Gå til innhold

Dere som klager over dårlig råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere gjort for å få økonomien på stell? Noen er for syke til å jobbe, men det gjelder langt fra alle. Og mange syke jobber likevel. Det er jo en grunn til at vi har verdens friskeste befolkning, men størst andel på helserelaterte ytelser.

Jeg har hjemmekontor og hytte (og er altså privilegert). Men jeg har da jobbet ræva av meg for å komme dit. Jeg har en sykdom mange er ufør som følge av, men har vært sykemeldt tilsammen tre uker de siste årene. Da fordi jeg ble operert. Klart jeg må nedprioritere andre ting og bruke en del fritid på å hente meg inn, men selvforsørgelse kommer aller først.

Anonymkode: b198d...c3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Medalje i posten på vei. 

Empati og forståelse for andres utfordringer får du derimot ikke medalje for. 

Anonymkode: f10f6...dd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det var et spørsmål. Hva har dere konkret gjort? Jeg har feks tatt mer utdannelse etter jeg ble syk for å få lettere arbeid. Det gjorde jeg over to år ved siden av full jobb. De årene var jeg ikke på ferie eller ute og spiste en eneste gang, for all energi gikk til unger, jobb og studie. Av og til må man lide litt for å bedre egen situasjon. Personlig tror jeg mange ikke er villige til det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var et spørsmål. Hva har dere konkret gjort? Jeg har feks tatt mer utdannelse etter jeg ble syk for å få lettere arbeid. Det gjorde jeg over to år ved siden av full jobb. De årene var jeg ikke på ferie eller ute og spiste en eneste gang, for all energi gikk til unger, jobb og studie. Av og til må man lide litt for å bedre egen situasjon. Personlig tror jeg mange ikke er villige til det.

Jeg er hverken fattig eller syk. Men jeg har likevel innsikt nok til å skjønne at dårlig helse og dårlig økonomi ikke alltid er selvforskyldt og at det ikke alltid hjelper å være villig til å tåle lide for å bedre livskvaliteten. 

Du fremstår svært usympatisk og korttenkt og jeg tviler på at noen i målgruppen orker å svare deg. Du har alt laget din fasit og ingen som kommer med andre argument kommer til å bli hørt. 

Skrevet

Jeg er hverken fattig eller syk. Men jeg har likevel innsikt nok til å skjønne at dårlig helse og dårlig økonomi ikke alltid er selvforskyldt og at det ikke alltid hjelper å være villig til å tåle lide for å bedre livskvaliteten. 

Du fremstår svært usympatisk og korttenkt og jeg tviler på at noen i målgruppen orker å svare deg. Du har alt laget din fasit og ingen som kommer med andre argument kommer til å bli hørt. 

Helt enig i at det ikke alltid er selvforskyldt, men du er sikkert også enig i at mange kunne bedret egen situasjon?

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hva har dere gjort for å få økonomien på stell? Noen er for syke til å jobbe, men det gjelder langt fra alle. Og mange syke jobber likevel. Det er jo en grunn til at vi har verdens friskeste befolkning, men størst andel på helserelaterte ytelser.

Jeg har hjemmekontor og hytte (og er altså privilegert). Men jeg har da jobbet ræva av meg for å komme dit. Jeg har en sykdom mange er ufør som følge av, men har vært sykemeldt tilsammen tre uker de siste årene. Da fordi jeg ble operert. Klart jeg må nedprioritere andre ting og bruke en del fritid på å hente meg inn, men selvforsørgelse kommer aller først.

Nei så koselig. Gratulerer. Med null empati og selvinnsikt. Bra jobbet! 👏👏👏

Og nei, jeg er verken syk eller fattig, så føler meg ikke truffet.

Anonymkode: 24673...bb0

Skrevet

Å opphøye seg selv til Selve Fasiten vitner om bitterhet og at du har en snever og navlebeskuende holdning til andre. Du virker usympatisk, bombastisk, og lite medmenneskelig. 

Anonymkode: 3c335...186

Skrevet

Jeg prøver ikke å opphøye meg selv. Jeg slår fast at vi i Norge er friskere enn yrkesdeltakelsen skulle tilsi. Det er ikke lite empatisk, det er et faktum.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du mener folk skal stå skolerett for deg bare fordi du føler deg bedre enn dem?

Hva gir det deg å få folk til å rettferdiggjøre egen økonomi for deg? Føler du deg bedre av det?

Du er virkelig skikkelig selvgod og uspiselig, og jeg håper for din skyld dette bare er internettpersonaen din, og ikke sånn du er på ordentlig. 

Anonymkode: 9f5a3...8fb

Skrevet

Det fascinerer meg hvordan folk ikke tar eierskap til eget liv, men forstår jo nå at ingen vil svare. «Det er NAV sin skyld» er mantraet. Tæring etter næring sier jeg!

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg prøver ikke å opphøye meg selv. Jeg slår fast at vi i Norge er friskere enn yrkesdeltakelsen skulle tilsi. Det er ikke lite empatisk, det er et faktum.

Åh, men at du anklager uføre for å være late er jo MYE bedre!!

Om du mener alle er så friske bør du i det minste legge av deg martyrmasken. Du vet den greia med at du er så syk, men kjemper deg gjennom det fordi du har så flotte og beundringsverdige verdier.

Skrevet

Gratulerer til deg du er nok laget av noe helt spesielt. Mamma og pappa er sikkert veldig stolt av deg. 😊

Anonymkode: 0a4d2...9f1

Skrevet

Det fascinerer meg hvordan folk ikke tar eierskap til eget liv, men forstår jo nå at ingen vil svare. «Det er NAV sin skyld» er mantraet. Tæring etter næring sier jeg!

Du høres ut som en skolegårdsbølle. Det er nok hovedgrunnen til at du ikke får svarene du hadde håpet på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

👏🏻👏🏻

Anonymkode: 135da...173

Skrevet

Åh, men at du anklager uføre for å være late er jo MYE bedre!!

Om du mener alle er så friske bør du i det minste legge av deg martyrmasken. Du vet den greia med at du er så syk, men kjemper deg gjennom det fordi du har så flotte og beundringsverdige verdier.

Mange som er uføre kunne ha jobbet. 10 prosent av befolkningen er faktisk ikke SÅ syke. Da hadde jo helsevesenet kollapset. Gode trygdeordninger fører til (mis)bruk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mange som er uføre kunne ha jobbet. 10 prosent av befolkningen er faktisk ikke SÅ syke. Da hadde jo helsevesenet kollapset. Gode trygdeordninger fører til (mis)bruk.

Så det var egentlig dette du ville frem til, å shame de som er uføretrygdede og fremheve din egen fortreffelighet.

Anonymkode: fa916...f02

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Må være deilig å ha en fasit! Nesten litt magisk at du vet så mye om fremmede menneskers sykehistorie og arbeidsevne.

Gratulerer!

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Så det var egentlig dette du ville frem til, å shame de som er uføretrygdede og fremheve din egen fortreffelighet.

Anonymkode: fa916...f02

Enig. Både his innlegg og svar oser av selvgodhet, arroganse og  ekstrem tro på egne teorier. 

Tipper hun til daglig er i et ekkokammer, og nå er hun furt fordi ingen her sier hun er flink,  tapper og har rett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så full jobb og utdannelse ved siden av etter at du ble syk?! Det vil vel kanskje da si oss at du ikke var så syk? Jeg har selv gått på aap og tatt utdanning samt jobbet meg bort fra yrket jeg ikke kunne stå i, men jeg har da full forståelse for at andre ikke klarer det for det. 

Anonymkode: 14bcd...f30

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men alt dette understreker jo bare at du er rimelig frisk. Om ikke i hodet.

Skrevet

Hva var din situasjon da du ble syk, HI? Var du i full jobb? Hadde du mann og barn? Eide du eller dere egen bolig? Hadde du forsikringer? Hadde du bil? Hvor dårlig var økonomien din på det dårligste? Hadde du nettverk som støttet deg? Måtte du reise bort fra alt og alle for å utdanne deg videre, da du tok mer utdannelse?

Anonymkode: 07810...9c8

Skrevet

Full jobb, studier og små barn, da er du ikke veldig syk altså....

Diagnose mange blir uføre av, javel, kropper er forskjellig, psyker er forskjellig og de fleste sykdommer kommer i flere grader. Man blir ikke ufør av en diagnose, men av arbeidsevne...

Jeg har hatt hjerneslag, noen som har hatt det kan gå tilbake i full jobb, noen blir lamme i halve kroppen og noen dør. Jeg kan da ikke sitte og si at jeg har en diagnose mange blir ufør av, men flinke meg kom meg tilbake i 50% jobb.

Du fremstår som en skikkelig bølle, nedlatende og ufin.

Anonymkode: a9d4d...9d9

Skrevet

Jeg hadde en venninne som klagde på at hun hadde dårlig råd. Hadde ikke råd til mat osv. Til slutt ble jeg så lei av å høre på henne. Så jeg sa, "hvis du har råd til å røyke 40 sigg om dagen, har du ikke dårlig råd!" Hørte aldri mer fra henne. Gud å dum😅

Anonymkode: c6b9e...a6b

Skrevet

Fikk 3 diagnoser på fysisk sykdom allerede som barn. Men startet å jobbe da jeg var 13 år, flyttet ut da jeg var 16 år, grunnet en svært traumatisk bardom, og jeg ville bare vekk. Jobbet fulltid i flere år. Fikk ikke uføre forsikring grunnet sykdommene mine, og sykdommene mine ble gradvis bare verre og verre. Valgte da og sette meg på skolebenken, og ta en bachelorgrad, så jeg kunne få en jobb som var lettere. Men som enslig mor, syk og måtte ta en jobb ved siden av for å overleve, så gikk jeg på en skikkelig smell rett etter jeg var ferdig med studier. Og mine sykdommer gikk helt bananas. Og jeg endte da opp som ufør på minstesats. Spesialistene skjønner ikke hvordan jeg klarer, det jeg klarer. De mener jeg burde vært på sykehjem, og hatt andre som tok seg av meg. Så det å jobbe går ikke. Men jeg kjemper hver dag, for å klare å ta vare på meg selv, og barna. Takk og pris er de nå 19 og 15 år. Så de krever ikke mye. Og er det noe jeg har, så er det en utrolig sterk vilje. 

Anonymkode: 5f64b...69b

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Full jobb, studier og små barn, da er du ikke veldig syk altså....

Diagnose mange blir uføre av, javel, kropper er forskjellig, psyker er forskjellig og de fleste sykdommer kommer i flere grader. Man blir ikke ufør av en diagnose, men av arbeidsevne...

Jeg har hatt hjerneslag, noen som har hatt det kan gå tilbake i full jobb, noen blir lamme i halve kroppen og noen dør. Jeg kan da ikke sitte og si at jeg har en diagnose mange blir ufør av, men flinke meg kom meg tilbake i 50% jobb.

Du fremstår som en skikkelig bølle, nedlatende og ufin.

Anonymkode: a9d4d...9d9

Neida, ikke bølle, bare veldig, veldig dum! Kanskje det rett og slett er intelligensen som er årsak til at hun nesten burde være ufør?

Anonymkode: 15cca...d7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...