Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #1 Skrevet 1. august 2022 Jeg må si at det er ting som fremdeles setter meg helt ut av hva foreldre tillater barna sine å bruke penger på. Vi lever i en tid hvor vi bør ha det helt framme i hodet at overforbruk er et stort NEI. Jeg skjønner at ikke alle er enige om ting, og at vi som foreldre har ulike grenser og ulik moral. Det respekterer jeg, og det skal være ganske drøye ting jeg reagerer på. Når en forelder tillater at en tenåring bruker 5000 på sko, så stiller jeg mange spørsmål, og det vesentligste er hvordan foreldre kan tillate det. Det kan rett og slett ikke være sånn at så lenge guttungen jobber og sparer så må han få velge selv. Det er vel ikke sånn at alt av veiledning og krav til barna forsvinner når de blir tenåringer? Hadde min unge på 13 år kommet og fortalt at han ville kjøpe sko han ikke på noen måte trengte, til 5000 kroner, så hadde jeg først ledd fordi jeg ville trodd at det var en spøk. Hvis han faktisk mente det, så hadde jeg tatt en veldig alvorlig prat med ham, og da mener jeg alvorlig som i dypt alvorlig. Nå ville aldri mine kommet og sagt dette, for de vet at sånt skjer ikke her i huset. Vi kjøper sko og klær når de trenger det, og ingen barn skal være med på å øke noe press eller drive hodeløst overforbruk. De er opptatt av miljø og kjøpepress som veldig mange ungdommer heldigvis er i dag. Men la oss si at én av dem i den alderen kommer med den informasjonen. For det første ville jeg ikke gitt lommepenger til det barnet lenger. Jeg ville forklart det med at hvis han viser et så dårlig og uvettig valg når han sparer til noe, så kan jeg dessverre ikke gi ham noe å spare. Jeg ville gitt ham penger og visst hva pengene gikk til. Jeg hadde ikke tillatt at noen i familien hadde gitt ham penger, og det ville alle forstått når jeg forklarte prioriteringene hans. Jeg ville også ha nektet ham å jobbe. Hvis de ikke viser bedre økonomisk sans og forstand, så er det eneste veien å gå. Det er min jobb som forelder å hindre en framtidig katastrofe. Etterhvert ville jeg diskutert økonomi igjen og stilt som krav at jeg ville vite hva han sparte til, og så kunne lommepenger og gaver blitt innført sakte men sikkert igjen. Vi kan da ikke gi opp å oppdra barna når de bikker 13 år? Eller hva mener dere andre her om dette? Anonymkode: 04601...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg må si at det er ting som fremdeles setter meg helt ut av hva foreldre tillater barna sine å bruke penger på. Vi lever i en tid hvor vi bør ha det helt framme i hodet at overforbruk er et stort NEI. Jeg skjønner at ikke alle er enige om ting, og at vi som foreldre har ulike grenser og ulik moral. Det respekterer jeg, og det skal være ganske drøye ting jeg reagerer på. Når en forelder tillater at en tenåring bruker 5000 på sko, så stiller jeg mange spørsmål, og det vesentligste er hvordan foreldre kan tillate det. Det kan rett og slett ikke være sånn at så lenge guttungen jobber og sparer så må han få velge selv. Det er vel ikke sånn at alt av veiledning og krav til barna forsvinner når de blir tenåringer? Hadde min unge på 13 år kommet og fortalt at han ville kjøpe sko han ikke på noen måte trengte, til 5000 kroner, så hadde jeg først ledd fordi jeg ville trodd at det var en spøk. Hvis han faktisk mente det, så hadde jeg tatt en veldig alvorlig prat med ham, og da mener jeg alvorlig som i dypt alvorlig. Nå ville aldri mine kommet og sagt dette, for de vet at sånt skjer ikke her i huset. Vi kjøper sko og klær når de trenger det, og ingen barn skal være med på å øke noe press eller drive hodeløst overforbruk. De er opptatt av miljø og kjøpepress som veldig mange ungdommer heldigvis er i dag. Men la oss si at én av dem i den alderen kommer med den informasjonen. For det første ville jeg ikke gitt lommepenger til det barnet lenger. Jeg ville forklart det med at hvis han viser et så dårlig og uvettig valg når han sparer til noe, så kan jeg dessverre ikke gi ham noe å spare. Jeg ville gitt ham penger og visst hva pengene gikk til. Jeg hadde ikke tillatt at noen i familien hadde gitt ham penger, og det ville alle forstått når jeg forklarte prioriteringene hans. Jeg ville også ha nektet ham å jobbe. Hvis de ikke viser bedre økonomisk sans og forstand, så er det eneste veien å gå. Det er min jobb som forelder å hindre en framtidig katastrofe. Etterhvert ville jeg diskutert økonomi igjen og stilt som krav at jeg ville vite hva han sparte til, og så kunne lommepenger og gaver blitt innført sakte men sikkert igjen. Vi kan da ikke gi opp å oppdra barna når de bikker 13 år? Eller hva mener dere andre her om dette? Anonymkode: 04601...c9a Jeg mener at denne tråden er stalking. Du tar en situasjon ut fra en annen aktiv tråd og bruker akkurat samme eksempel. Dette er dømt til å bli brukerdebatt og det er utrolig likte fruktbart. Anonymkode: 22b33...0c4
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 Du måtte dra frem eksempelet fra den brukeren? På tide å la henne være? Anonymkode: 5bfcb...b40
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #4 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener at denne tråden er stalking. Du tar en situasjon ut fra en annen aktiv tråd og bruker akkurat samme eksempel. Dette er dømt til å bli brukerdebatt og det er utrolig likte fruktbart. Anonymkode: 22b33...0c4 Det er ikke staking men nå er det bare et eksempel som har blitt beskrevet her, og det er ikke mot reglene å lage innlegg om annet som er diskutert her? Det var bedre å lage et innlegg isteden for å avspore i tråd en du sikter til, og jeg skriver ikke noe om bruker eller nevner brukernavn. Dette er et tema jeg syns er greit å ta opp, og det kan ikke være sånn at når noen har skrevet noe her, så kan ingen nevne temaet senere. Anonymkode: 04601...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #5 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke staking men nå er det bare et eksempel som har blitt beskrevet her, og det er ikke mot reglene å lage innlegg om annet som er diskutert her? Det var bedre å lage et innlegg isteden for å avspore i tråd en du sikter til, og jeg skriver ikke noe om bruker eller nevner brukernavn. Dette er et tema jeg syns er greit å ta opp, og det kan ikke være sånn at når noen har skrevet noe her, så kan ingen nevne temaet senere. Anonymkode: 04601...c9a Dette kommer til å bli brukerdebatt og det vet alle. Du kunne diskutert på et mer generelt grunnlag uten gitt eksempel. Du nevner ikke navn , men du tar opp akkurat samme problemstilling. Denne tråden er bare fullstendig unødvendig. Anonymkode: 22b33...0c4
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #6 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du måtte dra frem eksempelet fra den brukeren? På tide å la henne være? Anonymkode: 5bfcb...b40 Jeg har ingen anelse om hvem brukeren er, og ja jeg syns det eksempelet var greit å ta i og med at det er tema oppe til diskusjon her. Nå regner jeg også med at brukeren som skrev det, står inne for det, så det kan da ikke være et problem å ta det hun skrev som eksempel. Anonymkode: 04601...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #7 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette kommer til å bli brukerdebatt og det vet alle. Du kunne diskutert på et mer generelt grunnlag uten gitt eksempel. Du nevner ikke navn , men du tar opp akkurat samme problemstilling. Denne tråden er bare fullstendig unødvendig. Anonymkode: 22b33...0c4 Jeg syns tvert i mot at denne tråden er nødvendig. Hvis du har en mening om temaet så syns jeg du og andre kan skrive den istedenfor å skrive om brukeren selv. Anonymkode: 04601...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #8 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns tvert i mot at denne tråden er nødvendig. Hvis du har en mening om temaet så syns jeg du og andre kan skrive den istedenfor å skrive om brukeren selv. Anonymkode: 04601...c9a Jeg synes at det er greit at mine ungdommer bruker egne oppsparte penger slik de vil. Hvis de kjøper EN dyr gjenstand blir det neppe noe overforbruk da alle pengene går til den ene tingen. Sånn sett bedre å bruke penger på den ene dyre tingen enn masse billig ræl, godteri, brus, pizza og kebab. Anonymkode: 22b33...0c4
prekæs Skrevet 1. august 2022 #9 Skrevet 1. august 2022 Hva kjøper du deg selv da? Går aldri på et impulskjøp eller handler ting du ikke trenger? Enkelte typer sko er veldig trendy for tenåringer og skjønner godt at det er stas å få et slikt par. Min tenåring fikk et slikt par i ferien selv. Var noe rimeligere riktig nok, men de han ville ha. Han hadde penger selv, spart av bursdag og julegavepenger. Så betalte jeg halvparten. Jeg tipper flere unge heller vil ha et par av riktig merke, enn ti par i feil merke.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #10 Skrevet 1. august 2022 Hvis dere ikke har noen mening om saken jeg tar opp, og hvis det er sånn at det andre skriver her ikke kan nevnes igjen i innlegg eller kommentarer, så får dere rapportere tråden. Jeg vet ingenting om brukeren som skrev eksempelet jeg kom med, så glem det. Jeg kommer ikke til å svare eller kommentere mer om ikke temaet i seg selv og ikke selve brukeren blir diskutert. Men som sagt så må dere bare rapportere tråden om jeg har brutt noen regler. Hi Anonymkode: 04601...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #11 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes at det er greit at mine ungdommer bruker egne oppsparte penger slik de vil. Hvis de kjøper EN dyr gjenstand blir det neppe noe overforbruk da alle pengene går til den ene tingen. Sånn sett bedre å bruke penger på den ene dyre tingen enn masse billig ræl, godteri, brus, pizza og kebab. Anonymkode: 22b33...0c4 prekæs skrev (3 minutter siden): Hva kjøper du deg selv da? Går aldri på et impulskjøp eller handler ting du ikke trenger? Enkelte typer sko er veldig trendy for tenåringer og skjønner godt at det er stas å få et slikt par. Min tenåring fikk et slikt par i ferien selv. Var noe rimeligere riktig nok, men de han ville ha. Han hadde penger selv, spart av bursdag og julegavepenger. Så betalte jeg halvparten. Jeg tipper flere unge heller vil ha et par av riktig merke, enn ti par i feil merke. Takk for at dere svarer på selve temaet her. Til deg øverst, så trenger det ikke være enten eller. At ungen vil kjøpe en rådyr ting eller ræl. Det er det som er viktig å lære dem, økonomisk forstand? Til deg nederst, så jo det hender det blir impulskjøp. Det er ikke til flere tusen! Det hadde jeg aldri gjort uten at det var noe jeg trengte og planla. Hvem er det som gjør impulskjøp til flere tusen kroner? Sko er dyrt, og hvis de trenger nye sko, så er det en god løsning at du betaler halvparten hvis barnet ditt vil ha kun de skoene. Tenker du da at det skal være sko som vil vare lenge og ha god kvalitet? Ellers syns jeg personlig at merker ikke skal være noe foreldre bør støtte opp under at de krever å få. Det er jo akkurat slike ting som øker kjøpepress? Anonymkode: 04601...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 Hvis du har to barn som Får like mye lommepenger og den ene bruker dem på snop, kino og 5 sommerkjoler mens den andre bruker dem på et par sko er begge deler luksusforbr7k. Hvorfor vil du være mer bekymret for det ene enn det andre? Anonymkode: 51b38...087
prekæs Skrevet 1. august 2022 #13 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Takk for at dere svarer på selve temaet her. Til deg øverst, så trenger det ikke være enten eller. At ungen vil kjøpe en rådyr ting eller ræl. Det er det som er viktig å lære dem, økonomisk forstand? Til deg nederst, så jo det hender det blir impulskjøp. Det er ikke til flere tusen! Det hadde jeg aldri gjort uten at det var noe jeg trengte og planla. Hvem er det som gjør impulskjøp til flere tusen kroner? Sko er dyrt, og hvis de trenger nye sko, så er det en god løsning at du betaler halvparten hvis barnet ditt vil ha kun de skoene. Tenker du da at det skal være sko som vil vare lenge og ha god kvalitet? Ellers syns jeg personlig at merker ikke skal være noe foreldre bør støtte opp under at de krever å få. Det er jo akkurat slike ting som øker kjøpepress? Anonymkode: 04601...c9a Tenker at som unge, er det ganske stort fokus på hva andre har. Da jeg var ungdom selv, hjalp det ikke om buksene fra Spar-kjøp, var ganske lik Levisbuksene jeg egentlig ville ha. Samme med alt mulig annet egentlig. Ønsker jeg meg noen lekre glass fra Hadeland, så kan de ikke erstattes av glass fra dagligvarebutikken. Det kan også tenkes at bilen til 100 tusen, hadde dekket behovet mer en godt nok, enn bilen som koster 5 ganger så mye. Kunne fortsatt i det uendelige. Det jeg ser er at skoene blir godt tatt vare på. Forleden ville han ha hjelp til å holde de som nye.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #14 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvis du har to barn som Får like mye lommepenger og den ene bruker dem på snop, kino og 5 sommerkjoler mens den andre bruker dem på et par sko er begge deler luksusforbr7k. Hvorfor vil du være mer bekymret for det ene enn det andre? Anonymkode: 51b38...087 Nå vet jeg ikke om vi er ekstra opptatt av økonomi her hjemme, men vi har snakket mye med ungene om det. Det er ikke alt de er ferdig oppdratt på når de fyller 13 år. Vi er opptatt av at de skal vurdere kjøp og nytte av det, for det er den måten de lærer økonomisk sans. Jeg syns de kan bruke penger på snop og kino. Jeg vil ikke nekte dem å være barn og ungdom, det er ikke hva dette handler om. Jeg ville ikke akseptert fem kjoler på én gang heller. De kan ikke bare få penger hvis de ikke skjønner å forvalte dem. Anonymkode: 04601...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #15 Skrevet 1. august 2022 Jeg synes du er drøy. Nekte barnet å jobbe? Nekte andre å gi barnet penger? Din forklaring ville ikke gått hjem hos meg og du kan strengt tatt ikke nekte annen familie å gi gave de ønsker. Jeg bruker ikke å kjøpe verken mange eller dyre klær. Jeg bruker pengene mine annerledes. Vi har heller ikke brukt store summer på ferie i år. Det vi har brukt penger på, er ny bil. Ikke den billigste og litt større enn vi strengt tatt trenger. Helt klart en form for overforbruk. Sammenlignet med mange andre har vi underforbruk på flere poster. Du reagerer her på ulik prioritering. Jeg ville heller ikke likt at barnet brukte så mye på sko/klær, men om det heller ville bruke bursdag/jule/feriepenger på dette enn kino o.l. så er det ok. Anonymkode: cc323...f47
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #16 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Takk for at dere svarer på selve temaet her. Til deg øverst, så trenger det ikke være enten eller. At ungen vil kjøpe en rådyr ting eller ræl. Det er det som er viktig å lære dem, økonomisk forstand? Til deg nederst, så jo det hender det blir impulskjøp. Det er ikke til flere tusen! Det hadde jeg aldri gjort uten at det var noe jeg trengte og planla. Hvem er det som gjør impulskjøp til flere tusen kroner? Sko er dyrt, og hvis de trenger nye sko, så er det en god løsning at du betaler halvparten hvis barnet ditt vil ha kun de skoene. Tenker du da at det skal være sko som vil vare lenge og ha god kvalitet? Ellers syns jeg personlig at merker ikke skal være noe foreldre bør støtte opp under at de krever å få. Det er jo akkurat slike ting som øker kjøpepress? Anonymkode: 04601...c9a Jeg vedder på at du ofte kjøper unødvendig mat som sjokolade og brus, røyk, alkohol osv. Til sammen blir det en god del penger. Joggeskoene vil i hvert fall komme ungdommen til nytte. Alkohol, røyk, sjokkis og cola bare ødelegger. Anonymkode: cdd75...fa0
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #17 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nå vet jeg ikke om vi er ekstra opptatt av økonomi her hjemme, men vi har snakket mye med ungene om det. Det er ikke alt de er ferdig oppdratt på når de fyller 13 år. Vi er opptatt av at de skal vurdere kjøp og nytte av det, for det er den måten de lærer økonomisk sans. Jeg syns de kan bruke penger på snop og kino. Jeg vil ikke nekte dem å være barn og ungdom, det er ikke hva dette handler om. Jeg ville ikke akseptert fem kjoler på én gang heller. De kan ikke bare få penger hvis de ikke skjønner å forvalte dem. Anonymkode: 04601...c9a Det er bedre å ødelegge kroppen sin med snop enn å kjøpe joggesko? Det er ikke rart vi har mange overvektige ungdommer her til lands. Anonymkode: cdd75...fa0
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #18 Skrevet 1. august 2022 Hva i all verden mener du at muntlig veiledning skal gi av kunnskap som faktiske erfaringer ikke gir? Jeg hadde heller ikke kjøpt sko til 5000. Men barnet erfarer at det må spare lenge, ofre andre goder, og at skoene kanskje ikke var så gode som hen hadde tenkt. Det er en mye mer lærerik erfaring enn dem som bruker småsummer på ræl, fordi konsekvensene ikke blir like store. Jeg har et barn som kjøpte seg hørselvern til 6000 for sin første lønning. Smart? Jeg synes ikke det. Men hen er fornøyd. Anonymkode: 42961...369
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #19 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nå vet jeg ikke om vi er ekstra opptatt av økonomi her hjemme, men vi har snakket mye med ungene om det. Det er ikke alt de er ferdig oppdratt på når de fyller 13 år. Vi er opptatt av at de skal vurdere kjøp og nytte av det, for det er den måten de lærer økonomisk sans. Jeg syns de kan bruke penger på snop og kino. Jeg vil ikke nekte dem å være barn og ungdom, det er ikke hva dette handler om. Jeg ville ikke akseptert fem kjoler på én gang heller. De kan ikke bare få penger hvis de ikke skjønner å forvalte dem. Anonymkode: 04601...c9a Om de kjøper alle kjolene på en gang eller sprer innkjøpene har jo ikke noe å si hvis de ender med å ha 5 sommerkjoler I skapet. De kan jo bare bruke en av gangen. Anonymkode: 51b38...087
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #20 Skrevet 1. august 2022 Ja, HI, du snakker som du har vett til. Jeg er overhodet ikke enig med deg her, og støtter samtlige som snakker deg imot Anonymkode: 4f9b1...d05
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #21 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes du er drøy. Nekte barnet å jobbe? Nekte andre å gi barnet penger? Din forklaring ville ikke gått hjem hos meg og du kan strengt tatt ikke nekte annen familie å gi gave de ønsker. Jeg bruker ikke å kjøpe verken mange eller dyre klær. Jeg bruker pengene mine annerledes. Vi har heller ikke brukt store summer på ferie i år. Det vi har brukt penger på, er ny bil. Ikke den billigste og litt større enn vi strengt tatt trenger. Helt klart en form for overforbruk. Sammenlignet med mange andre har vi underforbruk på flere poster. Du reagerer her på ulik prioritering. Jeg ville heller ikke likt at barnet brukte så mye på sko/klær, men om det heller ville bruke bursdag/jule/feriepenger på dette enn kino o.l. så er det ok. Anonymkode: cc323...f47 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg vedder på at du ofte kjøper unødvendig mat som sjokolade og brus, røyk, alkohol osv. Til sammen blir det en god del penger. Joggeskoene vil i hvert fall komme ungdommen til nytte. Alkohol, røyk, sjokkis og cola bare ødelegger. Anonymkode: cdd75...fa0 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva i all verden mener du at muntlig veiledning skal gi av kunnskap som faktiske erfaringer ikke gir? Jeg hadde heller ikke kjøpt sko til 5000. Men barnet erfarer at det må spare lenge, ofre andre goder, og at skoene kanskje ikke var så gode som hen hadde tenkt. Det er en mye mer lærerik erfaring enn dem som bruker småsummer på ræl, fordi konsekvensene ikke blir like store. Jeg har et barn som kjøpte seg hørselvern til 6000 for sin første lønning. Smart? Jeg synes ikke det. Men hen er fornøyd. Anonymkode: 42961...369 Du øverst. Jo jeg hadde nektet ungen penger hvis han lagde problemer om han ikke fikk kjøpt sko til 5000. Sko er dyrt, men til den prisen handler det om merke, og det er helt uaktuelt å la ham tro at det er greit. Det å nekte ham penger å spare er ikke det samme som å nekte ham penger til kino og annet ungdom gjør. Jeg skulle ha visst hva pengene gikk til, så det er ikke at han skulle sittet hjemme å tvinne tommeltotter alene. Jeg ser på det som min plikt å lære ham at han ikke kan kjøpe så dyre ting helt unødvendig. Vi skal veilede barna våre, og vi skal også stille krav til dem. Annen familie ville skjønt godt at han ikke tok riktige vurderinger, så det hadde ikke blitt noen innvendinger fra dem, tvert i mot. Du mellom her. Nei, det blir ikke brukt mye eller ofte penger på de du nevner i det hele tatt. Til du sist. Jeg syns det var et veldig rart spørsmål du stiller når du spør om hva veiledning kan gjøre fremfor erfaring. Nå er det oss foreldre som skal hindre barn og ungdom i å erfare ting som er skadelige. Vi lar ikke barn få erfare hvor vondt det gjør å ramle ned fra taket om de har lyst til å klatre opp. Vi er nødt for å forklare ting og la de erfare ut fra alder, vett og forstand. En 13-åring som ikke har lært at å kjøpe noe han ikke trenger til flere tusen kroner, kan ikke få penger før han har skjønt bedre. Han kunne like gjerne ha erfart at skoene var finere enn han trodde og at han fikk selvtillit av å bruke så dyre sko. Det er ikke den måten jeg vil at ungene mine skal få hverken annerkjennelse eller selvtillit av. Anonymkode: 04601...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #22 Skrevet 1. august 2022 Nå er det engang sånn at ungdommen følger hverandre. Det hjelper ikke at skoene til 800 kroner er gode og praktiske og billige når det de vil ha er de til 5000. Jeg hadde nok aldri godtatt en så høy sum på noe de ikke kan ha glede av lenge. Datteren min ønska seg ett par sko, de kosta «bare» 1800 som jeg syns er dyrt nok; men da betalte jeg 500 også fikk hun betale resten selv. Jeg har sett på nært hold hvor jævlige ungdommer er, og de mobber for å ha «feil» sko. Jeg har en sønn som ikke bryr seg det grann om hva han kler seg i så lenge han liker stilen, og bruker heller penger på hobbyen sin. Eldste har opplevd å bli hengt ut på nett for hvordan hun ser ut og er derfor opptatt av å ikke skulle skille seg ut. Jeg alene som mor får ikke bukt med presset, men hun må betalr selv for å være en del av det Anonymkode: 5bfcb...b40
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #23 Skrevet 1. august 2022 Jeg syns ikke at det å spare til og kjøpe et par dyre sko vitner om overforbruk. Ungdommen erfarer hvor mye som må spares og forsakes for å få en slik sum. Så får hn en erfaring om det var verd det eller ikke. Jeg hadde aldri kjøpt så dyre sko, verken til meg selv eller barna, men om de hadde sparepenger selv så har de jo full råderett over dem. Mine barn har en brukskonto de styrer selv og en sparekonto som foreldrene har kontroll på. Anonymkode: fa705...53f
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #24 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nå er det engang sånn at ungdommen følger hverandre. Det hjelper ikke at skoene til 800 kroner er gode og praktiske og billige når det de vil ha er de til 5000. Jeg hadde nok aldri godtatt en så høy sum på noe de ikke kan ha glede av lenge. Datteren min ønska seg ett par sko, de kosta «bare» 1800 som jeg syns er dyrt nok; men da betalte jeg 500 også fikk hun betale resten selv. Jeg har sett på nært hold hvor jævlige ungdommer er, og de mobber for å ha «feil» sko. Jeg har en sønn som ikke bryr seg det grann om hva han kler seg i så lenge han liker stilen, og bruker heller penger på hobbyen sin. Eldste har opplevd å bli hengt ut på nett for hvordan hun ser ut og er derfor opptatt av å ikke skulle skille seg ut. Jeg alene som mor får ikke bukt med presset, men hun må betalr selv for å være en del av det Anonymkode: 5bfcb...b40 Jeg ser godt problemet med press fra andre, og det kan selvsagt være vanskrlig. Jeg mener uansett at det har vi som foreldre også en jobb å gjøre. Jeg skal være forsiktig med å si at vi kan lære dem selvtillit og å stå opp for seg selv, for jeg vet at i enkelte miljøer er det nesten en umulig oppgave av foreldre. Vi kan ikke gi opp og prøve, og så kan noen av oss få en lettere oppgave enn andre avhengig av miljøet vi er en del av. Her så er mange ungdommer opptatt av kjøpepress og miljøet, og det er lite mobbing heldigvis. Men vi må jo også ha et samarbeid med skole og andre foreldre, uten å lage regler for hva barna til den enkelte kan kjøpe. Vi må heller samarbeide om holdninger og ta opp temaer som mobbing og ekskludering. Anonymkode: 04601...c9a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2022 #25 Skrevet 1. august 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du øverst. Jo jeg hadde nektet ungen penger hvis han lagde problemer om han ikke fikk kjøpt sko til 5000. Sko er dyrt, men til den prisen handler det om merke, og det er helt uaktuelt å la ham tro at det er greit. Det å nekte ham penger å spare er ikke det samme som å nekte ham penger til kino og annet ungdom gjør. Jeg skulle ha visst hva pengene gikk til, så det er ikke at han skulle sittet hjemme å tvinne tommeltotter alene. Jeg ser på det som min plikt å lære ham at han ikke kan kjøpe så dyre ting helt unødvendig. Vi skal veilede barna våre, og vi skal også stille krav til dem. Annen familie ville skjønt godt at han ikke tok riktige vurderinger, så det hadde ikke blitt noen innvendinger fra dem, tvert i mot. Du mellom her. Nei, det blir ikke brukt mye eller ofte penger på de du nevner i det hele tatt. Til du sist. Jeg syns det var et veldig rart spørsmål du stiller når du spør om hva veiledning kan gjøre fremfor erfaring. Nå er det oss foreldre som skal hindre barn og ungdom i å erfare ting som er skadelige. Vi lar ikke barn få erfare hvor vondt det gjør å ramle ned fra taket om de har lyst til å klatre opp. Vi er nødt for å forklare ting og la de erfare ut fra alder, vett og forstand. En 13-åring som ikke har lært at å kjøpe noe han ikke trenger til flere tusen kroner, kan ikke få penger før han har skjønt bedre. Han kunne like gjerne ha erfart at skoene var finere enn han trodde og at han fikk selvtillit av å bruke så dyre sko. Det er ikke den måten jeg vil at ungene mine skal få hverken annerkjennelse eller selvtillit av. Anonymkode: 04601...c9a Nå var det økonomisk veiledning og erfaring som var tema her, ikke å klatre på tak. På hvilken måte er det farlig eller skadelig å innse at det ikke er så stas med dyre sko likevel? På hvilken måte er det farlig eller skadelig å like dure sko? Så lenge hen er innstilt på å prioritere på en voksen måte ved å spare inn på andre ting er det jo bare glimrende! Kanskje endres prioriteringene etterhvert, men læringen er der likevel. Jeg vil heller kalle småhandling et overforbruk, og det er begrenset med læring i å spare en femtilapp i forhold til 5000. I tillegg kan hen lære at ved å ta ordentlig vare på skoene kan de faktisk selges etterpå, og hen har egenkapital til andre ting. Merkelig hvordan enkelte sutrer fordi andre bruker mye penger på ferie eller dyre biler, mens de selv er helt ute av stand til å spare, og ikke engang innser at det er det daglige overforbruket som hindrer dem i å gjøre det samme… 🙄 Anonymkode: 42961...369
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå