Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #51 Skrevet 6. januar 2021 Tåler absolutt at noen mener jeg bør mer på banene og er tafatt. Ikke disse svarene jeg snakker om. Kanskje jeg bør det. Prøver så godt jeg kan å følge med på han. Og får gjevnlig mail om diverse ting de skal og gjør. Så er ikke at jeg ikke prøver å følge han opp. Anonymkode: d955b...8a4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #52 Skrevet 6. januar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (23 minutter siden): Nå ja... Min går i 9. Vi har full kontroll på hvilke fag han har. Kan se timeplanen og lekseplanen. Vet når han har prøver. De må dessuten underskrives. Vi sjekker at det som skal øves på til prøver sitter og info til foreldrene blir sendt på mail ved jevne mellomrom. Ikke stor forskjell fra barneskole Så prøvene må underskrives der? Anonymkode: d955b...8a4
kajak&Daniel Skrevet 6. januar 2021 #53 Skrevet 6. januar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (20 minutter siden): Nå ja... Min går i 9. Vi har full kontroll på hvilke fag han har. Kan se timeplanen og lekseplanen. Vet når han har prøver. De må dessuten underskrives. Vi sjekker at det som skal øves på til prøver sitter og info til foreldrene blir sendt på mail ved jevne mellomrom. Ikke stor forskjell fra barneskole Men nå snakker du om hvordan det er på sønnen din sin skole. Jeg har også en sønn i 9. klasse. Jeg har ikke tilgang til timeplanen, og da det er en Montessoriskole, har han ikke lekser, og dermed aldri noe skolearbeid med hjem. Det jeg vet er da det sønnen min forteller meg. Så hvis han ikke vil/glemmer å fortelle noe, så vet jeg det ikke. Jeg vet dog stort sett hvilke prøver han har hatt, da de fleste kommer hjem der jeg skal skrive under på "sett". Hvordan han ligger an på skolen fikk jeg vite på utviklingssamtalen i november, der læreren gikk gjennom de ulike fagene og hvilke karakterer han lå an til å få.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. januar 2021 #54 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så prøvene må underskrives der? Anonymkode: d955b...8a4 Ja. I alle fall en god del av dem.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #55 Skrevet 6. januar 2021 Lurer jo på om det har med vanskelighetsgraden i 9 og vet han ikke er så muntlig i klassen som trekker ned? Det muntlige ble nevnt på foreldresamtaler. Han har hatt noen utfordringer i høst som og kan ha påvirket dette. Anonymkode: d955b...8a4
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #56 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hva mener du egentlig? Har ei i 9. klasse, og karakterene for terminen fikk hun før jul. Anonymkode: e928e...9e4 Jeg jobber som lærer selv og har bare antatt at terminslutt var lik rundt om i landet, men da er det kanskje ikke slik. I Bergen er ikke terminslutt før i midten av januar. Anonymkode: cccff...4c0
Merdee Skrevet 6. januar 2021 #57 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Kunst og håndtverk. Er det stryk? Hva ville dere gjort? Anonymkode: d955b...8a4 Tatt en prat og kontaktet læreren, for å stryke må du vel ha latt være å gjøre oppgaven eller skulket alle timene?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. januar 2021 #58 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Lurer jo på om det har med vanskelighetsgraden i 9 og vet han ikke er så muntlig i klassen som trekker ned? Det muntlige ble nevnt på foreldresamtaler. Han har hatt noen utfordringer i høst som og kan ha påvirket dette. Anonymkode: d955b...8a4 Be om et møte med læreren.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #59 Skrevet 6. januar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (43 minutter siden): Nå ja... Min går i 9. Vi har full kontroll på hvilke fag han har. Kan se timeplanen og lekseplanen. Vet når han har prøver. De må dessuten underskrives. Vi sjekker at det som skal øves på til prøver sitter og info til foreldrene blir sendt på mail ved jevne mellomrom. Ikke stor forskjell fra barneskole Hvordan har det vært i foreldregruppen og engasjementet der da? Like entusiastisk gjeng som på barneskolen? Anonymkode: c9822...e9c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #60 Skrevet 6. januar 2021 kajak&Daniel skrev (21 minutter siden): Men nå snakker du om hvordan det er på sønnen din sin skole. Jeg har også en sønn i 9. klasse. Jeg har ikke tilgang til timeplanen, og da det er en Montessoriskole, har han ikke lekser, og dermed aldri noe skolearbeid med hjem. Det jeg vet er da det sønnen min forteller meg. Så hvis han ikke vil/glemmer å fortelle noe, så vet jeg det ikke. Jeg vet dog stort sett hvilke prøver han har hatt, da de fleste kommer hjem der jeg skal skrive under på "sett". Hvordan han ligger an på skolen fikk jeg vite på utviklingssamtalen i november, der læreren gikk gjennom de ulike fagene og hvilke karakterer han lå an til å få. Samme her. Etter at its learning forsvant mistet vi helt innsyn. Så her er vi også velsignet med juniors informasjonslyst og hukommelse. Dessverre så hadde vi ikke signatur på prøver her. Men, for våres del har det ikke vært ett stort problem iom at jeg har stort sett en oppegående og engasjert sønn. Det jeg fant mer skremmende i overgangen til ungdomsskolen er foreldregruppen. De slapp helt taket når ungene begynte på 8. trinnet. At en mor ikke har 100% kontroll på når terminen er slutt er ikke verre enn for de som fortsatt ikke vet på 10’ende om deres barn går i a, b, c eller d klassen. Ei heller hva læreren heter 🤷♀️ Anonymkode: c9822...e9c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. januar 2021 #61 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvordan har det vært i foreldregruppen og engasjementet der da? Like entusiastisk gjeng som på barneskolen? Anonymkode: c9822...e9c Man merker selvfølgelig at foreldrene ikke er like engasjert i gruppa men mange foreldre er også de samme som dem som vi er vant til fra barneskolen. Vi hadde en fantastisk foreldregruppe da og det er absolutt oppegående folk
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #62 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jeg jobber som lærer selv og har bare antatt at terminslutt var lik rundt om i landet, men da er det kanskje ikke slik. I Bergen er ikke terminslutt før i midten av januar. Anonymkode: cccff...4c0 I Bergen har uskolen hatt terminslutt til jul alle de årene jeg har hatt barn der. Vgs deler året i to like deler, og har terminslutt midt i januar. Anonymkode: 21504...4d1
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #63 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): I Bergen har uskolen hatt terminslutt til jul alle de årene jeg har hatt barn der. Vgs deler året i to like deler, og har terminslutt midt i januar. Anonymkode: 21504...4d1 Altså den uskolen jeg har hatt barn på, for å presisere. Anonymkode: 21504...4d1
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #64 Skrevet 6. januar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (56 minutter siden): Nå ja... Min går i 9. Vi har full kontroll på hvilke fag han har. Kan se timeplanen og lekseplanen. Vet når han har prøver. De må dessuten underskrives. Vi sjekker at det som skal øves på til prøver sitter og info til foreldrene blir sendt på mail ved jevne mellomrom. Ikke stor forskjell fra barneskole Her får vi ingen informasjon fra skolen. Vi kan se lekseplanen og timeplanen, det er alt. De får ingen karakterer underveis før til jul. Vi får ikke se noen resultater fra prøver. Ingen informasjon fra skolen. Jeg aner rett og slett ikke hva min sønn får i karakter, om det er 1 eller 5. Han går i 8. klasse. Han sier at fristen fra skolen til å gi karakterer er 2. uken i januar. Dette har vi heller ikke fått noen info om fra skolen. Jeg har bare min sønns ord for det. Han forteller ingenting fra skolen og vil ha lite hjelp med lekser, så jeg aner rett og slett ikke hvordan dette skal gå. Anonymkode: 31c3b...988
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. januar 2021 #65 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Her får vi ingen informasjon fra skolen. Vi kan se lekseplanen og timeplanen, det er alt. De får ingen karakterer underveis før til jul. Vi får ikke se noen resultater fra prøver. Ingen informasjon fra skolen. Jeg aner rett og slett ikke hva min sønn får i karakter, om det er 1 eller 5. Han går i 8. klasse. Han sier at fristen fra skolen til å gi karakterer er 2. uken i januar. Dette har vi heller ikke fått noen info om fra skolen. Jeg har bare min sønns ord for det. Han forteller ingenting fra skolen og vil ha lite hjelp med lekser, så jeg aner rett og slett ikke hvordan dette skal gå. Anonymkode: 31c3b...988 Det finnes helt sikkert mulighet for en samtale med læreren?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #66 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Hvordan har det vært i foreldregruppen og engasjementet der da? Like entusiastisk gjeng som på barneskolen? Anonymkode: c9822...e9c Nå er det ikke alle som et avhengige av andre foreldres engasjement for selv å kunne engasjere seg. Anonymkode: bd66c...b1b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #67 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Her får vi ingen informasjon fra skolen. Vi kan se lekseplanen og timeplanen, det er alt. De får ingen karakterer underveis før til jul. Vi får ikke se noen resultater fra prøver. Ingen informasjon fra skolen. Jeg aner rett og slett ikke hva min sønn får i karakter, om det er 1 eller 5. Han går i 8. klasse. Han sier at fristen fra skolen til å gi karakterer er 2. uken i januar. Dette har vi heller ikke fått noen info om fra skolen. Jeg har bare min sønns ord for det. Han forteller ingenting fra skolen og vil ha lite hjelp med lekser, så jeg aner rett og slett ikke hvordan dette skal gå. Anonymkode: 31c3b...988 Du har ikke tenkt at du bør kontakte lærer for å få vite hvordan det går? Jeg hadde aldri i livet sluppet taket i ungdommen i disse viktige årene! Det er nå viktig grunnlag for videre studier legges. Anonymkode: 3190a...d6d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #68 Skrevet 6. januar 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Nå ja... Min går i 9. Vi har full kontroll på hvilke fag han har. Kan se timeplanen og lekseplanen. Vet når han har prøver. De må dessuten underskrives. Vi sjekker at det som skal øves på til prøver sitter og info til foreldrene blir sendt på mail ved jevne mellomrom. Ikke stor forskjell fra barneskole Hadde bare alle vært like fantastiske foreldre som dere. Anonymkode: c9822...e9c
*Miss Marple* Skrevet 6. januar 2021 #69 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hadde bare alle vært like fantastiske foreldre som dere. Anonymkode: c9822...e9c Man er virkelig ikke fantastiske foreldre når man følger opp ungdommene på skolen! Man er tvert imot elendige foreldre om man ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #70 Skrevet 6. januar 2021 *Miss Marple* skrev (Akkurat nå): Man er virkelig ikke fantastiske foreldre når man følger opp ungdommene på skolen! Man er tvert imot elendige foreldre om man ikke gjør det. Jo, man er faktisk fantastiske foreldre hvis man følger opp barna på ungdomsskolen. Dessverre er dette en mangelvare blant majoriteten av foreldrene til denne aldersgruppen. Anonymkode: c9822...e9c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #71 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her får vi ingen informasjon fra skolen. Vi kan se lekseplanen og timeplanen, det er alt. De får ingen karakterer underveis før til jul. Vi får ikke se noen resultater fra prøver. Ingen informasjon fra skolen. Jeg aner rett og slett ikke hva min sønn får i karakter, om det er 1 eller 5. Han går i 8. klasse. Han sier at fristen fra skolen til å gi karakterer er 2. uken i januar. Dette har vi heller ikke fått noen info om fra skolen. Jeg har bare min sønns ord for det. Han forteller ingenting fra skolen og vil ha lite hjelp med lekser, så jeg aner rett og slett ikke hvordan dette skal gå. Anonymkode: 31c3b...988 Her er det heller ikke karakterer. Men de har jo målark for hver prøve/ innlevering og vurderingene høy/middels/lav gir jo et ganske godt inntrykk av hva slags karakterer de kommer til å høy = 5 og 6 osv... Får eleven lav måloppnåelse på alt så får hen jo ikke terminkarakteren 6! Anonymkode: 238d5...277
Optatium Skrevet 6. januar 2021 #72 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her får vi ingen informasjon fra skolen. Vi kan se lekseplanen og timeplanen, det er alt. De får ingen karakterer underveis før til jul. Vi får ikke se noen resultater fra prøver. Ingen informasjon fra skolen. Jeg aner rett og slett ikke hva min sønn får i karakter, om det er 1 eller 5. Han går i 8. klasse. Han sier at fristen fra skolen til å gi karakterer er 2. uken i januar. Dette har vi heller ikke fått noen info om fra skolen. Jeg har bare min sønns ord for det. Han forteller ingenting fra skolen og vil ha lite hjelp med lekser, så jeg aner rett og slett ikke hvordan dette skal gå. Anonymkode: 31c3b...988 Lurer litt på om du blir lurt her. Prøver blir sendt i retur så de bør du kunne følge opp. Du har også sikkert fått utdelt et ordensreglement, eventuelt en skolekatslog, hvor du finner mye relevant informasjon du bør sette deg inn i. Sitt ikke i januar og lur på hvordan det skal gå, da ringer du læreren og ber om en prat. Herlighet.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #73 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Altså den uskolen jeg har hatt barn på, for å presisere. Anonymkode: 21504...4d1 Ja, jeg skjønte det 😊 Rart det er så ulikt! Den skolen jeg jobbet på tidligere (ungdomsskole) og skolen barna mine går på, begge i Bergen, har terminslutt i januar, akkurat som den vgs jeg jobber i nå. Anonymkode: cccff...4c0
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #74 Skrevet 6. januar 2021 *Miss Marple* skrev (53 minutter siden): Man er virkelig ikke fantastiske foreldre når man følger opp ungdommene på skolen! Man er tvert imot elendige foreldre om man ikke gjør det. Mulig det, men tro meg på at det er mest vanlig å IKKE følge godt opp. Og det blir verre i vgs. På foreldremøter på VG1 er vi heldige om 1/3 dukker opp. Anonymkode: cccff...4c0
Førstemann Skrevet 6. januar 2021 #75 Skrevet 6. januar 2021 Blir overrasket over dere som forteller fra skoler med så lite info. Her er det riktignok sånn at vi aktivt må lete opp informasjonen selv, men alt legges jo i portalen eller på nettsiden. Vi har tilgang til å se det aller meste av det som gjøres digitalt og kommunikasjonen mellom lærer og elev.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå