Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #1 Skrevet 25. september 2022 Hvorfor er folk så kritiske til folk som er 50 eller 100% uføre? Tror de ikke at folk ville jobbet hvis de hadde muligheten til det? Er folk så lite glad i å jobbe selv?? Anonymkode: 59625...915
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #2 Skrevet 25. september 2022 Hm, nå ser jeg ikke ned på uføre generelt som gruppe, men jeg blir av og til litt oppgitt over skjønnmalingen av hvordan det er å være i jobb. Virker som noen tror det løser alle problemer og kun gir glede og overskudd, men det er heldigvis noen, personavhengig og ikke felles for en hel gruppe. I sommer fikk jeg høre at det var så mye lettere med sommerferie for de som jobber, for da var det kun tre uker man måtte finne på noe med disse skolebarna. Sist jeg sjekket har skolebarn til både arbeidsføre og uføre like lang ferie 🤔 Anonymkode: 24663...fb5
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #3 Skrevet 25. september 2022 For min del er det at jeg føler mange av dere har fått uføre på feil grunnlag. Mange av dere er fullt kapable til å jobbe, men gidder ikke. Kjemper du nok i mot nav og ikke gjør noe av det du skal, gir de deg før eller siden opp. Men to og tre og fire unger, det skal dere ha. Jeg har aldri vært så sliten og mye syk som etter jeg ble mamma. 300 prosent jobb, og det tar aldri slutt. Samtidig klarer jeg å jobbe fullt, med vondter og plager og utmattelse. Og mange av dere skryter av livsstil og hvor godt dere tjener. Tåpelig. Anonymkode: 3ee7a...1ff
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #4 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hm, nå ser jeg ikke ned på uføre generelt som gruppe, men jeg blir av og til litt oppgitt over skjønnmalingen av hvordan det er å være i jobb. Virker som noen tror det løser alle problemer og kun gir glede og overskudd, men det er heldigvis noen, personavhengig og ikke felles for en hel gruppe. I sommer fikk jeg høre at det var så mye lettere med sommerferie for de som jobber, for da var det kun tre uker man måtte finne på noe med disse skolebarna. Sist jeg sjekket har skolebarn til både arbeidsføre og uføre like lang ferie 🤔 Anonymkode: 24663...fb5 Jeg er kanskje trett, men hva?? Anonymkode: fee0e...453
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #5 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg er kanskje trett, men hva?? Anonymkode: fee0e...453 Hva lurer du på? Dette med skoleferie? Det lurte i grunn jeg også på, hvorfor skoleferie var lettere for de i jobb 🤷🏼♀️ Jeg vet ikke, mulig vedkommende trodde ungene mine skrudde seg av mens jeg var på jobb eller noe… Anonymkode: 24663...fb5
Ekspatt Skrevet 25. september 2022 #6 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): For min del er det at jeg føler mange av dere har fått uføre på feil grunnlag. Mange av dere er fullt kapable til å jobbe, men gidder ikke. Kjemper du nok i mot nav og ikke gjør noe av det du skal, gir de deg før eller siden opp. Men to og tre og fire unger, det skal dere ha. Jeg har aldri vært så sliten og mye syk som etter jeg ble mamma. 300 prosent jobb, og det tar aldri slutt. Samtidig klarer jeg å jobbe fullt, med vondter og plager og utmattelse. Og mange av dere skryter av livsstil og hvor godt dere tjener. Tåpelig. Anonymkode: 3ee7a...1ff Du "føler" at mange har fått uføre på feil grunnlag? Hvordan kan du "føle" det? Jeg går ut fra at du vet forskjellen på følelser og meninger...eller? Uansett; at det kan finnes tilfeller av systemsvikt er nok uunngåelig, men det virker ikke som om du har veldig bred innsikt i denne prosessen.
Ekspatt Skrevet 25. september 2022 #7 Skrevet 25. september 2022 -og for å svare på spørsmålet i hovedinnlegget; jeg ser selvfølgelig ikke ned på arbeidsuføre mennesker.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #8 Skrevet 25. september 2022 Tror veldig få ser ned på uføre. Noen surpomper vil det alltid være, men de aller, aller fleste har nok kun sympati. Har derimot inntrykk av at mange uføre, og da kanskje spesielt de med «usynlige» plager, føler de blir sett ned på og føler behov for å forsvare seg. Vi bor i et samfunn hvor vi tar vare på de syke og de som av ulike grunner ikke klarer å jobbe, og det synes jeg er akkurat dlik det skal være. Anonymkode: 18aa1...190
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #9 Skrevet 25. september 2022 Dette er litt delt. Jeg ser faktisk ikke ned på de som jeg vet er syk, men dere har en gruppe som ødelegger for dere: de som enten jobber svart ved siden av eller driver med så mye at jeg selv ikke i ferien hadde klart å holde følge. Av de jeg kjenner til som er uføretrygdet så kunne 30% av de hatt full jobb (de jobber fult og vel så dei utlandet e.l) eller jobbet deltid. Hva skjer nå pengene forsvinner? Vil være barn og barnebarn kunne få de samme godene eller vil de måtte flytte på gata om de blir syk? Anonymkode: 98b44...43a
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #10 Skrevet 25. september 2022 Jeg har aldri opplevd at andre enn enkelte individ her inne ser ned på uføre. Det er en lang prosess å bli ufør og om man gjennomgår den kun for å slippe å jobbe så har man automatisk utfordringer og begrensninger som gjør at man ikke fungerer helt som andre. Anonymkode: fee0e...453
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #11 Skrevet 25. september 2022 Jeg tror at mange fikk ufør veldig lett før i tiden altså sen 90- begynnelsen av 00 tallet. Da spesielt med fibromyalgi. Jeg har fibro selv og sliter noe voldsomt men med en gang jeg sier til legen at jeg ikke vill sykemelde meg for jeg er livredd for å miste jobben min så ser jeg tonefallet forandre seg. Jeg har prøvd alt av hjelp som finnes for å bli bedre men ingenting hjelper. Men jeg biter tennene sammen. Vet om veldig mange mennesker som er ufør med fibro og mange er mye friskere enn jeg har vert på flere ti år! Da spesielt i hundeoppdretter miljøet burde det taes en bitte liten kikk på de uføre… jeg vet om mange som tjener flere hundretusen ekstra skattefritt hvert eneste år i tillegg til ufør. Det er nærmest normen blant hundeoppdrettere. Det er mer vanlig å børe ufør en arbeidsfør Anonymkode: af993...d8f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #12 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor er folk så kritiske til folk som er 50 eller 100% uføre? Tror de ikke at folk ville jobbet hvis de hadde muligheten til det? Er folk så lite glad i å jobbe selv?? Anonymkode: 59625...915 Nei, det finnes ganske mange som synes deg er helt greit p få uføretrygd inn på konto hver måned uten å måtte jobbe. Det finnes også mange uføre som jobber svart vel siden av uføretrygden. Disse to gruppene ødelegger dessverre for de som reelt er arbeidsuføre. Anonymkode: 7f559...e44
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #13 Skrevet 25. september 2022 Veldig mange som kan jobbe har uføretrygd, og de stjeler fra fellesskapet, det er helt hårreisende at det ikke er flere kontroller. De burde sjekke alle på nytt! Anonymkode: 427d6...d32
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #14 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Veldig mange som kan jobbe har uføretrygd, og de stjeler fra fellesskapet, det er helt hårreisende at det ikke er flere kontroller. De burde sjekke alle på nytt! Anonymkode: 427d6...d32 Ok, sjekke alle på nytt altså? Du tenker at det blir kostnadsfritt? Jeg har tre stk i familien som er ufør. Den ene har downs syndrom, den andre store skader etter en bilulykke og den tredje psykiske utfordringer. De to som ikke ble født med utfordringene sine har vært gjennom en omfattende og langvarig utredning som har kostet samfunnet mye penger. Men du vil spandere en ny runde, altså? Anonymkode: fee0e...453
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #15 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ok, sjekke alle på nytt altså? Du tenker at det blir kostnadsfritt? Jeg har tre stk i familien som er ufør. Den ene har downs syndrom, den andre store skader etter en bilulykke og den tredje psykiske utfordringer. De to som ikke ble født med utfordringene sine har vært gjennom en omfattende og langvarig utredning som har kostet samfunnet mye penger. Men du vil spandere en ny runde, altså? Anonymkode: fee0e...453 Nei men det finnes visse diagnoser som førte til ufør før mens nå etter 10-20-30 år så har det kommet medisiner som gjør de 100 % arbeidsfør Anonymkode: af993...d8f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #16 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Ok, sjekke alle på nytt altså? Du tenker at det blir kostnadsfritt? Jeg har tre stk i familien som er ufør. Den ene har downs syndrom, den andre store skader etter en bilulykke og den tredje psykiske utfordringer. De to som ikke ble født med utfordringene sine har vært gjennom en omfattende og langvarig utredning som har kostet samfunnet mye penger. Men du vil spandere en ny runde, altså? Anonymkode: fee0e...453 Trenger ikke lange utredninger, bare sjekke litt på nytt, sjekke sosiale medier osv. Kjenner en som er ufør på grunn av smerter i kneet, hun driver med sprangridning, en som er ufør med vonde ledd i hendene men lager smykker og selger på Finn, stor produksjon, osv osv. Anonymkode: 427d6...d32
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #17 Skrevet 25. september 2022 Men alle dere som sier at de kunne vært i jobb. Hva vet dere egentlig om det? Med mindre det er noen som står dere så nær, at de vet om alle deres diagnoser. Jeg har en diagnose, som ikke engang min søster er klar over. Og vet dere hva disse menneskene gjør døgnet rundt? Så er det jo heller ikke jobber, til alle de som sliter med noe, og må ha tilrettelegging eller jobbe redusert. Arbeidslivet vil ikke ha de. For det er sikkert mange uføre som kan jobbe litt, men formen er så opp og ned, at de vet jo ikke når, eller hvor mye de kan jobbe. Så kan de ha en fin dag, dra på jobb, og etter 3 timer må de bare gå igjen, for da er de skikkelig dårlige. Anonymkode: 4b07f...a60
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #18 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Trenger ikke lange utredninger, bare sjekke litt på nytt, sjekke sosiale medier osv. Kjenner en som er ufør på grunn av smerter i kneet, hun driver med sprangridning, en som er ufør med vonde ledd i hendene men lager smykker og selger på Finn, stor produksjon, osv osv. Anonymkode: 427d6...d32 Det er så mye man ikke ser, og "ufør pga smerter i et kne" er det ingen som er. Det er en begrunnelse man føler er sosialt akseptert og som man da bruker. Antagelig er det noe psykisk, og man kan fint drive med hest selv om man ikke fungerer i jobb. Anonymkode: b813b...f26
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #19 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Trenger ikke lange utredninger, bare sjekke litt på nytt, sjekke sosiale medier osv. Kjenner en som er ufør på grunn av smerter i kneet, hun driver med sprangridning, en som er ufør med vonde ledd i hendene men lager smykker og selger på Finn, stor produksjon, osv osv. Anonymkode: 427d6...d32 Du viser jo bare hvor lite du skjønner. Ingen blir uføretrygdet pga smerter i ett kne eller vonde ledd i hendene. Anonymkode: fee0e...453
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #20 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Du viser jo bare hvor lite du skjønner. Ingen blir uføretrygdet pga smerter i ett kne eller vonde ledd i hendene. Anonymkode: fee0e...453 Folk blir uføre av alt mulig rart, som å miste jobben, 10 prosent er uføre i Norge, det er ikke bærekraftig https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/M35zyo/alarm-om-ny-vekst-i-antall-ufoere-fra-et-historisk-hoeyt-nivaa Anonymkode: 427d6...d32
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #21 Skrevet 25. september 2022 For å ta hetsingen først: det er sant at så lenge en kan puste så kan en jobbe. Jo da, det er sant. MEN... hvem vil ansette en som bare kan puste? Si meg den bedrift som vil ansette noen som bare ligger der og puster? Finnes slike bedrifter så er det en enkel sak å få de som bare kan puste i arbeid. Så lenge bedrifter foretrekker funksjonsfriske fremfor uføre så vil det alltid være slik at uføre må leve på uførepensjon. Det handler ikke om at de rent teknisk ikke kan jobbe, det handler om at de ikke er friske nok til at noen vil ansette dem. Når det er sagt, det er det som er underforstått med kapitalisme. De som er for kapitalisme, de som mener at "rike fortjener å få beholde hver eneste krone de har tjent, for de har jobbet så hardt for penge sine", sier også underforstått at, "de som er fattige, de som har dårlig råd, de som ikke klarer å betale for mat/strøm/husleie/... for hele måneden, de fortjener å sulte/fryse/bli uteliggere/... fordi de ikke har tjent nok penger". For hvis de mente at de fattige skulle få noen form for økonomisk hjelp, hvem skulle da de pengene tas fra? Så lenge den holdningen, "de rike fortjener å få beholde pengene sine for de har jobbet så hardt for de", står sterkt så vil også stygge holdninger mot de som ikke tjener penger nok på egen hånd stå like sterkt. Anonymkode: 84692...2a7
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #22 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Folk blir uføre av alt mulig rart, som å miste jobben, 10 prosent er uføre i Norge, det er ikke bærekraftig https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/M35zyo/alarm-om-ny-vekst-i-antall-ufoere-fra-et-historisk-hoeyt-nivaa Anonymkode: 427d6...d32 Fra Aftenposten den 13de januar 1983 - hvordan skal det gå med så mange på trygd? Dette er jo ikke bærekraftig! Anonymkode: 84692...2a7
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #23 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Du viser jo bare hvor lite du skjønner. Ingen blir uføretrygdet pga smerter i ett kne eller vonde ledd i hendene. Anonymkode: fee0e...453 https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/8mo5aW/pasienten-har-alltid-rett Anonymkode: 427d6...d32
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #24 Skrevet 25. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Fra Aftenposten den 13de januar 1983 - hvordan skal det gå med så mange på trygd? Dette er jo ikke bærekraftig! Anonymkode: 84692...2a7 Det koster enorme summer og oljepenger pøses inn i økonomien for å betale for kalaset. Hva gjør vi når oljen tar slutt? Anonymkode: 427d6...d32
Anonym bruker Skrevet 25. september 2022 #25 Skrevet 25. september 2022 Ekspatt skrev (2 timer siden): Du "føler" at mange har fått uføre på feil grunnlag? Hvordan kan du "føle" det? Jeg går ut fra at du vet forskjellen på følelser og meninger...eller? Uansett; at det kan finnes tilfeller av systemsvikt er nok uunngåelig, men det virker ikke som om du har veldig bred innsikt i denne prosessen. Jeg føler det samme. Enten er nordmenn som nasjon svært syke og må gjøre noe med folkehelse asap, eller så får en del uføretrygd på feil grunnlag. Det er rundt 400000 uføre i Norge. Hva er det vi gjør her i landet med kosthold, luftkvalitet osv som gjør oss sykere enn folk fra nabolandene? Anonymkode: 74f16...043
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå