Gå til innhold

Når trener oppfordrer til samkjøring .

Anbefalte innlegg

Skrevet

For min del hadde jeg bare kjørt egne barn uten å ta med noen andre, så fikk de fikse det selv. Jeg hadde tatt det om en investering og heller jobbet i hallen/bilen - etter en stund hadde det sikkert uansett tvunget seg frem en løsning fra snylterne. 

Anonymkode: 542c8...d04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dratt på andres unger til treninger og kamper i flere år, fordi jeg som regel alltid er tilstede uansett. Man kjenner etterhvert folk godt nok til å vite hvem som  snylter og hvem som faktisk ikke er i stand til å stille opp. Nå har jeg satt ned foten. Det minste jeg forventer er litt normal høflighet og respekt! Nå får de som yter tilbake (uansett hvordan, trenger ikke være kjøring) sitte på,  de andre må klare seg selv.

Anonymkode: 05360...034

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

For min del hadde jeg bare kjørt egne barn uten å ta med noen andre, så fikk de fikse det selv. Jeg hadde tatt det om en investering og heller jobbet i hallen/bilen - etter en stund hadde det sikkert uansett tvunget seg frem en løsning fra snylterne. 

Anonymkode: 542c8...d04

Ja, det er viktig for oss at gutta får deltatt så vi fikser det jo. Da føles det verdt det å sjonglere med logistikken. Dette er en så kort periode i de unges liv så vi velger å legge så godt til rette for dette som mulig 😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Ja, det er viktig for oss at gutta får deltatt så vi fikser det jo. Da føles det verdt det å sjonglere med logistikken. Dette er en så kort periode i de unges liv så vi velger å legge så godt til rette for dette som mulig 😊

Godt du fikk frem det i det minste. 

Anonymkode: ea64e...cb2

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke meg du siterer her, men jeg skjønner faktisk irritasjonen til …dca akkurat denne gang. Jeg har sjelden blitt så provosert når en som legger ut hele familiedynamikken her med tilstedeværende foreldre og bonusforeldre, hjemmekontor og det meste av ressurser våger seg på å shame en medsøster som har hoveddelen av ansvaret pga en udugelig eks når hun en sjelden gang velger å sette sitt behov foran fars behov for å kritisere henne. Den tråden har endrer mitt syn på denne brukeren for alltid. Snobbete og uempatisk. Og da komme med en tråd hvor hun ber om hjelp til å slippe å følge opp barns sine, vel, det er snakk om å møte seg selv i døren. 

Anonymkode: 10874...4f0

Hadde hun ikke skrevet under nick så hadde det ikke vært et problem i det hele tatt. Folk blir farget av hvem trådstarter er, og det blir lite rettferdig og objektivt. Da får man bare la være å delta i tråden da, om man er uenig eller svarer kun for å ta trådstarter. Syns det er rart at uenighet og forskjellig syn på ting skal bety så mye. Jeg har sett deltagere jeg ikke har helt sans for, og da holder jeg meg heller unna enn å lage dårlig stemning i tråden. 

Anonymkode: ea3ae...5cb

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (14 timer siden):

Ja , jeg vet det. Grunnen til at jeg ble ekstra frustrert akkurat nå er at i morgen er en sånn langkjøring dag . Sa til en forelder at det passet dårlig for oss da og ba de kjøre. Det passet ikke og da sa hun at hennes barn ikke kommer seg på trening … 

Det må man regne med hvis treningen er så langt borte. Å legge opp til trening for ungdomsskoleelever en times kjøring unna, uten mulighet til offentlig transport, i bynære strøk på Østlandet,  er ganske idiotisk, særlig for en stor idrett som håndball.

Anonymkode: 79971...fc1

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 timer siden):

Poenget er at hvis vi skal kjøre flere unger så vil vi dele på det. Er det virkelig så urimelig ? Jeg forventer ikke hjelp av noen til å få mine unger til trening , men hvis noen vil ha hjelp av meg så bør det gå to veier. Samkjøring betyr ikke at eller 2 familier skal være taxi for hele laget. 

Forstår deg godt jeg, og tror flere som svarer annet her, er endel av de som sender barna med andre.

Har og hatt det slik , og endte opp med å ta med alle barna, slik at det tilslutt ikke var plass i bilen, så stygg var jeg.

Men dette var og enveiskjørt i laaaang tid, og ga beskjed men ble ikke hørt. Har og et travelt liv med jobb og barn. Og selv om alle er travle, så bør en faktisk trø til selv også. 

Anonymkode: 88eca...d14

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Forstår deg godt jeg, og tror flere som svarer annet her, er endel av de som sender barna med andre.

Har og hatt det slik , og endte opp med å ta med alle barna, slik at det tilslutt ikke var plass i bilen, så stygg var jeg.

Men dette var og enveiskjørt i laaaang tid, og ga beskjed men ble ikke hørt. Har og et travelt liv med jobb og barn. Og selv om alle er travle, så bør en faktisk trø til selv også. 

Anonymkode: 88eca...d14

Ja, alle er travle. Det er det som er poenget😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Ja, alle er travle. Det er det som er poenget😊

Hvordan guttene skulle komme seg til trening var vell noe dere tenkte på da dere sa ja til kretslag eller hva nå grunnen til at de må reise så langt er? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan guttene skulle komme seg til trening var vell noe dere tenkte på da dere sa ja til kretslag eller hva nå grunnen til at de må reise så langt er? 

Dei KLARER jo å kjøre. Spørsmålet er vel heller om de andre har tenkt igjennom det. Poenget er, at det hadde vært fint å slippe å kjøre KVAR gang, når det er lagt opp til samkjøring. (oppgitt over enkelte i denne tråden, dauer faktisk litt. Fy f..) 

Skrevet

Jeg er alenemor og har barna 100% av tiden.  Jeg har løst utfordringer rundt kjøring til trening/kamper/bursdager/osv på denne måten: Jeg har ALLTID stilt opp når jeg har mulighet.  Jeg har også ALLTID vært på angående dugnader, fau, kakebaking osv.  

Siden jeg ALLTID har stilt opp når jeg har hatt muligheten har jeg aldri grudd meg for å be andre om hjelp hvis jeg f.eks. har vært syk, bortreist med jobben eller hatt bilen på verksted.  Da har jeg med god samvittighet sendt meldinger i ulike retninger om at jeg dessverre ikke kan kjøre og spurt om skyss til Knoll og Tott.  

Jeg har vært mor i mange år og har selvfølgelig lagt merke til at noen foreldre aldri stiller opp.  Jeg tenker at det må være forferdelig trist for barna og at det egentlig ikke koster meg noe å ha en ekstra unge i bilen eller på overnatting.  Jeg har tenkt mitt om de foreldrene, men velger heller å bruke energien min på å bli bedre kjent med andre greie og engasjerte foreldre.  

Anonymkode: 5a650...4ba

Skrevet
Kathrine. skrev (Akkurat nå):

Dei KLARER jo å kjøre. Spørsmålet er vel heller om de andre har tenkt igjennom det. Poenget er, at det hadde vært fint å slippe å kjøre KVAR gang, når det er lagt opp til samkjøring. (oppgitt over enkelte i denne tråden, dauer faktisk litt. Fy f..) 

Takk! Det var jo nettopp fordi det er langt og at det tar tid trener oppfordrer til samkjøring . Alle vet jo at det er langt og at det tar tid. Trener mente nok at dette skulle være en innsats fra alle og at lasset skulle dras sammen😊

Skrevet

Jeg kjører alltid egne barn til treninger. Jeg melder de aldri på ting som jeg vet jeg ikke har mulighet til å kjøre til...om det da den dagen blir en annen som tilbyr seg å ta med en av mine ene veien feks er det selvfølgelig helt greit, men jeg legger opp til at jeg kjører selv. Når ene barnet skal trene med de eldre eller spile kamp med de som er eldre og det er langt vekke takker jeg ja til det når jeg vet om jeg kan kjøre. Om jeg da må ta med andre i bilen er det jo null problem...jeg skal dit likevel.Passer det deg ikke er det faktisk bare å si nei. Jeg skjønner ikke hvordan sånne tråder alltid utvikler seg til at HI får frem hvor mye de ofrer seg for egne og andre barn.

Skrevet
Kathrine. skrev (16 minutter siden):

De klarer det som regel. Denne fangen passet det ikke hverken for hi eller det andre foreldreparet. De andre foreldrene har kanskje sagt ja til denne treningen om gutten kommer seg frem og tilbake selv. Det må også være greit. Alle foreldrene kjenner jo sine barn best og vet hva som passer best for dem og sin familie. Ingen familier er like.

Hvis hi ikke vil kjøre må de avtale annen transport for guttene eller droppe den treningen. Hun kan ikke vare forvente at andre kjører akkurat den dagen det ikke passer for henne. Avtaler må gjøres på forhånd.

Hvis hun synes det blir fir mye kjøring bør hun kontakte de andre foreldrene og gjøre en avtale om hvordan de skal gjøre det, for eksempel med at hvert vatn stiller med sjåfør og bil en uke og får sitte på 3 uker. Sett opp "vaktliste". Hvis det plutselig er noen det ikke passer for må de finne avløser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

De klarer det som regel. Denne fangen passet det ikke hverken for hi eller det andre foreldreparet. De andre foreldrene har kanskje sagt ja til denne treningen om gutten kommer seg frem og tilbake selv. Det må også være greit. Alle foreldrene kjenner jo sine barn best og vet hva som passer best for dem og sin familie. Ingen familier er like.

Hvis hi ikke vil kjøre må de avtale annen transport for guttene eller droppe den treningen. Hun kan ikke vare forvente at andre kjører akkurat den dagen det ikke passer for henne. Avtaler må gjøres på forhånd.

Hvis hun synes det blir fir mye kjøring bør hun kontakte de andre foreldrene og gjøre en avtale om hvordan de skal gjøre det, for eksempel med at hvert vatn stiller med sjåfør og bil en uke og får sitte på 3 uker. Sett opp "vaktliste". Hvis det plutselig er noen det ikke passer for må de finne avløser.

Vi får gutten på trening i dag. Det passer ikke, men vi får løst det. Det er ikke lagt opp til at noen av gutta på laget skal ta buss til treningene . Poenget med samkjøringen skulle være at alle skulle dra lasset. Det burde vært satt opp kjørelister, det ser vi nå i ettertid . Det endte med at vi og en annen familie alltid kjører. Vi tar med 2 ekstra og hun andre tar ofte med 6 ekstra. Da blir ikke opplegget slik det var tiltenkt .

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Vi får gutten på trening i dag. Det passer ikke, men vi får løst det. Det er ikke lagt opp til at noen av gutta på laget skal ta buss til treningene . Poenget med samkjøringen skulle være at alle skulle dra lasset. Det burde vært satt opp kjørelister, det ser vi nå i ettertid . Det endte med at vi og en annen familie alltid kjører. Vi tar med 2 ekstra og hun andre tar ofte med 6 ekstra. Da blir ikke opplegget slik det var tiltenkt .

Men jeg skjønner ikke hvorfor trener legger opp til dette uten å avklare dette med alle foreldre samt sette opp kjørelister. Det er trener sitt ansvar dersom trener har tenkt at alle skulle samkjøre og dere får sparke ballen tilbake til han. Problem løst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke hvorfor trener legger opp til dette uten å avklare dette med alle foreldre samt sette opp kjørelister. Det er trener sitt ansvar dersom trener har tenkt at alle skulle samkjøre og dere får sparke ballen tilbake til han. Problem løst.

Nei. Det er ikke trenerens oppgave å sørge for transport for ungdommene til trening. De som ikke kommer seg på trening kan ikke bære en drl av klaget. En oppfordring til samkjøring er bare en oppfordring. Det er en anbefaling til foreldrene om å snakke sammen om transport. Samkjøring betyr bare at noen tar med flere barn. Det trenger ikke bety at alle skal kjøre like mye eller at noen må binde seg til en spesiell ordning. 

Her har vi et tilfelle der foreldrene ikke har gjort noen avtaler på forhånd. Selv om hi og noen andre foreldre pleier å kjøre betyr ikke at de har noe krav på at andre kjører den dagen de ikke kan.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden):

Du tenker vel ikke at trener skal sette opp kjørelister?? Det får da være måte på hva trener har ansvar for!

hvorfor i all verden involverer du trener her framfor å ta initiativ til å organisere dette sammen med de andre foreldrene. 

Anonymkode: f868c...d68

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du tenker vel ikke at trener skal sette opp kjørelister?? Det får da være måte på hva trener har ansvar for!

hvorfor i all verden involverer du trener her framfor å ta initiativ til å organisere dette sammen med de andre foreldrene. 

Anonymkode: f868c...d68

Det er ikke treners oppgave . Vedkommende oppfordret til samkjøring . Det er vi foreldre som burde gjort klare avtaler fra start. Det har nok fra trener vært et ønske om at alle skulle dra lasset sammen. Slik har det ikke blitt. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke treners oppgave . Vedkommende oppfordret til samkjøring . Det er vi foreldre som burde gjort klare avtaler fra start. Det har nok fra trener vært et ønske om at alle skulle dra lasset sammen. Slik har det ikke blitt. 

Da løser du det veldig enkelt med å legge ut en melding i spond eller fb eller hvor dere kommuniserer med følgende beskjed "det blir endel kjøring på treningene til guttene på laget og vi ønsker derfor å ordne samkjøring. Ønsker du å være med på samkjøring melder du deg på i denne tråden. De som ikke er med i samkjøringen har selv ansvar for å få barnet til å fra trening. Kan du ikke kjøre på din oppsatte dag er det egent ansvar å bytte". Du pleier virke så løsningorientert på alle andre sine vegne her inne at dette bør være en smal sak å få til.

Skrevet

Da løser du det veldig enkelt med å legge ut en melding i spond eller fb eller hvor dere kommuniserer med følgende beskjed "det blir endel kjøring på treningene til guttene på laget og vi ønsker derfor å ordne samkjøring. Ønsker du å være med på samkjøring melder du deg på i denne tråden. De som ikke er med i samkjøringen har selv ansvar for å få barnet til å fra trening. Kan du ikke kjøre på din oppsatte dag er det egent ansvar å bytte". Du pleier virke så løsningorientert på alle andre sine vegne her inne at dette bør være en smal sak å få til.

Har snakket med den andre moren som kjører og vi skal ta det opp på både foreldremøtet og skrive noe lignende som det du skriver her på Spond .

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (30 minutter siden):

Har snakket med den andre moren som kjører og vi skal ta det opp på både foreldremøtet og skrive noe lignende som det du skriver her på Spond .

Anbefaler dere å legge fram at det bør være en foreldrekontakt. I de idrettene jeg selv har vært involvert i både som utøver, trener og foreldre er det en eller to foreldrekontakter. Foreldrekontakten er en som foreldrene kan henvende seg til hvis det ikke er relatert til selve treningene, som da f.eks samkjøring, vanskeligste, dugnad som foreldrene skal delta på osv. Nesten 30 år med dette og det funker bra med tanke på at foreldre slipper å bli frustrerte slik som det du og den andre blir når og treneren får konsentrert seg om sine oppgaver som er om trening.

Anonymkode: 8492a...765

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Anbefaler dere å legge fram at det bør være en foreldrekontakt. I de idrettene jeg selv har vært involvert i både som utøver, trener og foreldre er det en eller to foreldrekontakter. Foreldrekontakten er en som foreldrene kan henvende seg til hvis det ikke er relatert til selve treningene, som da f.eks samkjøring, vanskeligste, dugnad som foreldrene skal delta på osv. Nesten 30 år med dette og det funker bra med tanke på at foreldre slipper å bli frustrerte slik som det du og den andre blir når og treneren får konsentrert seg om sine oppgaver som er om trening.

Vanskeligste skulle være vaskeliste.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Men nå er det du som klager, ikke den andre som kjører. Du må jo snakke for deg, ikke for henne

Anonymkode: 48099...9c7

Skrevet

Men nå er det du som klager, ikke den andre som kjører. Du må jo snakke for deg, ikke for henne

Anonymkode: 48099...9c7

Hun er heller ikke fornøyd med ordningen . Vi er venner og har snakket om dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...