Gå til innhold

Får barna deres lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn og jeg var hos et vennepar i går.  Det var to andre barn der også. 

( Barna er samme kohort på skolen)

Etter mat ble det servert kake. Da alle hadde tatt et stykke hver var det et stykke igjen på fatet. 

Barnet som bor der sier da; Det skal jeg ha, og stapper munnen stapp full og hiver seg over siste stykke. Han spiser så av alle kremen og legger resten på fatet. Foreldrene sa ingenting.  

Jeg tenker at slikt hadde aldri min sønn fått lov til å gjøre. 

Ja, vi var hjemme hos han, og det siste stykket kunne han så klart fått. Men etter at besøket hadde dratt hjem, og hvertfall ikke når han stappa det første stykke i munn bare for å sikre seg neste kakestykke. 

Jeg er nok litt av den gamledagse skolen, som forventer skikkelig oppførsel av ungene mine. Jeg har voksne barn i tillegg til denne småskolegutten. 

Men er det normalt at foreldre ikke snakker til barna sine for slikt? 

Anonymkode: 81d35...577

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde våre barn gjort slik, hadde vi snakket med dem om det. Jeg synes ikke det er greit. 

Anonymkode: 6b175...c86

Skrevet

Hadde vært uaktuell oppførsel her.

Virker i tillegg som om han kun gjorde det for å demonstrere at han har et overtak. Han ville jo egentlig ikke ha det, siden han la igjen det meste.

Tragisk med foreldre som ikke tar tak i slikt, for barna deres får ofte ulike grader av sosialt handikappet som voksne.

Anonymkode: 01dcd...58c

Skrevet

Herregud, nei. Jeg oppdrar ikke barbarer.

Anonymkode: ebbe1...e77

Skrevet

Nei, selvsagt ikke! 

Jeg synes synd på unger som oppdras til  å bli mennesker ingen orker å omgås. 

Skrevet

Det er jo ikke sikkert at disse foreldrene aksepterer det heller, men de velger å ikke irettesette i offentlighet. Du bet jo ikke hva som ble sagt da dere gikk hjem?

Anonymkode: 8f0ce...a5f

Skrevet

Absolutt ikke greit nei, det hadde de ikke fått lov til. Her er barna opplært til at når det er en igjen av noe så må man være høflig. Man kan enten dele det som er igjen, tilby gjesten den siste, gi det til den som har fått minst eller trekke lodd/ellemelle eller noe sånt (litt avhengig av alder, hva det er en igjen av og sånt), men hovedsaken er at det er ikke greit å kaste seg over og stappe i seg siste, det hadde jeg ikke akseptert at barn på besøk hadde gjort heller.

Anonymkode: 38a28...50f

Skrevet

Jeg har sett flere ganger på jule/sommeravslutninger på skolen, hvor noen av barna kanskje tror det er lite kaker, så de løper for å komme først i køa, og forsyner seg med 5-6 kakestykker i første runde. Ofte ligger halvparten igjen på tallerkenen etterpå også.

Anonymkode: 82470...c18

Skrevet

Herlighet. De er barn. Jeg hadde ikke akseptert slik oppførsel, men jeg hadde ikke tatt alvorspraten i plenum heller. Jeg hadde tatt praten med barnet etter at besøket hadde reist

Anonymkode: afafa...12c

Skrevet

Ikke greit. Jeg hadde gitt klar beskjed til barnet mitt at om flere vil ha mer kake må stykket deles opp. Uaktuelt å stappe i munnen og karre til seg mer uten at andre får

Anonymkode: 2431e...2bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er jo ikke sikkert at disse foreldrene aksepterer det heller, men de velger å ikke irettesette i offentlighet. Du bet jo ikke hva som ble sagt da dere gikk hjem?

Nei, det er sant. Jeg vet ikke hva som ble sagt i etterkant.  

Denne gutten har vært hos oss noen ganger,  og noe sier meg at så mye ikke blir sagt. Men jeg VET jo ikke. 

Jeg hadde uansett sagt ifra til mine barn der og da. 

Hi

Anonymkode: 81d35...577

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Herlighet. De er barn. Jeg hadde ikke akseptert slik oppførsel, men jeg hadde ikke tatt alvorspraten i plenum heller. Jeg hadde tatt praten med barnet etter at besøket hadde reist

Kjedelig for de andre barna som må sitte og se på bare fordi du ikke klarer å snakke til ungen din. Mener ikke du skal kjefte, men går an å snakke med barnet/barna og lære hvordan man oppfører seg når det er lite igjen av noe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kjedelig for de andre barna som må sitte og se på bare fordi du ikke klarer å snakke til ungen din. Mener ikke du skal kjefte, men går an å snakke med barnet/barna og lære hvordan man oppfører seg når det er lite igjen av noe.

Kunne jo tatt det fra alle. Så ingen fikk det siste stykket. Kunne gitt det til noen andre. Kunne latt det være. Mange ting man kunne. Alle gjør det ikke likt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er skolebarn. Har ikke barna lært seg såpass innen de begynner på skolen  så kan foreldrene umulig være oppegående.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette er skolebarn. Har ikke barna lært seg såpass innen de begynner på skolen  så kan foreldrene umulig være oppegående.

Klart. Så fort et barn glemmer seg og ikke er perfekte til en hver tid, så er foreldrene idioter

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Klart. Så fort et barn glemmer seg og ikke er perfekte til en hver tid, så er foreldrene idioter

Det er langt mellom perfekt og det å kaste seg over siste kakestykket.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er langt mellom perfekt og det å kaste seg over siste kakestykket.

Det er en blemme. Det bør være åpent for at barn kan drite seg ut og glemme seg av og til. Det gjør vi voksne også

Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri tillatt, jeg hadde blitt skikkelig flau hvis barnet mitt hadde gjort noe sånt. Gutten min er 4 år. Jeg hadde snakket til han der og da. 

Anonymkode: e561d...696

Skrevet

Det er en blemme. Det bør være åpent for at barn kan drite seg ut og glemme seg av og til. Det gjør vi voksne også

Ok. Hi spurte om vi hadde akseptert slik oppførsel. Svaret et ganske entydig NEI. Så kan du fortsette å finne bortforklaringer og mulige unnskyldninger hvis det gjør kvelden din mer fullkommen.

Skrevet

Jeg hadde snakket til han der og da. 

Anonymkode: e561d...696

Jeg og. Får være måte på persillebladbehandling. Barna tåler fint et «Per, vi kaster oss ikke over det siste kakestykket, det er uhøflig».

Skrevet

Ok. Hi spurte om vi hadde akseptert slik oppførsel. Svaret et ganske entydig NEI. Så kan du fortsette å finne bortforklaringer og mulige unnskyldninger hvis det gjør kvelden din mer fullkommen.

Jeg har vel sagt at jeg ville tatt det etterpå og ikke der og da. Jeg ville heller ikke synes det var greit, men jeg ville tatt en alvorsprat etter at gjestene var gått i stedet for å ta det mens det var besøk. Det er faktisk ikke en bortforklaring, men en annen måte å gjøre det på. 

Skrevet

Jeg og. Får være måte på persillebladbehandling. Barna tåler fint et «Per, vi kaster oss ikke over det siste kakestykket, det er uhøflig».

Man blir ikke persilleblad av å få tilsnakk senere. Jeg vil ikke si at det er en bedre metode å drite ut ungen foran gjestene

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vel sagt at jeg ville tatt det etterpå og ikke der og da. Jeg ville heller ikke synes det var greit, men jeg ville tatt en alvorsprat etter at gjestene var gått i stedet for å ta det mens det var besøk. Det er faktisk ikke en bortforklaring, men en annen måte å gjøre det på. 

Ja men ok! Da er svarer ditt «nei» på hi sitt spørsmål.

Skrevet

Når et barn sier ‘det skal jeg ha’ så bør en voksen være såpass voksen at man klarer å si ‘Nei. Om flere vil ha må det deles. Er det andre som vil ha mer kake? Per? Pål?’ Man sitter ikke evneveik og ser på 

Anonymkode: 2431e...2bf

Skrevet

Man blir ikke persilleblad av å få tilsnakk senere. Jeg vil ikke si at det er en bedre metode å drite ut ungen foran gjestene

Nei altså hvis du ikke klarer å snakke til ungen din uten å drite ut ham/henne, da skjønner jeg at du gjør der mellom husets fire vegger…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...