Anonym bruker Skrevet 5. desember 2020 #26 Skrevet 5. desember 2020 Hos oss hadde saken vært enkel, vi hadde meldt avbud og kost oss hjemme istede. Jeg hadde ikke trengt å spurt ungene engang, selv om hun ene ikke spiser kjøtt på julaften engang. For henne er julaften alle luktene som fyller huset. Hun spiser poteter, brun saus og grønnaker på julaften. Det er hennes favorittmat, så det skal hun få. Jeg har laget poteter, brun saus og grønnsaker til henne en gang når hun var syk, men det ble helt feil for det luktet ikke alt det andre som det pleier å lukte når vi har slik mat. Begge ungene er alt spisende egentlig, så det er ikke ett problem, men julaften er en dag og noen ting skal være ganske likt hvert år. For mine unger så er det luktene som er likt hvert år siden de feirer annen hvert år hos meg og hos faren sin og vi har ikke helt like tradisjoner. Men luktene er ganske like selv om det er litt forskjell på maten, men det lukter julemat. Anonymkode: 87d3a...6f5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #27 Skrevet 6. desember 2020 Sommerkroppen 2029 skrev (15 timer siden): Men har hun ikke ovn så dere kan varme den? Om det ikke er «lov» så ville jeg ganske enkelt meldt avbud. Det der skjønner jeg ingenting av 🤔 Du får ikke lov til å varme det? Sorry at jeg ler, men nå ser jeg for meg deg som Claire i Modern Family som lager kalkun i garasjen 😂😅 Altså, det kunne vært løst greit om alle var litt fleksible. Poteter, saus og grønnsaker er jo vegetarmat. Ribbe kan klargjøres og bare stekes på dagen for å få sprø svor. Hilsen ei som lager tradisjonell julemiddag uten melk, glutenfritt alternativ, vegetar, med og uten svin og grøt uten mandel pga allergier. Det er jo bare å ta av litt av surkålen før man blander inn ribbefett, eller ta av litt av sausen før man tar i fløte. Pinnekjøttet stekes mens medisterpølser varmes. Så kan alle kose seg uten at kvelden ender opp på toalettet pga sarte mager eller legevakten pga nøtteallergi. Det viktigste er jo at alle får en fin jul og det koster meg lite å gjøre små tilpasninger. Basen er jo det samme. Anonymkode: cb366...61a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #28 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det der skjønner jeg ingenting av 🤔 Du får ikke lov til å varme det? Sorry at jeg ler, men nå ser jeg for meg deg som Claire i Modern Family som lager kalkun i garasjen 😂😅 Altså, det kunne vært løst greit om alle var litt fleksible. Poteter, saus og grønnsaker er jo vegetarmat. Ribbe kan klargjøres og bare stekes på dagen for å få sprø svor. Hilsen ei som lager tradisjonell julemiddag uten melk, glutenfritt alternativ, vegetar, med og uten svin og grøt uten mandel pga allergier. Det er jo bare å ta av litt av surkålen før man blander inn ribbefett, eller ta av litt av sausen før man tar i fløte. Pinnekjøttet stekes mens medisterpølser varmes. Så kan alle kose seg uten at kvelden ender opp på toalettet pga sarte mager eller legevakten pga nøtteallergi. Det viktigste er jo at alle får en fin jul og det koster meg lite å gjøre små tilpasninger. Basen er jo det samme. Anonymkode: cb366...61a Man steker ikke pinnekjøtt... Anonymkode: 6c4fb...eea
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #29 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg skjønner at du blir sur over at det føles skjevt, men jeg klarer ikke la være å bli oppgitt. Hvorfor er folk så opphengt i denne julematen? Man må spise en eller annen fast rett denne ene dagen. Du må ha ribbe, søsteren den må ha lutefisk. Hva med å bare spise det verten serverer? Yndlingsmaten kan dere spise alle andre dager i jula, uten å lage drama. Anonymkode: cc653...b54 Sier en vegetarianer 😂Julematen er hellig. Den ene dagen i året, spiser vi det tradisjonelle. Jeg hadde aldri i livet spist noe så langt fra julemiddag på julaften. Da drar jeg heller på besøk 1.juledag. Anonymkode: 52f63...64e
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #30 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg skjønner at du blir sur over at det føles skjevt, men jeg klarer ikke la være å bli oppgitt. Hvorfor er folk så opphengt i denne julematen? Man må spise en eller annen fast rett denne ene dagen. Du må ha ribbe, søsteren den må ha lutefisk. Hva med å bare spise det verten serverer? Yndlingsmaten kan dere spise alle andre dager i jula, uten å lage drama. Anonymkode: cc653...b54 Da kan jo vegetarianeren spise potet og surkål til vanlig på julaften. Det vil hun ikke, hun vil ha tilrettelegging. Så en regel for henne en annen for andre. Hykleriet lenge leve. Anonymkode: f5d34...237
gale damen Skrevet 6. desember 2020 #31 Skrevet 6. desember 2020 Jeg hadde blitt hjemme, med åpen invitasjon til resten av familien om å komme om de hadde lyst. Å ikke engang få lov til å varme medbragt mat er rett og slett slemt. I tillegg til å være slem så er hun en dårlig vertinne. Ikke et utgangspunkt for en trivelig jul.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #32 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Man steker ikke pinnekjøtt... Anonymkode: 6c4fb...eea Joda, dampes først og så en liten runde med grill i ovnen, så blir den perfekt 👌🏻 Anonymkode: cb366...61a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #33 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sier en vegetarianer 😂Julematen er hellig. Den ene dagen i året, spiser vi det tradisjonelle. Jeg hadde aldri i livet spist noe så langt fra julemiddag på julaften. Da drar jeg heller på besøk 1.juledag. Anonymkode: 52f63...64e Ikke vegetarianer, men vi spiser oftest kalkun til julemiddag. Dette gjør meg tydligvis uegnet som vertskap, eller er det kun vegetarmat som ikke er aksptabelt? Anonymkode: cc653...b54
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #34 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke vegetarianer, men vi spiser oftest kalkun til julemiddag. Dette gjør meg tydligvis uegnet som vertskap, eller er det kun vegetarmat som ikke er aksptabelt? Anonymkode: cc653...b54 For å klarlegge, min samboer er ikke norsk. Når vi er hos mine foreldre, har han spist norsk julemat og smilt pent, men for ham er det ingen favoritt, og det er ikke jul. Jeg har spist engelsk julemat hos hans familie. I år blir det bare oss hjemme (korona), så da blir det kalkun. Nå får vi sannsynligvis ingen gjester i år, men ville det vært helt uakseptablet å servere det hvis vi hadde (norske) gjester? (Vanskelig å få plass til både ribbe og kalkun i samme ovn.) Vi får kanskje holde oss til å invitere middagsgjester først juledag for å ikke ødelegge jula til folk 😄 Anonymkode: cc653...b54
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #35 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): For å klarlegge, min samboer er ikke norsk. Når vi er hos mine foreldre, har han spist norsk julemat og smilt pent, men for ham er det ingen favoritt, og det er ikke jul. Jeg har spist engelsk julemat hos hans familie. I år blir det bare oss hjemme (korona), så da blir det kalkun. Nå får vi sannsynligvis ingen gjester i år, men ville det vært helt uakseptablet å servere det hvis vi hadde (norske) gjester? (Vanskelig å få plass til både ribbe og kalkun i samme ovn.) Vi får kanskje holde oss til å invitere middagsgjester først juledag for å ikke ødelegge jula til folk 😄 Anonymkode: cc653...b54 Stek begge deler dagen før og varm opp på julaften. Det går helt fint. Jeg gjør det hvert år. Kunne overlevd kalkun, men ikke bønnelasagne Anonymkode: e1b42...c5b
Superdolly Skrevet 6. desember 2020 #36 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Ikke vegetarianer, men vi spiser oftest kalkun til julemiddag. Dette gjør meg tydligvis uegnet som vertskap, eller er det kun vegetarmat som ikke er aksptabelt? Anonymkode: cc653...b54 Nei. Det uakseptable er å kreve tilrettelegging for seg selv når en feirer hos andre, men nekte å gi selv den aller minste lille tilrettelegging tilbake hjemme hos seg selv. His søster har krevd og fått vegetarmat hos hi hvert år, men selv nekter hun ikke bare å lage ribbe til hi, hun nekter også hi å varme sin ribbe hos henne. Etter en tre timers kjøretur. Det er dette som gjør henne til en dårlig vertinne.
Pobie Skrevet 6. desember 2020 #37 Skrevet 6. desember 2020 Jeg kunne *kanskje* godtatt at hun ikke vil tilrettelegge for alle, men når man ikke engang får tilberede eller varme opp maten hos henne blir det for skrullete altså. Da hadde jeg blitt sur og sagt rett ut hva jeg mente, og så holdt meg hjemme. Det ville også vært slutt på tilrettelegging andre veien.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #38 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): For å klarlegge, min samboer er ikke norsk. Når vi er hos mine foreldre, har han spist norsk julemat og smilt pent, men for ham er det ingen favoritt, og det er ikke jul. Jeg har spist engelsk julemat hos hans familie. I år blir det bare oss hjemme (korona), så da blir det kalkun. Nå får vi sannsynligvis ingen gjester i år, men ville det vært helt uakseptablet å servere det hvis vi hadde (norske) gjester? (Vanskelig å få plass til både ribbe og kalkun i samme ovn.) Vi får kanskje holde oss til å invitere middagsgjester først juledag for å ikke ødelegge jula til folk 😄 Anonymkode: cc653...b54 Kalkun og ribbe er enkelt. Stek ribba dagen før. Stek kaklunen som vanlig. Når kalkunen hviler varmer du ribba i ovnen og freser opp svoren. Anonymkode: a4d92...2ec
gale damen Skrevet 6. desember 2020 #39 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke vegetarianer, men vi spiser oftest kalkun til julemiddag. Dette gjør meg tydligvis uegnet som vertskap, eller er det kun vegetarmat som ikke er aksptabelt? Anonymkode: cc653...b54 Ikke i det hele tatt. Jeg antar at du ikke forlanger kalkun uansett hvor du feirer. Saken her er da at søsteren har forlangt og fått spesiell mat i alle år, mens hun da nekter å lage tilrettelagt mat for egne gjester, og til alt overmål nekter dem å varme mat i hennes kjøkken.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #40 Skrevet 6. desember 2020 gale damen skrev (1 time siden): Ikke i det hele tatt. Jeg antar at du ikke forlanger kalkun uansett hvor du feirer. Saken her er da at søsteren har forlangt og fått spesiell mat i alle år, mens hun da nekter å lage tilrettelagt mat for egne gjester, og til alt overmål nekter dem å varme mat i hennes kjøkken. Jeg er som sagt ikke vegetarianer, men jeg syns det er en prinsippiell forskjell på å be om tilpassing fordi man ikke kan spise maten som serveres av moralske (eller f.eks. religiøse) grunner, og å be om tilpassing fordi man bare vil ha maten man alltid har spist til jul. Det siste synes jeg er sært, uansett om det verten ønsker å servere er kalkun, bønnelasagne eller pinnekjøtt. Jeg tror faktisk jeg ville blitt litt lei meg hvis vi inviterte gjestet til jul og la masse arbeid i å lage engelsk julemat med alt tilbehør, og folk insisterte på å ta med egen ribbe. Anonymkode: cc653...b54
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #41 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg er som sagt ikke vegetarianer, men jeg syns det er en prinsippiell forskjell på å be om tilpassing fordi man ikke kan spise maten som serveres av moralske (eller f.eks. religiøse) grunner, og å be om tilpassing fordi man bare vil ha maten man alltid har spist til jul. Det siste synes jeg er sært, uansett om det verten ønsker å servere er kalkun, bønnelasagne eller pinnekjøtt. Jeg tror faktisk jeg ville blitt litt lei meg hvis vi inviterte gjestet til jul og la masse arbeid i å lage engelsk julemat med alt tilbehør, og folk insisterte på å ta med egen ribbe. Anonymkode: cc653...b54 Ingen insisterer på å ta led egen mat. Vi har fått beskjed om å ta med egen mat fordi hun ikke vil lage mat til oss Anonymkode: e1b42...c5b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #42 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Jeg er som sagt ikke vegetarianer, men jeg syns det er en prinsippiell forskjell på å be om tilpassing fordi man ikke kan spise maten som serveres av moralske (eller f.eks. religiøse) grunner, og å be om tilpassing fordi man bare vil ha maten man alltid har spist til jul. Det siste synes jeg er sært, uansett om det verten ønsker å servere er kalkun, bønnelasagne eller pinnekjøtt. Jeg tror faktisk jeg ville blitt litt lei meg hvis vi inviterte gjestet til jul og la masse arbeid i å lage engelsk julemat med alt tilbehør, og folk insisterte på å ta med egen ribbe. Anonymkode: cc653...b54 Men det er stor forskjell på å servere engelsk julemat og vegetarmiddag da, i hvert fall i mine øyne. Anonymkode: 79fda...c85
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #43 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Ingen insisterer på å ta led egen mat. Vi har fått beskjed om å ta med egen mat fordi hun ikke vil lage mat til oss Anonymkode: e1b42...c5b Men hun lager jo mat til dere, bare ikke den kjøtt- eller fiskematen dere helst vil ha. Jeg mener det høflige her å enten spise det som serveres, eller i det minste være modige nok til å si nei til invitasjonen. Anonymkode: cc653...b54
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #44 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men hun lager jo mat til dere, bare ikke den kjøtt- eller fiskematen dere helst vil ha. Jeg mener det høflige her å enten spise det som serveres, eller i det minste være modige nok til å si nei til invitasjonen. Anonymkode: cc653...b54 Selv om verten selv forlanger full tilpasning når hun er hos andre? Anonymkode: 79fda...c85
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #45 Skrevet 6. desember 2020 Men, herregud, hvorfor kan du ikke bare si at om hun skal være så innmari vanskelig, så feirer dere hjemme i stedet? Det går ikke ann å være så konfliktsky. Anonymkode: 7b699...e3f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #46 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Selv om verten selv forlanger full tilpasning når hun er hos andre? Anonymkode: 79fda...c85 Hun "forlanger " egen mat fordi hun ikke spiser kjøtt av etiske grunner. Det er noe annet enn å ikke spise vegetarmat fordi det ikke er ribbe (eller lutefisk). Jeg skjønner ikke at folk ikke ser forskjellen. Anonymkode: cc653...b54
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #47 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hun "forlanger " egen mat fordi hun ikke spiser kjøtt av etiske grunner. Det er noe annet enn å ikke spise vegetarmat fordi det ikke er ribbe (eller lutefisk). Jeg skjønner ikke at folk ikke ser forskjellen. Anonymkode: cc653...b54 Du kan ikke sammenligne å diske opp med tradisjonell julemat fra et annet land med å servere bønnelasagne på julaften. Jul er tradisjon og god mat for de fleste av oss, og hi sin søster vil at hi skal ta med, men ikke tilberede sin egen julemat. Det er sært, spesielt, ugjestmildt og uhøflig uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Anonymkode: 6c4fb...eea
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #48 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hun "forlanger " egen mat fordi hun ikke spiser kjøtt av etiske grunner. Det er noe annet enn å ikke spise vegetarmat fordi det ikke er ribbe (eller lutefisk). Jeg skjønner ikke at folk ikke ser forskjellen. Anonymkode: cc653...b54 Selv om det er av etiske grunner så kan man ikke forvente eller forlange full tilpasning hos andre. Hvis man ikke er villig til å tilpasse noe for andre, som f.eks å la de varme opp maten der, så får man ta med sin egen mat til andre selv og.. Man får lite goodwill hos meg når tilpasninger skal kun gå en vei. Anonymkode: 79fda...c85
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #49 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er som sagt ikke vegetarianer, men jeg syns det er en prinsippiell forskjell på å be om tilpassing fordi man ikke kan spise maten som serveres av moralske (eller f.eks. religiøse) grunner, og å be om tilpassing fordi man bare vil ha maten man alltid har spist til jul. Det siste synes jeg er sært, uansett om det verten ønsker å servere er kalkun, bønnelasagne eller pinnekjøtt. Jeg tror faktisk jeg ville blitt litt lei meg hvis vi inviterte gjestet til jul og la masse arbeid i å lage engelsk julemat med alt tilbehør, og folk insisterte på å ta med egen ribbe. Anonymkode: cc653...b54 Jeg kan forstå at du vil servere det som er viktig for deg. Alle andre dager i året ville jeg vært enig med deg, men akkurat julaften er så forbundet med luktene og smaken av akkurat min julemat at kvelden ville bli mye dårligere hvis vi skulle spise noe annet, uansett hvor godt det var. Jeg ville gjerne kommet til engelsk julemat, men det ville bli en veldig rar julaften hvis jeg skulle spise det da. Anonymkode: a4d92...2ec
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #50 Skrevet 6. desember 2020 Blir dere ikke for mange folk ifht smittevernreglene med tre ulike husstander? Meld avbud pga det, ikke maten. Når det gjelder maten så hadde ikke jeg giddet å lage tre ulike retter på en julaften. Hadde heller ikke giddet å bringe med meg masse mat på en tretimers biltur. Anonymkode: edd65...214
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå