Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #76 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Tror du virkelig på at man får full uføretrygd og kan få mye inntekt fra jobb i tillegg? Anonymkode: ec10b...1e1 Du tror ikke jeg vet hvor mye samboeren har i inntekt? Anonymkode: 7892e...443
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #77 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Disse tallene var fra 1980. Vi har klart oss gjennom den økonomiske krisen på 80-tallet og de påfølgende økonomiske krisene. Vi hadde ikke stort av oljepenger i 1980. Likevel har det gått bra. Skal vi få flere i arbeid er det ikke de uføre dette avhenger av men de som eier bedriftene. Hvis noen forteller at, "hei, mitt navn er Anne, jeg er 50% ufør, jeg kan kanskje mandag, torsdag, fredag en uke, tirsdag og torsdag neste uke, og onsdag torsdag fredag den påfølgende, alt avhenger av form for jeg er så syk at jeg er 50% ufør", så stiller de ikke først i ansettelseskøen. Så lenge det er slik vil det være de som trenger hjelp fra samfunnet. Sånn ellers så er oljepengene så pass godt investert at de ikke tar slutt, selv om oljen skulle gjøre det. Men akkurat nå ser det ikke ut til at den tar slutt på en god stund heller. Anonymkode: 84692...2a7 I tillegg er det store mangler i helsevesenet som gjør at folk blir sykere enn nødvendig, de får forsinkede diagnoser, for sene behandlinger og for dårlige behandlinger. I tillegg til det igjen blir folk enda sykere fordi de må kjempe mye lenger mot Nav fordi de går lenge og blir mistrodd fordi de ikke har fått diagnoser eller ikke fått behandling, økonomien blir for mange ødelagt, de lever med stor usikkerhet og stort press og stress... som igjen forsterker sykdom. Anonymkode: 0df59...cbc
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #78 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Du får melde kjæresten din til nav da. Og klage på det. Hvorfor vil du forresten være sammen med en du dømmer så fælt? Anonymkode: 5d24b...9d4 Han fikk uføre pga en diagnose han har ADHD. Men i de to årene jeg har kjent han så har han overhodet ikke noe problem med å jobbe mye,han kan lett jobbe en hel dag på hytten. Å har som sagt jobb flere dager i uken uten problemer. Han burde jo ikke få uføre lenger når han ikke egentlig trenger det lenger. Anonymkode: 7892e...443
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #79 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du tror ikke jeg vet hvor mye samboeren har i inntekt? Anonymkode: 7892e...443 Uansett hva du sier, så får han ikke full uføretrygd utover den fastsatte grensen som er for alle uføretrygdede. Anonymkode: ec10b...1e1
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #80 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Enten må vi jo kunne anta at de lyver eller så må vi kunne anta at de snakker sant. Når argumentet kommer om at vi ikke kan vite hvorfor de er uføre, selv om de gir en forklaring, så betyr jo det at de ofte lyver. Anonymkode: 64d61...710 Herlighet, ikke alle arbeidsføre som har lett for det heller, ser jeg... Si meg, har du ikke fått med deg noenting av ulike samfunnsdebatter og nyhetssaker som har rullet og gått i mange år? F.eks. psykisk sykdom er fremdeles så tabubelagt at mange anser det som en skam å ha - fordi de blir møtt med slike holdninger som du og andre i tråden har. Ta en psykisk syk som kommer seg ut, gjør alt etter boka, trener er sosial, passer kosthold, skaffer seg hobbyer - hvilke holdinger blir han møtt med? Jo, at han ikke er syk nok, fordi han tilsynelatende har masse energi og ikke ser syk nok ut til at andre blir fornøyd. Og hvis han da begynner å bli bedre, og enda verre faktisk har gode perioder hvor han begynner å få det så bra at han kan spøke og le og begynne å trene seg på arbeid med å melde seg til noe frivillig arbeid - hva skjer da? Jo, enda mer mistro og beskyldninger om snylting. Selv om han altså gjør alt etter boka, står på selv, gjør en innsats, jobber målrettet og til og med skaffer seg arbeidstrening for å se hvordan han kan fungere i en ev. jobb, bare at han begynner på noe som er litt mer lavterskel, en fast oppgave i frivillig arbeid. Eller som en over her skriver, som har hørt at bare det å være uføretrygdet, uansett grunn, er så enormt stor skam at hun sitter hjemme i mørket for å skjule at hun ikke er i jobb lenger, skjuler for alle at hun er så syk at hun er uføretrygdet. Hvor hensiktsmessig tror du den skammen mange i samfunnet påfører henne er? Hvor gode kår har hun for å ev. komme seg ut igjen i samfunnet, enten det er jobb i større eller mindre grad eller frivillig arbeid eller bare noe som kan gi henne høyere livskvalitet? Folk lyver på seg en mindre alvorlig sykdom for å skjule en sykdom som de har opplevd er mer skambelagt - IKKE fordi de ikke er syke nok til å være fullt eller delvis uføretrygdet. Folk lyver på seg å jobbe når de er uføretrygdet fordi mange stigmatiserer uføretrygdede som late, snyltere, giddaslause osv. At så mange fremdeles ikke har forstått dette, det er ganske utrolig... Anonymkode: 0df59...cbc
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #81 Skrevet 25. september 2022 Fordi mange uføre kan jobbe, men de gidder bare ikke. De gidder ikke jobbe, men kan bli med på alt som er gøy. Anonymkode: c22c9...13e
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #82 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi mange uføre kan jobbe, men de gidder bare ikke. De gidder ikke jobbe, men kan bli med på alt som er gøy. Anonymkode: c22c9...13e Det gjelder sikkert noen, det finnes ikke et velferdssamfunn uten noen snyltere. Men at det gjelder mange nekter jeg å tro. Anonymkode: b813b...f26
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #83 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er ufør med en usynlig sykdom. Fikk det innvilget etter seks års kamp. Jeg har en usynlig sykdom. Ingen ser hvor dårlig jeg er eller kan være. Jeg har mistet store deler av min identitet. Jeg har mistet en stor prosent av min inntekt. Jeg har mistet mye voksenkontakt og nettverk. Jeg tør ikke si til noen at jeg er ufør, og det blir ikke bedre av å lese hva flere her mener om oss. Jeg setter bilen i garasjen og sitter i mørket hjemme hele dagen, sånn at naboene ikke skal se at det er noen hjemme på dagtid. Jeg unngår selskap/bursdager med nye mennesker, fordi jeg er redd de skal spørre hva jeg jobber med. Jeg fikk to barn før jeg ble ufør. Hvis jeg ikke hadde hatt barna ville jeg nok tatt selvmord for flere år siden. Å leve med smerter og skammen er utrolig tungt. Man føler seg totalt verdiløs og en byrde for samfunnet. Kun de jeg bor sammen med og mine nærmeste vet hvor ille jeg har det. Jeg er ganske så sikker på at andre mennesker dømmer meg sånn som dere. Bare husk at jeg allerede har dømt meg selv mye hardere, og jeg må leve med skammen resten av livet. Anonymkode: aefbd...62b Jeg husker deg! Svarte deg i en tråd du skrev for en stund tilbake. Om du finner igjen tråden - les det jeg skrev der. De som mener andre bør føle skam for å være så syk at de blir uføretrygdet, de er det synd i. For de har både svært lite kunnskap på mange viktige områder i livet/samfunnet, de mangler evne til å reflektere og de mangler evne til empati. Ikke la idioter få styre ditt liv! Da jeg en gang følte på lignende så bestemte jeg meg for at jeg nekter å la andres dumskap få definere meg eller bestemme hva jeg føler eller gjør. Så jeg står 100 % for at jeg er uføretrygdet. Jeg har ikke noe å skamme meg over, jeg kunne ikke unngått å få den sykdommen jeg har. Og om noen forsøker seg på kommentarer, så forteller jeg hva jeg gjør for egen helse (kosthold, søvn, tilpasset trening, restituering/hvile, stressmestring, forsøke å få glede inn i det reduserte livet jeg lever) - og så spør jeg dem gjerne rett ut om de tror jeg vil bli friskere om jeg slutter å gjøre disse tingene og hva de selv egentlig gjør for egen helse. Min erfaring er at de som sier slikt, det er som regel personer uten utdanning, personer som ikke tar særlig hensyn til egen helse (røyker, drikker, overvekt, stillesitting, dårlig kosthold m.m., en eller flere av disse). De blir svar skyldige - og de spør sjelden igjen, fordi jeg snur speilet mot dem selv. Og om de velger å baksnakke meg så tenker jeg de bare får gjøre det, de fleste som er oppegående i dag, de vet at man ikke akkurat får en uføretrygd kastet etter seg lenger, så når disse slenger med leppa så er det de selv som setter seg selv i et dårlig lys, de setter ikke meg i et dårlig lys! Om du bodde i nærheten av meg skulle jeg fått deg med ut, for du har all rett til å leve et best mulig liv selv om du er uføretrygdet. Og skal du hindre at du blir dårligere, så er det akkurat det du nå unngår du må gjøre. Så gi litt mer f... i hva andre tenker! ❤️ Anonymkode: 0df59...cbc
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #84 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Du tror ikke jeg vet hvor mye samboeren har i inntekt? Anonymkode: 7892e...443 Hvis han jobber over en viss grad, da får han avkortning i trygden. Jobber han mer og ikke oppgir det, da er han jo en snylter - hvorfor velger du å bo med en som snylter på systemet i så fall? Da aksepterer du jo snylting av samfunnets ressurser. Anonymkode: 0df59...cbc
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #85 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Han fikk uføre pga en diagnose han har ADHD. Men i de to årene jeg har kjent han så har han overhodet ikke noe problem med å jobbe mye,han kan lett jobbe en hel dag på hytten. Å har som sagt jobb flere dager i uken uten problemer. Han burde jo ikke få uføre lenger når han ikke egentlig trenger det lenger. Anonymkode: 7892e...443 Da må du gjøre noe med det da! Passe på at han skaffer seg en jobb og ikke svindler nav. Anonymkode: 5d24b...9d4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #86 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Fordi mange uføre kan jobbe, men de gidder bare ikke. De gidder ikke jobbe, men kan bli med på alt som er gøy. Anonymkode: c22c9...13e Dumskapen lever i beste velgående fremdeles, ser jeg. Kan du komme med seriøs link til det du påstår - at "mange uføre kan jobbe, men de gidder bare ikke"? Anonymkode: 0df59...cbc
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #87 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Enten må vi jo kunne anta at de lyver eller så må vi kunne anta at de snakker sant. Når argumentet kommer om at vi ikke kan vite hvorfor de er uføre, selv om de gir en forklaring, så betyr jo det at de ofte lyver. Anonymkode: 64d61...710 De lyver kanskje for å tilfredsstille folk som mener de har all rett til å vite hvorfor de er uføre? Da er det en hvit løgn. Men det betyr selvsagt ikke at de lyver om alt Anonymkode: 5d24b...9d4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #88 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis han jobber over en viss grad, da får han avkortning i trygden. Jobber han mer og ikke oppgir det, da er han jo en snylter - hvorfor velger du å bo med en som snylter på systemet i så fall? Da aksepterer du jo snylting av samfunnets ressurser. Anonymkode: 0df59...cbc Det vil også bli oppdaget etterhvert om han snylter, neste år blir trygd inntekt regnet mot hverandre og da må for mye trygd betales tilbake. Systemet er sånn at man selv må melde inn hvor mye man tjener ved siden av trygden, gjør man ikke det kommer straffen året etter. Anonymkode: b813b...f26
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #89 Skrevet 25. september 2022 Trist å lese alt det negative om uføre. Jeg er ikke ufør selv og veldig glad for det. Jeg kan av og til være lei av jobben min, men ville aldri valgt å bli ufør uten å være det. Hvem ville valgt å gå hjemme hverdag og hatt så lav inntekt om de var fungerende til å jobbe? Anonymkode: c41c0...a0b
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #90 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Herlighet, ikke alle arbeidsføre som har lett for det heller, ser jeg... Si meg, har du ikke fått med deg noenting av ulike samfunnsdebatter og nyhetssaker som har rullet og gått i mange år? F.eks. psykisk sykdom er fremdeles så tabubelagt at mange anser det som en skam å ha - fordi de blir møtt med slike holdninger som du og andre i tråden har. Ta en psykisk syk som kommer seg ut, gjør alt etter boka, trener er sosial, passer kosthold, skaffer seg hobbyer - hvilke holdinger blir han møtt med? Jo, at han ikke er syk nok, fordi han tilsynelatende har masse energi og ikke ser syk nok ut til at andre blir fornøyd. Og hvis han da begynner å bli bedre, og enda verre faktisk har gode perioder hvor han begynner å få det så bra at han kan spøke og le og begynne å trene seg på arbeid med å melde seg til noe frivillig arbeid - hva skjer da? Jo, enda mer mistro og beskyldninger om snylting. Selv om han altså gjør alt etter boka, står på selv, gjør en innsats, jobber målrettet og til og med skaffer seg arbeidstrening for å se hvordan han kan fungere i en ev. jobb, bare at han begynner på noe som er litt mer lavterskel, en fast oppgave i frivillig arbeid. Eller som en over her skriver, som har hørt at bare det å være uføretrygdet, uansett grunn, er så enormt stor skam at hun sitter hjemme i mørket for å skjule at hun ikke er i jobb lenger, skjuler for alle at hun er så syk at hun er uføretrygdet. Hvor hensiktsmessig tror du den skammen mange i samfunnet påfører henne er? Hvor gode kår har hun for å ev. komme seg ut igjen i samfunnet, enten det er jobb i større eller mindre grad eller frivillig arbeid eller bare noe som kan gi henne høyere livskvalitet? Folk lyver på seg en mindre alvorlig sykdom for å skjule en sykdom som de har opplevd er mer skambelagt - IKKE fordi de ikke er syke nok til å være fullt eller delvis uføretrygdet. Folk lyver på seg å jobbe når de er uføretrygdet fordi mange stigmatiserer uføretrygdede som late, snyltere, giddaslause osv. At så mange fremdeles ikke har forstått dette, det er ganske utrolig... Anonymkode: 0df59...cbc Som du sier. Vi kan ikke stole på at uføretrygdede snakker sant, men må forvente at de lyver. Jeg har liten respekt for grupper som lyver systematisk. Hva synes du vi skal tenke? Skal vi regne med at naboen som forteller hvorfor hun er trygdet snakker sant eller er det naturlig å se bort fra Hva hun sier og ta det for gitt at det sikkert er løgn? Anonymkode: 64d61...710
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #91 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Som du sier. Vi kan ikke stole på at uføretrygdede snakker sant, men må forvente at de lyver. Jeg har liten respekt for grupper som lyver systematisk. Hva synes du vi skal tenke? Skal vi regne med at naboen som forteller hvorfor hun er trygdet snakker sant eller er det naturlig å se bort fra Hva hun sier og ta det for gitt at det sikkert er løgn? Anonymkode: 64d61...710 Har du aldri løyet om noe? For hvis du har det, hvordan kan man da vite at du noen gang snakker sant? Anonymkode: 5d24b...9d4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #92 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Som du sier. Vi kan ikke stole på at uføretrygdede snakker sant, men må forvente at de lyver. Jeg har liten respekt for grupper som lyver systematisk. Hva synes du vi skal tenke? Skal vi regne med at naboen som forteller hvorfor hun er trygdet snakker sant eller er det naturlig å se bort fra Hva hun sier og ta det for gitt at det sikkert er løgn? Anonymkode: 64d61...710 De uføretrygdede som gruppe lyver systematisk? Anonymkode: ec10b...1e1
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #93 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har du aldri løyet om noe? For hvis du har det, hvordan kan man da vite at du noen gang snakker sant? Anonymkode: 5d24b...9d4 Jo, jeg har løyet, men da har jeg ikke samtidig argumentert for at folk burde forstått at jeg løy og at de derfor burde ha forventning om at jeg hadde andre gorutsettninger enn jeg selv påsto. Anonymkode: 64d61...710
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #94 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De uføretrygdede som gruppe lyver systematisk? Anonymkode: ec10b...1e1 Det er det som påstås. Anonymkode: 64d61...710
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #95 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er det som påstås. Anonymkode: 64d61...710 Hvor ble det påstått? Anonymkode: ec10b...1e1
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #96 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): For min del er det at jeg føler mange av dere har fått uføre på feil grunnlag. Mange av dere er fullt kapable til å jobbe, men gidder ikke. Kjemper du nok i mot nav og ikke gjør noe av det du skal, gir de deg før eller siden opp. Men to og tre og fire unger, det skal dere ha. Jeg har aldri vært så sliten og mye syk som etter jeg ble mamma. 300 prosent jobb, og det tar aldri slutt. Samtidig klarer jeg å jobbe fullt, med vondter og plager og utmattelse. Og mange av dere skryter av livsstil og hvor godt dere tjener. Tåpelig. Anonymkode: 3ee7a...1ff Hvis du hadde lest deg opp litt, er det helt anderledes i dag, enn for 30 år siden. Vanskelig å få ufør i dag. Tar mange år i systemet før av avklaring. De som får ufør i dag MÅ nemlig bli avklart før man får er så uheldig å bli ufør. Jeg var i en uforskyldt ulykke som 20 åring. Lever ett vanskelig liv med store smerter. Usynlige diagnoser. Veldig vanskelig å leve slik. Alltid ha dårlig råd. Ikke råd til ferier. Aldri. Aldri unne meg noe. Snu hver krone. Alltid være syk. Alltid en stor sorg over å ikke orke å jobbe eller være sosial. I tillegg bekymre meg for at folk ser ned på meg. Unner ingen å bli syke. For da blir man uglesett i tillegg til å ha det vanskelig. At folk er missunnelige på uføre.. Skerp dere. Vipps så er dere i denne situasjonen. Vleidg ting og ingenting å være missunnelig for. Anonymkode: ac81a...c63
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #97 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg husker deg! Svarte deg i en tråd du skrev for en stund tilbake. Om du finner igjen tråden - les det jeg skrev der. De som mener andre bør føle skam for å være så syk at de blir uføretrygdet, de er det synd i. For de har både svært lite kunnskap på mange viktige områder i livet/samfunnet, de mangler evne til å reflektere og de mangler evne til empati. Ikke la idioter få styre ditt liv! Da jeg en gang følte på lignende så bestemte jeg meg for at jeg nekter å la andres dumskap få definere meg eller bestemme hva jeg føler eller gjør. Så jeg står 100 % for at jeg er uføretrygdet. Jeg har ikke noe å skamme meg over, jeg kunne ikke unngått å få den sykdommen jeg har. Og om noen forsøker seg på kommentarer, så forteller jeg hva jeg gjør for egen helse (kosthold, søvn, tilpasset trening, restituering/hvile, stressmestring, forsøke å få glede inn i det reduserte livet jeg lever) - og så spør jeg dem gjerne rett ut om de tror jeg vil bli friskere om jeg slutter å gjøre disse tingene og hva de selv egentlig gjør for egen helse. Min erfaring er at de som sier slikt, det er som regel personer uten utdanning, personer som ikke tar særlig hensyn til egen helse (røyker, drikker, overvekt, stillesitting, dårlig kosthold m.m., en eller flere av disse). De blir svar skyldige - og de spør sjelden igjen, fordi jeg snur speilet mot dem selv. Og om de velger å baksnakke meg så tenker jeg de bare får gjøre det, de fleste som er oppegående i dag, de vet at man ikke akkurat får en uføretrygd kastet etter seg lenger, så når disse slenger med leppa så er det de selv som setter seg selv i et dårlig lys, de setter ikke meg i et dårlig lys! Om du bodde i nærheten av meg skulle jeg fått deg med ut, for du har all rett til å leve et best mulig liv selv om du er uføretrygdet. Og skal du hindre at du blir dårligere, så er det akkurat det du nå unngår du må gjøre. Så gi litt mer f... i hva andre tenker! ❤️ Anonymkode: 0df59...cbc Tusen takk ❤️ Det er lettere sagt enn gjort, men jeg skal forsøke å ta dine ord med meg videre. Anonymkode: aefbd...62b
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #98 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du svarer ikke på det jeg spør om. Hadde det vært bedre om ingen uføre sitter i noen som helst frivillige verv eller utfører noen som helst frivilige oppgaver? Anonymkode: ec10b...1e1 Jeg kan svare på den. Det hadde vært flott om de heller jobbet deltid og kun tok på seg et verv. Anonymkode: 98b44...43a
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #99 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor ble det påstått? Anonymkode: ec10b...1e1 Les tråden. Anonymkode: 64d61...710
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #100 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jo, jeg har løyet, men da har jeg ikke samtidig argumentert for at folk burde forstått at jeg løy og at de derfor burde ha forventning om at jeg hadde andre gorutsettninger enn jeg selv påsto. Anonymkode: 64d61...710 Og du tenker at en som er ufør er forpliktet til å fortelle sannheten om det til hvem som helst? For hvis ikke kan man regne med at de lyver om alt? Anonymkode: 5d24b...9d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå