Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #51 Skrevet 6. desember 2020 Jeg skjønner ikke at det er viktigere for folk å ha en spesiell type mat enn det er å være sammen med familien. Jeg hadde spist ribbe/lutefisk en annen dag i julen og spist det vertskapet serverte. Anonymkode: 2d629...c6f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #52 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Blir dere ikke for mange folk ifht smittevernreglene med tre ulike husstander? Meld avbud pga det, ikke maten. Når det gjelder maten så hadde ikke jeg giddet å lage tre ulike retter på en julaften. Hadde heller ikke giddet å bringe med meg masse mat på en tretimers biltur. Anonymkode: edd65...214 Man kan ha 10 gjester Anonymkode: 79fda...c85
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #53 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hun "forlanger " egen mat fordi hun ikke spiser kjøtt av etiske grunner. Det er noe annet enn å ikke spise vegetarmat fordi det ikke er ribbe (eller lutefisk). Jeg skjønner ikke at folk ikke ser forskjellen. Anonymkode: cc653...b54 Jeg skjønner forskjelligen, hun kan jo spise grønnsaker og poteter, men forlanger at de lager for eksempel nøttesteik i tillegg. Det synes hvertfall jeg blir feil når hun er så lite samarbeidsvillig selv. Anonymkode: 77476...b25
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #54 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 5.12.2020 den 15.55): I storfamilien er det mange forskjellige ønsker og tradisjoner. Jeg har to søstre, og vi skal feire jul sammen. Vi har alltid vært hos meg, men i år lot ikke det seg gjøre, så vi skal være hos søsteren min, som er vegetarianer. Den andre søsteren min spiser lutefisk til jul. Jeg spiser alt. Jeg har i flere år laget både vegatarrett og lutefisk til disse to og ribbe med tilbehør til oss andre. Søsteren min, som har invitert til seg, nekter å tilrettelegge noe som helst annet enn for seg selv. Jeg finner det litt merkelig at hun som forlanger tilrettelegging over alt ikke klarer å tilrettelegge for andre på julaften. Dette betyr at alle som vil ha noe annet enn helles vegetarmat må ta den med selv. Altså må jeg lage ribbe og alt tilbehør her, søsteren min lage lutefisk led alt tilbehør hos seg, og så må vi ta det med til henne. Det er nemlig ikke lov å lage kjøttretter i hennes hus. Hun har aldri vært sånn før. Dette har dukket opp nå i det siste. Bør jeg/vi være bekymret for hennes fanatiske opptreden? Anonymkode: e1b42...c5b Nei, det er da fullt forståelig. Anonymkode: c1398...2fc
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #55 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hun "forlanger " egen mat fordi hun ikke spiser kjøtt av etiske grunner. Det er noe annet enn å ikke spise vegetarmat fordi det ikke er ribbe (eller lutefisk). Jeg skjønner ikke at folk ikke ser forskjellen. Anonymkode: cc653...b54 Det finnes ingen etiske grunner. Hun påstår at hun blir syk av alt kjøtt. Kan ikke en gang være i nærheten av kjøtt før hun blir litt syk. Men ribbefett er null stress i alle fall. Selv om hun ikke selv vet at hun spiser det hvert år til jul Anonymkode: e1b42...c5b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #56 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Men hun lager jo mat til dere, bare ikke den kjøtt- eller fiskematen dere helst vil ha. Jeg mener det høflige her å enten spise det som serveres, eller i det minste være modige nok til å si nei til invitasjonen. Anonymkode: cc653...b54 Hun lager en form med bønnelasagne til 9 gjester og seg selv. Hun mener bønner metter så mye at det holder. Men det er mulig vi bare feirer her hjemme. Jeg orker ikke den fanatiske oppførselen. Men noe må ha skjedd. Altså.. hun hat blitt «syk» av alle kjøttprodukter i over 25 år. Før jeg ble voksen, så var vi hos henne på julaften og da laget hun ribbe. Hun har heller ikke hatt problemer med at vi andre spiser kjøtt. Jeg har laget egen mat til henne på julaften fordi hun ellers kun ville hatt ertestuing, kålrotstappe, surkål og poteter å spise, og det virker litt kjedelig. Spesielt fordi hun ikke liker ertestuing og kålrotstappe. Det er først de siste mnd at det har klikket for henne. Og fordi hun har større bolig enn meg, så var det mest praktisk å feire hos henne slik at vi kan holde avstanden Anonymkode: e1b42...c5b
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #57 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det finnes ingen etiske grunner. Hun påstår at hun blir syk av alt kjøtt. Kan ikke en gang være i nærheten av kjøtt før hun blir litt syk. Men ribbefett er null stress i alle fall. Selv om hun ikke selv vet at hun spiser det hvert år til jul Anonymkode: e1b42...c5b Det er jo respektløst av dere. Herregud, for en familie dere er... Anonymkode: 3fa42...c58
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #58 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er jo respektløst av dere. Herregud, for en familie dere er... Anonymkode: 3fa42...c58 Første gang var det en ren forglemmelse. Da hun ille ble syk som hun påstår hun blir, så fortsatte jeg med det Anonymkode: e1b42...c5b
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #59 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Første gang var det en ren forglemmelse. Da hun ille ble syk som hun påstår hun blir, så fortsatte jeg med det Anonymkode: e1b42...c5b Jøsses, nå mista jeg all sympati jeg hadde med deg, Anonymkode: 79fda...c85
sug lut Skrevet 7. desember 2020 #60 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Første gang var det en ren forglemmelse. Da hun ille ble syk som hun påstår hun blir, så fortsatte jeg med det Anonymkode: e1b42...c5b Herlig. De innbilt syke er en pest.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #61 Skrevet 7. desember 2020 Skal dere kjøre 3 timer pr vei på julaften? Altså tilbringe 6 timer i bilen med barn? jeg tenker at man spiser det man får servert. Mannen sin familie spiser pinnekjøtt og min familie har ribbe. Ingen lager to middager. Feirer vi hos oss så har vi pinnekjøtt. Så spiser vi ribbe/pinnekjøtt en annen dag i jula, alt etter hva vi spiste på julaften. mannen til søsteren min er vant med kalkun og kona til broren min er vant med torsk til jul. Det er vel ingen som forventer at mamma skal lage ribbe, pinnekjøtt, kalkun og juletorsk til julemiddag, kun fordi gjestene er vant med ulike ting? Anonymkode: 819c9...946
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #62 Skrevet 7. desember 2020 Fisk hadde ikke blitt tilberedt her, pga kraftig allergi hos min sønn, men jeg ville strekt meg langt for å servere mat gjestene har som tradisjon. For meg er luktene viktig, og uten rette middagen (ribbe og pinnekjøtt), blir det feil lukt i huset. Jeg lager bestandig både ribbe og pinnekjøtt med all slags tilbehør, og da får alle sin favoritt. Jeg selv spiser kålrotbiff, for jeg er vegetarianer. Anonymkode: ba958...322
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #63 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Fisk hadde ikke blitt tilberedt her, pga kraftig allergi hos min sønn, men jeg ville strekt meg langt for å servere mat gjestene har som tradisjon. For meg er luktene viktig, og uten rette middagen (ribbe og pinnekjøtt), blir det feil lukt i huset. Jeg lager bestandig både ribbe og pinnekjøtt med all slags tilbehør, og da får alle sin favoritt. Jeg selv spiser kålrotbiff, for jeg er vegetarianer. Anonymkode: ba958...322 Oppskrift på kålrotbiff? Anonymkode: 819c9...946
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #64 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Oppskrift på kålrotbiff? Anonymkode: 819c9...946 Det er egentlig bare et pyntenavn på stekt kålrot😁 Koker kålrot i skiver på 1-1,5 cm (pleier å ha litt salt i vannet), vender de i en blanding av hvetemel, salt og pepper straks jeg har tømt av vannet, og steker de i margarin i varm stekepanne til de er fint gyldne. Anonymkode: ba958...322
Luksusdyret Skrevet 7. desember 2020 #65 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (På 5.12.2020 den 17.08): Jeg skjønner at du blir sur over at det føles skjevt, men jeg klarer ikke la være å bli oppgitt. Hvorfor er folk så opphengt i denne julematen? Man må spise en eller annen fast rett denne ene dagen. Du må ha ribbe, søsteren den må ha lutefisk. Hva med å bare spise det verten serverer? Yndlingsmaten kan dere spise alle andre dager i jula, uten å lage drama. Anonymkode: cc653...b54 Og søsteren MÅ ha vegetarmat. Hvorfor kan ikke søsteren spise ribbe?
Luksusdyret Skrevet 7. desember 2020 #66 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg skjønner ikke at det er viktigere for folk å ha en spesiell type mat enn det er å være sammen med familien. Jeg hadde spist ribbe/lutefisk en annen dag i julen og spist det vertskapet serverte. Anonymkode: 2d629...c6f Det er tydeligvis viktigere for søsteren å ha vegetarmaten sin enn å ha samvær med slekta.
Luksusdyret Skrevet 7. desember 2020 #67 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er jo respektløst av dere. Herregud, for en familie dere er... Anonymkode: 3fa42...c58 Det finnes ingen dokumentert forskning på at man kan bli dårlig I NÆRHETEN AV kjøtt. Det er ikke nøtter eller egg altså. At man kan få magetrøbbel av kjøtt er en ting, men ingen blir dårlig av å sitte ved siden av noen som spiser kjøtt.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 7. desember 2020 #68 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det finnes ingen etiske grunner. Hun påstår at hun blir syk av alt kjøtt. Kan ikke en gang være i nærheten av kjøtt før hun blir litt syk. Men ribbefett er null stress i alle fall. Selv om hun ikke selv vet at hun spiser det hvert år til jul Anonymkode: e1b42...c5b Ååååå jeg kjenner ei sånn ei! Hun er allergisk mot alt og blir dårlig av alt hun spiser. Men ikke alltid, når hun selv har lyst på det.....Jeg mister så respekten for folk som er sånn. Sutrete og sympatihungrige mennesker uten evne til å se andre enn seg selv.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #69 Skrevet 7. desember 2020 Hun er vel en av de vegetarianerene som ikke vil ta i kjøtt eller ha det i hus fordi hun ser på det som «avdøde» venner/lik. Har hørt noen vegetarianere si det. Og det er absolutt hennes rett.... Men hadde klart blitt hjemme, når du ikke får låne kjøkkenet til å tilberede din egen mat. Skjønner ikke at du vurderer å dra en gang😅 Bare si at du og barna ønsker å være hjemme denne jula:) Anonymkode: 87c22...150
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #70 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg skjønner forskjelligen, hun kan jo spise grønnsaker og poteter, men forlanger at de lager for eksempel nøttesteik i tillegg. Det synes hvertfall jeg blir feil når hun er så lite samarbeidsvillig selv. Anonymkode: 77476...b25 Det står da ingensteds at hun FORLANGER at Hi lager nøttestek. Hi har vel selv valgt å lage tre ulike retter på julaften. Anonymkode: 66e50...ccb
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #71 Skrevet 7. desember 2020 Milfy Way skrev (2 timer siden): Det finnes ingen dokumentert forskning på at man kan bli dårlig I NÆRHETEN AV kjøtt. Det er ikke nøtter eller egg altså. At man kan få magetrøbbel av kjøtt er en ting, men ingen blir dårlig av å sitte ved siden av noen som spiser kjøtt. På hvilken måte er dette relevant? Jeg har ikke påstått at noen blir dårlig av å sitte ved siden av noen som spiser kjøtt. Hun serverer søsteren sin saus med ribbefett, når hun vet at hun er vegetarianer. Det er respektløst. Anonymkode: 3fa42...c58
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #72 Skrevet 7. desember 2020 sug lut skrev (4 timer siden): Herlig. De innbilt syke er en pest. Jeg har svart tidligere i tråden og mener at HIs søster er helt urimelig når hun ikke en gang vil tillate dem å varme opp egen mat som de tar med hjemmefra. Men, din kommentar her viser lite kunnskap og er med på å rakke ned på de som faktisk er syke (selv om du mener de er innbilt syke). Hi skrev at hun hadde brukt ribbefett i maten søsteren spiste. En som ikke tåler å spise kjøtt (proteinene) kan ofte tåle fettet. Ergo kan hun godt reagere på kjøtt og bli dårlig av dette uten å bli dårlig av fettet. Blir på samme måte som at de som har melkeallergi ofte tåler noe smør og ofte tåler gee veldig godt. Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden): Ååååå jeg kjenner ei sånn ei! Hun er allergisk mot alt og blir dårlig av alt hun spiser. Men ikke alltid, når hun selv har lyst på det.....Jeg mister så respekten for folk som er sånn. Sutrete og sympatihungrige mennesker uten evne til å se andre enn seg selv. Mange som har bekreftede intoleranser eller allergier kan tåle litt av det de reagerer på, hvis de har en god periode hvor de har vært veldig konsekvente og unngått alt (som de ofte er hjemme hos seg selv), at de ikke er for slitne, at de har sovet nok, ikke brygger på noe, ikke er for stresset osv. Dette er individuelt. Noen tåler ingenting noengang, noen kan tåle litt en sjelden gang, noen kan "tåle" å skeie ut en gang. Men det som er med intoleranser er at man kan ha ulike immunreaksjoner. Allergier reagerer som regel med det samme. Det kan også noen intoleranser gjøre. Mens andre typer intoleranser aktiverer andre deler av immunsystemet slik at reaksjonene ikke kommer før timer og til og med dager etterpå. Dvs. de som reelt ikke tåler noe trenger ikke få reaksjoner som andre vil oppfatte. Og når man møtes i et sosialt lag er man jo som regel bare sammen der og da. At personen kanskje har reaksjoner i flere timer eller dager etterpå, det er det ikke mange som får med seg, og det er gjerne noe man heller ikke snakker så mye om. At dette ikke snakkes om gjør det heller ikke mindre reelt, det gjør det ikke innbilt. De som lever med dette føler ofte på en stigmatisering, de kan innimellom falle for fristelsen, eller de kan tenke at akkurat i dag er de villig til å ta de plagene som kommer de neste dagene og skeier ut. Det gjør det selvfølgelig vanskeligere å bli tatt på alvor, for slike som dere to over her "tror ikke" at det kan være reelt at de ikke egentlig tåler det de da spiser. Det bunner dessverre bare i manglende kunnskap. Jeg har f.eks. melkeallergi. Ingen kan merke på meg om jeg får i meg melk. I hvert fall ikke hvis de ikke ber meg om å løpe en time eller to etterpå, for da ville de nok kunnet bli skremt over at jeg "plutselig" fikk "astma". Men så lenge jeg ikke må løpe så vil hverken jeg eller andre merke noe der og da. De andre merker heller ikke at jeg i flere dager etterpå blir helt forstoppet, så ille at jeg får hemoroider av det, eller at jeg får kløende, ikke rødt utslett på underarmene, at jeg sliter med veldig mye slim fra lungene i 2-7 dager etter inntak. De merker heller ikke at jeg blir deprimert de dagene det tar før kroppen har ryddet opp (er ikke deprimert ellers, men blir det konsekvent en dag etter melkeinntak, noe som det også finnes forskning på). Jeg slår ikke ut på skalldyr, så jeg er ikke allergisk mot det heller, men uten tvil er jeg intolerant mot det, siden jeg ti minutter etter inntak får masse væske i føttene og beina (så mye at folk ser det og gjerne kommenterer det), men det er eneste reaksjonen jeg har også. Slitsomt og tidvis vondt, men ikke verre enn at jeg kan tåle det om jeg blir bedt et sted og de har ombestemt seg med maten og kun serverer reker. Men det tar flere dager før føttene og beina er tilbake til normalen. Noen kan reagere først en dag eller flere i etterkant. HIs søster er helt urimelig når hun til og med nekter dem å varme medbrakt mat. Men å shame de som faktisk har reelle allergier eller intoleranser, det blir for dumt! Tall fra WHO viser at halvparten av verdens befolkning innen 2025 eller 2030 vil ha en eller flere allergier. På 70-tallet var andelen ca. 5 % av befolkningen. Det at stadig flere har ting de ikke tåler, det er noe alle må forholde seg til. Anonymkode: 52143...0e1
Sommerkroppen 2029 Skrevet 7. desember 2020 #73 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har svart tidligere i tråden og mener at HIs søster er helt urimelig når hun ikke en gang vil tillate dem å varme opp egen mat som de tar med hjemmefra. Men, din kommentar her viser lite kunnskap og er med på å rakke ned på de som faktisk er syke (selv om du mener de er innbilt syke). Hi skrev at hun hadde brukt ribbefett i maten søsteren spiste. En som ikke tåler å spise kjøtt (proteinene) kan ofte tåle fettet. Ergo kan hun godt reagere på kjøtt og bli dårlig av dette uten å bli dårlig av fettet. Blir på samme måte som at de som har melkeallergi ofte tåler noe smør og ofte tåler gee veldig godt. Mange som har bekreftede intoleranser eller allergier kan tåle litt av det de reagerer på, hvis de har en god periode hvor de har vært veldig konsekvente og unngått alt (som de ofte er hjemme hos seg selv), at de ikke er for slitne, at de har sovet nok, ikke brygger på noe, ikke er for stresset osv. Dette er individuelt. Noen tåler ingenting noengang, noen kan tåle litt en sjelden gang, noen kan "tåle" å skeie ut en gang. Men det som er med intoleranser er at man kan ha ulike immunreaksjoner. Allergier reagerer som regel med det samme. Det kan også noen intoleranser gjøre. Mens andre typer intoleranser aktiverer andre deler av immunsystemet slik at reaksjonene ikke kommer før timer og til og med dager etterpå. Dvs. de som reelt ikke tåler noe trenger ikke få reaksjoner som andre vil oppfatte. Og når man møtes i et sosialt lag er man jo som regel bare sammen der og da. At personen kanskje har reaksjoner i flere timer eller dager etterpå, det er det ikke mange som får med seg, og det er gjerne noe man heller ikke snakker så mye om. At dette ikke snakkes om gjør det heller ikke mindre reelt, det gjør det ikke innbilt. De som lever med dette føler ofte på en stigmatisering, de kan innimellom falle for fristelsen, eller de kan tenke at akkurat i dag er de villig til å ta de plagene som kommer de neste dagene og skeier ut. Det gjør det selvfølgelig vanskeligere å bli tatt på alvor, for slike som dere to over her "tror ikke" at det kan være reelt at de ikke egentlig tåler det de da spiser. Det bunner dessverre bare i manglende kunnskap. Jeg har f.eks. melkeallergi. Ingen kan merke på meg om jeg får i meg melk. I hvert fall ikke hvis de ikke ber meg om å løpe en time eller to etterpå, for da ville de nok kunnet bli skremt over at jeg "plutselig" fikk "astma". Men så lenge jeg ikke må løpe så vil hverken jeg eller andre merke noe der og da. De andre merker heller ikke at jeg i flere dager etterpå blir helt forstoppet, så ille at jeg får hemoroider av det, eller at jeg får kløende, ikke rødt utslett på underarmene, at jeg sliter med veldig mye slim fra lungene i 2-7 dager etter inntak. De merker heller ikke at jeg blir deprimert de dagene det tar før kroppen har ryddet opp (er ikke deprimert ellers, men blir det konsekvent en dag etter melkeinntak, noe som det også finnes forskning på). Jeg slår ikke ut på skalldyr, så jeg er ikke allergisk mot det heller, men uten tvil er jeg intolerant mot det, siden jeg ti minutter etter inntak får masse væske i føttene og beina (så mye at folk ser det og gjerne kommenterer det), men det er eneste reaksjonen jeg har også. Slitsomt og tidvis vondt, men ikke verre enn at jeg kan tåle det om jeg blir bedt et sted og de har ombestemt seg med maten og kun serverer reker. Men det tar flere dager før føttene og beina er tilbake til normalen. Noen kan reagere først en dag eller flere i etterkant. HIs søster er helt urimelig når hun til og med nekter dem å varme medbrakt mat. Men å shame de som faktisk har reelle allergier eller intoleranser, det blir for dumt! Tall fra WHO viser at halvparten av verdens befolkning innen 2025 eller 2030 vil ha en eller flere allergier. På 70-tallet var andelen ca. 5 % av befolkningen. Det at stadig flere har ting de ikke tåler, det er noe alle må forholde seg til. Anonymkode: 52143...0e1 Med all respekt - men om du forteller folk om dine allergier og intoleranser, og likevel velger å "skeie ut en gang innimellom" så må du forvente at folk stusser altså! Om du, som min kollega, forteller hvordan plagene hennes er og likevel viser at dere spiser og drikker det man blir dårlig av, så er det ikke helt troverdig. Jeg har selv glutenallergi, og jeg blir syk av å spise vanlig mat. Skikkelig syk. Ikke sånn at "idag kan jeg unne meg en bolle for det fortjener jeg". Nei, jeg blir kjempeklein og får magekramper i timesvis. Så vanligvis, for dem som virkelig ikke tåler mat eller drikke, så er der ingen unntak. Endret 7. desember 2020 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #74 Skrevet 7. desember 2020 Sommerkroppen 2029 skrev (17 minutter siden): Med all respekt - men om du forteller folk om dine allergier og intoleranser, og likevel velger å "skeie ut en gang innimellom" så må du forvente at folk stusser altså! Om du, som min kollega, forteller hvordan plagene hennes er og likevel viser at dere spiser og drikker det man blir dårlig av, så er det ikke helt troverdig. Jeg har selv glutenallergi, og jeg blir syk av å spise vanlig mat. Skikkelig syk. Ikke sånn at "idag kan jeg unne meg en bolle for det fortjener jeg". Nei, jeg blir kjempeklein og får magekramper i timesvis. Så vanligvis, for dem som virkelig ikke tåler mat eller drikke, så er der ingen unntak. Nå er det heldigvis slik at de fleste i min omgangskrets vet at allergier og intoleranser kan arte seg forskjellig. Et godt eksempel på det er jo f.eks. pollenallergikere som i pollensesongen ofte ikke tåler visse mattyper som de ellers i året kan spise helt uten problemer. I pollensesongen kan noen få strakssymptomer på å f.eks. spise epler eller gulrot, mens de ellers i året kanskje ikke får noen som helst reaksjoner på å spise dette. Dette er velkjent. Du går i den klassiske tabben når du mener at de som reagerer ulikt det du gjør ikke har reelle plager. Jeg skrev jo ganske tydelig over at noen har straksreaksjoner, andre har immunreaksjoner som tar lenger tid å slå ut, fra timer til dager. Dette er noe de fleste nå burde ha fått med seg. Det er også stor forskjell om man velger å skeie ut en sjelden gang (og ta de plagene det medfører i ettertid), og det å si man ikke tåler noe og likevel spise det stadig vekk. Poenget mitt var at både du og sug lut tydeligvis har for lite kunnskap om allergier og intoleranser, noe dere viser med de ovenstående kommentarene deres. Da er dere med på å stigmatisere og rakke en gruppe som om få år faktisk vil utgjøre halvparten av befolkningen. For faktum er at det er mange måter å reagere på når det gjelder allergier og intoleranser og kryssreaksjoner. Å sammenligne dette med den nærmest fanatismen som HIs søster viser, og måten hun forventer særbehandling, men ikke er villig til å vise velvilje en gang tilbake, det blir for dumt. Meget mulig hun har en kropp som tåler kjøtt dårlig, men det trenger ikke være en hindring for å la andre lage mat på hennes kjøkken, og enda mindre grunn til å nekte dem å varme medbrakt mat. Anonymkode: 52143...0e1
Sommerkroppen 2029 Skrevet 7. desember 2020 #75 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå er det heldigvis slik at de fleste i min omgangskrets vet at allergier og intoleranser kan arte seg forskjellig. Et godt eksempel på det er jo f.eks. pollenallergikere som i pollensesongen ofte ikke tåler visse mattyper som de ellers i året kan spise helt uten problemer. I pollensesongen kan noen få strakssymptomer på å f.eks. spise epler eller gulrot, mens de ellers i året kanskje ikke får noen som helst reaksjoner på å spise dette. Dette er velkjent. Du går i den klassiske tabben når du mener at de som reagerer ulikt det du gjør ikke har reelle plager. Jeg skrev jo ganske tydelig over at noen har straksreaksjoner, andre har immunreaksjoner som tar lenger tid å slå ut, fra timer til dager. Dette er noe de fleste nå burde ha fått med seg. Det er også stor forskjell om man velger å skeie ut en sjelden gang (og ta de plagene det medfører i ettertid), og det å si man ikke tåler noe og likevel spise det stadig vekk. Poenget mitt var at både du og sug lut tydeligvis har for lite kunnskap om allergier og intoleranser, noe dere viser med de ovenstående kommentarene deres. Da er dere med på å stigmatisere og rakke en gruppe som om få år faktisk vil utgjøre halvparten av befolkningen. For faktum er at det er mange måter å reagere på når det gjelder allergier og intoleranser og kryssreaksjoner. Å sammenligne dette med den nærmest fanatismen som HIs søster viser, og måten hun forventer særbehandling, men ikke er villig til å vise velvilje en gang tilbake, det blir for dumt. Meget mulig hun har en kropp som tåler kjøtt dårlig, men det trenger ikke være en hindring for å la andre lage mat på hennes kjøkken, og enda mindre grunn til å nekte dem å varme medbrakt mat. Anonymkode: 52143...0e1 Der tar du feil. Jeg har selv allergier som er påviste. Men jeg holder meg til det kan kan spise, det er ingen rom for utskeielser. Jeg blir som sagt syk. Det er jo ikke rart at dette ansees som diffuse plager, når du kan spise forskjellig type mat innimellom - bare fordi det passer deg best da. Vi har nok alle en eller annen form for intoleranse, om man virkelig kjenner nøye etter. Noen er mer vare for ting enn andre. Og noen er mer opphengt i det enn andre. Jeg har ikke lest meg opp på alle mulige typer allergier, intoleranser og kryssallergier jeg kan, om mulig ha, hvis jeg kjenner veldig veldig veldig hardt etter. Da er jo 100% av befolkningen innregnet i dette. Poenget mitt er at det faktisk finnes mennesker som TROR de feiler alt, og leser seg opp på det meste. De selvdiagnoserer seg. Sånn er det jo bare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå