Gå til innhold

Dusjing i felles dusj svømmehall


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Skal vi vente i 60 år til? 🙂

Du er jo på ballen, så det skjer nok store ting snart? 
 

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du holder meg ansvarlig for manglende båser? Jeg sitter ikke i noe kommunestyre. 
 

Jeg sier bare at man får vaske seg ordentlig om man skal bade sammen med andre. Det burde selv den enkleste sjel forstå. 

Anonymkode: d03ac...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du er jo på ballen, så det skjer nok store ting snart? 
 

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du holder meg ansvarlig for manglende båser? Jeg sitter ikke i noe kommunestyre. 
 

Jeg sier bare at man får vaske seg ordentlig om man skal bade sammen med andre. Det burde selv den enkleste sjel forstå. 

Anonymkode: d03ac...e99

Beklager, ser nå at det ikke var meg du siterte! Men jeg er enig med …108

Anonymkode: d03ac...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvor trege de ansvarlige er? Det jeg vet er at i en stram kommuneøkonomi så står ikke båser i garderober på noen snarlig ‘to do’ liste. Så ja, det tar nok tid. Så frem til det blir en realitet har man to valg, å følge de vedtatte hygienerådene eller holde seg unna hallen. 

Anonymkode: d03ac...e99

Jeg tror nok heller at folk vegrer seg for å si fra gitt. Og det skjønner jeg godt, for mener du at det er vanskelig å være naken med andre i denne "kropp er naturlig"- greia så blir du latterligjort.

Og det ligger i sakens natur at det er et vanskelig tema å ta opp i utgangspunktet. Verre blir det når du møter hets i tillegg. Så det er nok mer problemet enn kommuneøkonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være griser som hi har svømmehallen her i kommunen måtte stenge med jevne mellomrom, noe som blant annet har ført til at barn har mistet svømmeundervisning, svømmeklubben får ikke trent osv osv. Bassengkjemien blir så usunn at hallen må stenges.

Nå er svømmeklubben så lei at ungdommen må bruke av fritiden sin på å stå vakt i garderobene for å påse at folk dusjer nakne. De må altså bruke av sin dyrebare fritid for å kunne få trent idretten sin, fordi noen hjernedøde egoister ikke vil dusje nakne med mindre noen påser at de gjør det. Merkelig nok har ikke hallen måtte stenge en eneste gang etter at de begynte å plassere en med svømmeklubbens logo ved dusjene…

Anonymkode: 7b6fc...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Skal vi se... så kvinner som har opplevd overgrep bør egentlig inviteres inn til herregarderoben der de kan eksponere seg for sin største frykt - være naken og forsvarsløs blant nakne menn? Eksponeringsterapi fungerer svært sjeldent. Det er helt naturlig å anse nakenhet som noe privat, og det er nettopp det barna våre lærer på skolen i dag. 

Anonymkode: a6f5a...d08

Snakk om stråmannsargumentasjon!

https://snl.no/stråmann

Var dette alt du greide, da er du jammen tom for argumenter.

Uansett, greier man ikke å følge de nødvendige hygienereglene som gjelder, da får man ta et voksent ansvar og la være å bade i basseng.

Anonymkode: 1a4b6...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Takket være griser som hi har svømmehallen her i kommunen måtte stenge med jevne mellomrom, noe som blant annet har ført til at barn har mistet svømmeundervisning, svømmeklubben får ikke trent osv osv. Bassengkjemien blir så usunn at hallen må stenges.

Nå er svømmeklubben så lei at ungdommen må bruke av fritiden sin på å stå vakt i garderobene for å påse at folk dusjer nakne. De må altså bruke av sin dyrebare fritid for å kunne få trent idretten sin, fordi noen hjernedøde egoister ikke vil dusje nakne med mindre noen påser at de gjør det. Merkelig nok har ikke hallen måtte stenge en eneste gang etter at de begynte å plassere en med svømmeklubbens logo ved dusjene…

Anonymkode: 7b6fc...303

Samme har jeg sett noen steder også.

Det er dessuten svært dyrt å måtte ta full rens på bassenget, spesielt om det er såpass ille at man må tappe ned bassenget, rengjøre og tappe opp på nytt. Dette tar noen uker å gjøre, for gjøres dette for raskt skades bassenget av for rask trykkendring.

Anonymkode: 1a4b6...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Jeg tror nok heller at folk vegrer seg for å si fra gitt. Og det skjønner jeg godt, for mener du at det er vanskelig å være naken med andre i denne "kropp er naturlig"- greia så blir du latterligjort.

Og det ligger i sakens natur at det er et vanskelig tema å ta opp i utgangspunktet. Verre blir det når du møter hets i tillegg. Så det er nok mer problemet enn kommuneøkonomi. 

Hvem blir hetset? Tviler på at noen som tar dette opp politisk får særlig mye hets pga det, altså. 
 

Du har jo gjort mye for å skaffe båser i din lokale (?) svømmehall, har det medført mye hets? 

Anonymkode: d03ac...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Snakk om stråmannsargumentasjon!

https://snl.no/stråmann

Var dette alt du greide, da er du jammen tom for argumenter.

Uansett, greier man ikke å følge de nødvendige hygienereglene som gjelder, da får man ta et voksent ansvar og la være å bade i basseng.

Anonymkode: 1a4b6...108

Det er noe annet, og noe jeg er helt enig i. Hvis man ikke klarer å dusje naken, må man enten avstå fra offentlige bassenger eller benytte seg av familiegarderober når disse er ledige. Jeg er imidlertid uenig i at en som føler ubehag ved å blotte seg foran andre, bør eksponeres for nakenhet. 

Anonymkode: a6f5a...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NotNaomi skrev (19 minutter siden):

Og jeg argumenterer for private båser istedenfor at vakter skal be deg kle av deg mens de passer på at du vasker deg fra topp til tå. 

Betyr mangel på båser at det er greit å slurve med hygienen?

Anonymkode: 7a438...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

DU har en utfordring DU kan lære å overvinne - men selvfølgelig, det krever jo også at DU gjør en innsats for å få bearbeidet den angsten du sliter med.

De med fysisk handikap har ikke mer fritak fra å dusje enn det du har. Jeg har kjørt gruppetrening i basseng for barn og andre grupper med helseutfordringer. Der måtte alle dusje med såpe før de kom i bassenget. Gruppene var delt inn slik at ofte var det en gruppe på vei ut når en skulle inn, dvs. det var ofte helt funksjonsfriske og funksjonshemmede samtidig i garderobene og dusjene.

En gang var det ei som sa høyt at hun og de andre burde spares for synet av de funksjonshemmede barna, og i hvert fall spares for å se dem i dusjen. Jeg sa klart fra hva jeg mente om dette, gjorde det helt klart at alle, som i ALLE, hadde plikt til å vaske seg med såpe og vaske håret før de kom i bassenget, OG at det også inkluderte henne (jeg hadde før sett at akkurat den dama slurvet med dette). Sa en del til som jeg ikke skal gjenta her. Men i ettertid kom andre og takket meg, både de som var på hennes gruppe, som ikke var mitt ansvar, fordi flere hadde påpekt til henne at det ikke var bra nok å vaske seg etter bassenget - men etter min berettigede utblåsning hadde hun begynt å dusje uten badedrakt før hun gikk i bassenget. Og foreldrene til de funksjonshemmede ungene takket meg for å gjøre det så klart at de hadde like stor rett til å være der som alle andre.

Så nei, du forsøker ikke å forstå, du forsøker bare å finne et argument som skal gjøre at du skal slippe å følge helt grunnleggende og nødvendige hygiene- og helseforebyggende tiltak. Det er ansvarsløst og det er idioti - spesielt når du forsøker å sette deg selv i en gruppe som faktisk tar ansvar. For de som har større funksjonshemminger, de er enda mer avhengig av å følge hygienereglene, fordi mange av dem også har større risiko for å få hudproblemer, pusteproblemer osv. om folk generelt som bruker bassenget ikke følger hygienereglene.

Det er vel ikke så farlig for deg heller om du får vite neste gang du går ut og spiser, eller spiser hos venner, om du får vite at kokken ikke synes det er noe kjekt å vaske hendene etter han/hun har vært på do? Sjansen for at du får helseproblemer av det er jo så liten, og det må jo tas hensyn til at kokken har litt angst for akkurat det å vaske hendene, sant?

Troll!

Anonymkode: 1a4b6...108

Det var sårende! Jeg har også pusteproblemer når jeg har astmaanfall. Jeg føler med resten av det du skrev men at du kaller meg et troll var hardt. 

Anonymkode: 0299d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Betyr mangel på båser at det er greit å slurve med hygienen?

Anonymkode: 7a438...2fc

Vi slurver ikke fordi vi dusjer med badetøy på!

Anonymkode: 0299d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land klarer de å gjøre dusjene litt mer private med skillevegg mellom og ofte en dør som kan låses, samme som brukes på offentlige toalett. Skjønner ikke hvorfor Norge insisterer på disse digre fellesdusjene. Når folk er ukomfortable med fellesdusjen synes alle det er bedre at de som ikke liker det bare holder seg unna og ikke får bruke svømmehallen, istedenfor å lage en plass der alle er inkludert.  

Og hvor mange er det egentlig som skrubber underlivet i en fellesdusj? 

Jeg ville dusjet hjemme rett før, hatt på rene klær, og så bare dusjet kjapt med badetøyet på. Da er man faktisk ikke skitten, selv om man ikke har dusjet naken foran alle. 

 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Takket være griser som hi har svømmehallen her i kommunen måtte stenge med jevne mellomrom, noe som blant annet har ført til at barn har mistet svømmeundervisning, svømmeklubben får ikke trent osv osv. Bassengkjemien blir så usunn at hallen må stenges.

Nå er svømmeklubben så lei at ungdommen må bruke av fritiden sin på å stå vakt i garderobene for å påse at folk dusjer nakne. De må altså bruke av sin dyrebare fritid for å kunne få trent idretten sin, fordi noen hjernedøde egoister ikke vil dusje nakne med mindre noen påser at de gjør det. Merkelig nok har ikke hallen måtte stenge en eneste gang etter at de begynte å plassere en med svømmeklubbens logo ved dusjene…

Anonymkode: 7b6fc...303

??????

Anonymkode: 0299d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi slurver ikke fordi vi dusjer med badetøy på!

Anonymkode: 0299d...a28

Jo. Dere får vasket et mindre område av kroppen. Såpen setter seg fast i badedrakten og blir på den måten tatt med inn i bassenget.

Anonymkode: 7a438...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Skal vi se... så kvinner som har opplevd overgrep bør egentlig inviteres inn til herregarderoben der de kan eksponere seg for sin største frykt - være naken og forsvarsløs blant nakne menn? Eksponeringsterapi fungerer svært sjeldent. Det er helt naturlig å anse nakenhet som noe privat, og det er nettopp det barna våre lærer på skolen i dag. 

Anonymkode: a6f5a...d08

Er du så skada får du holde deg hjemme i garantert mannefrie omgivelser. Det er faktisk ditt problem.

Anonymkode: f3cf2...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pobie skrev (3 minutter siden):

I andre land klarer de å gjøre dusjene litt mer private med skillevegg mellom og ofte en dør som kan løses, samme som brukes på offentlige toalett. Skjønner ikke hvorfor Norge insisterer på disse digre fellesdusjene. Når folk er ukomfortable med fellesdusjen synes alle det er bedre at de som ikke liker det bare holder seg unna og ikke får bruke svømmehallen, istedenfor å lage en plass der alle er inkludert.  

Og hvor mange er det egentlig som skrubber underlivet i en fellesdusj? 

Jeg ville dusjet hjemme rett før, hatt på rene klær, og så bare dusjet kjapt med badetøyet på. Da er man faktisk ikke skitten, selv om man ikke har dusjet naken foran alle. 

 

Ja… enig 😢

Anonymkode: 0299d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er du så skada får du holde deg hjemme i garantert mannefrie omgivelser. Det er faktisk ditt problem.

Anonymkode: f3cf2...bec

Det er faktisk ikke hennes problem. Offentlig basseng er åpent for alle.

Anonymkode: 0299d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo. Dere får vasket et mindre område av kroppen. Såpen setter seg fast i badedrakten og blir på den måten tatt med inn i bassenget.

Anonymkode: 7a438...2fc

Ikke for oss med bikini. Vet ikke hvordan det er med badedrakt. Vi er i 2022 

Anonymkode: 0299d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke for oss med bikini. Vet ikke hvordan det er med badedrakt. Vi er i 2022 

Anonymkode: 0299d...a28

Jo, såpen setter seg fast i bikinien også.

Anonymkode: 7a438...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Takket være griser som hi har svømmehallen her i kommunen måtte stenge med jevne mellomrom, noe som blant annet har ført til at barn har mistet svømmeundervisning, svømmeklubben får ikke trent osv osv. Bassengkjemien blir så usunn at hallen må stenges.

Nå er svømmeklubben så lei at ungdommen må bruke av fritiden sin på å stå vakt i garderobene for å påse at folk dusjer nakne. De må altså bruke av sin dyrebare fritid for å kunne få trent idretten sin, fordi noen hjernedøde egoister ikke vil dusje nakne med mindre noen påser at de gjør det. Merkelig nok har ikke hallen måtte stenge en eneste gang etter at de begynte å plassere en med svømmeklubbens logo ved dusjene…

Anonymkode: 7b6fc...303

Griser som HI og hjernedøde idioter? Litt av et nivå du legger deg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Vi slurver ikke fordi vi dusjer med badetøy på!

Anonymkode: 0299d...a28

Jo. Det er det hele diskusjonen går ut på. Hvorfor tror du reglene er laget, egentlig? 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er faktisk ikke hennes problem. Offentlig basseng er åpent for alle.

Anonymkode: 0299d...a28

Ja, det er åpent for alle som følger reglene for bruk. 

Anonymkode: d03ac...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pobie skrev (14 minutter siden):

I andre land klarer de å gjøre dusjene litt mer private med skillevegg mellom og ofte en dør som kan låses, samme som brukes på offentlige toalett. Skjønner ikke hvorfor Norge insisterer på disse digre fellesdusjene. Når folk er ukomfortable med fellesdusjen synes alle det er bedre at de som ikke liker det bare holder seg unna og ikke får bruke svømmehallen, istedenfor å lage en plass der alle er inkludert.  

Og hvor mange er det egentlig som skrubber underlivet i en fellesdusj? 

Jeg ville dusjet hjemme rett før, hatt på rene klær, og så bare dusjet kjapt med badetøyet på. Da er man faktisk ikke skitten, selv om man ikke har dusjet naken foran alle. 

 

Det hadde nok vært bra med båser i fellesdusjen, men fakta er at det finnes det lite av i Norge pr nå. Da må man forholde seg til tingenes tilstand og rette seg etter gjeldende regler. Å dusje hjemme er ikke innafor det hygieniske regelverket helsevesenet har satt for å bade i offentlig badebasseng. 

Anonymkode: d03ac...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er faktisk ikke hennes problem. Offentlig basseng er åpent for alle.

Anonymkode: 0299d...a28

Ingen nekter henne adgang. Men på samme måte som hun pålegges å ikke onanere i garderoben eller klå på andre i bassenget er det pålagt at hun må vaske kroppen - ikke badedrakten - før hun får være der. 

Anonymkode: f3cf2...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at her er det mange som ikke forstår. Jeg har sett en ungdom med voks i håret, som ikke tenkte over at det var et problem å bade, han hadde jo dusjet før han gikk inn i svømmehallen. En voksen dame som argumenterte med at hun hadde dusjet en time tidligere. Hun tenkte ikke på at hun hadde smurt seg inn med fuktighetskrem. Alle de mennene som bruker boxer under badebuksen, her bruker mange en gammel boxer, også skifter de til ren boxer etter bading. Damer med sminke, og veldig mange som dusjer med badetøy på, noen tar litt såpe under armene og tror at det er bra nok. Ja, jeg vet at det ikke er båser i dusjen,  det må vi dessverre akseptere i veldig mange svømmehaller.

Anonymkode: 7a438...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...