Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #26 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kan noen forklare meg hva som er galt med å kalle en ung dame for «unge dame»???? Jeg fatter det bare ikke!! Anonymkode: 89c04...9dc Unge dame er et uttrykk fra den tiden kun unge damer var i arbeid. Gifte kvinner avsluttet sitt arbeidsforhold da de giftet seg, og tok nye oppgaver i det å være fulltidshustru. Menn gikk ikke ut på dato på samme måte, de kunne alltids kalles ‘Min gode mann’. Hvorvidt man vil bli krenket eller ikke av uttrykkene ‘Unge dame/Min gode mann’ får være opp til den enkelte. Anonymkode: 3a745...c86
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #27 Skrevet 9. februar 2021 Litt pussig at en mann på 40 bruker dette, men bortsett fra det er jeg vokst opp med dette som en høflighetsfrase og et positivt ladd ord. Min far kunne fint sagt dette i butikken og absolutt ikke ment det negativt. For han ville det vært et høflig uttrykk i stedet for "du". Og han brukte det til alle som var yngre enn seg selv om det ikke var store alderforskjellen. I gamledager sa man gjerne fru eller frøken (alt ettersom sivilstand), men nå bruker man ikke dette lenger og står i grunnen ofte bare igjen med "du". De som tilhører den eldre garde nå var gjerne barn da "De", "Fru", "Frøken", "Herr" osv. ble brukt og føler det er veldig feil å bruke "Du". Anonymkode: bb382...498
HeiteH Skrevet 9. februar 2021 #28 Skrevet 9. februar 2021 Jeg tenker det er nedlatende å kalle noen unge dame. Eller unge mann for den saks skyld. Det mer enn antyder at man ser på den man snakker til som umoden. Men jeg ville ikke brukt noen energi overhodet på å irritere med over det. Han mente det nok ikke vondt.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #29 Skrevet 9. februar 2021 HeiteH skrev (21 minutter siden): Jeg tenker det er nedlatende å kalle noen unge dame. Eller unge mann for den saks skyld. Det mer enn antyder at man ser på den man snakker til som umoden. Men jeg ville ikke brukt noen energi overhodet på å irritere med over det. Han mente det nok ikke vondt. Men dere som mener at det er feil, hva mener dere at ville være korrekt måte? Hei gamlemor! Hei vakre kvinne! Hei sexy! Henge over disken og rope; Duuu-u? Plystre? Det går liksom ikke an å rope på noen man ikke vet navnet på, uten å si noe som kan fornærme. Det eneste ville vært sir og ma’m. Anonymkode: 59923...5f7
HeiteH Skrevet 9. februar 2021 #30 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men dere som mener at det er feil, hva mener dere at ville være korrekt måte? Hei gamlemor! Hei vakre kvinne! Hei sexy! Henge over disken og rope; Duuu-u? Plystre? Det går liksom ikke an å rope på noen man ikke vet navnet på, uten å si noe som kan fornærme. Det eneste ville vært sir og ma’m. Anonymkode: 59923...5f7 Unnskyld meg, kunne du ha hjulpet meg litt her?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #31 Skrevet 9. februar 2021 Hehe, unge dame 😅 Jeg bare overser sånt, har jobbet som taxisjåfør, så det der er den hyggelige varianten. Kjøper ikke helt at de rundt 40 har unge dame som talemåte, det hører mer hjemme hos 80-åringer. Kjære deg, jenta mi, er du gammel nok til å ha lappen du da? 😂 Eller bilselgeren som sa: Nå gleder du deg vel til å komme hjem og vise manne din at du klarte dette helt selv 🤯 (da var jeg 38 år) Anonymkode: 5ebb2...708
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #32 Skrevet 9. februar 2021 HeiteH skrev (9 minutter siden): Unnskyld meg, kunne du ha hjulpet meg litt her? Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Men dere som mener at det er feil, hva mener dere at ville være korrekt måte? Hei gamlemor! Hei vakre kvinne! Hei sexy! Henge over disken og rope; Duuu-u? Plystre? Det går liksom ikke an å rope på noen man ikke vet navnet på, uten å si noe som kan fornærme. Det eneste ville vært sir og ma’m. Anonymkode: 59923...5f7 Jeg har aldri hatt behov for å kalle butikkansatte noe som helst. Det holder med "hei" eller "unnskyld". Etter hva jeg observerer er det heller få som starter en samtale med "unge dame" eller "unge mann" (eller noe av det andre du nevner her, som er like teit) Anonymkode: dd4ce...213
Hengebukksvinet Skrevet 9. februar 2021 #33 Skrevet 9. februar 2021 Skulle ønske jeg ble tiltalt med «unge dame»... da hadde jeg blitt glad🤪
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #34 Skrevet 9. februar 2021 Hengebukksvinet skrev (11 minutter siden): Skulle ønske jeg ble tiltalt med «unge dame»... da hadde jeg blitt glad🤪 Jeg er 45, det hender jeg blir det. Jer klikker heldigvis ikke i vinkel av det. Anonymkode: 59923...5f7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #35 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg har aldri hatt behov for å kalle butikkansatte noe som helst. Det holder med "hei" eller "unnskyld". Etter hva jeg observerer er det heller få som starter en samtale med "unge dame" eller "unge mann" (eller noe av det andre du nevner her, som er like teit) Anonymkode: dd4ce...213 Synes det er mye verre. Anonymkode: 59923...5f7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #36 Skrevet 9. februar 2021 Jeg synes det er en nedlatende tone som ikke bør brukes. Akkurat slik mange ble snakket til i barndommen når vi hadde gjort noe galt eller var litt frekke og ikke en passende måte å henvende seg til folk på etter min mening. Anonymkode: 55385...d00
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #37 Skrevet 9. februar 2021 Hvem i alle dager går rundt og sier unge dame, i våre dager? Da er den eldre generasjon unntatt. Minner meg om en bekjent som konsekvent snakket om 'frøkna' til sine barn. Må innrømme at jeg tenkte han både var enkel og sosial analfabet Anonymkode: c431d...898
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #38 Skrevet 9. februar 2021 Personlig nærmer jeg med raseriutbruddnår jeg blir tiltalt som "frøken". Ærlig talt, jeg er en voksen dame! Anonymkode: c39a8...f6d
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #39 Skrevet 9. februar 2021 Jeg sier unge dame uavhengig om den unge damen er 15 eller 80. Om noen blir fornærma så får det være opp til dem. Anonymkode: b8977...ee7
*Miss Marple* Skrevet 9. februar 2021 #40 Skrevet 9. februar 2021 Det hadde jeg virkelig ikke klart å bli fornærmet over. Om han brukte det som en hersketeknikk tenker jeg at det slår dobbelt tilbake på han. Jeg har jobbet i forskjellige serviceyrker og det meste preller av.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #41 Skrevet 9. februar 2021 Det er et uttrykk som endrer uttrykk alt etter aldersforhold mellom de to, relasjon, kontekst ellers og tonefall/blikk/kroppsspråk. En mann på 95, som Amadine nevnte, kan si det og det er bare morsomt, og som regel også sagt med et glimt i øyet og en positiv tone. I andre mer likestilte relasjoner kan det også brukes humoristisk, da må tonefall og glimt i øyet ikke være til å misforstå. Men jeg har også opplevd å få et slikt uttrykk sagt til meg i helt andre hensikter som har vært alt annet enn positive. Noen menn bruker det som helt klar hersketeknikk, andre som en kombinasjon av hersketeknikk og seksualisering som en slags seksuell trakassering. Har også blitt brukt av menn som egentlig vet de er for gamle for meg, men som likevel prøver å sjekke meg opp - de forstår ikke selv at de i de tilfellene selv gjør aldreren veldig tydelig og til et tema, men tror gjerne det er et kompliment. Det kan brukes på mange forskjellige måter. Enig med Miss Marple i at hvis mannen Hi skriver om mente å bruke det som hersketeknikk, da slår det bare dobbelt negativt tilbake på ham selv. Slikt er best å bare la prelle av. Anonymkode: 92c32...feb
sug lut Skrevet 9. februar 2021 #42 Skrevet 9. februar 2021 Hvor langt opp i rassen har du den kjeppen?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #43 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber i butikk. Så sa en mann dette for å få kontakt med meg. Merker jeg ble litt irritert. Er det hersketeknikk å si "unge dame"? Han mente nok bare å være hyggelig, men likte det ikke. Han ca 40, jeg er 25. Overreagerer jeg? Anonymkode: 5743d...e7f Det er nok alderen din Anonymkode: 4fefa...d4f
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #44 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Personlig nærmer jeg med raseriutbruddnår jeg blir tiltalt som "frøken". Ærlig talt, jeg er en voksen dame! Anonymkode: c39a8...f6d Ja, det befester du jo med å bevege deg i retning raserimodus av en liten kommentar. Eller? 🙄 Anonymkode: 59923...5f7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #45 Skrevet 9. februar 2021 sug lut skrev (43 minutter siden): Hvor langt opp i rassen har du den kjeppen? Anonymkode: 59923...5f7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #46 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ja, det befester du jo med å bevege deg i retning raserimodus av en liten kommentar. Eller? 🙄 Anonymkode: 59923...5f7 Stiv som en pålæ Anonymkode: 7ad1d...088
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #47 Skrevet 9. februar 2021 I det minste ble du ikke kalt "unge mann"...det ble jeg to ganger, da bestemte jeg meg for å la håret gro ut etter å ha hatt kort sveis i ett års tid. Gamle damer ser visst ikke forskjell på menn og kvinner når man står med ryggen til🙄 Anonymkode: ff410...e6c
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #48 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): I det minste ble du ikke kalt "unge mann"...det ble jeg to ganger, da bestemte jeg meg for å la håret gro ut etter å ha hatt kort sveis i ett års tid. Gamle damer ser visst ikke forskjell på menn og kvinner når man står med ryggen til🙄 Anonymkode: ff410...e6c Jo da, det gjør de det så. Menn har kort hår og kvinner har langt hår. Sånn ser de forskjell på menn og kvinner. Anonymkode: c946f...c06
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #49 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): I det minste ble du ikke kalt "unge mann"...det ble jeg to ganger, da bestemte jeg meg for å la håret gro ut etter å ha hatt kort sveis i ett års tid. Gamle damer ser visst ikke forskjell på menn og kvinner når man står med ryggen til🙄 Anonymkode: ff410...e6c Haha, jeg ble kalt «en stilig herre» en gang jeg hadde håret i hestehale. Anonymkode: 59923...5f7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2021 #50 Skrevet 9. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I det minste ble du ikke kalt "unge mann"...det ble jeg to ganger, da bestemte jeg meg for å la håret gro ut etter å ha hatt kort sveis i ett års tid. Gamle damer ser visst ikke forskjell på menn og kvinner når man står med ryggen til🙄 Anonymkode: ff410...e6c Pssst... forbausende mange eldre går med for langt kommen grå stær og ser langt dårligere enn de selv er klar over Så det trenger ikke ha vært din sveis, trolig ikke for man ser jo normalt forskjell på kvinne og mann, også bakfra. Anonymkode: 92c32...feb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå