Gå til innhold

"Unnskyld meg unge dame"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i butikk. Så sa en mann dette for å få kontakt med meg. Merker jeg ble litt irritert. Er det hersketeknikk å si "unge dame"? Han mente nok bare å være hyggelig, men likte det ikke. Han ca 40, jeg er 25. Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 5743d...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er mulig en smule hårsår, men han kunne så klart sagt noe annet. 

Anonymkode: 371a5...b01

Skrevet

Ja du overreagerer voldomt! Håper du bor alene!

Anonymkode: 3880a...47c

Skrevet

Da svarer du freidig:

»Hva kan jeg hjelpe deg med, gamle herremann?»

Anonymkode: 59127...125

Skrevet

Nei, det er ikke en hersketeknikk i dette tilfellet. 

Anonymkode: 9f7f3...670

Skrevet

Ja. Du overreagerer. Det er et uttrykk som kan brukes neggativt, men her høres det ikke ut som om det lå noe negativt i det. Mulig han trodde du var yngre enn du var ved første øyekast, men det er ikke noe å bli sur for.

Anonymkode: 505c5...beb

Skrevet

Har du gått og tenkt på dette etterpå...? Prøv å slappe av litt, ikke ta deg selv så høytidelig og ikke ta alt i verste mening. Det er så lite rom for å kløne med språk at jeg blir litt trist. 

Anonymkode: 768d2...d0e

Skrevet

Alt man skal bli krenker for 🙄 Noen er rett og slett ute etter å tolke alt i verste mening. Det må være slitsomt å ha det slik i hverdagen. 

Anonymkode: 1643b...fd4

Skrevet

Gud bedre, trodde krenkelsens år 2020 var forbi. Ta deg sammen!

Anonymkode: 7ad1d...088

Skrevet

Enig - det er litt teit og nedlatende av ham. Men du som jobber i butikk må jo møte mange forskjellige idioter hver dag. 

Anonymkode: dd4ce...213

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enig - det er litt teit og nedlatende av ham. Men du som jobber i butikk må jo møte mange forskjellige idioter hver dag. 

Jeg er så enig. Tenk å fornedrige seg selv med en høflig frase. Nei, takke meg til «Hei du!!!»

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er så enig. Tenk å fornedrige seg selv med en høflig frase. Nei, takke meg til «Hei du!!!»

Å kalle noen "unge dame" er ikke høflig, altså. I beste fall ironisk eller litt nedlatende. "Unnskyld meg, unge dame ..." Sånn kunne jeg ha startet en samtale med datteren min hvis jeg skulle stramme henne opp litt for noe hun har gjort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Å kalle noen "unge dame" er ikke høflig, altså. I beste fall ironisk eller litt nedlatende. "Unnskyld meg, unge dame ..." Sånn kunne jeg ha startet en samtale med datteren min hvis jeg skulle stramme henne opp litt for noe hun har gjort.

Det er forskjell på det eksemplet du kommer med og tilfellet med mannen i butikken. Stor forskjell. Det ser du også, om du legger godviljen til. 

alt avhenger av situasjon og tonefall. 

Anonymkode: 9765a...6ee

Skrevet

Det spørs da virkelig i hvilken setting det blir brukt. Selv er jeg ikke så veldig ung, men høre det innimellom jeg og,  gjerne med en snert av humor. Folk går vanligvis ikke rundt og fornærmer med vilje og ville definitivt ikke latt meg fornærme av en slik kommentar.

Skrevet

Jeg regner ikke med denne mannen var ute etter hverken å fornærme deg eller krenke deg, han ville bare ha oppmerksomheten din.

Så for deg å ta det som en krenkelse eller fornærming blir litt teit...

Jeg jobber i butikk selv og møter veldig mange forskjellige folk, noen er ute etter å lage bråk også, men dette hadde jeg ærlig talt ikke tenkt på å la meg krenke av altså.

Anonymkode: c415b...7bf

Skrevet

Uff, så sårende og vondt det må ha vært for deg! Jeg foreslår at du ringer og sykmelder deg med en gang. Ring legen også, så du kan få en to ukers hvileperiode for å hente deg igjen etter dette.

Han burde da virkelig ha tiltalt deg med, "om forladels, men De? Om De kunne hjelpe meg her?".

Anonymkode: c946f...c06

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er forskjell på det eksemplet du kommer med og tilfellet med mannen i butikken. Stor forskjell. Det ser du også, om du legger godviljen til. 

alt avhenger av situasjon og tonefall. 

Anonymkode: 9765a...6ee

Ja, jeg er enig i at det avhenger av bl.a. tonefallet. Siden hun ble fornærmet og reagerte negativt antok jeg  at det var noe med tonefallet også, men vanskelig å si når man ikke har observert situasjonen selv.

Skrevet

Altså. «Unge dame» er ikke et nedlatende uttrykk når du faktisk ER en ung dame. Det er en høflig måte å henvende seg på i dannede sirkler. Syns det har blitt helt sykt hva folk kan ta seg nær av! 

Det er annerledes hvis menn bruker det om godt voksne damer, da kan det være et forsøk på å få noen til å føle seg mindreverdig. 

Anonymkode: 89c04...9dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Altså. «Unge dame» er ikke et nedlatende uttrykk når du faktisk ER en ung dame. Det er en høflig måte å henvende seg på i dannede sirkler. Syns det har blitt helt sykt hva folk kan ta seg nær av! 

Det er annerledes hvis menn bruker det om godt voksne damer, da kan det være et forsøk på å få noen til å føle seg mindreverdig. 

Øh, jo. Hvis det faktisk er en ung dame er det et forsøk på å hevebsegbover den andre ved å markere aldersforskjellen. Hvis det er en eldre dame kan det være humoristisk e.l.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alt man skal bli krenker for 🙄 Noen er rett og slett ute etter å tolke alt i verste mening. Det må være slitsomt å ha det slik i hverdagen. 

Jeg tenker det samme.

Kjenner flere som har det sånn, det er mennesker som ALDRI blir lykkelig, fordi de hele tiden finner feil på ting. Så det er et valg man må ta, vil man henge seg opp i alt her i livet og være kronisk ulykkelig eller vil man velge lykken selv i en uperfekt verden. 

Anonymkode: 59923...5f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Øh, jo. Hvis det faktisk er en ung dame er det et forsøk på å hevebsegbover den andre ved å markere aldersforskjellen. Hvis det er en eldre dame kan det være humoristisk e.l.

Hadde det vært i jobb sammenheng eller i en klagesituasjon så skulle jeg være tilbøyelig for å si meg enig. Men, her har vi en kunde som ber en ung kvinnelig butikkansatt om hjelp. Hvorfor skulle man i en slik situasjon ha ett behov for å heve seg over noen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hadde det vært i jobb sammenheng eller i en klagesituasjon så skulle jeg være tilbøyelig for å si meg enig. Men, her har vi en kunde som ber en ung kvinnelig butikkansatt om hjelp. Hvorfor skulle man i en slik situasjon ha ett behov for å heve seg over noen? 

Akkurat, han har ikke navnet hennes og dermed er det penere å si unge dame enn det er å si duuuuuuuuu!

Og det sier jo mennesker, selv om man er blitt eldre. 

Anonymkode: 59923...5f7

Skrevet

Åh, herregud..

Det er da overhodet ikke noe frekt eller nedlatende over dette? 

Anonymkode: dc411...9bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke en hersketeknikk i dette tilfellet. 

Anonymkode: 9f7f3...670

Jo det vil jeg absolutt si det er. Han var i 40-årene. Hadde han vært 95 kunne han helt fint sagt det, da hadde han vært fra en tid da det å kalle noen unge dame var ok. 

Skrevet

Kan noen forklare meg hva som er galt med å kalle en ung dame for «unge dame»???? Jeg fatter det bare ikke!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...