Gå til innhold

Du som har hjemmekontor.


Himmel og hav

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Får du faktisk betalt for å se en hel film midt i arbeidstiden??????? Ville du gjort det samme om du jobbet på kontoret f.eks?

Anonymkode: b1a2c...41f

Når jeg har den oppgaven så sitter jeg som regel hjemme. De prosessene gjøres stort sett på natta hvor så få som mulig er pålogget. Da sitter jeg gjerne å ser en film ja. Handler om å passe på at ting går som det skal og å sjekke at ting fungerer når prosessen er ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sug lut skrev (2 minutter siden):

Vi jobber for eksempel i store seksjoner som driver med mye forskjellig, men der det likevel avholdes felles seksjonsmøter, er det så vanskelig å forestille seg? Å ha alle tilstede på Teams samtidig er nyttig for alt oppdukkende, men det er ikke slik at hele møtet (ble totimers i dag, ja) er relevant for meg. Jeg har likevel innspill litt her og litt der, samtidig som lange passasjer ikke har med mitt felt å gjøre direkte. Da klør det ingen hva jeg gjør mens jeg lytter, serru.

Var kun et spørsmål, ingen grunn til å gå rett i forsvarsposisjon. Hilsen en som også jobber foran pc hele dagen. 

Anonymkode: 33bea...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av å variere sittestillingen i løpet av dagen, samt å bevege meg litt. Når jeg har møter som jeg kun skal høre på eller kun snakke og ikke dele skjerm, så sitter jeg i sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (1 time siden):

Hva driver du med under lange og ikke alltid interessante Teams-møter? Jeg strikker. Følger selvsagt med og tar notater der det trengs, men har et enkelt strikketøy jeg griper til når det blir langdrygt. Hender jeg slenger meg på sofaen også. når det bare er lyttemøte/ foredrag

Koser med meg selv, mens jeg later som jeg følger med... 

Anonymkode: 197b5...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sug lut skrev (17 minutter siden):

Nei.

Jeg fikk bare litt assosiasjoner til min venninne som ser seg grønnlei av alle unødvendige møter og foredrag de må stille på. 

Anonymkode: b1a2c...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor tar dere ikke opp med arbeidsgiver at dere ikke ønsker å stille på unødvendige møter? Her har vi juristene sagt klart fra, at møter som er fullstendig irrelevante for vårt arbeid deltar vi ikke på, det har vi ikke tid til. Foredrag som det kan være "koselig å høre på" er greit når man har masse dødtid, men det er altså noe vi ikke har. Ledelsen er helt med på det og foretrekker at vi gjør arbeidsoppgavene effektivt i stedet for å sitter og hører på masse ræl. Men i enkelte etater er det jo om å gjøre å ha møter bare for å ha møter, fordi det er koselig. 

Anonymkode: 97307...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også si at jeg reagerer på hvor mye unødvendig tid som brukes til møter og foredrag🤔 lite effektivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor tar dere ikke opp med arbeidsgiver at dere ikke ønsker å stille på unødvendige møter? Her har vi juristene sagt klart fra, at møter som er fullstendig irrelevante for vårt arbeid deltar vi ikke på, det har vi ikke tid til. Foredrag som det kan være "koselig å høre på" er greit når man har masse dødtid, men det er altså noe vi ikke har. Ledelsen er helt med på det og foretrekker at vi gjør arbeidsoppgavene effektivt i stedet for å sitter og hører på masse ræl. Men i enkelte etater er det jo om å gjøre å ha møter bare for å ha møter, fordi det er koselig. 

Anonymkode: 97307...d7e

Ofte er det relevante ting på planen ved møteinnkalling. Alle stiller. Sånn er det og det er ok😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Ofte er det relevante ting på planen ved møteinnkalling. Alle stiller. Sånn er det og det er ok😊

Men da deltar man på de delene av møtet som er relevant. Hva er poenget å sitte der når man kunne ha gjort noe annet produktivt?

Anonymkode: 97307...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men da deltar man på de delene av møtet som er relevant. Hva er poenget å sitte der når man kunne ha gjort noe annet produktivt?

Anonymkode: 97307...d7e

Det er ikke tidsspesifisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (42 minutter siden):

Jeg må også si at jeg reagerer på hvor mye unødvendig tid som brukes til møter og foredrag🤔 lite effektivt

Sånn er det bare noen ganger. Ikke alltid det blir så effektivt men selskapet ser verdien i allmøter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor tar dere ikke opp med arbeidsgiver at dere ikke ønsker å stille på unødvendige møter? Her har vi juristene sagt klart fra, at møter som er fullstendig irrelevante for vårt arbeid deltar vi ikke på, det har vi ikke tid til. Foredrag som det kan være "koselig å høre på" er greit når man har masse dødtid, men det er altså noe vi ikke har. Ledelsen er helt med på det og foretrekker at vi gjør arbeidsoppgavene effektivt i stedet for å sitter og hører på masse ræl. Men i enkelte etater er det jo om å gjøre å ha møter bare for å ha møter, fordi det er koselig. 

Anonymkode: 97307...d7e

Noen ting hos oss er obligatoriske. Det innebærer gjerne at det kommer informasjon som det er viktig at alle hører samtidig og får samme forståelsen av. Samtidig fylles gjerne også møtene med presentasjon av prosjekter og annet, som er interessant å høre om, men ikke direkte matnyttig for mine arbeidsoppgaver. Dessuten er det alltid rom for eventuelt på slutten, og det er jo gjerne der de virkelig interessante tingene skjer. Min arbeidsgiver velger at vi skal stille alle mann alle på disse møtene, så da stiller jeg, på Teams, med strikketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva i all verden jobber dere med dere som har hjemmekontor?? 😄 Strikker, lager julepynt, bretter klesvask, etc. Høres ut som dere har lite å gjøre, og ekstremt god tid. Hvorfor har dere ikke møter og foredrag foran kamera, der folk faktisk kan se hverandre? 

Hjelp så rart. 

Hilsen en som aldri har hatt hjemmekontor og som jobber ræva av meg i 7,5 timer 5 dager i uken, med snaut tid til do-pauser......:-O

Anonymkode: b1a2c...41f

Hørt om multitasking? Man kan godt høre og følge med selv om hendene gjør andre ting enn å ligge foldet i fanget  

Jeg jobber i en stor organisasjon som, spesielt den siste tiden, har mange informasjonsmøter på Teams. Da er det div andre som har ordet og så åpnes det for spørsmål og diskusjon på slutten. Jeg sliter med ryggen på hjemmekontor, så under informasjonsdelen kan jeg godt rigge meg til på sofaen hvor jeg kan strekke ryggen mens jeg følger med. 

Hvis 100+ ansatte skulle hatt kamera på under hele møtet er jeg redd det hadde blitt kræsj ganske fort. De som leder møtet har på kamera, mens vi som lytter selvsagt har kamera og lyd av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (39 minutter siden):

Det er ikke tidsspesifisert

Så møtene er ikke planlagt, alle bare snakker om alt mulig? Våre møter har agenda med punkter. Tydelige punkter med temaer. 

Anonymkode: 97307...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Så møtene er ikke planlagt, alle bare snakker om alt mulig? Våre møter har agenda med punkter. Tydelige punkter med temaer. 

Anonymkode: 97307...d7e

Selvsagt er møtene planlagt og de er obligatoriske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Selvsagt er møtene planlagt og de er obligatoriske 

Hvordan kan da innleggene ikke være tidfestet? Og hvorfor kjører arbeidsgiver obligatoriske tullemøter når arbeidstaker i stedet for kan jobbe effektivt? Hva er det med norsk arbeidsliv og overflod av møter bare for å ha møter eller kose seg?

Anonymkode: 97307...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan da innleggene ikke være tidfestet? Og hvorfor kjører arbeidsgiver obligatoriske tullemøter når arbeidstaker i stedet for kan jobbe effektivt? Hva er det med norsk arbeidsliv og overflod av møter bare for å ha møter eller kose seg?

Anonymkode: 97307...d7e

Jeg elsker jobben min og stiller på møter det forventes at det stilles på. Det holder i grunn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Teams-møter spelar eg ofte Minecraft. Alltid noko grinding som trengs å gjerast. Eller så kan eg sitja med strikketøyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så møtene er ikke planlagt, alle bare snakker om alt mulig? Våre møter har agenda med punkter. Tydelige punkter med temaer. 

Anonymkode: 97307...d7e

Møtene våre er planlagte og har agenda med punkter, men det står ikke:

8.00 Geir ønsker velkommen

8.03 Andrea legger fram fra prosjekt 1

8.27 Bente legger fram fra prosjekt 2

8.38 Endringer i budsjett

8.49...

Så om man er interessert i det Bente skal si, så må man henge med gjennom Andrea sin presentasjon. Det er en plan, det skal ta 2 timer, og så kan det hende det blir kortere, men aldri lenger. Først når vi skal opp på heldagsarrangementer så er det planlagt med klokkeslett. Sånn har det vært alle steder jeg har jobbet, så jeg trodde i grunnen at det var helt alminnelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav skrev (14 minutter siden):

Møtene våre er planlagte og har agenda med punkter, men det står ikke:

8.00 Geir ønsker velkommen

8.03 Andrea legger fram fra prosjekt 1

8.27 Bente legger fram fra prosjekt 2

8.38 Endringer i budsjett

8.49...

Så om man er interessert i det Bente skal si, så må man henge med gjennom Andrea sin presentasjon. Det er en plan, det skal ta 2 timer, og så kan det hende det blir kortere, men aldri lenger. Først når vi skal opp på heldagsarrangementer så er det planlagt med klokkeslett. Sånn har det vært alle steder jeg har jobbet, så jeg trodde i grunnen at det var helt alminnelig. 

Dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I møter hvor jeg kun skal si lite eller ingenting pleier jeg som regel å høre på hva de andre sier, besvare mailer, jobbchat, løfte på en vekt med den ene armen (begynnende musearm) eller oppdatere meg på nyhetene (relatert til jobb). Syndet en gang med å kjøpe en gave på et tilbud som var på vei til å gå ut, men jeg hørte helt fint hva alle andre sa.

Hadde jeg sett en kollega som strikket i et møte med webcam hadde jeg mistet respekten. Hva folk gjør uten kamera er noe helt annet.

Anonymkode: d805e...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

I møter hvor jeg kun skal si lite eller ingenting pleier jeg som regel å høre på hva de andre sier, besvare mailer, jobbchat, løfte på en vekt med den ene armen (begynnende musearm) eller oppdatere meg på nyhetene (relatert til jobb). Syndet en gang med å kjøpe en gave på et tilbud som var på vei til å gå ut, men jeg hørte helt fint hva alle andre sa.

Hadde jeg sett en kollega som strikket i et møte med webcam hadde jeg mistet respekten. Hva folk gjør uten kamera er noe helt annet.

Anonymkode: d805e...21b

Tipper de fleste som har kameraet på kun følger med 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden eg har møter som eg ikkje deltar aktivt i. Innimellom har vi allmøter for heile organisasjonen og eg treng kun å lytte, då jobbar eg litt med oppgåver som krever lite konsentrasjon. I sommar tok eg gjerne med meg ipaden ut i sola og lytta, DET var genialt det! 

Anonymkode: 78609...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Sjelden eg har møter som eg ikkje deltar aktivt i. Innimellom har vi allmøter for heile organisasjonen og eg treng kun å lytte, då jobbar eg litt med oppgåver som krever lite konsentrasjon. I sommar tok eg gjerne med meg ipaden ut i sola og lytta, DET var genialt det! 

Anonymkode: 78609...ae9

Ble noen timer i sola her også i sommer! Fikk Potter om en haug med planter og malt noen hagemøbler i samme slengen. Multitasking på høyt plan😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...