Gå til innhold

Er det greit å straffe idrettsutøvere?


Anbefalte innlegg

Når det gjelder sabotasje mot russerne så er det bare trist og ikke ok overhodet. Men utestengelse er greit enn dog det gjør vondt. 

Jeg tenker det kan hjelpe fordi vi alle står sammen. Vi står strake og gir beskjed til russerne at dette på ingen måte er greit. Det hadde vært helt merkelig å la alt gå sin gang i idretten (noen av dem som feks. Sjakkspilleren  Karjakin støtter Russland i dette). Da er det også helt greit at han utestenges fra det gode selskap. Dette er kun når de går med eller representerer Russland de utestenges. 

Tennisspillere som Andrej Rubljov og Daniil Medvedev feks. representerer ikke Russland men seg selv (men er tilfeldigvis fra Russland). Rubljov har for noen dager siden gått ut mot krigen rett etter han vant en turnering. Han skrev NO WAR PLEASE!  på kameralinsen (som er vanlig at de gjør etter kamper). Hadde vært idiotisk å utestenge han når han tydelig har gitt beskjed om hvilken side han står på. 

At russerne får kjenne og føle krigen på kroppen er seg hør og bør. Det er heller ingenting i forhold til hva som skjer i Ukraina. Vi bør stå sammen mot Russland og at russerne da utestenges fra sport og kultur er helt OK og det er vår måte å støtte fred på.

Politikerne kan gjøre sitt (noe de også gjør) men idretten det er folket og vi bør så absolutt vise at dette ikke er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Trettenåringer som har meldt seg på Norway cup???

Anonymkode: a57f4...d03

Nei, ikke på NC. Jeg tenkte på internasjonalt nivå. 

Anonymkode: f9079...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på ukrainerne! Jeg synes det er heltemodig gjort å male over det russiske flagg med det ukrainske flagg. Da får de føle på det hat de fortjener for å delta i okkupasjonen av et uskyldig land.

Anonymkode: 4f5ba...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tenk på ukrainerne! Jeg synes det er heltemodig gjort å male over det russiske flagg med det ukrainske flagg. Da får de føle på det hat de fortjener for å delta i okkupasjonen av et uskyldig land.

Anonymkode: 4f5ba...312

Hvorfor fortjener vi hat? Jeg ønsker gjerne en forklaring på det som skjer rundt meg nå - noen stygge meldinger på Messenger, skeive blikk og ignorering. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor fortjener vi hat? Jeg ønsker gjerne en forklaring på det som skjer rundt meg nå - noen stygge meldinger på Messenger, skeive blikk og ignorering. 

Anonymkode: a57f4...d03

Hva tror du ukrainerne føler da?

Anonymkode: 4f5ba...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva tror du ukrainerne føler da?

Anonymkode: 4f5ba...312

Jeg vet hva de føler, da jeg har flere venner derfra som også bor i Norge. Av en eller annen grunn har det vært nordmenn som oppførte seg stygt mot meg - mine ukrainske venner har faktisk ikke reagert med hat. Det synes jeg er høyst merkelig og forstår ikke hva grunnen er. Og jeg er ikke den eneste som opplever det, se bare posten til Redd barna på Facebook. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor fortjener vi hat? Jeg ønsker gjerne en forklaring på det som skjer rundt meg nå - noen stygge meldinger på Messenger, skeive blikk og ignorering. 

Anonymkode: a57f4...d03

Hva er det du ikke skjønner vedr privatpersoner kontra regimet? Det er på ingen måte greit å hetse privatpersoner og det er det ingen i tråden som hevder. Men det er greit å kritisere regimet, som i Russland og russerne som angriper et fredelig naboland. Du må slutte å sidestille dine uheldige opplevelser av hets (som er forkastelig) og hatet mot krigshisserne. 

Anonymkode: d6213...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det du ikke skjønner vedr privatpersoner kontra regimet? Det er på ingen måte greit å hetse privatpersoner og det er det ingen i tråden som hevder. Men det er greit å kritisere regimet, som i Russland og russerne som angriper et fredelig naboland. Du må slutte å sidestille dine uheldige opplevelser av hets (som er forkastelig) og hatet mot krigshisserne. 

Anonymkode: d6213...bb3

Blir barnelagene som er utestengt fra NC ansett som krigshissere? Tretten år gamle BARN? Det er det jeg lurer på. Selvfølgelig er det greit å kritisere regimet og sanksjonere uakseptabel oppførsel.

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Blir barnelagene som er utestengt fra NC ansett som krigshissere? Tretten år gamle BARN? Det er det jeg lurer på. Selvfølgelig er det greit å kritisere regimet og sanksjonere uakseptabel oppførsel.

Anonymkode: a57f4...d03

Problemet ville ikke være st barna kom  men at invitasjonen kunne bli brukt i propagandaøyemed av russiske ledere. I tillegg ville det måttet være med voksne ledere og det ville blitt veldig problematisk å gå yil selve reisen.

De eldste spillerene er også så gamle som 18-19 år. De er ikke små barn, men like gamle som de yngste soldatene. Tenk deg en fotballkamp mellom et russisk og et ukrainsk lag på den alderen nå. Både sikkerhet og rettferdighet hadde blitt vanskelig å garantere.

Jeg håper imidlertid det er mulig å formidle utestengelse på en slik måte at det kommer frem at dette ikke blir gjort for å ramme vanlige russere og at de håper det ikke går lang tid før den gode kontakten kan gjenopptas.

Anonymkode: c0585...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Blir barnelagene som er utestengt fra NC ansett som krigshissere? Tretten år gamle BARN? Det er det jeg lurer på. Selvfølgelig er det greit å kritisere regimet og sanksjonere uakseptabel oppførsel.

Anonymkode: a57f4...d03

Det er dessverre slik at restriksjonene rammer uskyldige. Skal man boikotte kan man ikke skille på noen når det gjelder å representere landet sitt. Det har ingenting med at man ikke syns synd på barn og andre som blir uskyldig rammet. 

Anonymkode: d6213...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er dessverre slik at restriksjonene rammer uskyldige. Skal man boikotte kan man ikke skille på noen når det gjelder å representere landet sitt. Det har ingenting med at man ikke syns synd på barn og andre som blir uskyldig rammet. 

Anonymkode: d6213...bb3

Hva med dem som er bosatt i Norge? I Finland har en rekke russiske statsborgere ikke fått utbetalt lønnen sin fra finsk bank til finsk bankkort. Dette er altså folk som bor og jobber i Finland og følger lover og regler. De har utført en jobb, fått lønnsslipp, men ikke utbetaling fra banken som må "etterforske" ett eller annet. Finland er ganske lik Norge på mange måter. Vil det kunne skje her? Hvordan skal man i så fall forsørge familien sin? Russians in Finland facing banking delays, payment problems | News | Yle Uutiset Skal halvt finske barn sulte fordi foreldrene deres ikke får utbetalt sin opptjente lønn som straff for å være fra en bestemt land? Er DETTE et utslag av demokrati?

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tenk på ukrainerne! Jeg synes det er heltemodig gjort å male over det russiske flagg med det ukrainske flagg. Da får de føle på det hat de fortjener for å delta i okkupasjonen av et uskyldig land.

Anonymkode: 4f5ba...312

Det er vel neppe ukrainere som har gjort det.

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hva med dem som er bosatt i Norge? I Finland har en rekke russiske statsborgere ikke fått utbetalt lønnen sin fra finsk bank til finsk bankkort. Dette er altså folk som bor og jobber i Finland og følger lover og regler. De har utført en jobb, fått lønnsslipp, men ikke utbetaling fra banken som må "etterforske" ett eller annet. Finland er ganske lik Norge på mange måter. Vil det kunne skje her? Hvordan skal man i så fall forsørge familien sin? Russians in Finland facing banking delays, payment problems | News | Yle Uutiset Skal halvt finske barn sulte fordi foreldrene deres ikke får utbetalt sin opptjente lønn som straff for å være fra en bestemt land? Er DETTE et utslag av demokrati?

Anonymkode: a57f4...d03

Hva er det med alle ‘hva med’??? Du får bare vente og se, det er ingen her som kan svare deg. Det er urettferdig at en gal manns handlinger går ut over uskyldige, men ingenting av deres ulemper kan måle seg med skrekken det ungarske folket opplever. 

Anonymkode: d6213...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva er det med alle ‘hva med’??? Du får bare vente og se, det er ingen her som kan svare deg. Det er urettferdig at en gal manns handlinger går ut over uskyldige, men ingenting av deres ulemper kan måle seg med skrekken det ungarske folket opplever. 

Anonymkode: d6213...bb3

Da spør jeg igjen - er det greit å holde tilbake lønnen til mennesker basert på deres nasjonalitet? Selvfølgelig er jeg bekymret for 'hva med'. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da spør jeg igjen - er det greit å holde tilbake lønnen til mennesker basert på deres nasjonalitet? Selvfølgelig er jeg bekymret for 'hva med'. 

Anonymkode: a57f4...d03

Det kommer an på grunnen til at det blir gjort. Det vet jeg ikke, så da kan jeg ikke svare deg. Men det er helt sikkert at de ikke gjør det for å plage folk unødig. 

Anonymkode: d6213...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et godt eksempel på hvorfor man bør utestenge alle russere fra internasjonale konkurranser så lenge Putin kriger mot Ukraina, inntil Ukraina får full selvråderett over eget land igjen.

https://direkte.vg.no/sportsdognet/news/konkurrerte-med-krigssymbol.ls_fc7hG3?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row45_pos1

Den unge russiske turnderen Ivan Kuliak, som fikk bronsjemedaljen i konkurransen, stilte med Russlands krigssymbol "Z" på drakten. De hadde fått lov å stille i en siste konkurranse før utestengelse på ubestemt tid pga. Putins angrep på Russland, under forutsetning av at de stilte i nøytrale drakter og under nøytralt flagg. Dette likte ikke Kuliak, og protesterte med å stille med krigssymbolet som russerne bl.a. har på stridsvognene og annet materiell som de invaderer Ukraina med og dreper ukrainere med.

Et veldig godt eksempel på at russiske idrettsutøvere bør utestenges inntil Putins styrker trekker seg ut av Ukraina.

Folk må virkelig slutte å tro at idrett i dag ikke også er både politikk og toppolitikk!

Anonymkode: fcf92...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Her er et godt eksempel på hvorfor man bør utestenge alle russere fra internasjonale konkurranser så lenge Putin kriger mot Ukraina, inntil Ukraina får full selvråderett over eget land igjen.

https://direkte.vg.no/sportsdognet/news/konkurrerte-med-krigssymbol.ls_fc7hG3?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row45_pos1

Den unge russiske turnderen Ivan Kuliak, som fikk bronsjemedaljen i konkurransen, stilte med Russlands krigssymbol "Z" på drakten. De hadde fått lov å stille i en siste konkurranse før utestengelse på ubestemt tid pga. Putins angrep på Russland, under forutsetning av at de stilte i nøytrale drakter og under nøytralt flagg. Dette likte ikke Kuliak, og protesterte med å stille med krigssymbolet som russerne bl.a. har på stridsvognene og annet materiell som de invaderer Ukraina med og dreper ukrainere med.

Et veldig godt eksempel på at russiske idrettsutøvere bør utestenges inntil Putins styrker trekker seg ut av Ukraina.

Folk må virkelig slutte å tro at idrett i dag ikke også er både politikk og toppolitikk!

Anonymkode: fcf92...f68

Her og

https://direkte.vg.no/sportsdognet/news/burman-raser-mot-bolsjunov-forbannet-taktloest.XLgF0ThjZ?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1

Søndag gikk nesten hele verdenseliten i langrenn femmila i Holmenkollen. Russerne derimot, var ikke til stede. På grunn av den russiske invasjonen av Ukraina satte Det internasjonale skiforbundet  (FIS) ned foten for deres deltagelse.

Dog har den fremste russiske stjernen, Aleksandr Bolsjunov - som etter OL ble forfremmet til kaptein i nasjonalgarden - gjort seg bemerket denne søndagen.

For mens herrene gikk i Kollen, la russeren ut et bilde av seg selv på Instagram. Der har Bolsjunov skrevet “CCCP 1980” i billedteksten. CCCP er forkortelsen for det som en gang var Sovjetunionen, som Ukraina var en del av.

Det får svenske Jens Burman til å reagere. I et intervju med svenske Expressen sier han følgende:

– Det føles forbannet taktløst med tanke på hva som skjer akkurat nå, sier Burman og fortsetter:

– I min verden er det veldig bra at man tok den avgjørelsen. At man virkelig markerer mot Russland på alle måter man kan, sier svensken om beslutningen å utestenge russiske utøvere.

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her og

https://direkte.vg.no/sportsdognet/news/burman-raser-mot-bolsjunov-forbannet-taktloest.XLgF0ThjZ?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1

Søndag gikk nesten hele verdenseliten i langrenn femmila i Holmenkollen. Russerne derimot, var ikke til stede. På grunn av den russiske invasjonen av Ukraina satte Det internasjonale skiforbundet  (FIS) ned foten for deres deltagelse.

Dog har den fremste russiske stjernen, Aleksandr Bolsjunov - som etter OL ble forfremmet til kaptein i nasjonalgarden - gjort seg bemerket denne søndagen.

For mens herrene gikk i Kollen, la russeren ut et bilde av seg selv på Instagram. Der har Bolsjunov skrevet “CCCP 1980” i billedteksten. CCCP er forkortelsen for det som en gang var Sovjetunionen, som Ukraina var en del av.

Det får svenske Jens Burman til å reagere. I et intervju med svenske Expressen sier han følgende:

– Det føles forbannet taktløst med tanke på hva som skjer akkurat nå, sier Burman og fortsetter:

– I min verden er det veldig bra at man tok den avgjørelsen. At man virkelig markerer mot Russland på alle måter man kan, sier svensken om beslutningen å utestenge russiske utøvere.

Anonymkode: f1192...77b

Måtte han aldri komme tilbake til idretten!

Utestengelse av Russland i årevis er eneste rette med tanke på det som skjer nå, hvis ikke russere som kan kvitter seg med Putin før han får ødelagt enda mer.

Anonymkode: fcf92...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Måtte han aldri komme tilbake til idretten!

Utestengelse av Russland i årevis er eneste rette med tanke på det som skjer nå, hvis ikke russere som kan kvitter seg med Putin før han får ødelagt enda mer.

Anonymkode: fcf92...f68

Hva mente han egentlig? Gamle klær er ofte morsomme. Det var disse også.  Hva er det jeg ikke skjønte som skulle være problematisk?

Anonymkode: c0585...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva mente han egentlig? Gamle klær er ofte morsomme. Det var disse også.  Hva er det jeg ikke skjønte som skulle være problematisk?

Anonymkode: c0585...72d

Indirekte sier han at han støtter Putins krig mot Ukraina og at det gamle Sovjetunionen oppstår igjen, for Ukraina var en del av Sovjetunionen. Med andre ord viser han for hele verden at han fullt og helt støtter Putins krig mot og ev. okkupasjon av Ukraina og planene for å innlemme Ukraina som en del av et nytt "Sovjetunionen"/Putins utvidede Russland, hvor Ukraina må innordne seg etter Putins regime.

Når han dessuten nettopp har fått en kapteinsgrad i nasjonalgarden, så støtter det enda mer opp om at han ønsker å vise at han er for Putin, for krigen, for å innlemme Ukraina i Russland.

Han bruker sin rolle som toppidrettsutøver for å drive propaganda for Putin og krigen.

 

Anonymkode: fcf92...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Indirekte sier han at han støtter Putins krig mot Ukraina og at det gamle Sovjetunionen oppstår igjen, for Ukraina var en del av Sovjetunionen. Med andre ord viser han for hele verden at han fullt og helt støtter Putins krig mot og ev. okkupasjon av Ukraina og planene for å innlemme Ukraina som en del av et nytt "Sovjetunionen"/Putins utvidede Russland, hvor Ukraina må innordne seg etter Putins regime.

Når han dessuten nettopp har fått en kapteinsgrad i nasjonalgarden, så støtter det enda mer opp om at han ønsker å vise at han er for Putin, for krigen, for å innlemme Ukraina i Russland.

Han bruker sin rolle som toppidrettsutøver for å drive propaganda for Putin og krigen.

 

Anonymkode: fcf92...f68

Sikker på at du ikke overfortolker?

Det er et bilde fra ol i 1980 av en løper med drakten til Sovjetuniunen. Riktig nok ble de beste nasjon det året. Jeg synes mest det så ut som et bilde av hvordan en skiløper så ut den gangen, men det kan godt hende bokstavene under tilfører mer mening. Jeg kan ikke russisk.

Anonymkode: c0585...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sikker på at du ikke overfortolker?

Det er et bilde fra ol i 1980 av en løper med drakten til Sovjetuniunen. Riktig nok ble de beste nasjon det året. Jeg synes mest det så ut som et bilde av hvordan en skiløper så ut den gangen, men det kan godt hende bokstavene under tilfører mer mening. Jeg kan ikke russisk.

Anonymkode: c0585...72d

I 1980 var det OL i Moskva. Men folk som ikke lese noe annet på nett enn DiB og Se og Hør vil jo aldri finne det ut. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

I 1980 var det OL i Moskva. Men folk som ikke lese noe annet på nett enn DiB og Se og Hør vil jo aldri finne det ut. 

Anonymkode: a57f4...d03

Ja, men det var sommer-ol. Vinter-ol var i Lake Plasid.

Anonymkode: c0585...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle ønske at den russiske befolkningen ikke må ta konsekvensene av at Putin har valgt å angripe Ukraina, men for at sanksjonene skal få en funksjon så må alle i Russland bli utestengt. De skal ikke få hets og hat mot seg, men at de får føle på å bli utestengt det er noe de må leve med. Det er en sannsynlighet at Putin ikke kommer til å gi seg og da er det to valg. Enten så får Putin holde på slik at han ødelegger hele Ukraina og ødelegger sitt eget lands økonomi mm, eller så kan det russiske folket gå til opprør og styrte Putin. 

Anonymkode: 736f9...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sikker på at du ikke overfortolker?

Det er et bilde fra ol i 1980 av en løper med drakten til Sovjetuniunen. Riktig nok ble de beste nasjon det året. Jeg synes mest det så ut som et bilde av hvordan en skiløper så ut den gangen, men det kan godt hende bokstavene under tilfører mer mening. Jeg kan ikke russisk.

Anonymkode: c0585...72d

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/8QoMy1/nif-president-kjoell-stempler-bolsjunov-som-usmakelig-etter-krigserklaering

– Han tar tydelig stilling. Det er en slags krigserklæring fra hans side. Han viser helt tydelig støtte til krigen. Han viker ingen tomme, sier Russland-kjenner og forfatter Erika Fatland til VG om utspillet fra Bolsjunov, som er Russlands beste langrennsløper.

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...