Gå til innhold

Hvor mye klær kjøper dere egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser i kjoletråden at både den ene og den andre skal kjøpe nye sommerkjoler, i flertall, og at de også kjøpte flere i fjor som ikke en gang er brukt. Hvor mye kjøper dere egentlig? Selv billige klær holder jo i flerecår før de er utslitt hvis du ikke bruker dem hver dag. Detvjæres ut som et voldsomt overforbruk.

Anonymkode: 4dbe5...515

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper nytt hver gang jeg ser en kjole jeg har lyst på. Naturlig nok. En får aldri for mange kjoler.

Anonymkode: 3bbd6...0e9

Skrevet

Når jeg virkelig liker noe eller har bruk for. Jeg er så redd for overforbruk, men føler jeg må leve litt og. Men shopping er kun deilig når du føler du trenger det du kjøper og ikke bare er som en unge som hadde litt lyst på en ting til. 

Jeg kjøpte jeans sist i 2016. Da kjøpte jeg 3 stk ila hele året. Har selvfølgelig kjøpt t-skjorter for det har vært mangelvare. 

Kjøpte ny vinterjakke i fjor pga den gamle var 11 år og jeg har også den enda. 

Har kjøpt en skjorte på Tise nå pga jeg blir eldre og må legge på meg litt. Er undervektig og kommer ikke til å være noe fin om jeg skal fortsette å se slik ut. 182 cm og bruker xs liksom.. Ellers har jeg kjøpt 2 par sko i år og jeg trengte det virkelig. Før har jeg hatt sko i 3 år og liksom kun hatt ett par til hverdags pg ett til trening. Resultat: slitasje på føttene

Anonymkode: 10576...dc5

Skrevet

Jeg kjøper sjelden klær, og da bare fordi jeg har bruk for. Kjøper ikke klær jeg ikke trenger. Den siste kjolen min kjøpte jeg for 5 år siden, kjøpte et par bukser og bluser for 2 år siden fordi jeg trengte litt mer formelle klær til kommunestyret... Ellers bruker jeg klærne til de er utslitt. 
Jeg har to skjørt, det ene er fra 2005 og det andre er fra 2009. Ikke utslitt ennå 🤷🏻‍♀️

Som dere skjønner, ser jeg ikke spesielt sharp ut 🙈 Har vurdert å skifte ut deler av garderoben min, men det blir med tanken 🙄

Anonymkode: c0bf8...d13

Skrevet

Jeg shopper ganske lite, og sjeldent kjoler. Det er et upraktisk plagg, rett og slett. Nå liker jeg ikke å shoppe heller da, så det spiller nok litt inn. Jeg nettshopper omtrent aldri til meg selv, og jeg oppsøker kun klesbutikker når jeg enten skal kjøpe noe til noen andre (gaver eller til ungene), eller når jeg må ha noe nytt. En ytterst sjelden gang kan jeg falle for et plagg som jeg tilfeldigvis passerer og kjøpe det spontant, men som regel har jeg et helt bestemt mål og leter effektivt etter det ene bestemte plagget i ulike butikker til jeg finner det. Jeg kikker nesten aldri, det er faktisk noe av det kjedeligste jeg vet om.

Anonymkode: 46fad...885

Skrevet

Godt å se at ikke alle er då shppinggale som i den andre tråden.

Skrevet

Jeg shopper når jeg trenger noe nytt og/eller ser noe jeg har lyst på. Det er gøy å ha pene ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Godt å se at ikke alle er då shppinggale som i den andre tråden.

Jeg tror nok det i stor grad er der det ligger. Interesse og/eller økonomi. Hvis man ikke liker å shoppe, så shopper man lite. Hvis man ikke har økonomi til å shoppe, selv om man egentlig liker det, så shopper man lite. Men samtidig må det jo være lov til å være interessert i klær, mote, shopping osv. uten at det trenger å være noe negativt, og da vil jo også resultatet bli mer klær.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kjøper sjelden klær, og da bare fordi jeg har bruk for. Kjøper ikke klær jeg ikke trenger. Den siste kjolen min kjøpte jeg for 5 år siden, kjøpte et par bukser og bluser for 2 år siden fordi jeg trengte litt mer formelle klær til kommunestyret... Ellers bruker jeg klærne til de er utslitt. 
Jeg har to skjørt, det ene er fra 2005 og det andre er fra 2009. Ikke utslitt ennå 🤷🏻‍♀️

Som dere skjønner, ser jeg ikke spesielt sharp ut 🙈 Har vurdert å skifte ut deler av garderoben min, men det blir med tanken 🙄

Anonymkode: c0bf8...d13

Da synes jeg du skal legge litt i planlegging, rett og slett. Om du har mulighet er det mange store kjøpesentre som har folk som kan hjelpe til, personlige shoppere. Bygg opp en klassisk garderobe i god kvalitet som varer lenge.

Da trenger du ikke mye, og det er lett å putte på litt om det er noe spesielt du skal. 

Skrevet

Jeg har mange kjoler, og bruker ofte kjole. Gøy å ha litt å velge i, etter humør, vær, dagsform, anledning etc. Har ikke like mange bukser, har vel tre-fire jeg bytter litt på. Har flere bluser, topper og t-skjorter. 

Det er jo ikke sånn at jeg kaster en kjole når jeg kjøper en ny. 

Jeg kjøper nytt hvis jeg ser noe jeg liker, og har råd til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tror nok det i stor grad er der det ligger. Interesse og/eller økonomi. Hvis man ikke liker å shoppe, så shopper man lite. Hvis man ikke har økonomi til å shoppe, selv om man egentlig liker det, så shopper man lite. Men samtidig må det jo være lov til å være interessert i klær, mote, shopping osv. uten at det trenger å være noe negativt, og da vil jo også resultatet bli mer klær.

Det er helt klart noe negativt med å kjøpe klær og andre ting man ikke trenger. Det er mye på grunn av at folk har den instillingen at vi står forran en global klimakrise.

Skrevet
amandine skrev (42 minutter siden):

Da synes jeg du skal legge litt i planlegging, rett og slett. Om du har mulighet er det mange store kjøpesentre som har folk som kan hjelpe til, personlige shoppere. Bygg opp en klassisk garderobe i god kvalitet som varer lenge.

Da trenger du ikke mye, og det er lett å putte på litt om det er noe spesielt du skal. 

Jeg synes det er mye bedre å gkøre som hun gjør nå. Hun ser sikkert helt fin ut. It fra bildene i den andre tråden var ikke kjolene folk kjøpte særlig pene en gang. Det var helt vanlige kjoler. Man ser ikke dårligere ut selv pm man bruker ting til de blir utslitt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er mye bedre å gkøre som hun gjør nå. Hun ser sikkert helt fin ut. It fra bildene i den andre tråden var ikke kjolene folk kjøpte særlig pene en gang. Det var helt vanlige kjoler. Man ser ikke dårligere ut selv pm man bruker ting til de blir utslitt.

Enig. Det er velstanden vår som har hevet kravene. Alt skal være så nytt og strøkent

Anonymkode: 10576...dc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men hun sier selv at hun nok ikke ser så "sharp" ut( hennes ord) og at hun vurderer å skifte ut deler av garderoben. Da var mitt svar og råd at hun ba om litt hjelp slik at hun lager seg en god base. 

Det har ingenting med overflod eller smak å gjøre. Det var mange kjoler i den tråden jeg ikke ville hatt, heller, sånn sett. Jeg mener man får gjøre som man vil men jeg selv foretrekker å kjøpe plagg som varer. Da må de være i god kvalitet og jeg må være bevisst hva jeg liker og kler slik at jeg unngår bomkjøp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg leser i kjoletråden at både den ene og den andre skal kjøpe nye sommerkjoler, i flertall, og at de også kjøpte flere i fjor som ikke en gang er brukt. Hvor mye kjøper dere egentlig? Selv billige klær holder jo i flerecår før de er utslitt hvis du ikke bruker dem hver dag. Detvjæres ut som et voldsomt overforbruk.

Jeg synes mye var dyrt og i den tråden, flere tusen for en sommerkjole er en verden jeg ikke er vant til.

Anonymkode: d46cb...6a2

Skrevet

Jeg kjøper en del kjoler. Men så bruker jeg kun kjoler. Har 2 bukser og 2 treningstights i skapet mitt, og de er vel minst 5 år gamle. Men siden jeg bruker kjoler hele tiden, så blir de og slitt. Spesielt favorittene. Grunnet eksem så er jeg og avhengig av kjoler i bomull eller lin. Og det kan gå 6 mindre uten at jeg kjøper en eneste kjole. Men så finner jeg noen fine i bomull, og så blir det noen nye. Det er så mange kjedelige kjoler i bomull, så når jeg kommer over fine til en overkommelig pris, så kjøper jeg.

Anonymkode: f634c...177

Skrevet

Jeg er med i kjoletråden, men hvis du har inntrykk av at jeg shopper mye, stemmer nok ikke det helt. Ligger langt under snittforbruket til SIFO. 

Har 1 meter bredt klesskap og der er det plass til mye mer. Akkurat nå eier jeg kun to bukser og de skiftes bare ut når det er på høy tid. Hverdagsskoene mine har jeg hatt i snart 6 år og de varer nok sikkert 6 år til 👌🏻Brukt samme veske til både fest, reise og jobb i, skal vi se, siden 2013. Sytråd, skopuss og klær i stoff som varer gjør mye 👍🏻

Men når jeg først kjøper noe, da slår jeg til med det jeg vil ha. 

Anonymkode: cf960...eef

Skrevet

Jeg kjøper nok for mye klær, men det er jo så gøy! 😉

Anonymkode: 60e1e...138

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Er det ikke flott at folk liker forskjellige kjoler da? Hadde vært superkjedelig hvis alle gikk i lik kjole .

Skrevet

Jeg kan ikke fordra shopping, så jeg handler to ganger i året, og da til barna. En gang på høsten og en gang på våren

Anonymkode: 1ad92...c6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke fordra shopping, så jeg handler to ganger i året, og da til barna. En gang på høsten og en gang på våren

Anonymkode: 1ad92...c6a

Hvordan får du klær da?

Anonymkode: d94e6...217

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Er det ikke flott at folk liker forskjellige kjoler da? Hadde vært superkjedelig hvis alle gikk i lik kjole .

Akkurat det. Selv om ikke hun synes de er pene, synes jeg en del av de var det. Spiller det noen rolle så lenge den som går med kjolen liker den selv? Er vel ikke meningen at vi vandrer rundt på denne jorden for kun å tilfredsstille andres ønsker, er det? 

Anonymkode: cf960...eef

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Kjolene var på ingen måte så stygge at det ville plaget meg å se noen i dem. Poenget er det enorme overforbruket du og en del andre har av klær. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjolene var på ingen måte så stygge at det ville plaget meg å se noen i dem. Poenget er det enorme overforbruket du og en del andre har av klær. 

Da blir jo diskusjonen en annen . Jeg svarte konkret på det at ingen av kjolene er pene . DET er opp til øyet som ser. 

Skrevet

Her kjøpes klær når de er utslitt eller for små. Hull i buksa sys sammen evt klippes kort.

Vi er veldig opptatt av å ta vare på jorden vår. Eks. Min manns mobil er 9 år gammel, fungerer fortsatt. Min mobil kjøpte jeg i 2017.

Så å kjøpe bare for å kjøpe, fordi noe er nytt, eksisterer ikke hos oss. Synes reklamer burde forbys, fører bare til kjøpspress.

Anonymkode: b374f...a2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...