Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #76 Skrevet 4. april 2021 Jeg er i 100% jobb, tjener svært godt, og betaler temmelig mye skatt. Jeg føler meg heldig som bor i et land der vi som har mulighet kan bidra til fellesskapet. Jeg er takknemlig for å tilhøre et samfunn tuftet på en sosialistisk tenkemåte, der vi sammen sørger for at f eks de som er for syke til å forsørge seg selv, blir ivaretatt. Folketrygdloven er fantastisk og unik, og jeg er vettskremt når jeg aner at høyresiden i dagens regjering gang på gang prøver å ødelegge disse godene som det har tatt generasjoner å bygge opp. Vi har en av verdens beste ordning for at alle innbyggere skal kunne ha økonomi til tak over hodet og mat på bordet. En ordning som er så god vil alltid friste de som ønsker å utnytte dette! Akkurat slik som med andre goder som forsikring (forsikringssvindel), frynsegoder på jobb, reisegodtgjørelser osv. At noen prøver seg på å utnytte systemet er nok ikke til å unngå, men de aller fleste er nok ærlige, redelige mennesker. Så får vi heller ha tillit til at de som styrer ordningene har kontrollsystemer som avdekker svindel. Vi må også ha tillit til at de leger og spesialister som sammen med NAV har fattet vedtak om uførestønad, har gjort jobben sin, og at de som blir uføre faktisk har en grunn til det. UTEN at de skal behøve å svare for seg verken til deg eller meg ang hvor syke eller friske de er! Anonymkode: 15cca...d7f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #77 Skrevet 4. april 2021 Ikke alle med dårlig råd er syke eller late altså. Jeg jobber i butikk, det er det jeg ønsker å gjøre. Jeg trives utrolig godt, dessuten så er det faktisk en viktig jobb som må gjøres! Dessverre er det et veldig dårlig lønnet yrke med en overvekt av deltidsstillinger. Det er mange om beinet, de fleste stillingene jeg har søkt på er det flere hundre søkere til. Jeg er heldig og har fått meg 80% stilling et sted jeg koser meg på jobb. Det er hard jobb, mange dager får jeg ikke gått på do eller tatt meg matpause, men jeg trives. Dessverre er det dårlig betalt. Jeg har det nok mye bedre enn mange andre, men jeg ligger likevel absolutt helt nederst på statistikken over lønn i Norge. Selvfølgelig kan jeg endre det hvis jeg utdanner meg og bytter jobb, men hvorfor? Noen må faktisk jobbe i butikk. Hvis alle nekter å ta lavtlønnede jobber er det ingen som kan hjelpe deg når du skal handle, servere deg mat på restaurant eller tømme søpla di. Alle kan ikke jobbe på kontor, da går ikke samfunnet rundt. Problemet her er jo at viktige yrker ikke blir prioritert, fordi vi som tar jobbene er 'dumme' og 'late' i manges øyne. Jeg kan bedre situasjonen min, men jeg ønsker heller å beholde min viktige jobb jeg trives i! Anonymkode: 5201d...6d4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #78 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ikke alle med dårlig råd er syke eller late altså. Jeg jobber i butikk, det er det jeg ønsker å gjøre. Jeg trives utrolig godt, dessuten så er det faktisk en viktig jobb som må gjøres! Dessverre er det et veldig dårlig lønnet yrke med en overvekt av deltidsstillinger. Det er mange om beinet, de fleste stillingene jeg har søkt på er det flere hundre søkere til. Jeg er heldig og har fått meg 80% stilling et sted jeg koser meg på jobb. Det er hard jobb, mange dager får jeg ikke gått på do eller tatt meg matpause, men jeg trives. Dessverre er det dårlig betalt. Jeg har det nok mye bedre enn mange andre, men jeg ligger likevel absolutt helt nederst på statistikken over lønn i Norge. Selvfølgelig kan jeg endre det hvis jeg utdanner meg og bytter jobb, men hvorfor? Noen må faktisk jobbe i butikk. Hvis alle nekter å ta lavtlønnede jobber er det ingen som kan hjelpe deg når du skal handle, servere deg mat på restaurant eller tømme søpla di. Alle kan ikke jobbe på kontor, da går ikke samfunnet rundt. Problemet her er jo at viktige yrker ikke blir prioritert, fordi vi som tar jobbene er 'dumme' og 'late' i manges øyne. Jeg kan bedre situasjonen min, men jeg ønsker heller å beholde min viktige jobb jeg trives i! Anonymkode: 5201d...6d4 Men da klager du jo heller ikke. Flott du trives! Anonymkode: b198d...c3f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #79 Skrevet 4. april 2021 Just now, Anonym bruker said: Men da klager du jo heller ikke. Flott du trives! Anonymkode: b198d...c3f Tja, jeg klager litt 😉 jeg mener jo at vi også burde ha bedre lønninger! Jeg klager kanskje ikke så mye til venner og familie, men det er jo fordi jeg synes det er en rar ting å ta opp med andre. Dessuten så er det nok mange i min situasjon som kan finne på å klage om dårlig råd, bare fordi jeg ikke gjør det hele tiden betyr ikke det at ingen gjør det. Anonymkode: 5201d...6d4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #80 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Skrev jeg det? Nei, jeg ønsker ikke det. Jeg ønsker at flere forsøker å forsørge seg selv, også ved å ta såkalte «lavstatusjobber». Anonymkode: b198d...c3f Endel av de som jobber i lavstatusyrker tjener dårlig og har dårlig råd. Anonymkode: fa916...f02
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #81 Skrevet 4. april 2021 Jeg kan forøvrig bruke en venninne som eksempel, som ikke er syk. Hun jobber på dyreklinikk som dyrepleierassistent og har under 300.000 i året. Det er en skam. Hun har jobbet der i mange år og elsker jobben sin som er enormt viktig for alle med dyr, men det er virkelig ingen som har slike jobber for å bli rik, det er utelukkende fordi de trives. Selvsagt klager hun over lønnen, noe hun har all grunn til. Det er rett og slett horribelt at det går an å ha så lav lønn i full stilling i voksen alder. Men hvis hun skal gjøre som du mener, så vil det til slutt ikke være mulig å då hjelp med dyrene sine for da har alle omskolert seg for å «bedre situasjonen sin». Anonymkode: 91b02...9ce
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #82 Skrevet 4. april 2021 Hvis man velger trivsel fremfor lønn er det jo lite poeng i å klage. Da har man jo tatt et valg. Har man for lite til å klare seg må man gjøre noe med enten utgiftene, eller inntektene. Så enkelt, så vanskelig. Anonymkode: b198d...c3f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #83 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis man velger trivsel fremfor lønn er det jo lite poeng i å klage. Da har man jo tatt et valg. Har man for lite til å klare seg må man gjøre noe med enten utgiftene, eller inntektene. Så enkelt, så vanskelig. Anonymkode: b198d...c3f Jeg er uenig. Hvis alle velger lønn fremfor trivsel så vil ikke samfunnet gå rundt, du forstår vel det? Eller mener du oppriktig at en som jobber med liv og helse (selv om det gjelder dyr) skal tjene langt under tariff, og langt mindre enn en ufaglært 18-åring som tar ekstravakter på butikk? Du syns det er helt fair? Hvis folk skal bli værende i slike «lavstatusyrker» så bør jaggu lønnen opp. Norge as kommer til å gå til helvete til slutt, om det ikke skjer en endring. Et meget godt eksempel er nå i pandemien. Enkelte lavstatusyrker er nå klassifisert som samfunnskritiske. Hvis alle de som jobber i disse ikke får lov til å klage på elendig lønn, og dermed heller velger å omskolere seg, så sliter vi alle sammen. Ingen i butikk (ergo stengte butikker og ingen mat tilgjengelig), ingen sykepleiere, ingen i barnehagen så den er stengt osv. Du mener altså at om man klager på lav lønn (som er over gjennomsnittlig urettferdig lav lønn) så bør man bare bytte jobb? Eller tenker du kanskje at du er flott at det finnes folk som ønsker å ta «drittjobbene» og at de jaggu bør få god nok betaling for det også? Nei, du gjør kanskje ikke det. Det er faen så drøyt at såkalte «businessfolk» som ikke gjør en dritt av samfunnsnyttig verdi skal tjene millioner, mens folk som sørger for at vi har mat, drikke, barnepass og helsetjenester nærmest blir pisset på og bedr om å komme seg på jobb og holde godt kjeft om hvor lite Norge egentlig setter pris på dem. Anonymkode: 91b02...9ce
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #84 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg er uenig. Hvis alle velger lønn fremfor trivsel så vil ikke samfunnet gå rundt, du forstår vel det? Eller mener du oppriktig at en som jobber med liv og helse (selv om det gjelder dyr) skal tjene langt under tariff, og langt mindre enn en ufaglært 18-åring som tar ekstravakter på butikk? Du syns det er helt fair? Hvis folk skal bli værende i slike «lavstatusyrker» så bør jaggu lønnen opp. Norge as kommer til å gå til helvete til slutt, om det ikke skjer en endring. Et meget godt eksempel er nå i pandemien. Enkelte lavstatusyrker er nå klassifisert som samfunnskritiske. Hvis alle de som jobber i disse ikke får lov til å klage på elendig lønn, og dermed heller velger å omskolere seg, så sliter vi alle sammen. Ingen i butikk (ergo stengte butikker og ingen mat tilgjengelig), ingen sykepleiere, ingen i barnehagen så den er stengt osv. Du mener altså at om man klager på lav lønn (som er over gjennomsnittlig urettferdig lav lønn) så bør man bare bytte jobb? Eller tenker du kanskje at du er flott at det finnes folk som ønsker å ta «drittjobbene» og at de jaggu bør få god nok betaling for det også? Nei, du gjør kanskje ikke det. Det er faen så drøyt at såkalte «businessfolk» som ikke gjør en dritt av samfunnsnyttig verdi skal tjene millioner, mens folk som sørger for at vi har mat, drikke, barnepass og helsetjenester nærmest blir pisset på og bedr om å komme seg på jobb og holde godt kjeft om hvor lite Norge egentlig setter pris på dem. Anonymkode: 91b02...9ce Du får det til å høres veldig enkelt ut, men det er jo ikke det. La oss si at alle butikkansatte, barnehageassistenter, dyrepleiere osv tjente mye mer, da ville prisene gått opp for å dekke lønnen deres, og vi hadde vært akkurat like langt. De hadde tjent mer, men måtte betalt mer for tjenestene de bruker, og vinninga går opp i spinninga. Jeg er butikksjef, deler man årslønnen min i antall timer jeg jobber er lønnen elendig, dårligere enn for de som "jobber på gulvet" i butikk og ikke har ansvaret jeg har. Men vi er jo tynet til beinet, det er ikke mer å gå på. Lønn er den definitivt største utgiften vi har selv om vi er en forholdsvis liten butikk (bokhandel) må vi være minst en på jobb hele kjøpesenterets åpningstid, og vi skal selge en del varer for å dekke det opp. Skulle tariffen for ansatte i butikk gå veldig opp forsvinner alle små butikker, og hele handelstanden vil endres fordi alt av nisjebutikker og ekspertise på enkeltvarer forsvinner og vi får bare varehus som Obs! o.l. Det er ikke bare å knipse med fingrene og endre hele bransjer.... Anonymkode: a9d4d...9d9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #85 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Du får det til å høres veldig enkelt ut, men det er jo ikke det. La oss si at alle butikkansatte, barnehageassistenter, dyrepleiere osv tjente mye mer, da ville prisene gått opp for å dekke lønnen deres, og vi hadde vært akkurat like langt. De hadde tjent mer, men måtte betalt mer for tjenestene de bruker, og vinninga går opp i spinninga. Jeg er butikksjef, deler man årslønnen min i antall timer jeg jobber er lønnen elendig, dårligere enn for de som "jobber på gulvet" i butikk og ikke har ansvaret jeg har. Men vi er jo tynet til beinet, det er ikke mer å gå på. Lønn er den definitivt største utgiften vi har selv om vi er en forholdsvis liten butikk (bokhandel) må vi være minst en på jobb hele kjøpesenterets åpningstid, og vi skal selge en del varer for å dekke det opp. Skulle tariffen for ansatte i butikk gå veldig opp forsvinner alle små butikker, og hele handelstanden vil endres fordi alt av nisjebutikker og ekspertise på enkeltvarer forsvinner og vi får bare varehus som Obs! o.l. Det er ikke bare å knipse med fingrene og endre hele bransjer.... Anonymkode: a9d4d...9d9 Hele poenget mitt er at det trengs folk overalt. Selv om man har en jobb man elsker og har tenkt å bli værende i, så må det likevel være lov å klage litt når man er underbetalt, uten å få slengt i trynet at «det er jo bare å omskolere seg.» Anonymkode: 91b02...9ce
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #86 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hele poenget mitt er at det trengs folk overalt. Selv om man har en jobb man elsker og har tenkt å bli værende i, så må det likevel være lov å klage litt når man er underbetalt, uten å få slengt i trynet at «det er jo bare å omskolere seg.» Anonymkode: 91b02...9ce Vi bør være ekstremt takknemlige for at noen gidder å også ta de lavtlønnede jobbene, ikke kalle dem for lat fordi de ikke «gjør noe for å bedre økonomien». Anonymkode: 91b02...9ce
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #87 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Responderer jeg ikke? Det er jo som å snakke til døve ører. Vi har dobbelt så mange på uføretrygd som Sverige og i noen fylker er andelen det doble av andre. Det er opplagt at mange kunne ha jobbet, men velger å la være. Kanskje pga. manglende økonomiske insentiv. Av de med bare grunnskole er over 20 prosent uføre. Nå er det jo ikke bare uføre som klager over dårlig råd. Jeg lurte oppriktig på hvilke grep man forsøker for å bedre økonomien. Jeg kjenner mange som har måttet gjøre større eller mindre grep for å bedre egen økonomiske situasjon. Forstår at alle ikke greier det, men forstår ikke hvorfor ikke flere prøver. Anonymkode: b198d...c3f Aha, du ser bare på enkelte tall og drar konklusjoner ut fra det. Det er ikke helt enkelt å sammenligne ulike land. Ulike land har ulike ordninger, og hvis du først skal sammenligne Norge med Sverige så ta nå i alle fall med tall fra flere kategorier. Ikke bare uføretrygd alene. Du må se på antall utenfor arbeidslivet, antall på sosialhjelp, antall fattige etc. Alt under ett. Jeg kjenner godt til Sverige. Ja, det er vanskeligere å få uføretrygd der. Og ja, der er mange flere med dårlig råd der enn her. Men vi ønsker oss ikke å ha det slik som Sverige. Tro meg. Dessverre er vi dog på vei dit, sakte, men sikkert. Så ikke bare sammenlign prosentantall på uføreteygd fra et land til et annet. Det sier faktisk ingenting om hvor stor prosentandel som faktisk er for syke til å jobbe. Anonymkode: a3a23...5a6
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #88 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du får det til å høres veldig enkelt ut, men det er jo ikke det. La oss si at alle butikkansatte, barnehageassistenter, dyrepleiere osv tjente mye mer, da ville prisene gått opp for å dekke lønnen deres, og vi hadde vært akkurat like langt. De hadde tjent mer, men måtte betalt mer for tjenestene de bruker, og vinninga går opp i spinninga. Jeg er butikksjef, deler man årslønnen min i antall timer jeg jobber er lønnen elendig, dårligere enn for de som "jobber på gulvet" i butikk og ikke har ansvaret jeg har. Men vi er jo tynet til beinet, det er ikke mer å gå på. Lønn er den definitivt største utgiften vi har selv om vi er en forholdsvis liten butikk (bokhandel) må vi være minst en på jobb hele kjøpesenterets åpningstid, og vi skal selge en del varer for å dekke det opp. Skulle tariffen for ansatte i butikk gå veldig opp forsvinner alle små butikker, og hele handelstanden vil endres fordi alt av nisjebutikker og ekspertise på enkeltvarer forsvinner og vi får bare varehus som Obs! o.l. Det er ikke bare å knipse med fingrene og endre hele bransjer.... Anonymkode: a9d4d...9d9 Personlig mener jeg vi burde innført en skatt på 90% på uttak til privat (lønn eler kapitalintekter) på alle inntekter over ca 700.000 samtidig som de laveste lønningene ble hevet en del. Samtidig måtte det være en del begrensninger på privatimport og økte tollsatser. Anonymkode: a59c0...a04
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #89 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Personlig mener jeg vi burde innført en skatt på 90% på uttak til privat (lønn eler kapitalintekter) på alle inntekter over ca 700.000 samtidig som de laveste lønningene ble hevet en del. Samtidig måtte det være en del begrensninger på privatimport og økte tollsatser. Anonymkode: a59c0...a04 Hvorfor skulle noen gidde å dra lasset da? Vi trenger dyktige ledere, dyktige gründere, folk som kan skape arbeidsplasser og som er litt arbeidsnarkomane. Men de må jo få lønn for strevet.... Alle kan ikke jobbe "på gulvet", og om det ikke er en vesentlig lønnsforskjell på de som gjør de enkle arbeidsoppgavene og de som tar alt ansvaret, så gidder ikke folk å ta ansvaret. Anonymkode: a9d4d...9d9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #90 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle noen gidde å dra lasset da? Vi trenger dyktige ledere, dyktige gründere, folk som kan skape arbeidsplasser og som er litt arbeidsnarkomane. Men de må jo få lønn for strevet.... Alle kan ikke jobbe "på gulvet", og om det ikke er en vesentlig lønnsforskjell på de som gjør de enkle arbeidsoppgavene og de som tar alt ansvaret, så gidder ikke folk å ta ansvaret. Anonymkode: a9d4d...9d9 De ville fortsatt tjent mer enn andre, kunnet opparbeide seg formue (og dermed makt). Jeg tror ikke vi får mye bedre ledere selv om de får mye bedre betalt. Det er mange som heller vil ta ansvar enn å jobbe fysisk og hvorfor bør det være så mye dårligere lønn for fysidk arbeid? Anonymkode: a59c0...a04
Syngensang Skrevet 4. april 2021 #91 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvis man velger trivsel fremfor lønn er det jo lite poeng i å klage. Da har man jo tatt et valg. Har man for lite til å klare seg må man gjøre noe med enten utgiftene, eller inntektene. Så enkelt, så vanskelig. Anonymkode: b198d...c3f Det er ikkje sant. Dei som jobbar i lavtlønnsyrker er òg heilt nødvendige for at samfunnet går rundt. Sjølvsagt skal dei få jobbe for å få betre levevilkår, og då blir det naturlegvis "klaging" på dårleg løn. Skulle betre mangle!! Viss vi skal oppfordre til at alle skal velje vekk lavtlønnsyrker sparkar vi oss sjølve på leggen. Vi er heilt avhengige at butikkar er opne, at skular og andre arbeidsplassar blir vaska osb, at nokon orkar å vere på døgnvakt året rundt for 300 000 kr å årslønn (gjennomsnittsinntekta for ein bonde) slik at vi får mat. Og å seie at folk som vel slike yrker veit at det er lavtlønnsyrker i utgangspunktet gjer ikkje at desse gruppene ikkje skal klage på løna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå