Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Voldsomt til engasjement på dere i denne tråden. Kan dere bare akseptere at dere er uenige om saken. For hi sin del så har de allerede bestemt seg for hva de skal gjøre. De har greid å fatte en slutning som passer dem. 

Ønsker dere masse lykke til på turen hi 🥰

Anonymkode: e2746...90d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jeg setter barna først. Det er det foreldre skal gjøre uansett, og spesielt når det er kriser. Det er da vi blir satt på prøve som foreldre. Vi kan ikke bare sette barna først når det er lett, hverdag og typiske problemer. Det koster oss ikke all verden selv om å være foreldre krever sitt alltid. 

Jeg ville vært takknemlig om jeg som eldre fikk vite at moren min ikke hadde ødelagt ferien for oss barna. Jeg hadde beundret henne for det, for selvsagt ville det kostet. 

Anonymkode: b1d5d...8f0

Det virker på alt du skriver i tråden at du er redd for, eller mener unger skal beskyttes mot, alt av foreldres mer vanskelige følelser/motgang. Barn trenger ikke utsettes for foreldrenes aller vanskeligste følelser og interne krangler.

Men barn trenger faktisk at foreldre ikke sender ut blandede signaler når det kommer til følelser, at foreldre viser ungene at det er ok å vise følelser. Blandede signaler, hvor foreldrene kanskje sier alt er bra, men enhver merker at det ikke er det (og i hvert fall barn som kjenner sine foreldre bedre enn foreldrene tror), det skader barn. Det gjør barn usikre, fordi det de ser og opplever står stikk i strid med det foreldrene sier med ord. Det skaper utrygghet og det viser barn at det er følelser som det ikke er riktig å vise andre. Videre tafra man ungene muligheten for å lære å takle utfordrende følelser, lære at vanskelige følelser ikke er farlig, at man fint kan jobbe seg gjennom slike følelser og komme godt ut av det igjen.

Men falsk "lykke" og falskt skuespill, det avslører barna med det samme. Og det gjør noe med barna, for de må også endre adferd for å tilpasse seg det skuespillet foreldrene holder på med, som barna merker bare er falskhet.

Foreldre tror gjerne selv at de oppfører seg helt som normalt, at barna ikke forstår at noe er galt. Men de fleste barn forstår. Og når de forstår, da blir de også negativt påvirket av det når foreldrene gir så blandede signaler.

Foreldre som kommer i en livskrise og som ev. velger å avlyse ferien, de ødelegger ikke ferien for barna, de bare endrer den. Og det å lære seg å takle endringer og ev. skuffelser er også nødvendig for barn for å bli godt fungerende voksne.

Anonymkode: ac03a...bea

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det virker på alt du skriver i tråden at du er redd for, eller mener unger skal beskyttes mot, alt av foreldres mer vanskelige følelser/motgang. Barn trenger ikke utsettes for foreldrenes aller vanskeligste følelser og interne krangler.

Men barn trenger faktisk at foreldre ikke sender ut blandede signaler når det kommer til følelser, at foreldre viser ungene at det er ok å vise følelser. Blandede signaler, hvor foreldrene kanskje sier alt er bra, men enhver merker at det ikke er det (og i hvert fall barn som kjenner sine foreldre bedre enn foreldrene tror), det skader barn. Det gjør barn usikre, fordi det de ser og opplever står stikk i strid med det foreldrene sier med ord. Det skaper utrygghet og det viser barn at det er følelser som det ikke er riktig å vise andre. Videre tafra man ungene muligheten for å lære å takle utfordrende følelser, lære at vanskelige følelser ikke er farlig, at man fint kan jobbe seg gjennom slike følelser og komme godt ut av det igjen.

Men falsk "lykke" og falskt skuespill, det avslører barna med det samme. Og det gjør noe med barna, for de må også endre adferd for å tilpasse seg det skuespillet foreldrene holder på med, som barna merker bare er falskhet.

Foreldre tror gjerne selv at de oppfører seg helt som normalt, at barna ikke forstår at noe er galt. Men de fleste barn forstår. Og når de forstår, da blir de også negativt påvirket av det når foreldrene gir så blandede signaler.

Foreldre som kommer i en livskrise og som ev. velger å avlyse ferien, de ødelegger ikke ferien for barna, de bare endrer den. Og det å lære seg å takle endringer og ev. skuffelser er også nødvendig for barn for å bli godt fungerende voksne.

Anonymkode: ac03a...bea

Jeg oppfatter at alt du skriver her er å fraskrive seg ansvar. Det er ikke de voksne dette handler om. Det er barna. Og nei,de grubler ikke over alt du tenker at de gjør. De "endrer" ferien? Nei, de bør avlyse den etter manges mening her. De skal skuffe barna for noe de helt konkret skjønner hva innebærer. Og så skal de attpåtil oppleve krisen som følger. 

Jeg mener ikke at barn skal skånes for alt. Jeg syns de skal skånes mest mulig. Dette handler ikke om foreldrene som mange virker å tro her. Voksne kan ikke ditt og kan ikke datt, og de må heller ikke tvinge seg til å ha fokus på kun barna her. Det vil barna merke. Nåvel. De kommer til å oppleve mye som tar deres fokus. 

Hjemme med en knust mor og krise vil de ihvertfall merke og gjennomgå. Men det er greit? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.7.2022 den 19.54):

Han har tatt den absolutte bestemmelsen for oss, og det må han leve med konsekvensene av. Nå er det han som sitter på rommet og gråter, for det er visst han det er synd på! I mens fortsetter jeg forberedelsene til tidenes mest bisarre ferietur. 

hi

Anonymkode: dc5a7...850

En ting jeg ikke forstår HI er at barna tilsynelatende er store nok til å kjenne på en enorm skuffelse om den planlagte ferien ikke blir som planlagt, men samtidig for små til å fungere uten at noen er "på" dem absolutt hele tiden. Er de store nok til å tenke rundt ferie, planlegge og kjenne detaljer, er de store nok til å være med bare én forelder altså. Folk blir så hjelpeløse i Norge..... "klarer ingenting alene".

Synes det er helt på tryne å starte ferien med ham. Alene, med venninne eller avlys.

Anonymkode: f0af6...183

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

En ting jeg ikke forstår HI er at barna tilsynelatende er store nok til å kjenne på en enorm skuffelse om den planlagte ferien ikke blir som planlagt, men samtidig for små til å fungere uten at noen er "på" dem absolutt hele tiden. Er de store nok til å tenke rundt ferie, planlegge og kjenne detaljer, er de store nok til å være med bare én forelder altså. Folk blir så hjelpeløse i Norge..... "klarer ingenting alene".

Synes det er helt på tryne å starte ferien med ham. Alene, med venninne eller avlys.

Du klarer kanskje å tenke at vi har barn som er spredd i alder? Jeg reiser ikke på interrail med en tiåring og tvillinger i barnehagealder, nei. Og fem-seksåringer klarer fint å glede seg til ferie, altså. 

At du ser på meg som hjelpesløs i denne situasjonen gir jeg faktisk blanke fa…n i.

hi 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du klarer kanskje å tenke at vi har barn som er spredd i alder? Jeg reiser ikke på interrail med en tiåring og tvillinger i barnehagealder, nei. Og fem-seksåringer klarer fint å glede seg til ferie, altså. 

At du ser på meg som hjelpesløs i denne situasjonen gir jeg faktisk blanke fa…n i.

hi 

Skrev ikke at DU er hjelpeløs, jeg skrev at folk i Norge blir så hjelpeløse. Jeg skrev også at hvis de er store nok til å kjenne til ferieplanene så klarer de nok mye selv også. Underforstått; er de for små til å forstå forskjellen på Amsterdam og Barcelona så kan de også lures inn i en ny plan der dere drar to uker til Kreta i stedet, for å gi et eksempel. Hvis du leser det jeg faktisk skriver så blir det kanskje lettere å forstå hva jeg mener og.

Det eneste jeg ikke fatter og begriper her er at du begir deg ut på ferie med ham fra start selv om han reiser tidligere hjem. Du låser ham ute av huset og snakker ikke med ham når han følger deg til jobb og barnehage, men ferien skal dere jaggø starte sammen?

Skrevet

Skrev ikke at DU er hjelpeløs, jeg skrev at folk i Norge blir så hjelpeløse. Jeg skrev også at hvis de er store nok til å kjenne til ferieplanene så klarer de nok mye selv også. Underforstått; er de for små til å forstå forskjellen på Amsterdam og Barcelona så kan de også lures inn i en ny plan der dere drar to uker til Kreta i stedet, for å gi et eksempel. Hvis du leser det jeg faktisk skriver så blir det kanskje lettere å forstå hva jeg mener og.

Det eneste jeg ikke fatter og begriper her er at du begir deg ut på ferie med ham fra start selv om han reiser tidligere hjem. Du låser ham ute av huset og snakker ikke med ham når han følger deg til jobb og barnehage, men ferien skal dere jaggø starte sammen?

Jeg er heldigvis ikke avhengig av at du skal skjønne, eller være enig, i min måte å takle dette på. Jeg har fått mange gode og støttende kommentarer på innlegget mitt og har bestemt hva som skjer de første ukene. 

hi

Skrevet (endret)

Jeg snakker med han nå. Jeg har fortalt hvordan dette blir og hva vi skal gjøre for å dra dette i land. Vi skal gi barna en fin tur, far blir bare med de første dagene så har jeg over to uker sammen med barna.

Det er én ting jeg undrer meg litt på og det er de som foreslår at jeg skal ta med en venninne? Alle mine venner har jo lagt egne planer for sommeren og de kan jo ikke svikte sin egen familie, og bruke av ferien sin, for å støtte meg?

hi

Endret av Admin
Ryddet for slettet sitat. Admin
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker med han nå. Jeg har fortalt hvordan dette blir og hva vi skal gjøre for å dra dette i land. Vi skal gi barna en fin tur, far blir bare med de første dagene så har jeg over to uker sammen med barna.

Det er én ting jeg undrer meg litt på og det er de som foreslår at jeg skal ta med en venninne? Alle mine venner har jo lagt egne planer for sommeren og de kan jo ikke svikte sin egen familie, og bruke av ferien sin, for å støtte meg?

hi

Det er bra dere snakker sammen nå. Lurt med noen uker uten ham og.

Forslaget med venninne er nettopp et forslag. Hvis de ikke kan så kan de jo ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

hi

Vil legge til: jeg har mange venner som er lærere. Noen av dem er single og skal kun bort en uke eller to i løpet av de 6-7 ukene de nå har fri. Det hjelper klart ikke deg nå hvis du ikke har venner i samme situasjon. Igjen; det var et forslag.

Skrevet

Takk for engasjementet, selv om spesielt en lar seg engasjere overraskende mye i andre menneskers liv. 

Jeg har bestemt at vi reiser i morgen, mannen skal være med å få ting i orden før han drar hjem til helga. Da skal han bruke resten av ferien til å rydde og se etter hus for meg. Han vet hva jeg liker og trenger, så den jobben skal han få. Jeg håper det knuser hjertet hans bit for bit når det går opp for han hva han utsetter barna sine for. Det har vært svært viktig for han å ha et stabilt familieliv siden han hadde en rotløs barndom selv, og nå har han ødelagt alt, med vilje. 

På toppen av alt ringte elskerinnen meg i går for å fortelle at de ikke hadde noe forhold, det var bare sex og han har vært klar hele tiden (!) at han aldri kom til å bryte med meg. Jeg er nemlig hans livs kjærlighet 🤮Jeg føler at jeg er med i en episode av Hotel Cæsar. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for engasjementet, selv om spesielt en lar seg engasjere overraskende mye i andre menneskers liv. 

Jeg har bestemt at vi reiser i morgen, mannen skal være med å få ting i orden før han drar hjem til helga. Da skal han bruke resten av ferien til å rydde og se etter hus for meg. Han vet hva jeg liker og trenger, så den jobben skal han få. Jeg håper det knuser hjertet hans bit for bit når det går opp for han hva han utsetter barna sine for. Det har vært svært viktig for han å ha et stabilt familieliv siden han hadde en rotløs barndom selv, og nå har han ødelagt alt, med vilje. 

På toppen av alt ringte elskerinnen meg i går for å fortelle at de ikke hadde noe forhold, det var bare sex og han har vært klar hele tiden (!) at han aldri kom til å bryte med meg. Jeg er nemlig hans livs kjærlighet 🤮Jeg føler at jeg er med i en episode av Hotel Cæsar. 

hi

Jeg syns barn fortjener å ha det best mulig. Det er deres liv jeg engasjerer meg i. Det er så mye dritt de må gå igjennom på grunn av egoisme og unnskyldninger av voksne, gang på gang. Under dekke at at barn "merker alt" uansett. Hvilket er en stor bløff. Ellers gir jeg en god dag i livene deres. 

Skrevet

Jeg syns barn fortjener å ha det best mulig. Det er deres liv jeg engasjerer meg i. Det er så mye dritt de må gå igjennom på grunn av egoisme og unnskyldninger av voksne, gang på gang. Under dekke at at barn "merker alt" uansett. Hvilket er en stor bløff. Ellers gir jeg en god dag i livene deres. 

Ok. Skal vi sette punktum da, for den vinklingen?

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

hi

Jeg håper du og ungene får en fin ferie selv om ting er som de er for dere nå❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Skal vi sette punktum da, for den vinklingen?

hi

Og du gjør det rette her. God tur! 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Jeg håper du og ungene får en fin ferie selv om ting er som de er for dere nå❤️

Tusen takk❤️Min ferie blir nok ikke noe særlig, men jeg skal klare å lage det fint for barna. Fake it till you make it. 

Hotellet vi ender opp har et fantastisk badeland og all inclusive. Vi skulle egentlig bare være der et par dager for å hvile og få alt servert før litt mer kummerlige overnattinger i småbyer osv, men nå kjenner jeg at jeg må ha alt enkelt. At det blir ca dobbelt så dyrt som planlagt ferie gjør heller ingen ting. Det har han råd til og det straffer seg å være idiot. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og du gjør det rette her. God tur! 

Takk!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk❤️Min ferie blir nok ikke noe særlig, men jeg skal klare å lage det fint for barna. Fake it till you make it. 

Hotellet vi ender opp har et fantastisk badeland og all inclusive. Vi skulle egentlig bare være der et par dager for å hvile og få alt servert før litt mer kummerlige overnattinger i småbyer osv, men nå kjenner jeg at jeg må ha alt enkelt. At det blir ca dobbelt så dyrt som planlagt ferie gjør heller ingen ting. Det har han råd til og det straffer seg å være idiot. 

hi

Høres ut som at å ha det meste tilgjengelig og at ting er enkelt blir en god løsning for denne ferien. Ungene kommer i alle fall til å kose seg der med deg❤️. 

Skrevet

Ønsker deg og barna alt godt, hi. Måtte ferien deres bli god❤️

Anonymkode: e3687...23d

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

hi

God plan. Dere får det fint. 

Anonymkode: 2aab0...3cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

hi

Det tror jeg du gjør veldig lurt i, gjøre det så enkelt som mulig for din egen del. Virker som du på tross en krise er god til å sette riktige grenser for deg selv, det er undervurdert. 

Håper du får noen gode øyeblikk med ungene på tross situasjonen, klarer å kjenne på litt ro når du dupper tærne i vannet eller kjenner sola varme. Så vil jeg bare si, det her høres sikkert banalt ut, men det er ganske viktig. Hvis du kjenner deg motløs og lei, snakk til deg selv som du ville snakket til din beste venninne i samme situasjon. 

Anonymkode: bb80f...79b

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt, brukerangrep, personangrep og avsporinger som følge av dette.

Admin

Skrevet

Hvordan har turen gått så langt, HI? 

Masse lykke til videre i den tøffe tiden du står i ❤️

Anonymkode: 29093...666

Skrevet

Hvordan går det med deg?

Anonymkode: e3687...23d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 1.7.2022 den 11.36):

Du regner med? Du skal ikke regne med noe som helst av hva jeg har erfart. 

Hvem som klarer det, er nettopp som jeg skrev, omsorgsfulle og ansvarsfulle foreldre som setter barna først. 

Jeg har et barn som er alvorlig syk. Noen ganger må jeg sette meg selv først. Vet du hvorfor? For mine barn er helt avhengig av at jeg står støtt. Faller jeg, faller hele familien.

Jeg er en omsorgsfull og god mor. Og en treukersferie er musepiss i ha et og helt fullstendig uvesentlig for om man er en god forelder eller ikke.

Anonymkode: cdf3f...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...