Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #51 Skrevet 5. juni 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden): Alle kan , tro det eller ei ikke ha hjemmekontor . Feks lar det seg vanskelig gjøre å kjøre trikk på teams Akkurat det er faktisk nesten mulig., ikke på teams, men hjemmefra. Det krever litt investeringer og endring av lovverket. Om 10 år tipper jeg det blir helt vanlig. Anonymkode: 4dbe5...515
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #52 Skrevet 5. juni 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Men da følger ikke din arbeidsgiver nasjonale pålegg. Anonymkode: 20ef4...f59 Selvsagt gjør den det. Det er ikke mulig for meg å gjøre jobben min fra hjemmekontor når alle andre (i produksjonen) er fysisk på arbeidsplassen. Skjønner du faktisk ikke at det er forskjellige oppgaver selv om man ‘jobber på kontor’? Anonymkode: d94e6...217
sug lut Skrevet 5. juni 2021 #53 Skrevet 5. juni 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Og plutselig ble LUT trikkefører i skikkelig trikkefører uniform😍 Du aner ikke hvor snasen jeg ser ut 🤩
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #54 Skrevet 5. juni 2021 Nå har ikke jeg vært med i kjoletråden (fant ikke bilde), men jeg har kjøpt en kjole i år og minst tre i fjor. I tillegg til andre klær. Jeg har kjøpt veldig lite i mange år, og etterhvert har altså klesskapet blitt tomt. Jeg har lappet bukser med sånne stryke-på-lapper man får i sybutikker, men etterhvert blir stoffet så utslitt at det ikke fungerer lengre. Klær slites ut, da trenger man nye. Det er faktisk helt ok å kjøpe klær før alle de man har fra før er helt utslitt også, da slipper man å havne i situasjoner der man faktisk ikke har noe å ha på seg. Du kan ikke avgjøre om folk kjøper for mye klær eller ikke ut fra en tråd. Mange bruker kjoler hver dag, da slites de som andre plagg. Noen ganger finner man mye man liker på en handletur, andre ganger liker man ingenting og kjøper ingenting heller, men har man ikke handlet på en stund svarer man naturligvis ikke i en slik tråd. Anonymkode: 528ab...85d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juni 2021 #55 Skrevet 5. juni 2021 sug lut skrev (14 minutter siden): Du aner ikke hvor snasen jeg ser ut 🤩 Ser det for meg ! Klart og tydelig😀
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2021 #56 Skrevet 5. juni 2021 Det varierer litt, en sommer kjøper jeg kanskje lite nytt, en annen sommer mye nytt. Kommer an på om jeg finner litt jeg liker, om mye av det jeg har er utslitt osv. Mitt sommertøy blir godt brukt, jeg er aktiv og det blir godt brukt, svetteflekker, solkrem og solbleket. Anonymkode: bc36c...39e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. juni 2021 #57 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Akkurat det er faktisk nesten mulig., ikke på teams, men hjemmefra. Det krever litt investeringer og endring av lovverket. Om 10 år tipper jeg det blir helt vanlig. Anonymkode: 4dbe5...515 Det tror jeg på!
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #58 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Hvordan får du klær da? Anonymkode: d94e6...217 De to gangene vi kjøper klær....? Anonymkode: 1ad92...c6a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #59 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): De to gangene vi kjøper klær....? Anonymkode: 1ad92...c6a Men du sa at da kjøpte du klær til barna? Jeg misforsto sikkert da. Jeg hadde gått glipp av mye glede i livet om jeg ikke kunne shoppet mer enn to ganger i livet. Det er bra vi er forskjellige. Anonymkode: d94e6...217
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #60 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men du sa at da kjøpte du klær til barna? Jeg misforsto sikkert da. Jeg hadde gått glipp av mye glede i livet om jeg ikke kunne shoppet mer enn to ganger i livet. Det er bra vi er forskjellige. Anonymkode: d94e6...217 Jeg kjøper da for det meste klær til barna. Jeg vokser jo ikke lenger (krymper litt heller), så jeg trenger jo bare å bytte ut når noe er slitt Anonymkode: 1ad92...c6a
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #61 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men du sa at da kjøpte du klær til barna? Jeg misforsto sikkert da. Jeg hadde gått glipp av mye glede i livet om jeg ikke kunne shoppet mer enn to ganger i livet. Det er bra vi er forskjellige. Anonymkode: d94e6...217 Nei, når det gjelder å finne lykke i overforbruk og forurendning er det ikke bra vi er forskbellige. Anonymkode: 4dbe5...515
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #62 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Nei, når det gjelder å finne lykke i overforbruk og forurendning er det ikke bra vi er forskbellige. Anonymkode: 4dbe5...515 Hva? Anonymkode: d94e6...217
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #63 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hva? Anonymkode: d94e6...217 Forsto du det ikke? Vi har en klode. Hvis noen bruker for mye resurser eller forurenser mye går det ut over alle. Klesindustrien er en stor bidragsyter til forurensningen som gir global oppvarming, bruker opp viktige vannkilder, tar plass og slipper ut skadelige stoffer som skader det biologiske livet på jorden. Å bruke mye mer klær enn man trenger er derfor moralsk forkastelig, selv om man liker klær og shopping. Det er mange ting man ikke kan gjøre selv om man har lyst, fordi det skader andre. Forsto du det nå? Anonymkode: 4dbe5...515
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #64 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Forsto du det ikke? Vi har en klode. Hvis noen bruker for mye resurser eller forurenser mye går det ut over alle. Klesindustrien er en stor bidragsyter til forurensningen som gir global oppvarming, bruker opp viktige vannkilder, tar plass og slipper ut skadelige stoffer som skader det biologiske livet på jorden. Å bruke mye mer klær enn man trenger er derfor moralsk forkastelig, selv om man liker klær og shopping. Det er mange ting man ikke kan gjøre selv om man har lyst, fordi det skader andre. Forsto du det nå? Anonymkode: 4dbe5...515 Du fåt ikke frem budskapet ditt bedre av å være spydig Anonymkode: d46cb...6a2
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #65 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du fåt ikke frem budskapet ditt bedre av å være spydig Anonymkode: d46cb...6a2 Hvordan skal jeg ellers forklare det når hun ikke forsto det første gangen? Dette var ikke spydig. Det var en enkel forklaring til en som ikke forsto sammenhengen. Anonymkode: 4dbe5...515
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. juni 2021 #66 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvordan skal jeg ellers forklare det når hun ikke forsto det første gangen? Dette var ikke spydig. Det var en enkel forklaring til en som ikke forsto sammenhengen. Anonymkode: 4dbe5...515 Hvor mye klær man TRENGER er jo litt forskjellig.. strengt tatt så KLARER de fleste seg med noen SVÆRT få plagg . I fattige land har man kanskje kun 2 skift. Hvis man er heldig. Noen vil hevde de trenger 10 kjoler og andre 2. Selvsagt har jeg mer klær enn jeg TRENGER , men det må være lov å kjøpe klær både av behov og lyst ?
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #67 Skrevet 6. juni 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Hvor mye klær man TRENGER er jo litt forskjellig.. strengt tatt så KLARER de fleste seg med noen SVÆRT få plagg . I fattige land har man kanskje kun 2 skift. Hvis man er heldig. Noen vil hevde de trenger 10 kjoler og andre 2. Selvsagt har jeg mer klær enn jeg TRENGER , men det må være lov å kjøpe klær både av behov og lyst ? Hun forklarte akkurat hvorfor 🤯 Det var virkelig ikke vanskelig å forstå hva hun mener. Anonymkode: cf960...eef
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #68 Skrevet 6. juni 2021 Altså, jeg har stort sett klær til de er utslitt. Og jeg kjøper kvalitet i naturmaterialer. Og jeg kjøper noen få plagg i året. Men like fullt har jeg jo et utvalg av kjoler, flere shortser, skjørt, bukser, topper, gensere, treningstøy osv. i dag har jeg på meg en fem år gammel kjole, som begynner å bli litt sliten. Men jeg har kjøpt både kjole og skjørt i år, i tillegg til påfyll av singleter og t-skjorter. Anonymkode: afdce...622
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #69 Skrevet 6. juni 2021 Jeg er tjukk og stygg. Og har ikke penger nok til å kunne prioritere meg selv. Kjøper klær barna trenger, samt utstyr som kreves til idrett. Har kjøpt meg en genser i år. Har mye gamle klær, og følger ikke akkurat moten, men det er greit så lenge barna har det de skal. Anonymkode: d22ef...893
Himmel og hav Skrevet 6. juni 2021 #70 Skrevet 6. juni 2021 Jeg kjøper en del klær, men jeg kjøper stort sett ting jeg blir glad i og bruker til det er utslitt. Bomkjøp sys om eller går i arv til venninner eller innen familien. T-skjorter og sokker er vel det eneste jeg kan si at det er litt jevnlig utskifting på. I år har jeg kasta 8 t-skjorter og kjøpt inn 6 nye. Rett og slett fordi det er grenser for hvor mange hage/malet-skjorter jeg trenger. Det passer seg ikke i min jobb å gå med t-skjorte med hull på magen. Kjoler er jeg svak for, og bruker mye. Jeg ser ikke helt hvordan det at jeg kjøper 4 kjoler i året og bruker dem i 10+ år, fordi slitasjen på dem er godt fordelt, er verre for miljøet enn om jeg kjøper 1 kjole annenhvert år og så er de utslitt og går i søpla etter 4-5 år. Den eldste sommerkjolen i skapet er fra 2010. Den er fortsatt like fin og stadig i bruk. God kvalitet på søm og stoff og tidløst snitt, så den holder nok minst 11 år til. Jeg kan se at det er et problem for kloden om jeg hadde skiftet ut garderoben min rett som det er, og kvittet meg med brukbare klær, men om jeg har et fullt skap og bruker det som er der til det er utslitt så skader det jo ikke kloden at det er plagg der som er sjelden i bruk.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #71 Skrevet 6. juni 2021 Himmel og hav skrev (10 minutter siden): Jeg kjøper en del klær, men jeg kjøper stort sett ting jeg blir glad i og bruker til det er utslitt. Bomkjøp sys om eller går i arv til venninner eller innen familien. T-skjorter og sokker er vel det eneste jeg kan si at det er litt jevnlig utskifting på. I år har jeg kasta 8 t-skjorter og kjøpt inn 6 nye. Rett og slett fordi det er grenser for hvor mange hage/malet-skjorter jeg trenger. Det passer seg ikke i min jobb å gå med t-skjorte med hull på magen. Kjoler er jeg svak for, og bruker mye. Jeg ser ikke helt hvordan det at jeg kjøper 4 kjoler i året og bruker dem i 10+ år, fordi slitasjen på dem er godt fordelt, er verre for miljøet enn om jeg kjøper 1 kjole annenhvert år og så er de utslitt og går i søpla etter 4-5 år. Den eldste sommerkjolen i skapet er fra 2010. Den er fortsatt like fin og stadig i bruk. God kvalitet på søm og stoff og tidløst snitt, så den holder nok minst 11 år til. Jeg kan se at det er et problem for kloden om jeg hadde skiftet ut garderoben min rett som det er, og kvittet meg med brukbare klær, men om jeg har et fullt skap og bruker det som er der til det er utslitt så skader det jo ikke kloden at det er plagg der som er sjelden i bruk. Hvis di har kjøpt 4 kjoler i året og de holder i over 10 år burde du ha over 40 kjoler i skapet som er i jevnlig bruk. Hvis du hadde ljøpt en kjole hvert andre år ville det blitt bare 5 kjoler på samme tidsrom. Med din måte å gjøre det på der du kjøper 4 kjoler i året som holder i 10 år bruker du 8 ganger så mye resurser som en som kjøper en kjole hvert 2. år. Anonymkode: 4dbe5...515
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #72 Skrevet 6. juni 2021 sjelden altfor sjelden egentlig Anonymkode: 4899a...d34
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #73 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Hvis di har kjøpt 4 kjoler i året og de holder i over 10 år burde du ha over 40 kjoler i skapet som er i jevnlig bruk. Hvis du hadde ljøpt en kjole hvert andre år ville det blitt bare 5 kjoler på samme tidsrom. Med din måte å gjøre det på der du kjøper 4 kjoler i året som holder i 10 år bruker du 8 ganger så mye resurser som en som kjøper en kjole hvert 2. år. Anonymkode: 4dbe5...515 Og har det uendelig mye hyggeligere underveis. Det teller mer. Anonymkode: fb8fa...0c1
Himmel og hav Skrevet 6. juni 2021 #74 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Hvis di har kjøpt 4 kjoler i året og de holder i over 10 år burde du ha over 40 kjoler i skapet som er i jevnlig bruk. Hvis du hadde ljøpt en kjole hvert andre år ville det blitt bare 5 kjoler på samme tidsrom. Med din måte å gjøre det på der du kjøper 4 kjoler i året som holder i 10 år bruker du 8 ganger så mye resurser som en som kjøper en kjole hvert 2. år. Anonymkode: 4dbe5...515 40 kjoler høres omtrent riktig ut. Og de fleste holder nok over 10 år. Spørsmålet er jo også hva annet den som kjøper en kjole annethvert år bruker penger på. Det er ikke mye bukser i mitt skap, for å si det sånn, men om jeg bare hadde hatt 5 kjoler, så måtte jeg jo spedd på med en del annet. For det er også andre aspekter ved klær enn det som er strengt nødvendig. Om jeg bare skulle hatt klær som skulle dekke grunnleggende behov, som beskyttelse mot sol, regn og kulde, så er det klart at det er mye som er helt unødvendig i mitt og de fleste andres skap. Tar man med i regnestykket at klær også handler om kommunikasjon, tradisjon, ritualer reglementer og mye annet, så må man straks fylle på i garderoben. Jeg går gjerne barbeint og i en flagrete, blomstrete, ermeløs kjole uten bh hjemme og i hagen, men det duger dårlig på jobb, i butikken, i bryllup og begravelse eller i skiløypa. Begravelsesskjørtet mitt må dessverre fram denne uka. Det har jeg hatt siden 2001. Jeg går sjelden i svart til vanlig, men ved slike anledninger passer det også dårlig med flagrete og ermeløst. Jeg kunne sikkert skrenket inn klessbunken min betraktelig, men det er også mye glede i klær, så jeg velger å bruke litt penger på det. Til gjengjeld sykler jeg til jobb, tar sjelden fly, handler kortreist mat om jeg kan og gjenbruker, reparerer og resirkulerer.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2021 #75 Skrevet 6. juni 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvordan skal jeg ellers forklare det når hun ikke forsto det første gangen? Dette var ikke spydig. Det var en enkel forklaring til en som ikke forsto sammenhengen. Anonymkode: 4dbe5...515 Når sluttet du å fly og hvor lenge har du vært vegetarianer? Hvordan er hverdagen uten bil? Når installerte dere solcellepanel på huset? Anonymkode: 4e9ec...4f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå