Gå til innhold

Tilrettelegging av mat, men ikke for alle

Anbefalte innlegg

Skrevet

I storfamilien er det mange forskjellige ønsker og tradisjoner. Jeg har to søstre, og vi skal feire jul sammen. Vi har alltid vært hos meg, men i år lot ikke det seg gjøre, så vi skal være hos søsteren min, som er vegetarianer. Den andre søsteren min spiser lutefisk til jul. Jeg spiser alt.

Jeg har i flere år laget både vegatarrett og lutefisk til disse to og ribbe med tilbehør til oss andre.

Søsteren min, som har invitert til seg, nekter å tilrettelegge noe som helst annet enn for seg selv. Jeg finner det litt merkelig at hun som forlanger tilrettelegging over alt ikke klarer å tilrettelegge for andre på julaften. 

Dette betyr at alle som vil ha noe annet enn helles vegetarmat må ta den med selv. Altså må jeg lage ribbe og alt tilbehør her, søsteren min lage lutefisk led alt tilbehør hos seg, og så må vi ta det med til henne. Det er nemlig ikke lov å lage kjøttretter i hennes hus. 
Hun har aldri vært sånn før. Dette har dukket opp nå i det siste. Bør jeg/vi være bekymret for hennes fanatiske opptreden?

Anonymkode: e1b42...c5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun er kanskje veldig veldig opphengt  i dette, og har lest seg opp og ned og i mente om hva som er «lov og ikke». Når det er sagt så ville jeg benyttet sjansen til å si høyt at «ok så fra nå av har vi gjort om på tradisjonene skjønner jeg. Enkelt og greit faktisk, så neste år tar du ***** vegetarmaten din med til meg. Da innfører vi bare det» 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (4 minutter siden):

Hun er kanskje veldig veldig opphengt  i dette, og har lest seg opp og ned og i mente om hva som er «lov og ikke». Når det er sagt så ville jeg benyttet sjansen til å si høyt at «ok så fra nå av har vi gjort om på tradisjonene skjønner jeg. Enkelt og greit faktisk, så neste år tar du ***** vegetarmaten din med til meg. Da innfører vi bare det» 

Enig i dette. Jeg hadde blitt akkurat så sur at jeg hadde sagt noe slikt.

Skrevet

Høres veldig merkelig ut, til jul skal alle få det de vil ha. Selv om jeg lager meg nøttestek (som jeg også tar med om jeg skal noe sted i jula) så lager jeg det besøket ønsker å spise. Noe jeg for øvrig gjør også når det ikke er jul (med få unntak og om vi er enige om annet). 

Jeg har aldri forlanget å få noe tilrettelagt men jeg tilpasser gjerne for mitt besøk. Jeg må ta med at de som inviterer oss gjerne spør om de skal tilrettelegge men jeg svarer da nei da det faktisk er mer praktisk for alle at jeg ordner det selv. Når din søster i tillegg forlanger tilrettelegging så er det jo ganske dobbelmoralsk av henne og ikke gi det samme når hun inviterer til jul. Kanskje neste år så vil ikke den som inviterer tilrettelegge for henne. 

Skal dere andre da ta med mat? 

Skrevet

En del veganere er jo helt religiøse på dietten sin. Det høres ut som om hun har kommet med i en slik "sekt". De fleste roer seg heldig vis i løpet av noen år, men i mellomtiden er det best å unngå å måtte spise sammen med dem. Mitt beste råd er å finne et annet sted å feire jul og heller møtes en dag til noe som ikke innebærer mat.

Anonymkode: a4d92...2ec

Skrevet
Elina skrev (4 minutter siden):

Høres veldig merkelig ut, til jul skal alle få det de vil ha. Selv om jeg lager meg nøttestek (som jeg også tar med om jeg skal noe sted i jula) så lager jeg det besøket ønsker å spise. Noe jeg for øvrig gjør også når det ikke er jul (med få unntak og om vi er enige om annet). 

Jeg har aldri forlanget å få noe tilrettelagt men jeg tilpasser gjerne for mitt besøk. Jeg må ta med at de som inviterer oss gjerne spør om de skal tilrettelegge men jeg svarer da nei da det faktisk er mer praktisk for alle at jeg ordner det selv. Når din søster i tillegg forlanger tilrettelegging så er det jo ganske dobbelmoralsk av henne og ikke gi det samme når hun inviterer til jul. Kanskje neste år så vil ikke den som inviterer tilrettelegge for henne. 

Skal dere andre da ta med mat? 

Problemet er at jeg må bringe all maten til henne. En reisevei på 3 timer. Ikke at det blir et problem, men maten blir jo kald innen vi kommer dit

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at jeg må bringe all maten til henne. En reisevei på 3 timer. Ikke at det blir et problem, men maten blir jo kald innen vi kommer dit

Men har hun ikke ovn så dere kan varme den? Om det ikke er «lov» så ville jeg ganske enkelt meldt avbud. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (12 minutter siden):

Men har hun ikke ovn så dere kan varme den? Om det ikke er «lov» så ville jeg ganske enkelt meldt avbud. 

Det er ikke lov. Tar det i en varmebag, men blir nok ikke sprø svor

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor gidder dere å feire med henne? Dette hadde jeg faktisk ikke godtatt. 

Hun får velge hva hun selv lager, selv om det er utrolig sært, men å nekte dere å bruke kjøkkenet til å tilberede maten er jo helt sprøtt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Da tror jeg at jeg hadde sagt, takk men nei takk, vi feirer hjemme. Hun har tydeligvis blitt en av de ekstreme, kan nesten se for meg at hun vil sitte å skule på maten deres. Får dere i det hele tatt lov til å ha kjøtt i huset hennes?

Anonymkode: 79fda...c85

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Kanskje hun ikke vil ha gjester i jula. Det hun holder på med er ikke greit, og tror ikke jeg ville dratt. Ser på det som annerledes at jeg tilbereder vegetar hjemme da det er mye lettere å ta med seg, lettere å varme opp og ikke alle er vandt til å lage det. Den maten dere må ta med egner seg jo ikke til det i det hele tatt. 

Når man har en overbevisning om noe så må man faktisk tolerere at andre ikke deler den.  

Skrevet

Jeg skjønner at du blir sur over at det føles skjevt, men jeg klarer ikke la være å bli oppgitt. Hvorfor er folk så opphengt i denne julematen? Man må spise en eller annen fast rett denne ene dagen. Du må ha ribbe, søsteren den må ha lutefisk. Hva med å bare spise det verten serverer? Yndlingsmaten kan dere spise alle andre dager i jula, uten å lage drama.

Anonymkode: cc653...b54

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner at du blir sur over at det føles skjevt, men jeg klarer ikke la være å bli oppgitt. Hvorfor er folk så opphengt i denne julematen? Man må spise en eller annen fast rett denne ene dagen. Du må ha ribbe, søsteren den må ha lutefisk. Hva med å bare spise det verten serverer? Yndlingsmaten kan dere spise alle andre dager i jula, uten å lage drama.

Jeg hadde ikke lyst å spise nøttestek eller annet vegetarvas på julaften. De andre dager i jula hadde jeg ikke brydd meg.

Anonymkode: 7df9b...1c0

Skrevet

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Mat er tradisjoner, følelser og kos, mange vil nok ikke komme i den rette stemningen uten den rette maten. Dette må man ha forståelse for, dette har ikke søsteren til HI. Det er kanskje lurt å splitte opp den julefeiringa først som sist. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg sagt at dere ikke kommer og begrunnet det med maten. Den er vanligvis spesiell for de fleste akkurat på julaften. Si at dere gjerne ville feiret sammen, men at det nok blir enklest å bare være hjemme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde droppet hele søstereren og hele juleselskapet. Religiøse trangsynte vegetarianere kan man ikke omgås. Og særlig ikke på julaften.

Skrevet

Jeg spiser vanligvis det jeg får servert uten sure miner, også på julaften, men barna mine kunne ikke hatt en fin julekveld med vegetarmat. Når jeg leser tilleggsinformasjonen om at dere heller ikke får lov å VARME maten hos henne ville jeg blitt hjemme av prinsipp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Dette er jeg faktisk ganske enig i. Hos oss spiser vi også forskjellige ting til julemat. Jeg og mine er vant med svineribbe, mannen og hans familie spiser ribbe. Jeg spiser riskrem og han er vant med karamellpudding og fruktsalat (Ja, de har to desserter). Vi ble dermed enige om at vår julemiddag blir pinnekjøtt og riskrem. De som kommer til oss på julaften, får spise det vi spiser. Er vi hos andre, så spiser vi det vi får servert, så lager vi heller "vår" julemiddag enten siste søndag før jul eller en av juledagene. Det får finnes grenser for hva man skal styre med.

Men HI, din søster er urimelig så neste gang du arrangerer jul, serverer du kun det du spiser, så får din søster spise poteter og grønnsaker.

Anonymkode: c7a44...bc0

Skrevet

Hvorfor kan dere ikke bare spise det som blir servert? Du sier jo selv at du spiser alt, så det burde egentlig ikke være noe stort problem for deg.  Jula består dessuten av mange andre dager enn selve julaften. Ribbe og lutefisk kan dere derfor spise en av de andre dagene. Alternativet er at dere melder avbud. 

Jeg forstår at du synes det er skjevt. Men du har selv satt deg i en situasjon hvor dere har lagd 3 ulike tretter på julaften. 

Anonymkode: 66e50...ccb

Skrevet

Du får spørre henne om du tenker at fremover skal den som steller i stand jul kun tilby et alternativ, og så kan alle som ikke spiser det som serveres ordne seg selv?

Hun skjønner vel at det må være likt dor alle?

Anonymkode: fdeb9...3a7

Skrevet

Jeg tenker at enten spiser dere vegetarmat på julaften i år, eller blir hjemme.

Det styret du beskriver med å ta mat i varmeveske og kjøre i 3 timer hadde vært helt uaktuelt. 

Mine barn gleder seg til "lukten av jul" i heimen, sausen osv, og sånn blir det jo ikke med vassen medbragt mat... Så om maten er tilsvarende viktig for dere sier dere til din søster at dette går dessverre ikke, så dere vil heller komme på besøk 1.juledag og spise vegetarmat alle sammen.

Anonymkode: 342bd...cbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor kan dere ikke bare spise det som blir servert? Du sier jo selv at du spiser alt, så det burde egentlig ikke være noe stort problem for deg.  Jula består dessuten av mange andre dager enn selve julaften. Ribbe og lutefisk kan dere derfor spise en av de andre dagene. Alternativet er at dere melder avbud. 

Jeg forstår at du synes det er skjevt. Men du har selv satt deg i en situasjon hvor dere har lagd 3 ulike tretter på julaften. 

Anonymkode: 66e50...ccb

Jeg spiser alt, men barna mine spiser ikke alt. Ikke barna til søsteren som spiser lutefisk heller. Dessuten er det lov å si at bønnelasagne ikke er maten jeg vil spise på julaften

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiser alt, men barna mine spiser ikke alt. Ikke barna til søsteren som spiser lutefisk heller. Dessuten er det lov å si at bønnelasagne ikke er maten jeg vil spise på julaften

Å fy. Bare konseptet "vegetarjul" er jo til å få brekninger av.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Bønnelasagne høres helt forferdelig ut, og er man ikke vant så mye bønner, så kan jo det bli noe interessant utover kvelden.

Anonymkode: 79fda...c85

Skrevet

Da jeg var lita ble jeg tatt med på noen vegetarjulebord (var en aktiv vegetarianerforening i byen vi bodde og min mor var med, selv om hun laget fisk og kjøtt til meg ellers). Det var mye god mat der, ingen tvil om det. Men må innrømme at det ikke føltes som jul.

Den søsteren din er blitt så fanatisk, Hi, at det hadde jeg ikke orket å forholde meg til. Hadde møtt henne ellers i året, og hadde invitert henne til jul, men hadde ikke dratt til henne for julefeiring!

Slik min helse er i dag ville hun dessuten ha slitt med å lage fullverdige måltider til meg, som ikke skal spise de fleste nøtter, få belgfrukter, ikke tomat, ikke soya, få kornsorter. Jeg er virkelig ikke matvan, og jeg spiser veldig mye grønnsaker, men jeg må faktisk ha kjøtt eller fisk for å fungere. Min kropp fungerer ikke uten nok proteiner og fett, da får jeg rett og slett for store blodsukkersvingninger. Og jeg måtte holdt meg unna alt av desserter og annet godt. Ett måltid hadde gått greit, men jeg antar at dere skal overnatte, og da blir det jo flere måltider dere må ta med mat til. Ikke blir det koselig å spise sammen med søster som trolig også vil gi negative kommentarer på deres mat.

Det er egentlig bare å fortelle din søster veldig saklig at dere blir hjemme i år, for det er uaktuelt å lage all mat hjemme for så å spise den kald hos henne. Vil hun komme til dere, så er hun velkommen, men dere blir hjemme.

Jeg er normalt veldig fleksibel og tilpassningsdyktig, men akkurat dette tullet din søster holder på med, det hadde jeg ikke giddet.

Anonymkode: 52143...0e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...