Gå til innhold

Hvorfor mener man at man har all rett til å mene noe om andres personlige valg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er egoistisk å få barn. Det er egoistisk å kjøpe noe man ikke trenger. Det er egoistiske å ta abort, det er egoistisk å ikke hjelpe svigermor. Men de fleste blander seg ikke i ditt valg om å få barn, valget om å ikke ta eller ta abort, kjøpe en kjole fordi du synes den var fin selv om du ikke trengte den, eller om du ikke vil bruke ferien din på å male huset til svigermor?

Tilnærmet alle valg man tar er egoistiske. 

Anonymkode: c066d...7d5

Joda. Fælt mange blander seg inn i det. Mange blanda seg når jeg skulle få barn nr 2. så blanda noen seg for at jeg ikke fikk nr 3 med en gang. Så blanda de seg igjen når jeg var gravid med nr 3.  Joda, mange har blanda seg bort i at jeg har kjøpt ting jeg ikke trenger. 

Men det er en vesensforskjell på å frastå fra en undersøkelse som kan koste deg livet og la ungene sitte igjen uten en mamma, kontra kjøpe en ny kjole når skapet er fullt. 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hehehe. Lykke til😀

Anonymkode: c066d...7d5

Takk for det :) 

Du spurte om jeg snakket ‘sånn’ til mennesker, og jeg svarte ja. Årsaken er at de jeg omgir meg med, tar referansen.

Tenkte du kunne få den. Et 400 år gammelt dikt. John Donne, 1624.

No man is an island, 
Entire of itself, 
Every man is a piece of the continent, 
A part of the main.

If a clod be washed away by the sea, 
Europe is the less. 
As well as if a promontory were. 
As well as if a manor of thy friend's 
Or of thine own were.

Any man's death diminishes me, 
Because I am involved in mankind, 
And therefore never send to know for whom the bell tolls; 
It tolls for thee. 

Anonymkode: 07ca1...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du heller risikere å dø en forferdelig død enn å ta de undersøkelsene?!? Får så vondt av barna dine. At du ikke ønsker å leve for deres skyld. 
Det jeg frykter mest i livet er å bli alvorlig syk og dø fra barna mine og etterlate dem…Selv om de har en fantastisk far og familie rundt seg, vil ingen kunne ta min plass. 
De må føle seg betydningsløse for deg når du lar en irrasjonell angst styre dette fremfor dine barns følelser. 
 

Håper du ikke er alvorlig syk og kommer til et rasjonelt og fornuftig valg.  Men «det er min kropp»-argumentet gjelder virkelig ikke her. Det er ikke snakk om en piercing eller en tatovering. Dette påvirket alle rundt deg

Endret av Moosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er egoistisk å få barn. Det er egoistisk å kjøpe noe man ikke trenger. Det er egoistiske å ta abort, det er egoistisk å ikke hjelpe svigermor. Men de fleste blander seg ikke i ditt valg om å få barn, valget om å ikke ta eller ta abort, kjøpe en kjole fordi du synes den var fin selv om du ikke trengte den, eller om du ikke vil bruke ferien din på å male huset til svigermor?

Tilnærmet alle valg man tar er egoistiske. 

Anonymkode: c066d...7d5

Du sammenligner det å kjøpe en kjole med å ignorere legens medisinske råd. Vi er der, ja. 

Anonymkode: b534b...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (39 minutter siden):

Tror du på det selv? Helt ærlig? At de vil tenke og føle at det var bedre at du fikk bestemme selv og døde tidlig enn at de fikk ha deg i livet sitt, at du fikk se alle bli voksne, at du ville få møte barnebarn, at du ville være tilstede på de store dagene (og de tunge dagene)i livene deres som ikke har kommet enda. Tror du de da vil se på hverandre og si: "Mamma hadde elsket denne dagen. Hun skulle jo ha vært her sammen med oss, men vi får trøste oss med at hun gjorde som hun ville til tross for at det kostet henne livet."

Ja, det tror jeg på. Og jeg tror også at de ikke ville vært sarkastiske mens de sa det

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi er der, ja. 

Anonymkode: b534b...8e5

Hva er det for et ‘argument’?

Man er ikke nødt til å være spydig og passiv aggressiv bare fordi man er dame vet du. Det går an å komme med ordentlige argumenter.

Anonymkode: 07ca1...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moosh skrev (13 minutter siden):

Vil du heller risikere å dø en forferdelig død enn å ta de undersøkelsene?!? Får så vondt av barna dine. At du ikke ønsker å leve for deres skyld. 
Det jeg frykter mest i livet er å bli alvorlig syk og dø fra barna mine og etterlate dem…Selv om de har en fantastisk far og familie rundt seg, vil ingen kunne ta min plass. 
De må føle seg betydningsløse for deg når du lar en irrasjonell angst styre dette fremfor dine barns følelser. 
 

Håper du ikke er alvorlig syk og kommer til et rasjonelt og fornuftig valg.  Men «det er min kropp»-argumentet gjelder virkelig ikke her. Det er ikke snakk om en piercing eller en tatovering. Dette påvirket alle rundt deg

De føler seg ikke betydningsløse. De vet jo hva de betyr for meg uansett hva jeg velger her

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke an å diskutere med deg, du finnes jo ikke rasjonell. 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du sammenligner det å kjøpe en kjole med å ignorere legens medisinske råd. Vi er der, ja. 

Anonymkode: b534b...8e5

Du fikk ikke med deg betydningen? Poenget var at alle valg man gjør er egoistiske. Det er ingen sammenligning.

 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Joda. Fælt mange blander seg inn i det. Mange blanda seg når jeg skulle få barn nr 2. så blanda noen seg for at jeg ikke fikk nr 3 med en gang. Så blanda de seg igjen når jeg var gravid med nr 3.  Joda, mange har blanda seg bort i at jeg har kjøpt ting jeg ikke trenger. 

Men det er en vesensforskjell på å frastå fra en undersøkelse som kan koste deg livet og la ungene sitte igjen uten en mamma, kontra kjøpe en ny kjole når skapet er fullt. 

Anonymkode: 380c2...cde

Og likevel så gjorde du ikke det alle ba deg om?

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det går jo ikke an å diskutere med deg, du finnes jo ikke rasjonell. 

Anonymkode: 380c2...cde

Hvorfor ikke? Fordi jeg tar et valg majoriteten ikke ville tatt? Er man da automatisk irrasjonell? 

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du fikk ikke med deg betydningen? Poenget var at alle valg man gjør er egoistiske. Det er ingen sammenligning.

 

Og likevel så gjorde du ikke det alle ba deg om?

Anonymkode: c066d...7d5

Du sier at ingen legger seg opp i disse tingene. Jeg sier du tar feil. 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor ikke? Fordi jeg tar et valg majoriteten ikke ville tatt? Er man da automatisk irrasjonell? 

Anonymkode: c066d...7d5

Du er irrasjonell fordi du lar en frykt (igjen, irrasjonell) stå i veien for at barna dine skal vokse opp med en mor. 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Du er irrasjonell fordi du lar en frykt (igjen, irrasjonell) stå i veien for at barna dine skal vokse opp med en mor. 

Anonymkode: 380c2...cde

Hvordan vet du at frykten er irrasjonell

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du at frykten er irrasjonell

Anonymkode: c066d...7d5

All frykt og angst er irrasjonell. For alle andre enn de det gjelder. 

Anonymkode: 380c2...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Familien min er en sånn familie. Når vil de færreste av dem snakke med meg. Ironisk nok.

Jeg har de siste årene slutt voldsomt med magen og tarmene. Fatlegen har nå begynt å lure på om det er kreft, og vil sende meg på koloskopi og gynekologisk undersøkelse. Dette er de to eneste undersøkelsene jeg kommer til å nekte å ta til den dagen jeg dør (som kanskje er nærmere enn jeg tror). Antakelig er det ikke noe galt, og det kommer til å gå helt fint, men familien ble skikkelig sure på meg. De skulle jo egentlig ikke vite om det, men det ble ikke helt sånn da. De er tydeligvis overbevist om at jeg har kreft og at jeg kommer til å dø i løpet av de neste 5 årene. Og hvor slem er ikke jeg som setter egne følelser foran barna, foran dem og foran alt her i livet. Og så slutter de å snakke med meg de siste årene jeg har igjen.

Men altså. Kroppen min er min. Det er mitt valg, og ingen har noe med hva jeg velger for kroppen min. Hvorfor i all verden mener folk at de har noe å si på et personlig valg? Eller at det er deres rett å snakke om det som verdens mest naturlige ting?

Anonymkode: c066d...7d5

Syns du er veldig ego jeg da. Du har barn. Du kan ta undersøkelse i narkose. 

Anonymkode: c4544...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moosh skrev (2 timer siden):

Men «det er min kropp»-argumentet gjelder virkelig ikke her. Det er ikke snakk om en piercing eller en tatovering. Dette påvirket alle rundt deg

Jo. «Det er min kropp»-argumentet gjelder alltid. Uansett. Vi ønsker ikke et samfunn der andre kan bestemme at noen skal gjennomgå en medisinsk undersøkelse. Man står fritt til å mene at det idiotisk og egoistisk å ikke gjennomføre en undersøkelse, men man står ikke fritt til å kreve at et friskt menneske som ikke vil gjennomfører undersøkelsen.

Anonymkode: e9b8c...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist for familien og barna at du er så psykisk syk

Anonymkode: ed54c...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Syns du er veldig ego jeg da. Du har barn. Du kan ta undersøkelse i narkose. 

Anonymkode: c4544...7f4

Jeg vet det

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Trist for familien og barna at du er så psykisk syk

Anonymkode: ed54c...335

Hvor har du den konklusjonen fra?

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hvor har du den konklusjonen fra?

Anonymkode: c066d...7d5

"Du aner ikke noe om meg annet enn at jeg en gang i livet har nektet to undersøkelser som vil kunne gi meg store psykiske utfordringer."

Anonymkode: ed54c...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

"Du aner ikke noe om meg annet enn at jeg en gang i livet har nektet to undersøkelser som vil kunne gi meg store psykiske utfordringer."

Anonymkode: ed54c...335

Vil kunne gi og har er ikke det samme. Men hvis jeg tar undersøkelsen, så må de leve med en person som er «så psykisk syk»

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

På hvilken måte lider de av at jeg ikke vil ta de testene? Jeg er ikke sengeliggende eller døden nær liksom. Jeg er lik som jeg alltid har vært

Anonymkode: c066d...7d5

Du er jo sterkt psykisk syk om du dropper de enkle testene på pur trass. 

Anonymkode: beaae...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du er jo sterkt psykisk syk om du dropper de enkle testene på pur trass. 

Anonymkode: beaae...5af

Hvor står det at set er på pur trass?

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, det tror jeg på. Og jeg tror også at de ikke ville vært sarkastiske mens de sa det

Anonymkode: c066d...7d5

Da er du jo rett og slett dum hvis du tror det, eller du er en elendig mor og det ikke er et tap for barna dine hvis du dør.

Anonymkode: 0584a...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da er du jo rett og slett dum hvis du tror det, eller du er en elendig mor og det ikke er et tap for barna dine hvis du dør.

Anonymkode: 0584a...873

Sant. Egentlig bør jeg vel bare dø nå. Så slipper de å ha meg i nærheten. 

Anonymkode: c066d...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller dem om helsetilstanden din først, for så å irritere deg over at de engasjerer seg i deg? Kunne jo likegodt holdt det for deg selv, så hadde du slippet engasjementet. Ville gjort det heretter i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...