Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #51 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvilket tabu og hvordan mener du at det tabuet gjør at det er flere som har uføretrygd? Anonymkode: fa916...f02 Bare se på reaksjonene hi har fått for å stille spørsmålet. Å stille spørsmål rundt dårlig økonomi og å ansvarliggjøre den enkelte er helt tydelig noe de fleste her menee man ikke kan gjøre. Det er et tabu. Når man kommer dit at et problem ikke kan diskuteres åpent, på grunn av et tabu, vil man heller ikke kunne finne gode løsninger. Anonymkode: a59c0...a04
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #52 Skrevet 4. april 2021 Responderer jeg ikke? Det er jo som å snakke til døve ører. Vi har dobbelt så mange på uføretrygd som Sverige og i noen fylker er andelen det doble av andre. Det er opplagt at mange kunne ha jobbet, men velger å la være. Kanskje pga. manglende økonomiske insentiv. Av de med bare grunnskole er over 20 prosent uføre. Nå er det jo ikke bare uføre som klager over dårlig råd. Jeg lurte oppriktig på hvilke grep man forsøker for å bedre økonomien. Jeg kjenner mange som har måttet gjøre større eller mindre grep for å bedre egen økonomiske situasjon. Forstår at alle ikke greier det, men forstår ikke hvorfor ikke flere prøver. Anonymkode: b198d...c3f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #53 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Spørsmålet ditt treffer nok et voldsomt tabu. Det tabuet tror jeg er deler av årsaken til at vi har så mange på uføretrygd i Norge. Anonymkode: a59c0...a04 Hva mener du med dette? Folk blir da ikke ufør av at det er et tabu å være det? At det er et komplekst og sammensatt problem at vi har såpass mange uføre i Norge er sant. Men at grunnen er at det er et tabu skjønner jeg ikke hva du mener med. Her i Norge er det lagt opp til at alle voksne skal være i full jobb, makter du ikke det er du syk. Det er bare å gå noen generasjoner tilbake så var det helt greit at folk har forskjellig kapasitet, at noen ikke maktet å jobbe fullt og at noen faktisk var hjemmeværende. Sånn er det ikke lenger, man klarer seg ikke lenger på bare en inntekt, begge må i jobb skal en familie med stort nok hus, bil osv gå rund. Går du enda litt lenger tilbake i tid, til bonde-Norge, så var det ikke så uvanlig at det bodde en "Tante Turid" på gården, som ikke ble gift, som var litt "svakelig" og eneste nytte hun gjorde for seg var å passe litt barn eller lage litt mat. Ellers lå hun i senga og var svakelig. Det er ikke sånn at alle var friske i gamle dager altså, mange døde unge og mange var personen med "svak helse" som levde på nåde, hos familie. Nå er ting annerledes, alle skal være friske nok til å stå i full jobb og tjene penger til familien. Dette med at de fleste uføre kunne jobbet litt er heller ikke så lett. For hvem vil ansette noen i en 20% stilling om de er 80% ufør. Det er nesten umulig å finne jobb. Så selv om du gjennom arbeidstreningsprogrammet til nav viser deg å ha en restarbeidsevne på kanskje 15%, så vil du bli erklært 100% ufør fordi arbeidsmarkedet ikke vil ha deg. Mange sammenligner oss med andre land, men det er heller ikke så lett, for trygdesystemet i andre land er bygget annerledes enn vårt. Det er lett å sammenligne seg med Sverige, for der er samfunnet veldig likt vårt, sier noen. Men trygdesystemet er annerledes. De har færre uføre enn oss, men det er fordi de har mange flere enn oss på midlertidige stønader. Hvor mange som er ute av arbeidslivet pga sykdom er faktisk ganske likt. Anonymkode: a9d4d...9d9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #54 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Responderer jeg ikke? Det er jo som å snakke til døve ører. Vi har dobbelt så mange på uføretrygd som Sverige og i noen fylker er andelen det doble av andre. Det er opplagt at mange kunne ha jobbet, men velger å la være. Kanskje pga. manglende økonomiske insentiv. Av de med bare grunnskole er over 20 prosent uføre. Nå er det jo ikke bare uføre som klager over dårlig råd. Jeg lurte oppriktig på hvilke grep man forsøker for å bedre økonomien. Jeg kjenner mange som har måttet gjøre større eller mindre grep for å bedre egen økonomiske situasjon. Forstår at alle ikke greier det, men forstår ikke hvorfor ikke flere prøver. Anonymkode: b198d...c3f Men hva vet du om hvem som prøver og hvilke utfordringer andre har? Anonymkode: f10f6...dd9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #55 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Av de med bare grunnskole er over 20 prosent uføre. Anonymkode: b198d...c3f Men er de uføre fordi de mangler skolegang, eller mangler de skolegang fordi de er syke? Jeg personlig kjenner bare enn som ikke har mer enn grunnskolen, og det er jo fordi han har vært syk siden barnsben av... Han begynte på vgs, men klare ikke fullføre. Ufør ble han likevel ikke før han var nærmere 30 år, uansett hva du tror så er det ikke lett å bli ufør i Norge i dag. Anonymkode: a9d4d...9d9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #56 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Bare se på reaksjonene hi har fått for å stille spørsmålet. Å stille spørsmål rundt dårlig økonomi og å ansvarliggjøre den enkelte er helt tydelig noe de fleste her menee man ikke kan gjøre. Det er et tabu. Når man kommer dit at et problem ikke kan diskuteres åpent, på grunn av et tabu, vil man heller ikke kunne finne gode løsninger. Anonymkode: a59c0...a04 Det er jo en grunn til at så mange reagerer. Hum er dømmende og nedlatende, og hun kamuflerer innlegg om uføretrygdede med å snakke om de som har dårlig råd. Anonymkode: fa916...f02
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #57 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva mener du med dette? Folk blir da ikke ufør av at det er et tabu å være det? At det er et komplekst og sammensatt problem at vi har såpass mange uføre i Norge er sant. Men at grunnen er at det er et tabu skjønner jeg ikke hva du mener med. Her i Norge er det lagt opp til at alle voksne skal være i full jobb, makter du ikke det er du syk. Det er bare å gå noen generasjoner tilbake så var det helt greit at folk har forskjellig kapasitet, at noen ikke maktet å jobbe fullt og at noen faktisk var hjemmeværende. Sånn er det ikke lenger, man klarer seg ikke lenger på bare en inntekt, begge må i jobb skal en familie med stort nok hus, bil osv gå rund. Går du enda litt lenger tilbake i tid, til bonde-Norge, så var det ikke så uvanlig at det bodde en "Tante Turid" på gården, som ikke ble gift, som var litt "svakelig" og eneste nytte hun gjorde for seg var å passe litt barn eller lage litt mat. Ellers lå hun i senga og var svakelig. Det er ikke sånn at alle var friske i gamle dager altså, mange døde unge og mange var personen med "svak helse" som levde på nåde, hos familie. Nå er ting annerledes, alle skal være friske nok til å stå i full jobb og tjene penger til familien. Dette med at de fleste uføre kunne jobbet litt er heller ikke så lett. For hvem vil ansette noen i en 20% stilling om de er 80% ufør. Det er nesten umulig å finne jobb. Så selv om du gjennom arbeidstreningsprogrammet til nav viser deg å ha en restarbeidsevne på kanskje 15%, så vil du bli erklært 100% ufør fordi arbeidsmarkedet ikke vil ha deg. Mange sammenligner oss med andre land, men det er heller ikke så lett, for trygdesystemet i andre land er bygget annerledes enn vårt. Det er lett å sammenligne seg med Sverige, for der er samfunnet veldig likt vårt, sier noen. Men trygdesystemet er annerledes. De har færre uføre enn oss, men det er fordi de har mange flere enn oss på midlertidige stønader. Hvor mange som er ute av arbeidslivet pga sykdom er faktisk ganske likt. Anonymkode: a9d4d...9d9 Det er ikke å være ufør som er tabu, men å stille spørsmål om hva den enkelte selv gjør og burde gjort for å bedre sin egen økonomiske situasjon. Hi nevnte ikke uføre i første innlegg. Det var de som svarte som gikk direkte i skyttergravene på de erklært uførets vegne. Anonymkode: a59c0...a04
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #58 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke å være ufør som er tabu, men å stille spørsmål om hva den enkelte selv gjør og burde gjort for å bedre sin egen økonomiske situasjon. Hi nevnte ikke uføre i første innlegg. Det var de som svarte som gikk direkte i skyttergravene på de erklært uførets vegne. Anonymkode: a59c0...a04 Hun nevnte ikke uføre, men det lyste lang vei at det var de innlegget var myntet på. Man vet ikke hva andre gjør eller ikke gjør, det er en sak mellom den som er uføretrygdet, legen og Nav. Ikke hvem som helst av synsere rundt forbi. Anonymkode: fa916...f02
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #59 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er jo en grunn til at så mange reagerer. Hum er dømmende og nedlatende, og hun kamuflerer innlegg om uføretrygdede med å snakke om de som har dårlig råd. Anonymkode: fa916...f02 For å si det som det er synes jeg "motdebatantene" er vesentlig mer ufine og dømmende. Det er ikke noen automatisk sammenheng mellom å ha dårlig økonomi og å være uføretrygdede. Mange har dårlig økonomi uten å være uføretrygdede og mange uføretrygdede har god økonomi. Jeg synes spørsmålet om hva man kan gjøre selv er viktig. Det er ikke slik at alle kan ta de samme grepene, men veldig mange har gjort lure ting for å få bedre økonomi. Det er det bra å snakke om. Anonymkode: a59c0...a04
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #60 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men er de uføre fordi de mangler skolegang, eller mangler de skolegang fordi de er syke? Jeg personlig kjenner bare enn som ikke har mer enn grunnskolen, og det er jo fordi han har vært syk siden barnsben av... Han begynte på vgs, men klare ikke fullføre. Ufør ble han likevel ikke før han var nærmere 30 år, uansett hva du tror så er det ikke lett å bli ufør i Norge i dag. Anonymkode: a9d4d...9d9 Det er jo også slik at mange ikke er i stand til å tilegne seg en utdannelse. Og dette gjør de ute av stand til å fungere i det moderne arbeidslivet. En stor del av velferdsøkningen i norge er basert å effektivisering av arbeidsmarkedet. Vi har rasjonalisert bort enkelt, monotont arbeid. Dette igjen er fordi lønningene våre gjør det mer lønnsomt å automatisere oppgaver enn å ansette noen til å gjøre arbeid som kunne vært automatisert. Der man tidligere hadde mange alternativer for de som ikke når opp på skolen, er det svært få slike jobber igjen. Og de slike jobbene som er igjen krever god fysisk og psykisk helse. Og mange i slike jobber ender opp som syke etter noen tiår i yrkeslivet. Og der de med kompetansekrevende hardt arbeid også har kompetanse til å gå over i mindre harde jobber innenfor samme virksomhet eller kan videreutdanne seg til andre oppgaver, går de uten kompetanse over til trygd etter hvert. Og det som virkelig kan være en felle er at de før de kaster inn håndkleet har prøvd å holde ut ved å redusere stillingen i flere år, ev har endt i en egenlagt felle ved at partner tjener bedre og det er "best for familien" at en reduserer stillingen for å kunne skjemme bort ektefelle og barn. Så man ender ikke opp med 60% av en full inntekt men 60% av en redusert en. Kombinert med at uførhet øker sjansen for samlivsbrudd er det en enorm fattigdomsfelle. Anonymkode: f48d0...d17
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #61 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hun nevnte ikke uføre, men det lyste lang vei at det var de innlegget var myntet på. Man vet ikke hva andre gjør eller ikke gjør, det er en sak mellom den som er uføretrygdet, legen og Nav. Ikke hvem som helst av synsere rundt forbi. Anonymkode: fa916...f02 Det er en sak for alle når så mange livnærer seg av offentlige ytelser. Bare se på yrker som renholdere og servitører. Hvorfor er flertallet utenlandske? Jo, fordi nordmenn heller lever av det offentlige enn å ta slike yrker. Det er et problem! Og ja, det fantes svakelige tanter før i tiden også, men da stilte familien opp, slik at kostnaden ikke tilfalt staten. Anonymkode: b198d...c3f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #62 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er en sak for alle når så mange livnærer seg av offentlige ytelser. Bare se på yrker som renholdere og servitører. Hvorfor er flertallet utenlandske? Jo, fordi nordmenn heller lever av det offentlige enn å ta slike yrker. Det er et problem! Og ja, det fantes svakelige tanter før i tiden også, men da stilte familien opp, slik at kostnaden ikke tilfalt staten. Anonymkode: b198d...c3f Er det virkelig noe du vil tilbake til? At de syke og uføre skal være prisgitt familien? Det var nok mange som gikk gjennom livet som en stor byrde for en familie som egentlig ikke hadde råd til å ha tante Magda på kameraet. Anonymkode: f10f6...dd9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #63 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det virkelig noe du vil tilbake til? At de syke og uføre skal være prisgitt familien? Det var nok mange som gikk gjennom livet som en stor byrde for en familie som egentlig ikke hadde råd til å ha tante Magda på kameraet. Anonymkode: f10f6...dd9 *på kammerset Anonymkode: f10f6...dd9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #64 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er en sak for alle når så mange livnærer seg av offentlige ytelser. Bare se på yrker som renholdere og servitører. Hvorfor er flertallet utenlandske? Jo, fordi nordmenn heller lever av det offentlige enn å ta slike yrker. Det er et problem! Og ja, det fantes svakelige tanter før i tiden også, men da stilte familien opp, slik at kostnaden ikke tilfalt staten. Anonymkode: b198d...c3f Andres privatliv er ikke en sak for hvermansen nei. Anonymkode: fa916...f02
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #65 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Andres privatliv er ikke en sak for hvermansen nei. Anonymkode: fa916...f02 Du klarer å skille det strukturelle problemet og den enkeltes sykehistorikk? Anonymkode: b198d...c3f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #66 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du klarer å skille det strukturelle problemet og den enkeltes sykehistorikk? Anonymkode: b198d...c3f Hi sitt innlegg baserer seg ikke på det strukturelle problemet Anonymkode: fa916...f02
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #67 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Er det virkelig noe du vil tilbake til? At de syke og uføre skal være prisgitt familien? Det var nok mange som gikk gjennom livet som en stor byrde for en familie som egentlig ikke hadde råd til å ha tante Magda på kameraet. Anonymkode: f10f6...dd9 Skrev jeg det? Nei, jeg ønsker ikke det. Jeg ønsker at flere forsøker å forsørge seg selv, også ved å ta såkalte «lavstatusjobber». Anonymkode: b198d...c3f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #68 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Andres privatliv er ikke en sak for hvermansen nei. Anonymkode: fa916...f02 Dette er ingen diskusjon om noens privatliv, men om politikk og hva man generelt kan og bør gjøre selv for å komme ut av en vanskelig situasjon. Anonymkode: a59c0...a04
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #69 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hi sitt innlegg baserer seg ikke på det strukturelle problemet Anonymkode: fa916...f02 Jeg oppfatter det som om det gjør det. Anonymkode: a59c0...a04
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #70 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette er ingen diskusjon om noens privatliv, men om politikk og hva man generelt kan og bør gjøre selv for å komme ut av en vanskelig situasjon. Anonymkode: a59c0...a04 Nei, hi gjorde det til et en diskusjon om folks privatliv når hun spør hva folk her med dårlig råd har gjort for å få øknomien på stell. Anonymkode: fa916...f02
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #71 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Nei, hi gjorde det til et en diskusjon om folks privatliv når hun spør hva folk her med dårlig råd har gjort for å få øknomien på stell. Anonymkode: fa916...f02 Det er helt frivillig å svare på og svarene er anonyme. Hva skulle være problemet med det? Anonymkode: a59c0...a04
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #72 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Skrev jeg det? Nei, jeg ønsker ikke det. Jeg ønsker at flere forsøker å forsørge seg selv, også ved å ta såkalte «lavstatusjobber». Anonymkode: b198d...c3f Det å få innvilget uførestønad er en langdryg prosess og jeg går ikke rundt og mistror dem som står utenfor arbeidslivet. Nå er det jo også slik at hovedtyngden av dem som blir ufør er mennesker i såkalte lavstatusjobber, som altså er fysisk krevende. Det er svært rart at du tenker at de som er syke skal ta på seg fysisk utfordrende jobber? Det får meg til å tro at du ikke helt skjønner hva du snakker om. Du snakker som om det å være syk er et valg? Mange kunne nok tenke seg å utnytte restarbeidsevnen sin, men hva er ditt forslag når man har 10-20 % arbeidsevne, og man heller ikke vet hvilke dager man kan ‘hente den ut’? Hvilken arbeidsgiver kan gi en ansatt en slik frihet? Kom gjerne med forslag. Anonymkode: f10f6...dd9
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #73 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skrev jeg det? Nei, jeg ønsker ikke det. Jeg ønsker at flere forsøker å forsørge seg selv, også ved å ta såkalte «lavstatusjobber». Anonymkode: b198d...c3f Men hvordan skal de få disse jobbene som syke? For det første så er det ofte svært uforutsigbart når og hvor mye de kan jobbe. Så konkurrerer de med unge friske personer, som ikke har hull i sin CV. Jeg har en datter på 20 år, og sist jobb hun fikk, så var hun en av 800 søkere. Hun er svært pen, sosial, utadvent, og hun hadde fantastiske referanser fra en jobb hun hadde hatt i 2 år. Der var hun den beste ansatte av over 50. Og hvem blir da ansatt, unge friske folk med god CV, eller hun som har hull på 4 år i sin CV, og er kronisk syk. Anonymkode: 5f64b...69b
sug lut Skrevet 4. april 2021 #74 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): som egentlig ikke hadde råd til å ha tante Magda på kameraet. Det kunne jo bli lønnsomt.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2021 #75 Skrevet 4. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Bare se på reaksjonene hi har fått for å stille spørsmålet. Å stille spørsmål rundt dårlig økonomi og å ansvarliggjøre den enkelte er helt tydelig noe de fleste her menee man ikke kan gjøre. Det er et tabu. Når man kommer dit at et problem ikke kan diskuteres åpent, på grunn av et tabu, vil man heller ikke kunne finne gode løsninger. Anonymkode: a59c0...a04 Reaksjonene kommer på grunn av tonen, ikke på grunn av innholdet. Selv om man er sterk og vellykket, bør man fortsatt være ydmyk overfor mennesker som er dårligere stilt enn en selv. Ellers er man bare arrogant og uspiselig, og ingen man ønsker å omgås med. Man kan diskutere problemet åpent, men ikke med masse fordommer innabords. Jeg var en av dem som reagerte, og i min familie er det ingen som er sykmeldt eller uføretrygdet. Så man trenger ikke å være i målgruppa for å reagere. Anonymkode: 24673...bb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå