Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #51 Skrevet 9. februar 2021 Dette må være 10-året for å føle seg krenket av ikke’no🙄 Anonymkode: 41686...341
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #52 Skrevet 9. februar 2021 Jeg måtte høre med lillesøsteren min på 26 hvordan hun hadde reagert. I følge henne er dette en både hyggeligere og høfligere tilnærming. Mye bedre enn «døøø» «hey!!» «søta» osv Anonymkode: 1643b...fd4
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #53 Skrevet 9. februar 2021 Pappaen min på 70 kaller venninner av meg, som han også kjenner fra barndom og fritidsaktiviteter for «unge dame» når han gratulerer med dagen på facebook eller møter de etter lang tid uten å sees. Han mener det absolutt ikke nedlatende, men som en hyggelig hilsen. Anonymkode: bd2e1...35a
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #54 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Pappaen min på 70 kaller venninner av meg, som han også kjenner fra barndom og fritidsaktiviteter for «unge dame» når han gratulerer med dagen på facebook eller møter de etter lang tid uten å sees. Han mener det absolutt ikke nedlatende, men som en hyggelig hilsen. Anonymkode: bd2e1...35a Ja, det er egentlig nokså snodig hvor mange som blir fornærmet av å bli kalt unge dame, samtidig som mange ville blitt i ekstase av å bli bedt om leg på polet. Man hører ALDRI at noen tar det som en fornærmelse når de blir bedt om leg på polet, enda det sier nøyaktig det samme. Anonymkode: 59923...5f7
Pobie Skrevet 9. februar 2021 #55 Skrevet 9. februar 2021 Det kommer jo helt an på tonefallet. F eks "unnskyld meg unge dame, noen har sølt noe foran frysedisken" er overhodet ikke noe å bli fornærmet av. Jeg ble kalt en ung dame en gang av en fremmed gammel mann som stoppet for meg gjorde sitt beste for å hjelpe meg med noe. Selvfølgelig ikke en fornærmelse.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #56 Skrevet 9. februar 2021 Da jeg jobbet i butikk var ikke dette uvanlig frase fra kunder?! Alt spørs jo så klart på setting og det er ansett som en høflig tiltale brukt riktig. «Hei du der, Kanke du si hvor egga er» er mer vanlig ja.... men langt hyggeligere at noen sier « God dag unge dame, vet du hvor jeg finner eggene?» Både damer og menn kunne si dette til meg?! Aldri opplevd det som hverken hersketeknikk eller frekt. Jeg lærte fra jeg var liten at en aldri tiltalte eller åpnet en samtale med «du» , « du, der» . Helt sjuuukt hva folk blir fornærma av nå. Like greit å slutte å snakke 😅 Anonymkode: 81161...d88
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #57 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Da jeg jobbet i butikk var ikke dette uvanlig frase fra kunder?! Alt spørs jo så klart på setting og det er ansett som en høflig tiltale brukt riktig. «Hei du der, Kanke du si hvor egga er» er mer vanlig ja.... men langt hyggeligere at noen sier « God dag unge dame, vet du hvor jeg finner eggene?» Både damer og menn kunne si dette til meg?! Aldri opplevd det som hverken hersketeknikk eller frekt. Jeg lærte fra jeg var liten at en aldri tiltalte eller åpnet en samtale med «du» , « du, der» . Helt sjuuukt hva folk blir fornærma av nå. Like greit å slutte å snakke 😅 Anonymkode: 81161...d88 Dét er i hvert fall uhøflig og vil etterlate en sti med krenka damer på din vei 😂 Anonymkode: b7675...f2f
prekæs Skrevet 10. februar 2021 #58 Skrevet 10. februar 2021 For å være ærlig reagerer jeg oftere på "unnskyld" helt alene. Utelukkende fordi det ordet ofte brukes for å bryte inn i samtaler og ikke vente på tur.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #59 Skrevet 10. februar 2021 HeiteH skrev (19 timer siden): Unnskyld meg, kunne du ha hjulpet meg litt her? Om man bruker det rette tonefallet her, kan man være bitende frekk også med de ordene der. Det som slår meg er at det kan virke som om vi (dessverre, i mine øyne) er på vei til å bli som britene. Så lenge man sier ord som på papiret er høflig, de «korrekte» ordene, er det nærmest likegyldig hvordan man sier det. Jeg har fått en god del sur og dårlig service i butikker i England, men det er liksom greit, for de sier please, Thank you og madam. Da er det liksom greit for de har liret av seg høflighetsfrasene. Derfor har jeg alltid likt måten vi gjør det på i Norge; ærlig, rett frem og hvor tonefall og kroppsspråk betyr mer enn, eller i alle fall minst like mye som, hva du faktisk sier. Men vi må seriøst slutte å bli krenket for alt mulig hele tiden, slutte å ta «alt» i verste mening og i alle fall slutte p bli krenket på vegne av andre. Og jeg hater litt at vi nå bruker ordet krenket i denne sammenhengen hele tiden også (ja, jeg vet jeg bruker det selv og kaster Stein i glasshus her), for dette ordet har nå blitt «ødelagt» og tillagt en negativ betydning på en ny måte som følge av dette. Anonymkode: 9765a...6ee
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #60 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Kjære deg, jenta mi, er du gammel nok til å ha lappen du da? 😂 Eller bilselgeren som sa: Nå gleder du deg vel til å komme hjem og vise manne din at du klarte dette helt selv 🤯 (da var jeg 38 år) Anonymkode: 5ebb2...708 😱😱 Det er fan ikke rart det er så få kvinnelige taxisjåfører! NÅ snakker vi nedlatende her. Anonymkode: 9765a...6ee
amandine Skrevet 10. februar 2021 #61 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg måtte høre med lillesøsteren min på 26 hvordan hun hadde reagert. I følge henne er dette en både hyggeligere og høfligere tilnærming. Mye bedre enn «døøø» «hey!!» «søta» osv Anonymkode: 1643b...fd4 Men helt alvorlig, man snakker ikke til andre folk med hey, søta eller døøøøø! Det er ikke alternativene, liksom? Min venninne kan kalle meg søta, tenåringen kan rope hey, mamma! Men om en mann 10-15 år eldre enn meg hadde sagt døøøø eller søta hadde jeg ikke svart.
HeiteH Skrevet 10. februar 2021 #62 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Om man bruker det rette tonefallet her, kan man være bitende frekk også med de ordene der. Det som slår meg er at det kan virke som om vi (dessverre, i mine øyne) er på vei til å bli som britene. Så lenge man sier ord som på papiret er høflig, de «korrekte» ordene, er det nærmest likegyldig hvordan man sier det. Jeg har fått en god del sur og dårlig service i butikker i England, men det er liksom greit, for de sier please, Thank you og madam. Da er det liksom greit for de har liret av seg høflighetsfrasene. Derfor har jeg alltid likt måten vi gjør det på i Norge; ærlig, rett frem og hvor tonefall og kroppsspråk betyr mer enn, eller i alle fall minst like mye som, hva du faktisk sier. Men vi må seriøst slutte å bli krenket for alt mulig hele tiden, slutte å ta «alt» i verste mening og i alle fall slutte p bli krenket på vegne av andre. Og jeg hater litt at vi nå bruker ordet krenket i denne sammenhengen hele tiden også (ja, jeg vet jeg bruker det selv og kaster Stein i glasshus her), for dette ordet har nå blitt «ødelagt» og tillagt en negativ betydning på en ny måte som følge av dette. Anonymkode: 9765a...6ee Et høflig tonefall er en forutsetning for all adekvat kommunikasjon, så det så jeg ikke behov for å presisere.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #63 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): (ja, jeg vet jeg bruker det selv og kaster Stein i glasshus her) Anonymkode: 9765a...6ee Du må ikke kaste Stein da! Stakkars Stein. Anonymkode: c946f...c06
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #64 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Du må ikke kaste Stein da! Stakkars Stein. Anonymkode: c946f...c06 Hvem mener du hun skulle kastet i stedet? Unge mann? Anonymkode: 59923...5f7
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #65 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du må ikke kaste Stein da! Stakkars Stein. Anonymkode: c946f...c06 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvem mener du hun skulle kastet i stedet? Unge mann? Anonymkode: 59923...5f7 🤣🤣🤣 Hekt ærlig; han derre Stein er utrolig slitsom, så har ingen betenkeligheter med p hive han rundt litt. 🤣 Autokorrektrur ass. 🤣 Anonymkode: 9765a...6ee
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #66 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 9.2.2021 den 9.45): Å kalle noen "unge dame" er ikke høflig, altså. I beste fall ironisk eller litt nedlatende. "Unnskyld meg, unge dame ..." Sånn kunne jeg ha startet en samtale med datteren min hvis jeg skulle stramme henne opp litt for noe hun har gjort. Anonymkode: dd4ce...213 Er de 80+ så er det ikke nedlatende eller uhøflig tenker jeg. Men er han ca 40 som i hi, så er jeg enig med deg. Er man 40+ og sier det, er det bare pinlig for alle parter. Jeg er 44 og kunne aldri falt meg inn å si unge dame/unge mann til en ansatt i butikk, men min bestemor derimot, kunne gjort det. Jeg må innrømme at hvis jeg hadde hørt en på min alder si "unge dame til en ansatt i butikk", da hadde jeg himla med øynene for meg selv og blitt litt litt lattermild. Men jeg skal ikke se bort i fra at det er en dialketting, og at det er mer vanlig å si unge dame andre steder i landet. Anonymkode: b74a7...e55
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #67 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): 😱😱 Det er fan ikke rart det er så få kvinnelige taxisjåfører! NÅ snakker vi nedlatende her. Anonymkode: 9765a...6ee Jeg skulle kjøpe traktor en gang på et sted jeg vet selgerene får bonus. Jeg spurte en selger om hjrlp, men han skulle ha lunsj og ropte bort til to som satt på pauserommet "Jeg har en kjerring her som vil se på traktor, kan en av dere ta dere av henne?" Det værste var at de svarte "nei!". Jeg måtte handle et annet sted der jeg fikk kjøpt den traktren jeg ville, til over en million. De tapte ganske mye i bonus og sjefen deres ble ganske sur da jeg fortalte om opplevelsen. Anonymkode: 505c5...beb
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #68 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Jeg skulle kjøpe traktor en gang på et sted jeg vet selgerene får bonus. Jeg spurte en selger om hjrlp, men han skulle ha lunsj og ropte bort til to som satt på pauserommet "Jeg har en kjerring her som vil se på traktor, kan en av dere ta dere av henne?" Det værste var at de svarte "nei!". Jeg måtte handle et annet sted der jeg fikk kjøpt den traktren jeg ville, til over en million. De tapte ganske mye i bonus og sjefen deres ble ganske sur da jeg fortalte om opplevelsen. Anonymkode: 505c5...beb Ååå, jeg håper du tok en "pretty Woman" hos den dusten🤩🤩 Anonymkode: 19f19...9ef
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #69 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ååå, jeg håper du tok en "pretty Woman" hos den dusten🤩🤩 Anonymkode: 19f19...9ef Hva mener du med at hun skulle tatt en "pretty Woman" ? Anonymkode: b74a7...e55
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #70 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hva mener du med at hun skulle tatt en "pretty Woman" ? Anonymkode: b74a7...e55 Se filmen, så henger du med neste gang noen kommer med en slik referanse. Anonymkode: 59923...5f7
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #71 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hva mener du med at hun skulle tatt en "pretty Woman" ? Anonymkode: b74a7...e55 Anonymkode: bb382...498
Superdolly Skrevet 10. februar 2021 #72 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hva mener du med at hun skulle tatt en "pretty Woman" ? Anonymkode: b74a7...e55 Har du ikke sett filmen? Jeg regner med hun sikter til den scenen der Julia Roberts' rollefigur blir nektet å handle i en fin klesbutikk. Hun går et annet sted, og kommer etterpå tilbake iført nye, lekre og dyre klær. Gnir det inn hos den overlegne damen at hun gikk glipp av et kjempesalg. "Du jobber for provisjon, ikke sant?"
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #73 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Ååå, jeg håper du tok en "pretty Woman" hos den dusten🤩🤩 Anonymkode: 19f19...9ef Jeg skrev bare en mail. Fikk blomster og en unskyldning på døra. Anonymkode: 505c5...beb
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #74 Skrevet 10. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Anonymkode: bb382...498 Elsker den scenen der! Hahaha, det er min "guilty-plessure" drøm 😂😂😂 Anonymkode: 19f19...9ef
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2021 #75 Skrevet 10. februar 2021 Superdolly skrev (2 timer siden): Har du ikke sett filmen? Jeg regner med hun sikter til den scenen der Julia Roberts' rollefigur blir nektet å handle i en fin klesbutikk. Hun går et annet sted, og kommer etterpå tilbake iført nye, lekre og dyre klær. Gnir det inn hos den overlegne damen at hun gikk glipp av et kjempesalg. "Du jobber for provisjon, ikke sant?" Jo, har sett den flere ganger, men er en stund siden sist kan man si 😁 den scenen der husket jeg ikke i det hele tatt, så takk for forklaringen 👍 Anonymkode: b74a7...e55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå