Gå til innhold

Er det greit å straffe idrettsutøvere?


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå var det avklart på forhånd av FIS at verken flagg eller nasjonalsang var tillatt. Så det er ikke et gyldig argument. Og med "alt og alle" mener du da også sanksjoner mot russere som er bosatt i Norge? Skal alle sammen sparkes fra jobbene sine og mistet eventuelle stønader fra NAV? 

Anonymkode: a57f4...d03

Det der blir bare useriøst og kunnskapsløst. 

Anonymkode: 8d289...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det der blir bare useriøst og kunnskapsløst. 

Anonymkode: 8d289...702

Jeg spør hva hun mente med alt og alle. Hvilke kunnskaper skulle jeg ha om det noen andre mener uten å kunne lese tanker? 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også lest at mange butikker i Norge KASTER russiske matvarer. De kaster altså mat som hjemløse og svært fattige innbyggere i Norge kunne ha spist. Da synes jeg man har gått for langt. Det er helt greit å stoppe import av russiske varer, men å kaste mat er som å spytte på dem som sulter rundt i verden. Disse sanksjonene virker jo heller ikke på russisk økonomi, siden disse varene allerede er betalt for og importert. 

Anonymkode: a57f4...d03

 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De har også gitt mange musikere fyken, for eksempel operasangeren Anna Netrebko og dirigenten Valerij Gergiev. Har ledelsen ved teatrene spurt hva resten av kollektivet føler om å miste en av sine fremste solister og dirigenten sin? Nå ble jeg oppriktig bekymret for å miste begge jobbene mine her i Norge kun fordi jeg er russisk. Jeg har aldri støttet noe som helst krig eller stemt ved presidentvalget. 

Anonymkode: a57f4...d03

Har dere linker til disse påstandene?

Anonymkode: d6213...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er forskjell på idrettsutøvere som representerer landet sitt og ‘vanlige’ russere som bor og jobber i andre land. 

Anonymkode: d6213...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig å straffe det offentlige Russland og dets representanter. Hvis man oppfører seg som en bølle må man bli satt på timeout til man kan delta med de andre igjen. Å utestenge kulturelle og sportslige representanter for Russland er helt greit, da er det verre med sanksjoner som rammer sivilbefolkningen. Ingen privatpersoner fra Russland (utover Putin og hans disipler og tilhengerskare) bærer ansvar for dette. Man kan bare håpe at dette ender raskt med at Putin blir kastet. Da håper jeg verdenssamfunnet er der for å stable både Ukraina og Russland på bena igjen, slik at den jevne innbygger ikke blir for hardt rammet. 

Anonymkode: f9079...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russian and Belarusian athletes allowed to compete at Winter Paralympics as neutrals - Mirror Online

Heldigvis er paralympiske utøvere ikke utestengt. Dette er mennesker som har idretten sin som eneste lyspunkt i livet, og som hele meningen med livet. Det er fint å se at komiteen forstår dette. Disse menneskene er jo heller ikke stridsdyktige grunnet deres handicap. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Nå var det avklart på forhånd av FIS at verken flagg eller nasjonalsang var tillatt. Så det er ikke et gyldig argument. Og med "alt og alle" mener du da også sanksjoner mot russere som er bosatt i Norge? Skal alle sammen sparkes fra jobbene sine og mistet eventuelle stønader fra NAV? 

Anonymkode: a57f4...d03

Du skrev dette til en annen, men at det ikke er et gyldig argument, der tar du feil.

Det er lenge siden idretten var fri for politikk.

I dag er toppidrett både storkapitalisme og storpolitikk.

Idrett har i alle tider blitt brukt for å skape fellesskap, ikke bare på tvers av ulikheter, men kanskje mer for nasjonalfølelse i de enkelte land.

I Russland har myndighetene vært så bevisste på akkurat det siste, at de har valgt å ha et statlig styrt dopingprogram i årevis - for at russiske toppidrettsutøvere skulle fjuske seg til "heder og ære", som igjen ville øke stoltheten av å være russisk, stolte av det de får til som nasjon, øke tilliten til myndighetene og leder(-ne).

I den krigssituasjonen vi er i nå, og så lenge Putin er ansvarlig, så ville ev. russiske medaljer i toppidrett blitt brukt i propaganda nasjonalt. Og det hjelper lite at hverken flagg vises eller nasjonalsang synges, for Putin og russerne vil ikke se på en seier som noe mindre av den grunn. Heller tvert imot, de seirer tross at alle sier de tar feil... Videre er det jo et faktum at idrettsutøvere fra Russland delvis har omgått disse reglene. Vi så det tydelig i OL, hvor utøvernes klær gjenspeilet det russiske flaggets farger, hvor de brukte OL-flagget med russiske farger i bunn og hvor de valgte å få en annen kjent sang (som russere ser på som patriotisk og veldig russisk) spilt ved medaljeseremoniene.

Det er veldig synd at Vesten har måttet gå til dette skrittet, for idretten kan også være en viktig brobygger. Og idretten vil igjen bli en veldig viktig brobygger når denne krigen som Russland startet er over.

Men å tillate russiske toppidrettsutøvere å stille nå, det ville dessverre være å gi Putin ammunisjon til propaganda.

Det er synd at det går utover idrettsutøverne som er dopfrie, men slik må det bare være så lenge landets leder velger en så hodeløs handling som å gå til krig på sitt broderfolk.

 

 

 

Når det gjelder ditt tidligere eksempel, en operasanger og en annen musiker, så mener jeg de ikke bør miste jobben sin. Jeg kan forstå at de kanskje ikke kunnet jobbe på scenen en periode fordi det trolig ville betydd at publikum valgte å boikotte, noe som ville vært krise økonomisk for de arenaene som nå endelig kan holde arrangement etter to år med pandemi. Men de kunne gjerne satt dem av scenen en periode, inntil krigen i Ukraina er mer avklart.

At russere i Norge, som ikke har med russiske myndigheter å gjøre, skal miste jobben eller rettigheter de har opparbeidet seg, det tror ikke vil skje her. Så lenge folk flest fortsetter å være saklige og bevisste, så skiller de fleste mellom uskyldige personer og en diktator/et regime.

Men, og dette tror jeg er avgjørende - vi må slå ned usaklige utsagn på nett og ellers i hverdagen. Vi ser det her inne, hvor enkeltbrukere har begynt å kalle vaksinemotstandere for "koronakrigere" og forsøker å skape et bilde om at de samme skaper eller tror på konspirasjoner om krigen i Ukraina. Men vi ser også det motsatte, det er minst to brukere på forumet som i dagevis har forsøkt å rakke ned på ukrainere og deres ledere mens de samtidig fratar Putin alt ansvar og hyller ham. Slike holdninger må møtes med fakta og korrigering av feil. Og vi må alle si fra om at dette ikke er akseptabelt!

 

Anonymkode: fcf92...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Russian and Belarusian athletes allowed to compete at Winter Paralympics as neutrals - Mirror Online

Heldigvis er paralympiske utøvere ikke utestengt. Dette er mennesker som har idretten sin som eneste lyspunkt i livet, og som hele meningen med livet. Det er fint å se at komiteen forstår dette. Disse menneskene er jo heller ikke stridsdyktige grunnet deres handicap. 

Anonymkode: a57f4...d03

Jeg synes ikke det er riktig å gjøre unntak for paraolympiske utøvere. Jeg synes kommentaren din om at dette er mennesker som har idretten som sitt eneste lyspunkt i livet, og som som er hele meningen med livet er utrolig nedlatende og fordomsfull.

Reagerer på Paralympics-avgjørelse

Norges idrettsforbund ber International Paralympic Commitee (IPC) omgjøre dagens vedtak som tillater russisk og hviterussisk deltakelse i Paralympics i Beijing som starter 4. mars.

Det skriver idrettsforbundet i en pressemelding.

-Vi er svært overrasket og rystet over IPCs vedtak som tillater deltakelse av russiske og hviterussiske utøvere i Paralympics i Beijing. Vedtaket strider mot idrettsstyrets vedtak som ble fattet på lørdag, samt likelydende vedtak som er fattet av IOC og en rekke andre internasjonale idrettsorganisasjoner, herunder FIFA og FIS. Det er særdeles skuffende. Vi vil nå på bakgrunn av IPCs vedtak vurdere hvordan dette vil følges opp videre fra norsk idretts ståsted, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Forbundet skriver at de i første omgang tatt et nytt initiativ ovenfor IPC og i brevs form bedt dem om å gjøre om på sitt vedtak og sikre at russiske og hviterussiske utøvere ikke får delta i Paralympics, heller ikke under nøytralt flagg.

- Vi har også vært i dialog med våre nordiske kollegaer og håper flere land nå kommer på raskt banen for å legge ytterligere internasjonalt press på IPC i denne saken, forteller Kjøll videre.

https://www.dagbladet.no/studio/sportsstudio/307?post=87008

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg synes ikke det er riktig å gjøre unntak for paraolympiske utøvere. Jeg synes kommentaren din om at dette er mennesker som har idretten som sitt eneste lyspunkt i livet, og som som er hele meningen med livet er utrolig nedlatende og fordomsfull.

Reagerer på Paralympics-avgjørelse

Norges idrettsforbund ber International Paralympic Commitee (IPC) omgjøre dagens vedtak som tillater russisk og hviterussisk deltakelse i Paralympics i Beijing som starter 4. mars.

Det skriver idrettsforbundet i en pressemelding.

-Vi er svært overrasket og rystet over IPCs vedtak som tillater deltakelse av russiske og hviterussiske utøvere i Paralympics i Beijing. Vedtaket strider mot idrettsstyrets vedtak som ble fattet på lørdag, samt likelydende vedtak som er fattet av IOC og en rekke andre internasjonale idrettsorganisasjoner, herunder FIFA og FIS. Det er særdeles skuffende. Vi vil nå på bakgrunn av IPCs vedtak vurdere hvordan dette vil følges opp videre fra norsk idretts ståsted, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Forbundet skriver at de i første omgang tatt et nytt initiativ ovenfor IPC og i brevs form bedt dem om å gjøre om på sitt vedtak og sikre at russiske og hviterussiske utøvere ikke får delta i Paralympics, heller ikke under nøytralt flagg.

- Vi har også vært i dialog med våre nordiske kollegaer og håper flere land nå kommer på raskt banen for å legge ytterligere internasjonalt press på IPC i denne saken, forteller Kjøll videre.

https://www.dagbladet.no/studio/sportsstudio/307?post=87008

Anonymkode: f1192...77b

Nå kjenner jeg flere paralympikere fra forskjellige land, og for flere av dem er sporten meningen med livet. Ingenting nedlatende med det. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg synes ikke det er riktig å gjøre unntak for paraolympiske utøvere. Jeg synes kommentaren din om at dette er mennesker som har idretten som sitt eneste lyspunkt i livet, og som som er hele meningen med livet er utrolig nedlatende og fordomsfull.

Reagerer på Paralympics-avgjørelse

Norges idrettsforbund ber International Paralympic Commitee (IPC) omgjøre dagens vedtak som tillater russisk og hviterussisk deltakelse i Paralympics i Beijing som starter 4. mars.

Det skriver idrettsforbundet i en pressemelding.

-Vi er svært overrasket og rystet over IPCs vedtak som tillater deltakelse av russiske og hviterussiske utøvere i Paralympics i Beijing. Vedtaket strider mot idrettsstyrets vedtak som ble fattet på lørdag, samt likelydende vedtak som er fattet av IOC og en rekke andre internasjonale idrettsorganisasjoner, herunder FIFA og FIS. Det er særdeles skuffende. Vi vil nå på bakgrunn av IPCs vedtak vurdere hvordan dette vil følges opp videre fra norsk idretts ståsted, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Forbundet skriver at de i første omgang tatt et nytt initiativ ovenfor IPC og i brevs form bedt dem om å gjøre om på sitt vedtak og sikre at russiske og hviterussiske utøvere ikke får delta i Paralympics, heller ikke under nøytralt flagg.

- Vi har også vært i dialog med våre nordiske kollegaer og håper flere land nå kommer på raskt banen for å legge ytterligere internasjonalt press på IPC i denne saken, forteller Kjøll videre.

https://www.dagbladet.no/studio/sportsstudio/307?post=87008

Anonymkode: f1192...77b

Enig!

Anonymkode: fcf92...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nekter Norway Cup russiske barn å delta. Det mener jeg et helt feil. Én ting er å ramme voksne representanter for nasjonen Russland. Å stenge ute uskyldige barn blir bare helt feil, og kan komme til å slå tilbake. 

Anonymkode: f9079...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå nekter Norway Cup russiske barn å delta. Det mener jeg et helt feil. Én ting er å ramme voksne representanter for nasjonen Russland. Å stenge ute uskyldige barn blir bare helt feil, og kan komme til å slå tilbake. 

Anonymkode: f9079...7c6

Det er bare idiotisk. Barn er aldri skyld i krigshandlinger. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nå nekter Norway Cup russiske barn å delta. Det mener jeg et helt feil. Én ting er å ramme voksne representanter for nasjonen Russland. Å stenge ute uskyldige barn blir bare helt feil, og kan komme til å slå tilbake. 

Anonymkode: f9079...7c6

Det re jeg i prinsippet enig i. Spørsmålet er om det hadde vært trygt og om det hadde bært mulig å få til i praksis.

Jeg ser for meg at det kunne blitt ganske utfordrende å arrangere en kamp i de eldste klassene der utøverene er like gamle som soldatene i krigen.

Anonymkode: c0585...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nå nekter Norway Cup russiske barn å delta. Det mener jeg et helt feil. Én ting er å ramme voksne representanter for nasjonen Russland. Å stenge ute uskyldige barn blir bare helt feil, og kan komme til å slå tilbake. 

Anonymkode: f9079...7c6

Husk på at flere av de er like gamle som soldater som kjemper på begge sider i krigen.

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Russian and Belarusian athletes allowed to compete at Winter Paralympics as neutrals - Mirror Online

Heldigvis er paralympiske utøvere ikke utestengt. Dette er mennesker som har idretten sin som eneste lyspunkt i livet, og som hele meningen med livet. Det er fint å se at komiteen forstår dette. Disse menneskene er jo heller ikke stridsdyktige grunnet deres handicap. 

Anonymkode: a57f4...d03

De er utestengt nå. Russiske og hviterussiske. 

Anonymkode: 8d289...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idrett er jo lek. Hvorfor skal russerne få delta i idrett når nabobefolkningen knuses sønder og sammen? 
Dette er konsekvenser som rammer uskyldige, men satt på spissen, de får ikke gå på ski, samtidig som Ukrainerne frykter for livet. Begge er uskyldige parter, men det er forskjell på lek og liv. Helt riktig beslutning. 

Anonymkode: f690d...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Idrett er jo lek. Hvorfor skal russerne få delta i idrett når nabobefolkningen knuses sønder og sammen? 
Dette er konsekvenser som rammer uskyldige, men satt på spissen, de får ikke gå på ski, samtidig som Ukrainerne frykter for livet. Begge er uskyldige parter, men det er forskjell på lek og liv. Helt riktig beslutning. 

Anonymkode: f690d...bbe

Jeg håper bare at de ikke velger å ramme russere som er bosatt i Norge. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg håper bare at de ikke velger å ramme russere som er bosatt i Norge. 

Anonymkode: a57f4...d03

Dersom de er norske statsborgere så skal de ikke rammes. Men Russland som nasjon skal ikke delta.

Anonymkode: f690d...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Idrett er jo lek. Hvorfor skal russerne få delta i idrett når nabobefolkningen knuses sønder og sammen? 
Dette er konsekvenser som rammer uskyldige, men satt på spissen, de får ikke gå på ski, samtidig som Ukrainerne frykter for livet. Begge er uskyldige parter, men det er forskjell på lek og liv. Helt riktig beslutning. 

Anonymkode: f690d...bbe

Idrett på internasjonalt nivå er ikke lek, og spesielt ikke når utøverne er offiserer i Putin sikkerhetsråd. 

Anonymkode: f9079...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Idrett på internasjonalt nivå er ikke lek, og spesielt ikke når utøverne er offiserer i Putin sikkerhetsråd. 

Anonymkode: f9079...7c6

Trettenåringer som har meldt seg på Norway cup???

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Idrett på internasjonalt nivå er ikke lek, og spesielt ikke når utøverne er offiserer i Putin sikkerhetsråd. 

Anonymkode: f9079...7c6

Det er «lek», det er ikke nødvendig på noen som helst måte annet enn til underholdning.

Anonymkode: f690d...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nå nekter Norway Cup russiske barn å delta. Det mener jeg et helt feil. Én ting er å ramme voksne representanter for nasjonen Russland. Å stenge ute uskyldige barn blir bare helt feil, og kan komme til å slå tilbake. 

Anonymkode: f9079...7c6

Helt enig. Russiske barn er ofre for krigen de og.

Anonymkode: cd981...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Helt enig. Russiske barn er ofre for krigen de og.

Anonymkode: cd981...b84

Og ukrainske barn er de største ofrene. Mange vil aldri kunne leke igjen. 

Anonymkode: f690d...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og ukrainske barn er de største ofrene. Mange vil aldri kunne leke igjen. 

Anonymkode: f690d...bbe

Blir det bedre for ukrainske barn hvis russiske barn blir straffet? Og kan du peke på en hjemmel i konvensjon eller lov der barn kan gjøres ansvarlige for straffbare handlinger begått av andre? 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...