Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #76 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Når sluttet du å fly og hvor lenge har du vært vegetarianer? Hvordan er hverdagen uten bil? Når installerte dere solcellepanel på huset? Anonymkode: 4e9ec...4f5 Jeg har aldri fløyet mer enn 1 tur/retur reise i året. Sist var for nesten 3 år siden. Jeg spiser kjtt, men ganske lite. Vi har bil. Den er over 12 år gammel og brukes ca 3 ganger i uka av meg og mannen til sammen, stort sett 12-50 km i uka. Jeg har ikke solceller, men vi stenger av en del av huset om vinteren for å redusere fyringskostnadene og varmer opp huset hovedsaklig med ved fra egen eiendom. På den måten holder vi strømforbruket relativt lavt. Vi kunne helt klart levd mer miljøvennlig, men vi forsøker. Det at jeg ikke er "perfekt" er uansett ikke noe argument for at andre bør få ødelegge miljøet akkurat så mye de vil uten å ha dårlig samvittighet. Anonymkode: 4dbe5...515
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #77 Skrevet 6. juni 2021 Himmel og hav skrev (51 minutter siden): 40 kjoler høres omtrent riktig ut. Og de fleste holder nok over 10 år. Spørsmålet er jo også hva annet den som kjøper en kjole annethvert år bruker penger på. Det er ikke mye bukser i mitt skap, for å si det sånn, men om jeg bare hadde hatt 5 kjoler, så måtte jeg jo spedd på med en del annet. For det er også andre aspekter ved klær enn det som er strengt nødvendig. Om jeg bare skulle hatt klær som skulle dekke grunnleggende behov, som beskyttelse mot sol, regn og kulde, så er det klart at det er mye som er helt unødvendig i mitt og de fleste andres skap. Tar man med i regnestykket at klær også handler om kommunikasjon, tradisjon, ritualer reglementer og mye annet, så må man straks fylle på i garderoben. Jeg går gjerne barbeint og i en flagrete, blomstrete, ermeløs kjole uten bh hjemme og i hagen, men det duger dårlig på jobb, i butikken, i bryllup og begravelse eller i skiløypa. Begravelsesskjørtet mitt må dessverre fram denne uka. Det har jeg hatt siden 2001. Jeg går sjelden i svart til vanlig, men ved slike anledninger passer det også dårlig med flagrete og ermeløst. Jeg kunne sikkert skrenket inn klessbunken min betraktelig, men det er også mye glede i klær, så jeg velger å bruke litt penger på det. Til gjengjeld sykler jeg til jobb, tar sjelden fly, handler kortreist mat om jeg kan og gjenbruker, reparerer og resirkulerer. Jeg svarte på det du skrev om at du ikke forsto hvordan dine 4 kjoler i året ble mer miljøskadlig enn en kjole hvert 2.år. At du gjør mye annet bra er fint, men at du har et overforbruk på klær, eller i hvertfall kjoler, er det ikke tvil om. Anonymkode: 4dbe5...515
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #78 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Forsto du det ikke? Vi har en klode. Hvis noen bruker for mye resurser eller forurenser mye går det ut over alle. Klesindustrien er en stor bidragsyter til forurensningen som gir global oppvarming, bruker opp viktige vannkilder, tar plass og slipper ut skadelige stoffer som skader det biologiske livet på jorden. Å bruke mye mer klær enn man trenger er derfor moralsk forkastelig, selv om man liker klær og shopping. Det er mange ting man ikke kan gjøre selv om man har lyst, fordi det skader andre. Forsto du det nå? Anonymkode: 4dbe5...515 Innlegget ditt var så fullt av skrivefeil at jeg faktisk ikke skjønte helt hva du ville frem til. Jeg har klær til glede og nytte. Anonymkode: d94e6...217
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #79 Skrevet 6. juni 2021 Kjøpte ny olabukse i fjor. Utover det kan jeg ikke huske sist jeg kjøpte klær til meg selv Anonymkode: ad0ab...79b
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #80 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Innlegget ditt var så fullt av skrivefeil at jeg faktisk ikke skjønte helt hva du ville frem til. Jeg har klær til glede og nytte. Anonymkode: d94e6...217 Bedre nå? Nei, når det gjelder å finne lykke i overforbruk og forurensning er det ikke bra vi er forskjellige. Anonymkode: 4dbe5...515
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå