Gå til innhold

Er det greit å straffe idrettsutøvere?


Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke enig med meg selv. På den ene siden synes jeg det er håpløst at langrennsløpere som ikke har noe med en militær konflikt å gjøre straffes med utestengelse. På den andre siden så synes jeg at man må sende noen tydelige signaler til Putin om at han må skjerpe seg. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 7df26...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er trist for alle russere som blir fanget i dette, ikke bare idrettsutøverene. Men strenge sanksjoner og virkemidler vil og gå utover de. Og det er jo ingen tvil om at toppidrett i Russland er nært knyttet til Putin, og når en hører uttalelsene fra noen av de om at det ikke er en invasjon, da synes jeg ikke så veldig synd på.

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har også gitt mange musikere fyken, for eksempel operasangeren Anna Netrebko og dirigenten Valerij Gergiev. Har ledelsen ved teatrene spurt hva resten av kollektivet føler om å miste en av sine fremste solister og dirigenten sin? Nå ble jeg oppriktig bekymret for å miste begge jobbene mine her i Norge kun fordi jeg er russisk. Jeg har aldri støttet noe som helst krig eller stemt ved presidentvalget. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det er trist for alle russere som blir fanget i dette, ikke bare idrettsutøverene. Men strenge sanksjoner og virkemidler vil og gå utover de. Og det er jo ingen tvil om at toppidrett i Russland er nært knyttet til Putin, og når en hører uttalelsene fra noen av de om at det ikke er en invasjon, da synes jeg ikke så veldig synd på.

Anonymkode: f1192...77b

Hva med kulturutøvere som har bodd i utlandet og jobbet for utenlandske teatre en rekke år? Hvorfor blir de sparket fra jobbene sine? Er det greit at vi som jobber her i Norge mister jobbene våre også?

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest at mange butikker i Norge KASTER russiske matvarer. De kaster altså mat som hjemløse og svært fattige innbyggere i Norge kunne ha spist. Da synes jeg man har gått for langt. Det er helt greit å stoppe import av russiske varer, men å kaste mat er som å spytte på dem som sulter rundt i verden. Disse sanksjonene virker jo heller ikke på russisk økonomi, siden disse varene allerede er betalt for og importert. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tenker jeg på de stakkars ukrainerne da, som kjemper for friheten sin.

Det er det store bildet her.

Vi gjør dette for å forsvare friheten til Kyiv, Ukraina, Europa, verden.

Slava Ukraina! Slava gerojem!

Anonymkode: 4f5ba...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hva med kulturutøvere som har bodd i utlandet og jobbet for utenlandske teatre en rekke år? Hvorfor blir de sparket fra jobbene sine? Er det greit at vi som jobber her i Norge mister jobbene våre også?

Anonymkode: a57f4...d03

Nei. Det er ikke det samme i det hele tatt.

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som prinsipp mener jeg at idrett, som er ment å forene nasjoner og kulturer, burde holdes utenfor politikk og konflikter, men det toget har vel gått for lenge siden 😓 

Anonymkode: b2b45...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Det er ikke det samme i det hele tatt.

Anonymkode: f1192...77b

Men de blir altså sanksjonert på lik linje med idrettsutøverne. Folk har mistet gangsyn. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg blir ikke enig med meg selv. På den ene siden synes jeg det er håpløst at langrennsløpere som ikke har noe med en militær konflikt å gjøre straffes med utestengelse. På den andre siden så synes jeg at man må sende noen tydelige signaler til Putin om at han må skjerpe seg. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 7df26...cf0

De har noe med den militære konflikten å gjøre. De representerer nasjonen Russland.
 

Det er uhyre tette bånd mellom Putin og idretten, og utøverne blir belønnet med posisjoner ved gode resultater - blant annet kapteinen som hadde permisjon fra krigen i Ukraina for å gå på ski. 
 

Idretten er en viktig del av Putin propagandamaskineri. 
 

Anonymkode: 8d289...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Som prinsipp mener jeg at idrett, som er ment å forene nasjoner og kulturer, burde holdes utenfor politikk og konflikter, men det toget har vel gått for lenge siden 😓 

Anonymkode: b2b45...296

Idretten i Russland er nært knyttet til Putin, så det toget har aldri vært på skinner engang der.

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har også lest at mange butikker i Norge KASTER russiske matvarer. De kaster altså mat som hjemløse og svært fattige innbyggere i Norge kunne ha spist. Da synes jeg man har gått for langt. Det er helt greit å stoppe import av russiske varer, men å kaste mat er som å spytte på dem som sulter rundt i verden. Disse sanksjonene virker jo heller ikke på russisk økonomi, siden disse varene allerede er betalt for og importert. 

Anonymkode: a57f4...d03

Nå fjerner vinmonoploene alle russiske varer.

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå fjerner vinmonoploene alle russiske varer.

Anonymkode: f1192...77b

Alkohol er vel ikke livsnødvendig slik mat er. Hva er poenget ned på kaste ut varer som allerede er betalt for? Butikkene straffer bare seg selv, ingen andre. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Alkohol er vel ikke livsnødvendig slik mat er. Hva er poenget ned på kaste ut varer som allerede er betalt for? Butikkene straffer bare seg selv, ingen andre. 

Anonymkode: a57f4...d03

Det er vel for å vise at de tar et tydelig standpunkt.

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de russiske utøverne har høye statusstillinger i militæret, feks utnevnet til kaptein i militæret.

for å få det russiske folket til å stå opp mot presidenten sin, så må man dessverre la det gå ut over alt og alle.

det blir ikke riktig å heise det russiske flagget til topps med nasjonalsangen dersom noen russiske vinner. Ukrainske utøvere blir jo kallet hjem for å kjempe for landet sitt.

Anonymkode: 4c1b4...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Flere av de russiske utøverne har høye statusstillinger i militæret, feks utnevnet til kaptein i militæret.

for å få det russiske folket til å stå opp mot presidenten sin, så må man dessverre la det gå ut over alt og alle.

det blir ikke riktig å heise det russiske flagget til topps med nasjonalsangen dersom noen russiske vinner. Ukrainske utøvere blir jo kallet hjem for å kjempe for landet sitt.

Anonymkode: 4c1b4...32f

Nå var det avklart på forhånd av FIS at verken flagg eller nasjonalsang var tillatt. Så det er ikke et gyldig argument. Og med "alt og alle" mener du da også sanksjoner mot russere som er bosatt i Norge? Skal alle sammen sparkes fra jobbene sine og mistet eventuelle stønader fra NAV? 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå var det avklart på forhånd av FIS at verken flagg eller nasjonalsang var tillatt. Så det er ikke et gyldig argument. Og med "alt og alle" mener du da også sanksjoner mot russere som er bosatt i Norge? Skal alle sammen sparkes fra jobbene sine og mistet eventuelle stønader fra NAV? 

Anonymkode: a57f4...d03

Det sender i alle fall et tydelig signal til Putin og hans venner.

Anonymkode: 4f5ba...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt, men jeg er enig I utestengelse. Det bør likevell formidles veldig tydelig at det ikke er et ønske om å straffe enkeltpersoner  men styresmaktene og at bi jåper vi snart kan konkurere igjen.

Når det gjelder verdenscupen synes jeg faktisk de skulle avslutte den med dagens resultat og ikke gjøre resten av rennene tellende. Resultatene utøverene gikk før konflikten bør ikke påvirkes. Premiepengene kan godt fryses på konto til det blir fred.

Anonymkode: c0585...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har også lest at mange butikker i Norge KASTER russiske matvarer. De kaster altså mat som hjemløse og svært fattige innbyggere i Norge kunne ha spist. Da synes jeg man har gått for langt. Det er helt greit å stoppe import av russiske varer, men å kaste mat er som å spytte på dem som sulter rundt i verden. Disse sanksjonene virker jo heller ikke på russisk økonomi, siden disse varene allerede er betalt for og importert. 

Anonymkode: a57f4...d03

Jeg vet ikke hvor du har lest det siden du ikke legger ved kilde. Jeg googler derfor og ser det gjelder ca 20 produkter i relativt små mengder som settes på fryselager. Det er ikke slik at det kastes store mengder mat som «fattige kunne spist», som du sier. Hold nå tungen rett i munnen før du tar helt av.

Anonymkode: cc25e...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men de blir altså sanksjonert på lik linje med idrettsutøverne. Folk har mistet gangsyn. 

Anonymkode: a57f4...d03

Har mange russere mistet jobbene sine i Norge pga dette?

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har mange russere mistet jobbene sine i Norge pga dette?

Anonymkode: f1192...77b

Krigen har vart i under en uke. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Krigen har vart i under en uke. 

Anonymkode: a57f4...d03

Hvorfor drar du det da inn  i diskusjonen?

Anonymkode: f1192...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor drar du det da inn  i diskusjonen?

Anonymkode: f1192...77b

Fordi hvis det skjer i Italia, er det ikke usannsynlig at det også kan skje her. 

Anonymkode: a57f4...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Fordi hvis det skjer i Italia, er det ikke usannsynlig at det også kan skje her. 

Anonymkode: a57f4...d03

I Italia mistet uvaksinerte jobben og. 

Anonymkode: cd981...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...