Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #51 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Javisst, folkeskikk er jo det viktigste i verden. Å være frisk i huet er ikke så farlig med, bare man vet hvilken side gaffelen skal ligge! Neida, men i denne tråden har folkeskikk blitt en slags erstatning for sunn fornuft og god omsorg. Husker fra da jeg selv var liten, at de foreldrene som var mest opptatt av «at ting skulle gjøres slik og sånn» ikke var helt gode i huet. Var fire år da jeg bestemte meg for at sånn skal jeg aldri bli, og det har jeg holdt. Anonymkode: 44cc7...44c Det er da virkelig ingen motsetning mellom folkeskikk og sunn fornuft, god omsorg og å være «frisk i hue». Tvert imot er vel god folkeskikk en forutsetning for sunn fornuft, og det er omsorg i det å lære barna folkeskikk så de ikke vokser opp til å bli mennesker som andre skyr som pesten. Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #52 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er da virkelig ingen motsetning mellom folkeskikk og sunn fornuft, god omsorg og å være «frisk i hue». Tvert imot er vel god folkeskikk en forutsetning for sunn fornuft, og det er omsorg i det å lære barna folkeskikk så de ikke vokser opp til å bli mennesker som andre skyr som pesten. Anonymkode: ebbe1...e77 Helt feil, og du understøtter egentlig bare dette selv. Anonymkode: 44cc7...44c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #53 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Helt feil, og du understøtter egentlig bare dette selv. Anonymkode: 44cc7...44c Nei da, dette er ikke feil i det hele tatt. Du prøver å skape et bilde av foreldre som ikke vil akseptere at barnet deres kaster seg over det siste kakestykket ikke er «gode i hue» og ekstremt opptatt av etikette. Å være opptatt av å ikke oppdra ungene sine til å ikke bli barbarer er langt unna det å vøre opptatt av hvilken siden gaffelen ligger på (selv om dette selvsagt også er noe man lærer barna). Så det er ingen som går på denne sammenhenger du prøver å skape her. Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #54 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Javisst, folkeskikk er jo det viktigste i verden. Å være frisk i huet er ikke så farlig med, bare man vet hvilken side gaffelen skal ligge! Neida, men i denne tråden har folkeskikk blitt en slags erstatning for sunn fornuft og god omsorg. Husker fra da jeg selv var liten, at de foreldrene som var mest opptatt av «at ting skulle gjøres slik og sånn» ikke var helt gode i huet. Var fire år da jeg bestemte meg for at sånn skal jeg aldri bli, og det har jeg holdt. Anonymkode: 44cc7...44c Jeg skjønner ikke hva du mener? Skal man ikke lære ungene folkeskikk? Alminnelig høflighet? Omtanke for andre? Normer og regler i hverdagen? Anonymkode: 1f528...b46
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #55 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Nei da, dette er ikke feil i det hele tatt. Du prøver å skape et bilde av foreldre som ikke vil akseptere at barnet deres kaster seg over det siste kakestykket ikke er «gode i hue» og ekstremt opptatt av etikette. Å være opptatt av å ikke oppdra ungene sine til å ikke bli barbarer er langt unna det å vøre opptatt av hvilken siden gaffelen ligger på (selv om dette selvsagt også er noe man lærer barna). Så det er ingen som går på denne sammenhenger du prøver å skape her. Anonymkode: ebbe1...e77 Jo det er det, hele tråden er preget av at du snakker om folkeskikk og samtidig kommer med spydigheter, at de andre i tråden reagerer på din måte å snakke, uten at du på noe vis later til å ta til deg kritikk. Ergo understøtter du sammenhengen. Vil du gjøre noe annet, må du nesten enten være mindre opptatt av folkeskikk, eller lære deg litt om empati. Anonymkode: 44cc7...44c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #56 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva du mener? Skal man ikke lære ungene folkeskikk? Alminnelig høflighet? Omtanke for andre? Normer og regler i hverdagen? Anonymkode: 1f528...b46 Jo, selvfølgelig. Men ikke lære unger «skikk og bruk» som en erstatning for empati og omsorg, godt vett og fornuft. Anonymkode: 44cc7...44c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #57 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Nei da, dette er ikke feil i det hele tatt. Du prøver å skape et bilde av foreldre som ikke vil akseptere at barnet deres kaster seg over det siste kakestykket ikke er «gode i hue» og ekstremt opptatt av etikette. Å være opptatt av å ikke oppdra ungene sine til å ikke bli barbarer er langt unna det å vøre opptatt av hvilken siden gaffelen ligger på (selv om dette selvsagt også er noe man lærer barna). Så det er ingen som går på denne sammenhenger du prøver å skape her. Anonymkode: ebbe1...e77 Blir barn barbarer av å ta det siste kakestykket en gang? Og hvis andre barn skyr dette barnet som pesten fordi det driter seg ut en gang, så er det nok oppdragelsen til de andre barna det er noe galt med Anonymkode: afafa...12c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #58 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jo, selvfølgelig. Men ikke lære unger «skikk og bruk» som en erstatning for empati og omsorg, godt vett og fornuft. Anonymkode: 44cc7...44c Det er det vel ingen som har antydet at de gjør? Anonymkode: 1f528...b46
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #59 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jo det er det, hele tråden er preget av at du snakker om folkeskikk og samtidig kommer med spydigheter, at de andre i tråden reagerer på din måte å snakke, uten at du på noe vis later til å ta til deg kritikk. Ergo understøtter du sammenhengen. Vil du gjøre noe annet, må du nesten enten være mindre opptatt av folkeskikk, eller lære deg litt om empati. Anonymkode: 44cc7...44c Men du kan jo, av åpenbare grunner, ikke generalisere ut fra ETT eksempel. Det blir litt sånn: Jeg synes du er frekk og sur, og lite opptatt av å lære barna dine folkeskikk. Altså er det en klar sammenheng mellom det å være frekk og sur og det å ikke være opptatt av å lære barna folkeskikk. Ser du at det ikke henger på greip? Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #60 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jo, selvfølgelig. Men ikke lære unger «skikk og bruk» som en erstatning for empati og omsorg, godt vett og fornuft. Anonymkode: 44cc7...44c Igjen: ingen motsetninger disse tingene, snarere tvert imot. Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #61 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men du kan jo, av åpenbare grunner, ikke generalisere ut fra ETT eksempel. Det blir litt sånn: Jeg synes du er frekk og sur, og lite opptatt av å lære barna dine folkeskikk. Altså er det en klar sammenheng mellom det å være frekk og sur og det å ikke være opptatt av å lære barna folkeskikk. Ser du at det ikke henger på greip? Anonymkode: ebbe1...e77 Nei, men jeg innser at et operativsystem for en PC ikke kan anvendes på en linjal av tre. Anonymkode: 44cc7...44c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #62 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Blir barn barbarer av å ta det siste kakestykket en gang? Og hvis andre barn skyr dette barnet som pesten fordi det driter seg ut en gang, så er det nok oppdragelsen til de andre barna det er noe galt med Anonymkode: afafa...12c Nei, det er det ingen som har sagt. Men det er barbarisk/usivilisert/ufin oppførsel. Tviler på at et barn ville blitt utstøtt etter én hendelse også, så jeg skjønner ikke helt hvordan det kom inn i bildet. Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #63 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei, men jeg innser at et operativsystem for en PC ikke kan anvendes på en linjal av tre. Anonymkode: 44cc7...44c Åpenbart. Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #64 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Blir barn barbarer av å ta det siste kakestykket en gang? Og hvis andre barn skyr dette barnet som pesten fordi det driter seg ut en gang, så er det nok oppdragelsen til de andre barna det er noe galt med Anonymkode: afafa...12c Akkurat. Anonymkode: 44cc7...44c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #65 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er det ingen som har sagt. Men det er barbarisk/usivilisert/ufin oppførsel. Tviler på at et barn ville blitt utstøtt etter én hendelse også, så jeg skjønner ikke helt hvordan det kom inn i bildet. Anonymkode: ebbe1...e77 Det var bare en hendelse i HI Anonymkode: afafa...12c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #66 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det var bare en hendelse i HI Anonymkode: afafa...12c Ja? Og hi spør om dette er en oppførsel vi ville slått ned på eller ikke. Hvorpå de fleste svarer ja, noen svarer nei. Det er jo ingen som har sagt at barna er helt håpløse etter én hendelse, ting må jo gjerne skje både en og to ganger før man får korrigert barna. Men hvis man ikke korrigerer barna, SÅ vil de jo få en ufyselig oppførsel. Hi spurte bare om fenomenet *kaste seg over det siste kakestykket* er noe vi ville akseptert eller korrigert. Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #67 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja? Og hi spør om dette er en oppførsel vi ville slått ned på eller ikke. Hvorpå de fleste svarer ja, noen svarer nei. Det er jo ingen som har sagt at barna er helt håpløse etter én hendelse, ting må jo gjerne skje både en og to ganger før man får korrigert barna. Men hvis man ikke korrigerer barna, SÅ vil de jo få en ufyselig oppførsel. Hi spurte bare om fenomenet *kaste seg over det siste kakestykket* er noe vi ville akseptert eller korrigert. Anonymkode: ebbe1...e77 Å korrigere barnet der og da vil uansett bare føre til at barnet avstår av frykt for offentlig korreks, ikke av empati eller forståelse av andre mennesker. Så dette må man faktisk ta et valg om, for man begynner å korrigere et barn. Vil man ha et trygt og empatisk barn, eller et skall av et barn som beveger seg lydløst rundt i frykt. Anonymkode: 44cc7...44c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #68 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja? Og hi spør om dette er en oppførsel vi ville slått ned på eller ikke. Hvorpå de fleste svarer ja, noen svarer nei. Det er jo ingen som har sagt at barna er helt håpløse etter én hendelse, ting må jo gjerne skje både en og to ganger før man får korrigert barna. Men hvis man ikke korrigerer barna, SÅ vil de jo få en ufyselig oppførsel. Hi spurte bare om fenomenet *kaste seg over det siste kakestykket* er noe vi ville akseptert eller korrigert. Anonymkode: ebbe1...e77 Og samtlige ville korrigert, men på forskjellige måter. Men å dra inn at barna kommer til å bli et barn andre skyr som pesten, og kalle barn barbarer for at de var impulsive en gang er faktisk på grensen til latterlig. Jeg skjønner at du mener du har gode poenger og svarer godt for deg, men det var vel du som tidligere i tråden mente at svaret på HI sitt spørsmål var så sort/hvitt som ja eller nei, og ikke åpnet for noe mer snakk, og så er plutselig barnet en barbar. Når der kommer til barn så må vi akseptere at de driter seg ut av og til. Her inne har mødre ferdig oppdratte barn før de er 4 år, så det er jo ikke mulig at noen barn her ville funnet på noe slikt. Anonymkode: afafa...12c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #69 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og samtlige ville korrigert, men på forskjellige måter. Men å dra inn at barna kommer til å bli et barn andre skyr som pesten, og kalle barn barbarer for at de var impulsive en gang er faktisk på grensen til latterlig. Jeg skjønner at du mener du har gode poenger og svarer godt for deg, men det var vel du som tidligere i tråden mente at svaret på HI sitt spørsmål var så sort/hvitt som ja eller nei, og ikke åpnet for noe mer snakk, og så er plutselig barnet en barbar. Når der kommer til barn så må vi akseptere at de driter seg ut av og til. Her inne har mødre ferdig oppdratte barn før de er 4 år, så det er jo ikke mulig at noen barn her ville funnet på noe slikt. Anonymkode: afafa...12c Men nå har jo ikke jeg påstått at barn som er impulsive én gang blir skydd som pesten? Tvert imot har jeg vel sagt at barn ofte må korrigeres både en og to ganger før de tar poenget? Det jeg derimot står inne for er at barn som får styre på som de vil uten å få skikkelig oppdragelse og lære folkeskikk, de utvikler seg gjerne til å bli mennesker som andre ikke liker å være rundt. Heldigvis klarer ofte «storsamfunnet», som venner, skole og andre voksenpersoner å bidra og korrigere der foreldrene gir blaffen, så det er jo håp for disse barna og. Det er virkelig ingen motsetning mellom å akseptere at barnet driter seg og det å korrigere barnet når barnet driter seg ut. Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #70 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men nå har jo ikke jeg påstått at barn som er impulsive én gang blir skydd som pesten? Men ser du ikke at de reaksjonene du vekker i denne tråden, er å sammenligne med å «sky noen som pesten»? Du har fått den ene etter den andre tilbakemeldingen, du fortsetter likevel. Så hvorfor skal vi tro på deg i denne saken om hvordan en bølle utvikles? Du mangler fullstendig etos. Anonymkode: 44cc7...44c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #71 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Å korrigere barnet der og da vil uansett bare føre til at barnet avstår av frykt for offentlig korreks, ikke av empati eller forståelse av andre mennesker. Så dette må man faktisk ta et valg om, for man begynner å korrigere et barn. Vil man ha et trygt og empatisk barn, eller et skall av et barn som beveger seg lydløst rundt i frykt. Anonymkode: 44cc7...44c «Nei Ole, vi tar ikke det siste kakestykket, du kan spørre om noen av gjestene vil ha det». Jeg tviler veldig, veldig sterkt på at dette ville gjort Ole til «et skall av et barn som beveger seg lydløst rundt i frykt» altså. Hvordan er det egentlig folk korrigere oppførselen til barna sine når de setter likhetstegn mellom korrigering av oppførsel og redde barn som lister seg lydløst rundt i ren og skjær frykt? Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #72 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men nå har jo ikke jeg påstått at barn som er impulsive én gang blir skydd som pesten? Tvert imot har jeg vel sagt at barn ofte må korrigeres både en og to ganger før de tar poenget? Det jeg derimot står inne for er at barn som får styre på som de vil uten å få skikkelig oppdragelse og lære folkeskikk, de utvikler seg gjerne til å bli mennesker som andre ikke liker å være rundt. Heldigvis klarer ofte «storsamfunnet», som venner, skole og andre voksenpersoner å bidra og korrigere der foreldrene gir blaffen, så det er jo håp for disse barna og. Det er virkelig ingen motsetning mellom å akseptere at barnet driter seg og det å korrigere barnet når barnet driter seg ut. Anonymkode: ebbe1...e77 Det er jo akkurat det noen her sier. De aksepterer at barnet driter seg ut og korrigerer etter at besøket har reist. Det er ingen barn beskrevet i denne tråden som får styre på som de vil. Samtlige i denne tråden sier at oppførselen ikke er akseptabel og så er man delt på hvordan man ville korrigert. Likevel klarer du å argumentere for at de som ikke korrigerer med en gang, i plenum oppdrar persilleblad og barbarer. Folk er forskjellig og gjør ting forskjellig. Det gjør ikke den ene bedre enn den andre når utfallet uansett er det samme. Anonymkode: afafa...12c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #73 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men ser du ikke at de reaksjonene du vekker i denne tråden, er å sammenligne med å «sky noen som pesten»? Du har fått den ene etter den andre tilbakemeldingen, du fortsetter likevel. Så hvorfor skal vi tro på deg i denne saken om hvordan en bølle utvikles? Du mangler fullstendig etos. Anonymkode: 44cc7...44c Men du… nå er ikke min hensikt med denne tråden, eller dib generelt, å opparbeide etosen min. Det gjør jeg på HELT andre platformer. Og nei, tilbakemeldinger fra mennesker jeg ikke vet hvem er betyr ikke så mye for meg at jeg lar de styre når jeg slutter å diskutere i en tråd eller ikke. Så du, du trenger ikke å tro på meg i det hele tatt! Det går fint 😊Jeg skjønner at du blir veldig provosert over meg, men det er ikke mitt ansvar. Og du, vær litt redelig du og da. Jeg har aldri påstått å gi en utfyllende analyse av «hvordan en bølle utvikles». Jeg har svart nei på his spørsmål om jeg ville ha godtatt oppførselen vi diskuterer, at dette er barbarisk, usivilisert oppførsel, og jeg har sagt at barn som ikke blir korrigerte når de oppfører seg slik gjerne blir uspiselige. Så må du gjerne vøre uenig i det. Uenighet er ikke farlig. Anonymkode: ebbe1...e77
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #74 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvordan er det egentlig folk korrigere oppførselen til barna sine når de setter likhetstegn mellom korrigering av oppførsel og redde barn som lister seg lydløst rundt i ren og skjær frykt? Anonymkode: ebbe1...e77 Det blir for langt å forsøke å lære deg i denne tråden. Men dersom du har små barn kan du ta kontakt med helsesøster for å få hjelp eller for å bli satt i kontakt med rette personer. Også fastlegen kan være nyttig dersom du har en diagnose som gjør det vanskelig å forstå deg selv utenfra og andre mennesker innenfra. Anonymkode: 44cc7...44c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #75 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men du… nå er ikke min hensikt med denne tråden, eller dib generelt, å opparbeide etosen min. Neivel, men hvorfor delta i en debatt hvor din oppførsel spenner ben på dine argumenter? Det er jo ikke logisk heller. Anonymkode: 44cc7...44c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå