Gå til innhold

På tide å forby religioner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så opplyste som folk er i dag, er det jo mer og mer utrolig og latterlig at folk fortsatt tror på disse drømmene/visjonene og idéene som enkeltpersoner hadde om for tusenvis av år siden. 

Hvorfor ikke heller forby religioner enn å ha religionsfrihet? Da tenker jeg siden det finnes religioner som oppfordrer til uhørte gjerninger. Men det er rasistisk å bare forby de farlige religionene, så da kan en jo likegodt forby alle. 

Bare en tanke som slo meg her jeg sitter og leser historie. 🤔

Anonymkode: 83122...39d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, et forbud mot islam i Norge ville spart oss for mye elendighet. 

Anonymkode: 4361b...fc2

Skrevet

😂😂 haha dagens dummeste innlegg

Anonymkode: 4de22...d90

Skrevet

De burde vært avskaffet for lenge siden. Forhistorisk tull.

Anonymkode: 6bf0e...912

Skrevet

😂🤣😂

Det var jammen meg et gjennomtenkt og godt forslag! 

Not. 

Anonymkode: bd2ee...205

Skrevet

Tja. Kan du først gi en definisjon på hva du mener er en religion, bare sån at vi vet hva som skulle være forbudt?

Anonymkode: 7324f...458

Skrevet

Vi burde få tilbake til å tro på Odin. 

Anonymkode: 9294c...440

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi burde få tilbake til å tro på Odin. 

Anonymkode: 9294c...440

Kanskje slutte å tro på eventyr og bare tro på det som faktisk finnes?

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Så opplyste som folk er i dag, er det jo mer og mer utrolig og latterlig at folk fortsatt tror på disse drømmene/visjonene og idéene som enkeltpersoner hadde om for tusenvis av år siden. 

Hvorfor ikke heller forby religioner enn å ha religionsfrihet? Da tenker jeg siden det finnes religioner som oppfordrer til uhørte gjerninger. Men det er rasistisk å bare forby de farlige religionene, så da kan en jo likegodt forby alle. 

Bare en tanke som slo meg her jeg sitter og leser historie. 🤔

De har prøvd det i Sovjetunionen. Folk trodde fortsatt, men i hemmelighet. 

Anonymkode: fb4b5...dff

Skrevet

Hvilke religioner mener du er farlige?

Anonymkode: 8cb10...9b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje slutte å tro på eventyr og bare tro på det som faktisk finnes?

Kanskje slutte å bestemme hva folk TENKER? Selv om man forbyr religionsUTØVELSE, så vil jo de som ønsker det, fortsette å tro på ting. Du kan ikke forby folk å ha bestemte tanker. 

Skrevet

Ja, lykke til med det.

Religion blir ikke borte selv om det blir forbudt, og hemmelige menigheter tror jeg neppe er veien å gå.

Anonymkode: dd767...04b

Skrevet

Ja, og la folk jobbe hele tiden foruten de vanlige feriene.

Jobbe i påsken, pinsen og jul.
Tenk å fint den ville vært å slippe styret med disse høytidene :P

Anonymkode: 62b17...948

Skrevet

Kanskje heller påbud med opplæring/kunnskap i historie og naturvitenskap, så kan folk få opp øynene selv? 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, og la folk jobbe hele tiden foruten de vanlige feriene.

Jobbe i påsken, pinsen og jul.
Tenk å fint den ville vært å slippe styret med disse høytidene :P

Anonymkode: 62b17...948

Ja? Mange jobber da uansett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje slutte å bestemme hva folk TENKER? Selv om man forbyr religionsUTØVELSE, så vil jo de som ønsker det, fortsette å tro på ting. Du kan ikke forby folk å ha bestemte tanker. 

Slutte å hjernevaske folk vettu.

Skrevet

Folk må tro hva de vil så lenge de ikke plager andre med det. Men at de ønsker å styre livet sitt etter oldtidsregler er for meg smått uforståelig. 

Anonymkode: 45627...dd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Folk må tro hva de vil så lenge de ikke plager andre med det. Men at de ønsker å styre livet sitt etter oldtidsregler er for meg smått uforståelig. 

Anonymkode: 45627...dd9

Fra hvilket år skal vi ha regler å leve etter og hvorfor?

Anonymkode: cbbc3...64b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fra hvilket år skal vi ha regler å leve etter og hvorfor?

Ufattelig dumt spørsmål

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke heller forby religioner enn å ha religionsfrihet? Da tenker jeg siden det finnes religioner som oppfordrer til uhørte gjerninger.

Det er ingenting galt med å begå uhørte gjerninger, med mindre det finnes en objektiv moral. Hvis moral er noe subjektivt, "det er galt fordi det føles galt (for meg)", så er det opp til alle og en hver hva som er moralsk og ikke er moralsk.

Hvis moral er noe objektivt, "det er galt fordi (noe utenfor mennesket som er uavhengig av tid, sted, individ, og begrunnelse)", så kan du henvise til det som begrunnelse for hvorfor disse uhørte gjerningene er så fæle og gale.

Skrevet

Å tro kan jo være en fin ting, det. Men organisert religion burde vært avskaffet. Folk må få tro hva de vil, for seg selv og sitt. Stort sett tror jo alle troende på det samme i bunn og grunn. Det er bare menn med makt (gitt dem pga organisert religion) som har bestemt visse regler og lover, som ødelegger hele greia.

Anonymkode: 8b5ad...0ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ufattelig dumt spørsmål

Nei, påstanden, "vi skal ikke leve etter regler som er fra år X", er tåpelige. Hvis vi sier at året er 1471, og at vi ikke skal leve etter regler som er fra før år 1471, så er jo det innlysende spørsmålet, hvorfor? Hva er spesielt med det året, hva er grunnen til at vi ikke kan eller skal leve etter regler fra før det året og hva er spesielt med det som skjedde etter det året?

Slike påstander er bare til for å fremheve seg som, "se så god jeg er, jeg følger ikke den samme moral som de fulgte på den tiden, for jeg er opplyst".

Skrevet

Å tro kan jo være en fin ting, det. Men organisert religion burde vært avskaffet. Folk må få tro hva de vil, for seg selv og sitt. Stort sett tror jo alle troende på det samme i bunn og grunn. Det er bare menn med makt (gitt dem pga organisert religion) som har bestemt visse regler og lover, som ødelegger hele greia.

Anonymkode: 8b5ad...0ed

Når er religion organisert? Når to personer møtes for å diskutere sin tro? Må de være tre? Fem? Hvorfor?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, påstanden, "vi skal ikke leve etter regler som er fra år X", er tåpelige. Hvis vi sier at året er 1471, og at vi ikke skal leve etter regler som er fra før år 1471, så er jo det innlysende spørsmålet, hvorfor? Hva er spesielt med det året, hva er grunnen til at vi ikke kan eller skal leve etter regler fra før det året og hva er spesielt med det som skjedde etter det året?

Slike påstander er bare til for å fremheve seg som, "se så god jeg er, jeg følger ikke den samme moral som de fulgte på den tiden, for jeg er opplyst".

Blir bare dummere og dummere

Skrevet

Blir bare dummere og dummere

Nei, at det går over hodet på deg betyr ikke at det er dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...