Gå til innhold

Hvorfor ser folk ned på uføre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner også to stykker som sitter i alt av komiteer, politikk, FAU, idrettsklubbens organer og så videre, og så er de uføretrygdet. De stikker også på bestilling og har en del slike bestillinger. Altså, de har lengre "arbeidsdag" og mer stress enn jeg har i lederstillingen min. Disse kunne faktisk ha jobbet. 

Anonymkode: 74f16...043

Hadde det vært bedre at de ikke var i frivillige verv  som FAU, idrettsklubben og heller satt hjemme, sånn at noen som allerede er i jobb måtte ta de vervene?

Anonymkode: ec10b...1e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hadde det vært bedre at de ikke var i frivillige verv  som FAU, idrettsklubben og heller satt hjemme, sånn at noen som allerede er i jobb måtte ta de vervene?

Det er jo mange som er i jobb, som har disse vervene også. Det gjennomgående trekket til uføre jeg kjenner som sitter i disse komiteene, at de som uføre har dagen fri og kan disponere den ut fra hvordan de føler seg. Og de forventer at andre i komiteen som er i full jobb, har like mye fritid å ta av. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo mange som er i jobb, som har disse vervene også. Det gjennomgående trekket til uføre jeg kjenner som sitter i disse komiteene, at de som uføre har dagen fri og kan disponere den ut fra hvordan de føler seg. Og de forventer at andre i komiteen som er i full jobb, har like mye fritid å ta av. 

Du svarer ikke på det jeg spør om. Hadde det vært bedre om ingen uføre sitter i noen som helst frivillige verv eller utfører noen som helst frivilige oppgaver?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du svarer ikke på det jeg spør om. Hadde det vært bedre om ingen uføre sitter i noen som helst frivillige verv eller utfører noen som helst frivilige oppgaver?

Det er ikke det jeg sa. Men når du sitter i ørtogførti komiteer og styrer, er aktiv politisk og strikker på bestilling, så er du mest sannsynlig frisk nok til å jobbe. Den ene av disse uføre klager hele tiden hvor sliten hun er etter ditten og datten av ærender, hvor stramme tidsfrister det er på strikkebestillinger, at hun igjen må lese gjennom x antall sider før politisk møte og så videre. Altså, ikke helt ubrukelig i arbeidslivet hvis viljen hadde vært der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men alle dere som sier at de kunne vært i jobb. Hva vet dere egentlig om det? Med mindre det er noen som står dere så nær, at de vet om alle deres diagnoser. Jeg har en diagnose, som ikke engang min søster er klar over. Og vet dere hva disse menneskene gjør døgnet rundt? 

Så er det jo heller ikke jobber, til alle de som sliter med noe, og må ha tilrettelegging eller jobbe redusert. Arbeidslivet vil ikke ha de.

For det er sikkert mange uføre som kan jobbe litt, men formen er så opp og ned, at de vet jo ikke når, eller hvor mye de kan jobbe. Så kan de ha en fin dag, dra på jobb, og etter 3 timer må de bare gå igjen, for da er de skikkelig dårlige.

Anonymkode: 4b07f...a60

Hvis uføre generelt lyver er det grunn nok til å mistro dem.

Anonymkode: 64d61...710

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke det jeg sa.

Ingen har sagt at det var det du sa. Du ble spurt om noe. Du unngår spørsmålet (ikke jeg som spurte - men jeg så det samme allerede første gangen du kom med et langt svar som ikke inneholdt noe svar på spørsmålet).

Anonymkode: 84692...2a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke det jeg sa. Men når du sitter i ørtogførti komiteer og styrer, er aktiv politisk og strikker på bestilling, så er du mest sannsynlig frisk nok til å jobbe. Den ene av disse uføre klager hele tiden hvor sliten hun er etter ditten og datten av ærender, hvor stramme tidsfrister det er på strikkebestillinger, at hun igjen må lese gjennom x antall sider før politisk møte og så videre. Altså, ikke helt ubrukelig i arbeidslivet hvis viljen hadde vært der.

Du svarer fremdeles ikke på jeg spør om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvilke diagnoser mener du det har kommet medisiner for siste 10-20-30 årene som nå gjør uføretrygdede personer med disse diagnosene100 % arbeidsføre?

Link?

Anonymkode: 0df59...cbc

Jeg har ingen link direkte men det er ikke til å legge skjul på at mange med ms feks har nå en helt annen hverdag enn for 30 år siden. Fler og flere er i arbeid. Samme gjelder ledd gikt og andre gikt lidelser som før førte til ufør og nå ikke gjør det lenger. 

Anonymkode: af993...d8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Fra Aftenposten den 13de januar 1983 - hvordan skal det gå med så mange på trygd? Dette er jo ikke bærekraftig!

IsMgKdQ.jpg

Det koster enorme summer og oljepenger pøses inn i økonomien for å betale for kalaset. Hva gjør vi når oljen tar slutt?

Anonymkode: 427d6...d32

Disse tallene var fra 1980. Vi har klart oss gjennom den økonomiske krisen på 80-tallet og de påfølgende økonomiske krisene. Vi hadde ikke stort av oljepenger i 1980. Likevel har det gått bra.

Skal vi få flere i arbeid er det ikke de uføre dette avhenger av men de som eier bedriftene. Hvis noen forteller at, "hei, mitt navn er Anne, jeg er 50% ufør, jeg kan kanskje mandag, torsdag, fredag en uke, tirsdag og torsdag neste uke, og onsdag torsdag fredag den påfølgende, alt avhenger av form for jeg er så syk at jeg er 50% ufør", så stiller de ikke først i ansettelseskøen. Så lenge det er slik vil det være de som trenger hjelp fra samfunnet.

Sånn ellers så er oljepengene så pass godt investert at de ikke tar slutt, selv om oljen skulle gjøre det. Men akkurat nå ser det ikke ut til at den tar slutt på en god stund heller.

Skrevet

Jeg er ufør med en usynlig sykdom. Fikk det innvilget etter seks års kamp. Jeg har en usynlig sykdom. Ingen ser hvor dårlig jeg er eller kan være. 

Jeg har mistet store deler av min identitet. Jeg har mistet en stor prosent av min inntekt. Jeg har mistet mye voksenkontakt og nettverk. 

Jeg tør ikke si til noen at jeg er ufør, og det blir ikke bedre av å lese hva flere her mener om oss. Jeg setter bilen i garasjen og sitter i mørket hjemme hele dagen, sånn at naboene ikke skal se at det er noen hjemme på dagtid. Jeg unngår selskap/bursdager med nye mennesker, fordi jeg er redd de skal spørre hva jeg jobber med. 

Jeg fikk to barn før jeg ble ufør. Hvis jeg ikke hadde hatt barna ville jeg nok tatt selvmord for flere år siden. Å leve med smerter og skammen er utrolig tungt. Man føler seg totalt verdiløs og en byrde for samfunnet. 

Kun de jeg bor sammen med og mine nærmeste vet hvor ille jeg har det. Jeg er ganske så sikker på at andre mennesker dømmer meg sånn som dere. Bare husk at jeg allerede har dømt meg selv mye hardere, og jeg må leve med skammen resten av livet. 

Anonymkode: aefbd...62b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis man får strengere kriterier for uføretrygd, vil flere komme seg ut i jobb for å få mat på bordet.

Kriteriene har blitt veldig veldig mye strengere de siste tiårene altså.

Det er ikke lenger bare å ha "vondt i vilja" så blir man ufør. Det er en lang og tøff prosess for de aller fleste og slett ikke noe man får kastet etter seg.

Problemet med restarbeidsevne er at man ikke får brukt den i det arbeidsmarkedet vi etterhvert har fått i Norge. Man får rett og slett ikke jobb om man ikke er helt arbeidsfør lenger. De klager på at det f.eks i helsevesenet og mange serviceyrker er for mange deltidsstillinger, men de forventer at de som ansettes i deltidsstillinger er disponible for ekstraarbeid på fridagene sine, de vil ikke ansette folk som er delvis uføre.

Jeg har en svigerinne som etter en lang tid på aap, med arbeidsprøving o.l. fikk beskjed om at hun hadde en restarbeidsevne på 20-30%. Hun prøvde i 2 år å finne en jobb, hun søkte på alt det gikk an å søke på, men ingen ville ansette noen som var 70-80% ufør. Så hun endte til slutt med å bli 100% ufør og jobber nå som sekretær i foreningen for hennes sykdom. Tror ikke hennes situasjon er unik...

Skal folk kunne bruke restarbeidsevnen sin må det jobbes mot arbeidslivet, så de får en jobb. I Danmark ligger de langt foran oss der, de har det de kaller en fleksjobb, dvs at du gjør det du orker på jobb og får full lønn, også får bedriften tilskudd for å ha deg der. På den måten er mange som ellers ville vært uføre på jobb. Det er billigere for staten enn full uføretrygd, og arbeidslivet kan nyttiggjøre seg av restarbeidsevnen din.

Anonymkode: b813b...f26

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men altså…fem unger. Fikk hun disse før hun fikk hjerneskaden, eller er den medfødt? Skjønner at folk reagerer. Det krever ikke så rent lite å oppdra fem barn!

Anonymkode: 64d84...82d

Der kom det med en gang. Alle de spørsmålene man skal holde seg for god til å stille. Hadde du spurt om dette direkte? For det kan virke som at alle mener de har krav på å vite hvorfor folk er uføre og hvorfor de får barn når de er uføre…

Men hun fikk den etter at faren til de 5 barna banket henne da hun var gravid med de to yngste… hvis det er viktig for deg å vite

Anonymkode: 5d24b...9d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis man får strengere kriterier for uføretrygd, vil flere komme seg ut i jobb for å få mat på bordet.

Hvilke strengere kriterier mener du det bør være?

Skrevet

Hvis uføre generelt lyver er det grunn nok til å mistro dem.

Hvorfor tror du uføretrygdede generelt lyver?

Skrevet

Det er jo vanvittig at en person som er 100 % uføretrygdet itellegg får lov å jobbe fast mange dager i uken å tjene enda mer;uten at de tar fra personen uføretrygden. Du trenger jo ikke uføretrygden om du klarer å jobbe!

Anonymkode: 7892e...443

Skrevet

Det er jo vanvittig at en person som er 100 % uføretrygdet itellegg får lov å jobbe fast mange dager i uken å tjene enda mer;uten at de tar fra personen uføretrygden. Du trenger jo ikke uføretrygden om du klarer å jobbe!

Man får ikke både lønn og uføretrygd hvis man jobber.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Der kom det med en gang. Alle de spørsmålene man skal holde seg for god til å stille. Hadde du spurt om dette direkte? For det kan virke som at alle mener de har krav på å vite hvorfor folk er uføre og hvorfor de får barn når de er uføre…

Men hun fikk den etter at faren til de 5 barna banket henne da hun var gravid med de to yngste… hvis det er viktig for deg å vite

Jeg hadde ikke spurt henne om det direkte nei. Det jeg mener er at jeg kunne skjønt at folk reagerte dersom hun var ufør og likevel valgte å få fem barn i en slik situasjon. Det som har skjedd her er jo bare tragisk!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man får ikke både lønn og uføretrygd hvis man jobber.

Jo en får begge deler! Kjæresten min er 100 % uføre å er itellegg støttekontakt for flere. Så han jobber 4 dager i uken. 

En annen jeg kjenner er 100 %  uføretrygdet men han syns det er for lite penger så han søker jobb i butikk itellegg. Å det er da jeg blir provosert,når de er i full stand til å jobbe å klarer helt fint å skaffe seg jobb selv,men likevel får de uføretrygden itellegg. 

Skrevet

Jo en får begge deler! Kjæresten min er 100 % uføre å er itellegg støttekontakt for flere. Så han jobber 4 dager i uken. 

En annen jeg kjenner er 100 %  uføretrygdet men han syns det er for lite penger så han søker jobb i butikk itellegg. Å det er da jeg blir provosert,når de er i full stand til å jobbe å klarer helt fint å skaffe seg jobb selv,men likevel får de uføretrygden itellegg. 

Uføretrygden reduseres når man har tjent over et visst beløp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde ikke spurt henne om det direkte nei. Det jeg mener er at jeg kunne skjønt at folk reagerte dersom hun var ufør og likevel valgte å få fem barn i en slik situasjon. Det som har skjedd her er jo bare tragisk!

Men hadde du hørt om det, så ville du tenkt ditt. Om du ikke visste om tragedien. Og det er vel der problemet ligger. Folk dømmer uten vite noe som helst. Og de fleste ønsker ikke å fortelle om den egentlige grunnen, så da bruker de andre ting som kan peke i den retningen. Feks vonde knær eller verkende ledd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tror du virkelig på at man får full uføretrygd og kan få mye inntekt fra jobb i tillegg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du får melde kjæresten din til nav da. Og klage på det. Hvorfor vil du forresten være sammen med en du dømmer så fælt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor skal man dømme folk som er i situasjoner man ikke vet noe som helst om? Når man har vært gjennom systemet og fått innvilget uføretrygd, så burde man virkelig få slippe å bli dømt, uglesett og snakket om pga det.

Skrevet

Jeg har ingen link direkte men det er ikke til å legge skjul på at mange med ms feks har nå en helt annen hverdag enn for 30 år siden. Fler og flere er i arbeid. Samme gjelder ledd gikt og andre gikt lidelser som før førte til ufør og nå ikke gjør det lenger. 

Ikke overraskende har du ingen linker.

Det du sier her er ikke det du skrev i det første svaret ditt:

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei men det finnes visse diagnoser som førte til ufør før mens nå etter 10-20-30 år så har det kommet medisiner som gjør de 100 % arbeidsfør

Det du insinuerer med det første svaret ditt er jo at det er mange uføretrygdede som er unødvendig uføretrygdet, fordi det nå er kommet medisiner som du påstår gjør dem 100 % arbeidsføre.

Og i det neste svaret - det øverste her - nevner du MS som et eksempel - som viser at du egentlig ikke har særlig kunnskap om MS i det hele tatt, du bare vet at det er kommet bedre medisiner for den pasientgruppen, uten at du har satt deg særlig inn i sykdommen.

Så la oss bruke et par tenkte tilfeller med MS som et eksempel:

Person A, 45 år i dag, som fikk debutsymptomer for vel 20 år siden, men ikke fikk diagnosen før det var gått over fem år, fordi mye ble skyldt på det at hun var småbarnsmor, kvinne og at det dessuten var vanskelig å få MR-undersøkelser og legene var bedt om å prioritere MR kun for de som "virkelig" trengte det. Sykdommen til A fikk utvikle seg mye lenger enn den hadde trengt å gjøre før A fikk medisiner, og medisinene som fantes den gangen var også dårligere enn de som gis i dag. A ser frisk ut på en god dag, men sykdommen fikk utvikle seg såpass langt før hun fikk diagnosen og medisiner at hun ikke kunne jobbe mer, da hun har uttalt fatigue i tillegg til skjulte kraftsvekkelser m.m. I dag har selvfølgelig A også fått nyere generasjoner MS-medisiner, som har stabilisert sykdommen bedre, og har fått et bedre liv av den grunn, men de nye medisinene kan ikke gi A tilbake den funksjonen som er varig skadet. A har også hatt sykdommen i 20 år og siden det er en progredierende sykdom forventes ikke funksjonsnivået å bli bedre, heller det motsatte, tross nyere medisiner.

Person B, 45 år i dag, fikk påvist MS for to år siden, fikk diagnosen et år etter debutsymptomer, fikk nye bremsemedisiner og fungerer i full jobb (i hvert fall foreløpig).

Det at en person med MS ble 100 % uføretrygdet for 10-20-30 år siden betyr jo ikke at de vil være arbeidsføre i dag, selv om de selvfølgelig også får nyere medisiner siden sykdommer som MS blir fulgt opp kontinuerlig. Hvorfor tror du det? Og hvorfor tar du ikke høyde for at selv samme diagnoser kan ha store forskjeller i alvorlighetsgrad og hastighet ved utvikling av sykdommen? For ikke å snakke om at de som fikk diagnosene sine for 10-20-30 år siden faktisk har levd nettopp 10-20-30 år lenger, er eldre og mye av sykdomsperioden har de kun hatt dårligere medisiner som ikke har greid å holde sykdommene deres like godt i sjakk som nyere medisiner gjør? Hvorfor tror du det er en automatikk i at nyere og bedre medisiner for MS kan gjøre de som fikk diagnosen for mange år siden arbeidsføre?

Og ja, det finnes noen som blir veldig mye bedre selv etter mange år med sykdom. Men selv de er gjerne så påvirket av sykdommen at de ikke kan forventes å greie å jobbe fullt. Og de som får arbeidsevne, de velger gjerne å skaffe seg en liten jobb, nettopp fordi de vet verdien av å ha noe å gå til. Men akkurat med personer som har vært uføretrygdet pga. MS i 10-20-30 år, som er ditt premiss, der tror jeg det er ytterst få, om noen som kommer seg tilbake i jobb.

"Mange har dessverre hatt sykdommen for lenge til at medikamenter som påvirker forløpet har god effekt. Derfor må mange leve med ulike plager, og også med forverringer vi ikke klarer å bremse. For denne gruppen er det viktig med god symptombehandling.

Det kan dreie seg om behandling av spasmer, smerter, problemer med vannlating og avføring samt tilgang på rehabilitering. Generelle råd om kosthold og trening for å opprettholde sunn hjernehelse er også veldig viktig. Fatigue kan ikke behandles vekk, men fysisk aktivitet hjelper.

...

Når vi i dag diagnostiserer MS og starter behandling tidlig, håper vi det vil bety at pasientene kan leve et langt og godt liv som alle andre. Vi ser allerede nå at færre utvikler et alvorlig handicap og at det tar lengre tid.

Samtidig skal vi huske på at det er først de seneste årene at de virkelig effektive medisinene er tatt i bruk tidlig i sykdommen og vi forventer at vi vil se nytten av dem nå fremover. "

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2022/nye-medisiner-gir-ms-pasienter-bedre-liv.html

Blir så lei av folk som slenger ut av seg påstander uten å vite hva de snakker om og slik skaper skepsis og mistillit til store grupper! Dette er rettet til mange i tråden, ikke bare d8f! Det er mange som bør gå litt i seg selv her!

(Jeg har ikke MS, selv, bare så det er sagt.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor tror du uføretrygdede generelt lyver?

Enten må vi jo kunne anta at de lyver eller så må vi kunne anta at de snakker sant. Når argumentet kommer om at vi ikke kan vite hvorfor de er uføre, selv om de gir en forklaring, så betyr jo det at de ofte lyver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...