så, 20 år eller «de siste årene»? Og du kommer jo kanskje til å dø før du tror?

Anonymkode: 380c2...cde

Begge deler. Av og på de siste 20 årene, mer de siste årene. Den parentesen var ironisk.

 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva med å bearbeide traumene og så ta undersøkelsene? 

Anonymkode: 380c2...cde

det har jeg forsøkt, og forsøker fortsatt. Men det er en sperre der, og den er verre å tenke på enn død. Det kan ta år før jeg klarer, og det er greit for meg. Men det er ikke greit for familien min.

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er ikke en del av et mønster. De aller fleste valg jeg har tatt her i livet har jeg tatt hensyn til alle andre rundt meg. Men akkurat i dette valget har jeg valgt å takke nei.

Det er ikke jeg som tenker at jeg som tenker at jeg kan være alvorlig syk. Det er familien som tenker det. Jeg tenker at det mest sannsynlig ikke er noe.

Anonymkode: c066d...7d5

Legen henviser deg ikke til så omfattende undersøkelser for moro skyld. Han har en faglig begrunnet grunn til å anbefale deg å sjekke deg for kreft. 
 

Du er en egoist og fremstår ganske dum. Ut fra opplysningene du gir så støtter jeg familien din. 

Anonymkode: b534b...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

det har jeg forsøkt, og forsøker fortsatt. Men det er en sperre der, og den er verre å tenke på enn død. Det kan ta år før jeg klarer, og det er greit for meg. Men det er ikke greit for familien min.

Anonymkode: c066d...7d5

Så tenk på ungene dine som opplever deg som særdeles egoistisk i stedet for å tenke på din egen død. Eller tenk på hva du selv ville følt om det var de som selvskadet eller tok livet av seg eller unnlot behandling. 

Anonymkode: 07ca1...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor regner du ikke med det? Tror du jeg overfører mine traumer på barna? Det gjør jeg ikke. Og barna mine skjønner selv at de må ta de undersøkelsene

Anonymkode: c066d...7d5

Men du skjønner det ikke?

Anonymkode: b534b...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (3 minutter siden):

Folk mener at de har noe med ditt personlige valg å gjøre fordi de ser at det har et potensiale til å gå hardt ut over andre enn deg, og de ser at det virker som det ikke betyr noe for deg. Om det skulle være så ille at du dør, så er det ikke deg som blir sittende med sorg, savn og anger for at de ikke presset deg hardere til å ta disse undersøkelsene. Det er alle de som er igjen og som er glade i deg som skal leve med dette i resten av sine liv. Folk legger seg oppi andres personlige valg hele tiden, spesielt når disse personlige valgene fører til konsekvenser for andre. Det er sånn det er å leve i et samfunn og leve med andre mennesker nær seg, og når man har barn og andre som er glade i seg, så må man innse at veldig lite av det man gjør påvirker kun en selv. Friheten man har til å velge kun for seg selv strekker seg egentlig ikke så langt ut over valg av lørdagsgodt og hvilken bok du vil lese. 

Eller de kan sitte igjen med en følelsemessige at det er trist, men at jeg tok valget og at det ikke ville være annerledes uansett hvor hardt de presset meg, og så fikk vi en tid med positivitet den soste tiden i stedet for å være sinte på hverandre? 

 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er kun du som ser på deg selv som en enslig øy.

Snodig nok synes du det er trist i ditt neste avsnitt.

Du kan jo ta en avgjørelse om hva du mener selv i alle fall; enslig øy som er løsrevet fra det hele, eller med bro og forbindelser til fastlandet?

Hva ville du tenkt om dine barn ble dødelig syk og nektet behandling?

Anonymkode: 07ca1...fa7

Hæ? Pleier du alltid å snakke sånn til folk? Du dere dette langt ut av proporsjoner og svimler rundt med alle mulige antakelser. 

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Legen henviser deg ikke til så omfattende undersøkelser for moro skyld. Han har en faglig begrunnet grunn til å anbefale deg å sjekke deg for kreft. 
 

Du er en egoist og fremstår ganske dum. Ut fra opplysningene du gir så støtter jeg familien din. 

Anonymkode: b534b...8e5

Han har ikke henvist. Han ville henvise, men jeg sa nei. Og så sa han at da tar vi det senere om det blir nødvendig.

 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men du skjønner det ikke?

Anonymkode: b534b...8e5

Hva får deg til å tro det? Men jeg trenger jo ikke å oppfordre dem til å gjøre noe de gjør iten min oppfordring?

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Pleier du alltid å snakke sånn til folk? Du dere dette langt ut av proporsjoner og svimler rundt med alle mulige antakelser. 

Anonymkode: c066d...7d5

Ja, det gjør jeg. Men nå har jeg, i likhet med din familie, fått nok av deg, og kommer derfor til å gå ut av tråden. 

Det er helt vanlig at når man opplever traumer så blir man ekstremt kranglevoren og vrang og vrien og alt skal handle om en selv og hva man ikke kan og ikke tør og ikke vil. Og så skal alt kveruleres og dikkederes, gjerne akkompagnert av alkohol og annen rus. Eller risikoadferd.

Man ender opp som et stort sort hull som suger til seg all energi fra alle rundt og så forsvinner de, en etter en, til man sitter der ensom igjen - og typisk enda tror at man har rett.

Anonymkode: 07ca1...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han har ikke henvist. Han ville henvise, men jeg sa nei. Og så sa han at da tar vi det senere om det blir nødvendig.

 

Hva får deg til å tro det? Men jeg trenger jo ikke å oppfordre dem til å gjøre noe de gjør iten min oppfordring?

Anonymkode: c066d...7d5

Ja.  Poenget mitt står. Han hadde ikke ønsket å henvise deg uten at han har mistanke om at det er noe de bør sjekke ut. At han sier at dere kan ta det senere er jo fordi han mener at det er viktig og at han håper å nå inn til deg. 
 

Hva mener du med siste avsnitt? Du skriver at barna dine skjønner at de bør sjekke ut diverse, mens du selv nekter som et lite barn. Du velger faktisk aktivt å risikere å dø mange år for tidlig. Det er egoistisk. 

Anonymkode: b534b...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det gjør jeg. Men nå har jeg, i likhet med din familie, fått nok av deg, og kommer derfor til å gå ut av tråden. 

Det er helt vanlig at når man opplever traumer så blir man ekstremt kranglevoren og vrang og vrien og alt skal handle om en selv og hva man ikke kan og ikke tør og ikke vil. Og så skal alt kveruleres og dikkederes, gjerne akkompagnert av alkohol og annen rus. Eller risikoadferd.

Man ender opp som et stort sort hull som suger til seg all energi fra alle rundt og så forsvinner de, en etter en, til man sitter der ensom igjen - og typisk enda tror at man har rett.

Anonymkode: 07ca1...fa7

Hehehe. Lykke til😀

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja.  Poenget mitt står. Han hadde ikke ønsket å henvise deg uten at han har mistanke om at det er noe de bør sjekke ut. At han sier at dere kan ta det senere er jo fordi han mener at det er viktig og at han håper å nå inn til deg. 
 

Hva mener du med siste avsnitt? Du skriver at barna dine skjønner at de bør sjekke ut diverse, mens du selv nekter som et lite barn. Du velger faktisk aktivt å risikere å dø mange år for tidlig. Det er egoistisk. 

Anonymkode: b534b...8e5

Det er egoistisk å få barn. Det er egoistisk å kjøpe noe man ikke trenger. Det er egoistiske å ta abort, det er egoistisk å ikke hjelpe svigermor. Men de fleste blander seg ikke i ditt valg om å få barn, valget om å ikke ta eller ta abort, kjøpe en kjole fordi du synes den var fin selv om du ikke trengte den, eller om du ikke vil bruke ferien din på å male huset til svigermor?

Tilnærmet alle valg man tar er egoistiske. 

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Eller de kan sitte igjen med en følelsemessige at det er trist, men at jeg tok valget og at det ikke ville være annerledes uansett hvor hardt de presset meg, og så fikk vi en tid med positivitet den soste tiden i stedet for å være sinte på hverandre? 

Anonymkode: c066d...7d5

Tror du på det selv? Helt ærlig? At de vil tenke og føle at det var bedre at du fikk bestemme selv og døde tidlig enn at de fikk ha deg i livet sitt, at du fikk se alle bli voksne, at du ville få møte barnebarn, at du ville være tilstede på de store dagene (og de tunge dagene)i livene deres som ikke har kommet enda. Tror du de da vil se på hverandre og si: "Mamma hadde elsket denne dagen. Hun skulle jo ha vært her sammen med oss, men vi får trøste oss med at hun gjorde som hun ville til tross for at det kostet henne livet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hva har skjeden med dette å gjøre?

Anonymkode: 07ca1...fa7

Les det som er markert 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...