Gå til innhold

Ikke prioritert?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal det gå en vei?

Anonymkode: d4ec3...9f9

Fordi ellers går det ingen vei i det hele tatt. Hun vil selvsagt ikke se deg MER. Men om du faktisk ønsker å se henne så kan du det. Eller ikke idet hele tatt.

Anonymkode: e683f...081

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dersom det kun er en som alltid tar kontakt, og den andre aldri gjør - så er det jo fordi interessen for å treffes er ulik. Jeg ønsker jo helst å være sammen med folk jeg kjenner  har lyst til å prioritere meg på lik linje. Om jeg ikke hører fra venninnen min på nesten et år, så er det jo fordi hun ikke har behov for å treffe meg. 

Anonymkode: 01bff...4e5

Eller fordi hun ikke klarer/orker? Det er ikke alltid folk flagger hvorfor de er fraværende. Noen lukker seg inne i seg selv om de sliter, ofte fordi de ikke vil være til bry. Dessverre fører det ofte til at andre tar avstand. Hvilket forsåvidt er forståelig, det er jo kjipt for de som føler seg bortprioritert.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor den som vil møtes minst skal styre det…? Er du seriøs nå? Mener du at en person skal ofre seg for å møte deg på dager da hun helst vil være i fred; bare fordi DU ikke klarer å vente? 

Anonymkode: b9562...b0d

Jeg er enig at den som vil treffes minst ikke alltid kan få viljen sin. I et vennskapsforhold, på samme måte som i et kjæresteforhold, må begge tilpasse seg hverandre. Så ja, noen ganger må du gjøre ting du ikke uten videre har vanvittig lyst til. Hadde jeg lyst til å passe barna til venninna mi midt på natten da hun måtte på sykehuset med babyen? Overhodet ikke. Men jeg gjorde det for det. Fordi vi er venner. Selv om det betydde at jeg dro på jobb med kun to timer søvn innabords. Det blir alltid slik at begge ønsker absolutt alt like sterkt hele tiden. Hvis du ønsker å opprettholde en solid relasjon, må du gi litt av deg selv.

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (16 minutter siden):

Eller fordi hun ikke klarer/orker? Det er ikke alltid folk flagger hvorfor de er fraværende. Noen lukker seg inne i seg selv om de sliter, ofte fordi de ikke vil være til bry. Dessverre fører det ofte til at andre tar avstand. Hvilket forsåvidt er forståelig, det er jo kjipt for de som føler seg bortprioritert.

Men hvis disse to er nære venner, er det rart at de ikke deler ting med hverandre. vil du bli tatt hensyn til, så må du åpne munnen og si hvorfor du ikke ønsker å møtes eller ha kontakt en periode. Hvis du bare ignorerer og avviser, blir du oppfattet som uinteressert i vennskapet. 

Skrevet
VeslePesle skrev (1 minutt siden):

Men hvis disse to er nære venner, er det rart at de ikke deler ting med hverandre. vil du bli tatt hensyn til, så må du åpne munnen og si hvorfor du ikke ønsker å møtes eller ha kontakt en periode. Hvis du bare ignorerer og avviser, blir du oppfattet som uinteressert i vennskapet. 

Det er helt sant. Dessverre er det ikke alltid man får det til, selv om man vet det er sånn det funker. Så da må man ta konsekvensene av det, dessverre.

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (3 minutter siden):

Det er helt sant. Dessverre er det ikke alltid man får det til, selv om man vet det er sånn det funker. Så da må man ta konsekvensene av det, dessverre.

Nettopp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Har en venninne jeg ikke har sett siden før jul. Og nå kan hun ikke før i slutten av april. Da er man ikke veldig prioritert vel? 

Hva er det hun ikke kan da? Dra på helgetur med deg? Drikke kaffe? Er hun din nærmeste nabo eller er det tre timers reise? Er hun alenemor med småbarn? Er hun enslig uten barn? Hvor høyt oppe på prioriteringslisten hennes du er, er helt umulig å mene noe om uten å ha mer informasjon. Dersom bor i nabolaget og ikke tar seg tid til en liten kaffekopp med deg ville jeg tenkt at tid med deg ikke betyr mye for henne. Dersom du forventer at hun skal sette av en hel helg samtidig som hun selv jobber tredjehver helg og har småbarn så tenker jeg at du absolutt er prioritert siden hun ønsker å sette av tid til deg.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

Hva er det hun ikke kan da? Dra på helgetur med deg? Drikke kaffe? Er hun din nærmeste nabo eller er det tre timers reise? Er hun alenemor med småbarn? Er hun enslig uten barn? Hvor høyt oppe på prioriteringslisten hennes du er, er helt umulig å mene noe om uten å ha mer informasjon. Dersom bor i nabolaget og ikke tar seg tid til en liten kaffekopp med deg ville jeg tenkt at tid med deg ikke betyr mye for henne. Dersom du forventer at hun skal sette av en hel helg samtidig som hun selv jobber tredjehver helg og har småbarn så tenker jeg at du absolutt er prioritert siden hun ønsker å sette av tid til deg.

Hun bor ca 20 min med buss fra meg. Fri alle helger. Ikke alene med barn og de er blitt stor. Det har vært snakk om en dag i helg komme på mat og litt drikke hos meg. Nå nevnte hun at det gjerne måtte bli en ukedag og ikke som snakket om. Jeg er ikke viktig nok til å bruke helg på tenker jeg. Så da får jeg en bite liten bilt og ikke det jeg hadde trengt. 

Skrevet
VeslePesle skrev (3 timer siden):

Jeg er enig at den som vil treffes minst ikke alltid kan få viljen sin. I et vennskapsforhold, på samme måte som i et kjæresteforhold, må begge tilpasse seg hverandre. Så ja, noen ganger må du gjøre ting du ikke uten videre har vanvittig lyst til. Hadde jeg lyst til å passe barna til venninna mi midt på natten da hun måtte på sykehuset med babyen? Overhodet ikke. Men jeg gjorde det for det. Fordi vi er venner. Selv om det betydde at jeg dro på jobb med kun to timer søvn innabords. Det blir alltid slik at begge ønsker absolutt alt like sterkt hele tiden. Hvis du ønsker å opprettholde en solid relasjon, må du gi litt av deg selv.

Feil. 
Dette er forskjellen på vennskapsforhold og forpliktende forhold som f eks ekteskap: det fins ingen kontrakt for hva man må eller skal. Det fins ingen minstekrav.

Og om det fantes minstekrav; så vil jeg si at venninna di er totalt out of line. Å trå til ved store medisinske kriser er et godt stykke ut over hva man kan forvente av en venn. Hvis du mener det er inngangsbilletten til å bli kalt en venn, så har du noen nokså skrudde forventninger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fordi ellers går det ingen vei i det hele tatt. Hun vil selvsagt ikke se deg MER. Men om du faktisk ønsker å se henne så kan du det. Eller ikke idet hele tatt.

Anonymkode: e683f...081

Dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hun bor ca 20 min med buss fra meg. Fri alle helger. Ikke alene med barn og de er blitt stor. Det har vært snakk om en dag i helg komme på mat og litt drikke hos meg. Nå nevnte hun at det gjerne måtte bli en ukedag og ikke som snakket om. Jeg er ikke viktig nok til å bruke helg på tenker jeg. Så da får jeg en bite liten bilt og ikke det jeg hadde trengt. 

Nå begynner du å anta ting igjen...... Hva med å tenke litt på hva hun trenger, og ikke bare på hva du trenger? Du har en egen evne til å vri alt om til å bli negativt og bare handle om deg selv og hva DU trenger.

Anonymkode: 08864...6ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nå begynner du å anta ting igjen...... Hva med å tenke litt på hva hun trenger, og ikke bare på hva du trenger? Du har en egen evne til å vri alt om til å bli negativt og bare handle om deg selv og hva DU trenger.

Og hvis det uansett skulle passe for deg en ukedag også, hvorfor ikke bare smile og si "ok,da har vi en avtale"? Må det være alt eller ingenting?

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Om hun prioriterer deg eller ikke kommer jo an på hva hun gjør i stedet for. Selv om man har store barn og fri fra jobb alle helger, kan man ha forpliktelser eller rett og slett ikke orke å reise i besøk eller være sosial i det hele tatt.

Jeg er utslitt i helgene. Jeg har mange baller i luften i løpet av uken og alvorlig kronisk sykdom tett på der jeg har større arbeidsbelastning enn gjennomsnittet. Jeg har en hage som skriker etter opprydding, men verken tid eller krefter strekker til for tiden. Det å dra på besøk til venninner står langt nede på listen og jeg sier som regel nei til en invitasjon. Plutselig får jeg invitasjon en dag jeg har litt energi eller et behov for å lufte meg litt. Da kan jeg takke ja. Det betyr ikke at den som spurte akkurat da betyr mer for meg enn den jeg takket nei til måneden før. Det passet bare akkurat da. 

Det at du ikke har sett venninnen din på noen mnd er for de aller fleste med hjem og familie ikke mye. Vil tippe at venninnen din ikke tenker på at det er lenge i det hele tatt. Veldig mange av oss har såpass stor kapasitetbelastning at tiden suser avgårde så dere opplever nok tiden ulikt.

Jeg tenker at du trenger mer naturlige steder å treffe mennesker. Meld deg inn i en turgruppe, lesegruppe, skriveklubb, fotoklubbb, nabolagforening, et hjelpekorps, annen frivillig arbeid (nå vil det bli ekstra store behov med tanke på flyktninger fra Ukraina), osv. Her vil du kunne bidra og samtidig treffe mennesker. Kanskje få venner som er opptatt av det samme og der dere får naturlige treffpunkt.

Du sier du har behov for mer enn en ukedag. At det må være en helg. Om behovet ditt er at vennene dine skal fungere som terapeut tror jeg du vil slite med å få behovet dekket. Venner kan stå i stormer sammen med deg, men det å ha en livslang terapeutrolle har de færreste kunnskap og kapasitet til.   

Anonymkode: 45439...54a

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hva mente du her? 

Hva skjønte du ikke? 

Anonymkode: c00da...5da

Skrevet

Ja men kun hvis det går begge veier. Vennskapet er ikke liv laga hvis den ene ønsker å møtes tre ganger så ofte 

Anonymkode: 35f2f...a97

Åh jo da. 😊 Jeg har aldri spurt vennen min om å sees. 😂🙈Men sier alltid ja når hun spør. Jeg er mye syk da,så se dagene jeg er i ok form vil jeg egentlig bare slappe av. Men når hun spør, sier jeg alltid ja. 

Skrevet

Ja men kun hvis det går begge veier. Vennskapet er ikke liv laga hvis den ene ønsker å møtes tre ganger så ofte 

Anonymkode: 35f2f...a97

Åh jo da. 😊 Jeg har aldri spurt vennen min om å sees. 😂🙈Men sier alltid ja når hun spør. Jeg er mye syk da,så se dagene jeg er i ok form vil jeg egentlig bare slappe av. Men når hun spør, sier jeg alltid ja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Feil. 
Dette er forskjellen på vennskapsforhold og forpliktende forhold som f eks ekteskap: det fins ingen kontrakt for hva man må eller skal. Det fins ingen minstekrav.

Og om det fantes minstekrav; så vil jeg si at venninna di er totalt out of line. Å trå til ved store medisinske kriser er et godt stykke ut over hva man kan forvente av en venn. Hvis du mener det er inngangsbilletten til å bli kalt en venn, så har du noen nokså skrudde forventninger.

Selvfølgelig finnes det ingen minstekrav. Men hvis den ene i vennskapsforholdet hele tiden tar kontakt, mens den andre virker uinteressert, er ikke slik vennskap liv laga. Den som blir avvist går lei etter noe tid og avslutter relasjonen. 

Du trenger heller ikke å vri det slik du gjorde i ditt andre avsnitt. Jeg hjalp henne fordi hun ikke hadde noen andre å hjelpe. Hun forventet selvfølgelig ingen ting. Men altså hadde du ikke hjulpet din nære venninne med å passe barna hennes slik at hun slapp å drasse dem med seg på legevakta midt på natten?

Skrevet

Har skjønt at det er hun som bestemmer hvordan ting blir og jeg må si ja eller så blir det ikke. Og hun får dekket sitt behov med prat, festligheter osv andre passer så da blir det gjerne et par timer med meg. Ikke viktig med den settingen som vi snakket om. Hun skulle ikke være min terapeut.  Hvor kom det fra?  Trenger å ha det kjekt. 

Skrevet

Hva skjønte du ikke? 

Mente du at venninne min driter i meg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har skjønt at det er hun som bestemmer hvordan ting blir og jeg må si ja eller så blir det ikke. Og hun får dekket sitt behov med prat, festligheter osv andre passer så da blir det gjerne et par timer med meg. Ikke viktig med den settingen som vi snakket om. Hun skulle ikke være min terapeut.  Hvor kom det fra?  Trenger å ha det kjekt. 

Så hva velger man da? 

Skrevet

Jeg tror desverre at du er like needy i virkeligheten som du er her i de 3282659265982659 trådene du lager om tema hver uke og det gidder ikke folk. Jeg hadde aldri ni verden giddet dette.

Anonymkode: 1a3c3...1db

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men så hyggelig at hun tar seg tid en dag da! Det spiller vel liten rolle om det er i uken eller helgen? Eller er det kun dine premisser som gjelder? 

Anonymkode: 88532...480

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Å herregud. Så når hun sier ja til å komme, da er det faen ikke bra nok da heller, for du mener et helgebesøk har mer status? 
Be henne flytte inn til deg da. Eller gifte seg med deg. Blir du fornøyd da???

Skrevet

Hun trenger ditt selskap mindre enn du trenger hennes, ja. Du må jo selv bestemme om du vil være venn med en som faktisk har andre ting å gjøre enn å være sammen med deg, eller om det kun duger når dere begge to er like hypp på å møtes. 

Skrevet
VeslePesle skrev (2 timer siden):

Men hvis den ene i vennskapsforholdet hele tiden tar kontakt, mens den andre virker uinteressert

Var det noen som sa det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...