Gå til innhold

Begynner dette forumet å ligne et ekkokammer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Som alltid ender det opp med din vendetta mot en bruker. Ser du ikke selv at dette er sykelig?

Anonymkode: fbd9e...de9

Hva snakker du om?

Anonymkode: 40a0a...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Nå har jeg aldri rapportert noen uansett hvor latterlige og spydige kommentarer enkelte kommer med. Poenget er at dersom vedkommende ikke hadde fått et motsvar, hadde neppe kommentaren hennes/hans blitt slettet. Jeg skrev også en kommentar i den Sølje-tråden (etter at enkelte la ut en masse påstander om denne farmen-damen) der jeg spurte "kjenner du henne?". Dette var muligens en spydig kommentar fra min side, ettersom svaret selvfølgelig hadde blitt nei. Også denne kommentaren ble slettet.

Anonymkode: dcc6f...f87

Din kommentar ble jo slettet fordi den var et svar til en kommentar som brøt regelen. Dette skjønner du vel? Altså var ikke din kommentar et brudd på forumreglene, men den sto seg ikke alene uten kommentaren du svarte på dermed røyk den med i dragsuget. 

Anonymkode: bd1fd...82b

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Fair enough! Synes bare det er litt merkelig at motsvar til enkelte blir slettet, men det er min mening.

Når den du svarer blir slettet så må også ditt svar slettes selv om det ikke bryter reglene. 
Det er ingen som er ute etter deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Som alltid ender det opp med din vendetta mot en bruker. Ser du ikke selv at dette er sykelig?

Anonymkode: fbd9e...de9

Hva er min vendetta? Kan jeg ikke rapportere innlegg jeg mener er over streken? 

Anonymkode: bf239...61d

Skrevet
amandine skrev (4 timer siden):

Jeg tror at det er lettere å anerkjenne kommentarer som skrives med nick, fordi du da knytter dem til ett sted. Alle de anonyme havner i en stor smørje og man gidder ikke. Skriv med nick du også, da vel!

Spot on

Skrevet
amandine skrev (4 timer siden):

Jeg tror at det er lettere å anerkjenne kommentarer som skrives med nick, fordi du da knytter dem til ett sted. Alle de anonyme havner i en stor smørje og man gidder ikke. Skriv med nick du også, da vel!

Det er nok riktig, men jeg synes det er problematisl med nickbrukere. Vi kjenner jo igjen mange av dere og husker hva dere har skrevet før. Det må vi imidlertid "late som" vi ikke husker. Ingen skal konfronteres med noe de har skrevet tidligere. Samtidig forventes det ofte at vi kjenner forhistorien i en sak. De som bruker nick må venne seg til at de ikke samtidig kan være anonyme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok riktig, men jeg synes det er problematisl med nickbrukere. Vi kjenner jo igjen mange av dere og husker hva dere har skrevet før. Det må vi imidlertid "late som" vi ikke husker. Ingen skal konfronteres med noe de har skrevet tidligere. Samtidig forventes det ofte at vi kjenner forhistorien i en sak. De som bruker nick må venne seg til at de ikke samtidig kan være anonyme.

Da er jo oppgaven enkel. Svar på spørsmålet basert på spørsmålet og ikke nicket. Det kan da virkelig ikke være et problem? 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Dette gir jo ingen meining.

Det er ikkje slik at ein skal påleggast hukommelsessvikt. Ein blir kjent med dei ulike nickbrukarane over tid, og det er jo fint. Derimot er det slik her inne at ein diskuterar sak og ikkje person. Viss ikkje blir det slik at kun dei som omtrent bur her inne kan følge med, samt at det blir totalt uinteressant å vere her. Ein øydelegg diskusjonen om ein i ein tråd i dag byrjar å gnage vidare på noko som vart sagt i ein uvedkommande tråd i forigårs. Og dette er det mange som har utruleg tungt for å forstå.

Endret av ☆☆☆
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er jeg så hjertens enig i. Det er ikke slik når man står ansikt til ansikt at man ikke trekker inn noe som helst av hva den andre har sagt tidligere. Det blir jo helt koko. Rett og slett. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jeg så hjertens enig i. Det er ikke slik når man står ansikt til ansikt at man ikke trekker inn noe som helst av hva den andre har sagt tidligere. Det blir jo helt koko. Rett og slett. 

Men korleis tenker du diskusjonen blir då? Må anonym brukar 2-15 lese seg opp på ørten trådar for å følge med fordi anonym brukar 1 har behov for å marme i vei i ein tråd om ting som høyrer til i ymse andre trådar?

Er det ikkje ryddigare å diskutere kvar tråd for seg?

Endret av ☆☆☆
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nettopp. Man rapporteres for stalking om man ikke greier skrubbe hukommelsen helt. Det er jo helt håpløst! Og det brukes av de med nick. De kan slenge drit for et synspunkt i en tråd og så slenge drit mot andre sida i en annen tråd, og det er ulovlig å kommentere på. Det er jo tydelig at de er ute bare etter å provosere og lage bråk, siden det ikke stadig er vanlig å skifte så fullstendig mening.

Anonymkode: d09fb...08c

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Da er jo oppgaven enkel. Svar på spørsmålet basert på spørsmålet og ikke nicket. Det kan da virkelig ikke være et problem? 

Det er ganske vanskeøig. Hvis jeg fra tidligere innlegg for eksempel vet at vedkommende bor i Finnmark og har 3 hjemmeboende tenåringsbarn blir det ganske naturlig å foreslå at ungene bytter på å lufte hunden hvis hi lager et innlegg om sin late datter som ikke vil lufte den hver dag etter skolen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når den du svarer blir slettet så må også ditt svar slettes selv om det ikke bryter reglene. 
Det er ingen som er ute etter deg. 

Har jeg påstått at noen er ute etter meg? Som sagt så driter jeg egentlig i det, jeg bare svarer at det er underlig at enkelte kommentarer til enkelte av disse oppgulp-tror-de-alltid-sitter-på-fasitten-folkene blir slettet. Din første setning er jeg selvsagt helt klar over.

Skrevet
☆☆☆ skrev (9 minutter siden):

Men korleis tenker du diskusjonen blir då? Må anonym brukar 2-15 lese seg opp på ørten trådar for å følge med fordi anonym brukar 1 har behov for å marme i vei i ein tråd om ting som høyrer til i ymse andre trådar?

Er det ikkje ryddigare å diskutere kvar tråd for seg?

Hvis en nickbruker feks argumenter for abort i en tråd, og så argumenterer mot abort i neste, basert på egen mening så blir det jo litt tåpelig å ikke kunne påpeke dette og at den med nick bare er der for å krangle. Et dårlig eks, men du skjønner nok. I det virkelige liv så har vi jo med oss alt vi har lært om andre når vi samhandler, men her inne er det ulovlig å huske noe noen har sagt i en annen tråd. Da synes jeg faktisk alle bør være anonyme, mye greiere da. Da blir hver tråd en frittstående meningsveksling. Jeg greier hvertfall ikke glemme alt om et nick på kommando.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske vanskeøig. Hvis jeg fra tidligere innlegg for eksempel vet at vedkommende bor i Finnmark og har 3 hjemmeboende tenåringsbarn blir det ganske naturlig å foreslå at ungene bytter på å lufte hunden hvis hi lager et innlegg om sin late datter som ikke vil lufte den hver dag etter skolen.

Kvifor ville det vere naturleg? Ein må jo gå ut frå at HI hadde komt på dette heilt sjølv om det var eit alternativ.

Det heile er såre enkelt: ein tek utgangspunkt i dei opplysningane ein blir gitt, og ikkje alt ein både diktar opp og meinar å vite. Forsåvidt vanskeleg her inne, eg har sett innlegg av anonym brukar der svar inneheld ein heil masse som ikkje står der, men som blir dikta opp av dei som svarar. Tre korte setningar blir ei heil historie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis en nickbruker feks argumenter for abort i en tråd, og så argumenterer mot abort i neste, basert på egen mening så blir det jo litt tåpelig å ikke kunne påpeke dette og at den med nick bare er der for å krangle. Et dårlig eks, men du skjønner nok. I det virkelige liv så har vi jo med oss alt vi har lært om andre når vi samhandler, men her inne er det ulovlig å huske noe noen har sagt i en annen tråd. Da synes jeg faktisk alle bør være anonyme, mye greiere da. Da blir hver tråd en frittstående meningsveksling. Jeg greier hvertfall ikke glemme alt om et nick på kommando.

Ingen som ber nokon om å gløyme, men om å diskutere sakleg. Kvar tråd ei ei frittståande meiningsutveksling.

Og ein treng ikkje å vere brydd med hugsen for å skilje mellom kor ting høyrer heime og kor det ikkje gjer det. Om eg veit at Per har vore utro, har eg ikkje behov for å buse det ut i lunsjen sjøv om Per uttaler seg negativt om utroskap. Og om eg veit at Lise har teke abort har eg ikkje behov for å skrive det på facebook sjølv om Lise sprer antiabortpropaganda på profilen sin.

Nick er praktisk for å sleppe å forhalde seg til eit titals anonymkodar og den rosa avataren på alle. Det gjediskusjonen enklare, ikkje meir komplisert.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hva får deg til å tro at du vet alt om noen på bakgrunn av det du leser her? For min del vet jeg at jeg har skrevet jeg har gutter, jeg har jenter, jeg har to, jeg har tre, jeg har fire og til og med fem. Bare et eksempel, og de som kjenner meg vet svaret. Men jeg er også anonym, selv med nick.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Admin kan jo ikke slette før innlegg blir rapportert? Eller tenker du at de skal følge med på alt, alltid?

Og hi, jeg lurer litt på hva du tror et ekkokammer er? Her inne blir man jo motsagt om man sier at hvitt er hvitt. 

Ja, for det kan faktisk dreie seg om off White!! 

Skrevet

Nei, det synes jeg absolutt ikke det er. 

Anonymkode: 95484...fc8

Skrevet
Syngensang skrev (2 timer siden):

Ja, for det kan faktisk dreie seg om off White!! 

Nemlig!

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden):

Spot on

Merkelig, siden noen nickbrkere er veldig i mot at man husker hva nick står for når man er uenige, da er det plutselig stalking.

Anonymkode: 42778...297

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Merkelig, siden noen nickbrkere er veldig i mot at man husker hva nick står for når man er uenige, da er det plutselig stalking.

Anonymkode: 42778...297

Så du ser ikke en forskjell på å huske en person og å huske og dra opp igjen ting en person har sagt tidligere, og gjerne i helt irrelevante sammenhenger? Er du av den typen i det virkelige livet også, som konfronterer kolleger med at "...men i lunsjen torsdag for tre uker siden, så sa du at Bent Høie burde pakke sammen, og nå er du enig med han. Hva mener du egentlig? Jeg har notert ned deg som "Britt, som ikke liker Bent Høie" og nå blir det tull i notatene mine."

Skrevet
Himmel og hav skrev (33 minutter siden):

Så du ser ikke en forskjell på å huske en person og å huske og dra opp igjen ting en person har sagt tidligere, og gjerne i helt irrelevante sammenhenger? Er du av den typen i det virkelige livet også, som konfronterer kolleger med at "...men i lunsjen torsdag for tre uker siden, så sa du at Bent Høie burde pakke sammen, og nå er du enig med han. Hva mener du egentlig? Jeg har notert ned deg som "Britt, som ikke liker Bent Høie" og nå blir det tull i notatene mine."

Du kan hvertfall trygt notere ned meg som hun som ikke liker BH. Ingen av dem.

Skrevet

Jeg er en av dem som trykker liker i større grad når det er en jeg "kjenner" som skriver. Akkurat på samme måte som jeg smiler til folk jeg kjenner når jeg treffer dem, men ikke smiler til alle uansett.

At det skulle kunne utløse en konklusjon om at ingen får bruke nick, tenker jeg er veldig rart. Hvis noen ønsker å bli "gjenkjent" her inne, er det jo helt åpent å bruke nick for alle. Hvis man ikke ønsker det - så er det helt OK. At jeg skulle bli tvunget til å bli anonym fordi andre synes det er urettferdig at noen liker hverandre bedre, det er helt ubegripelig for meg.

På et vis er jeg enig med deg i at noen har større handlingsrom enn andre, det er en del temmelig usakelige svar fra enkeltbrukere som får stå. Samtidig er det også sånn at enkelte brukere blir tatt samme hva de skriver. Det raser på med usakligheter og personangrep i alle tråder enkelte brukere svarer i.

Om forumet er et ekkokammer, om stemningen ikke passer deg, om du helst vil at alle gjør som deg (og svarer anonymt), da må du nesten finne deg et annet forum. Jeg prøver å oppføre meg ordentlig etter egen stanard, og prøver å overse det som jeg ikke synes er å oppføre seg ordentlig. I sum gir dette forumet mer enn det koster for meg, og derfor er jeg her fortsatt.

Skrevet
☆☆☆ skrev (19 timer siden):

Ingen som ber nokon om å gløyme, men om å diskutere sakleg. Kvar tråd ei ei frittståande meiningsutveksling.

Og ein treng ikkje å vere brydd med hugsen for å skilje mellom kor ting høyrer heime og kor det ikkje gjer det. Om eg veit at Per har vore utro, har eg ikkje behov for å buse det ut i lunsjen sjøv om Per uttaler seg negativt om utroskap. Og om eg veit at Lise har teke abort har eg ikkje behov for å skrive det på facebook sjølv om Lise sprer antiabortpropaganda på profilen sin.

Nick er praktisk for å sleppe å forhalde seg til eit titals anonymkodar og den rosa avataren på alle. Det gjediskusjonen enklare, ikkje meir komplisert.

Jo, når folk kaster dritt etter deg pga meningen din eller det du skrev, og du vet at vedkommende skrev akkurat det samme/mente det samme som deg i en annen tråd er det relevant. Når noen feks kritiserer folk som ikke følger smittevern,  mens de selv lager tråder hvor de selv viser liten innsikt i å følge smittevern, så blir det dumt at man ikke kan ta det opp. Blir jo ikke debatter av det, det blir jo bare den brukeren som får spy drit i tråder og underholde seg selv ved å provosere. Og tar man opp det slipper den med nick unna fordi den anonyme blir kalt stalker. Det er problematisk for det er en del nick her som driver en form for trolling, og de vet å utnytte reglene til sin fordel. 

I tillegg har jo enkelte brukere støttekontakter som iler til og forsvarer og rapporterer så det nesten går varmt. Det er veldig tydelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...