Gå til innhold

Dere som er MOT abort

Anbefalte innlegg

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å ta dårlige livsstilsvalg eller være uheldig i en bilulykke er noe som er påført din kropp.

Å kunne velge å ta livet av en annen kropp, den jeg la ved bilde av er å ta et valg for en annen og ikke bare deg selv. 

Du ser ut til å utelukkende tenke på deg selv. Noen ganger kan familien prioriteres, ja utrolig nok også menn, noen ganger barnet, andre ganger nasjonen ved tanke på at det kun fødes 1.6 barn pr kvinne og det må 2.1 til for at populasjonen skal kunne holdes ved like. Hvorfor er du så ensporet og kun tenker på deg selv?

Du svarte ikke på når er liv er et liv og hvorfor?

Hvilken uke synes du kvinner bør få ta abort? Fritt valg

Jeg har akkurat argumentert for at det er liv etter befruktning. Kan du ikke fortelle oss når det liv eller hva som feil med min agrumentasjon og hvorfor? Ser du bilde av fosteret på 12 uker som beveger seg? Ser det dødt ut? Ville du gravlagt en sparkende hund? 

Anonymkode: ae39e...537

Der er liv et barn når det er mulig å redde barnet til et liv uten for livmoren.  Tror nok ikke videoen er av et foster i uke 12, og stiller meg tvilende til at den videoen er reel overhode.

Et foster i uke 12 veier mellom 10-20 gram og er ca 5,2 cm... Vanskelig å bestemme kjønn i uke 12, og de fleste bevegelsene er reflekser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, ulenissen skrev:

Jeg ville skutt og gravlagt en hardt skadet men sparkende hund ja.

Den er ikke skadet. i 99% av alle aborter er mor og barn friske. Det feiler ikke hunden noen ting i dette eksempelet. Fosteret er ikke skadet før mor bestemmer seg for abort. 

Nivået her er ganske lavt må jeg si. Onani sammenlignes med abort, premisser endres til at hunden er skadet, påstander om manglende logikk uten forklaring. Påstander uten begrunnelser. Hva er det folk her jobber med egentlig? Skulle tro ingen her har fullført videregående. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er bilde av celleklumpen din. Du vet det bare er et tulleargument. At det ikke kan leve på egenhånd gjør det bare mer sårbart. Vi dreper heller ikke mennesker på respirator. De er heller ikke levedyktig på egenhånd. Så hvorfor skal det gjelde et foster? Argumentet holder ikke om du er konsekvent.

Å runke er det samme som at kvinner har mensen. Det har ikke skjedd en befruktning. Er det å ha mensen det samme som å ta livet av fosteret på 12 uker som det er bilde av her? 

featusgif.gif

Med mindre den hånden er ENORM, er ikke dette et foster i uke 12...

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig at det finnes nok barnløse til å ta imot 10 000 - 13 000 barn årlig?

Anonymkode: 0b76e...c42

Det interessante her er jo at dette tallet er lavere enn det var på den tida da abort måtte innvilges av en nemnd... selv om befolkningen var mindre den gangen.

Anonymkode: 47b60...d6e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den er ikke skadet. i 99% av alle aborter er mor og barn friske. Det feiler ikke hunden noen ting i dette eksempelet. Fosteret er ikke skadet før mor bestemmer seg for abort. 

Nivået her er ganske lavt må jeg si. Onani sammenlignes med abort, premisser endres til at hunden er skadet, påstander om manglende logikk uten forklaring. Påstander uten begrunnelser. Hva er det folk her jobber med egentlig? Skulle tro ingen her har fullført videregående. 

Men et foster kan ikke leve uten fysisk å være i magen på din mor, på samme måter som diverse parasitter. Og hvorfor i alle dager trekker du inn både hunder og giraffer? Det er jo ikke sammenlignbart eller relevant på for saken. Og onani er høyst relevant. Katolikkene fordømmer kondomer på grunn av sædceller  som potensielt liv.

hvilken bakgrunn har du? Frimenighet? Bedehus? Annen religiøs indoktrinering? 

Skrevet

Nå vil jo hverfall SV endre på abortloven, at det ikke skal være nødvendig med abort nemnd. Kvinner skal få bestemme selv og abort kan tas frem til uke 22. Da i uke 23 kan fosteret overleve. 

Jeg er for at vi kvinner skal få ta abort og at vi skal bestemme mer selv uten å kjempe i motvind i ei nemd. 

Men samtidig kjenner jeg at å kunne ta abort frem til uke 22, det gir meg en klump i halsen. 

Jeg kjente liv med 3 mann i uke 14 og mannen kunne kjenne små spark i uke 21.

Anonymkode: 6cce4...f73

SV nevner vel uke 18, ikke uke 22.

Anonymkode: 47b60...d6e

Skrevet
2 minutter siden, ulenissen skrev:

Der er liv et barn når det er mulig å redde barnet til et liv uten for livmoren.  Tror nok ikke videoen er av et foster i uke 12, og stiller meg tvilende til at den videoen er reel overhode.

Finn din egen video fra en kilde du mener er troverdig og post den her, så vi alle kan se. Fritt valg på internett. 

2 minutter siden, ulenissen skrev:

Et foster i uke 12 veier mellom 10-20 gram og er ca 5,2 cm... Vanskelig å bestemme kjønn i uke 12, og de fleste bevegelsene er reflekser.

Ikke noe av dette tilsier at det ikke er liv. Hva er poenget ditt?

Skrevet
10 minutter siden, ulenissen skrev:

Med mindre den hånden er ENORM, er ikke dette et foster i uke 12...

Finn ditt eget foster og post det

Skrevet
7 minutter siden, ulenissen skrev:

Men et foster kan ikke leve uten fysisk å være i magen på din mor, på samme måter som diverse parasitter.

par•a•site An organism that lives and feeds on or in an organism of a different species and causes harm to its host.

Og hvorfor i alle dager trekker du inn både hunder og giraffer?

Giraffen var for å bevise at det er et MENNESKEliv. Er dere så tette? Arten menneske. Det er alltid et menneske. Er det dødt blir det ikke konfirmert... det er alltid et liv. 

Ved å å sammenligne med andre eksempler som hunder, så og hva man vil og ikke vil, så nærmer man seg å finne sine egne grenser. Deduktivt. Å finne frem til sitt EGET synspunkt. Jeg har ikke sett ett eneste argument for at det ikke er liv når det er embryo. Ikke ett. Kom igjen! Hvis jeg er så tåpelig. Hva gjør at et embryo ikke er liv. Basert på biologi og vitenskap takk. 

Det er jo ikke sammenlignbart eller relevant på for saken. Og onani er høyst relevant. Katolikkene fordømmer kondomer på grunn av sædceller  som potensielt liv.

Jeg driter i Paven, men det var min forståelse at p-piller er tabu da egget blir befruktet og ikke fester seg i livmoren. Da har man skapt liv. Det er mange utløsninger uten kondom. Jeg kan ikke se hva kondomer har med det å gjøre, men det kan du ta med Paven. Sædceller er like mye liv som hva du kvitter deg med når du har mensen. Det er bare mange flere sædceller.

hvilken bakgrunn har du? Frimenighet? Bedehus? Annen religiøs indoktrinering? 

Høyt utdannet ateist med respekt for menneskeliv og konsistente argumenter. 

Skrevet

Det er ikke vanskelig å ta ansvar for eget liv. Jeg velger å ha sex, jeg vet at jeg kan bli gravid. Jeg har to barn som ble til, selv om vi brukte prevensjon. Jeg har også barn som er planlagt. 

I tillegg har jeg ei venninne som har et barn for lite..Hun ble voldtatt og banket opp av en hun kjente. Hun valgte å ta abort. Det hadde jeg også gjort i hennes situasjon. Min venninne VALGTE ikke ha sex da hun ble gravid. Hun ble tvunget og var slått i svime. 

Dersom jeg skulle blitt gravid igjen nå, med prevensjon så tror jeg at jeg måtte begynt å tenke litt.. Vi har ikke plass i huset eller bilen, jeg kan ikke kjøre en større bil pga førerkort. Jeg trenger å komme ut i jobb så jeg får bygget opp bedre pensjon, mine barn skal ikke ha en gammel og fattig mamma som ikke har råd til å invitere dem på middag. 

Anonymkode: 68dba...b4e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vanskelig å ta ansvar for eget liv. Jeg velger å ha sex, jeg vet at jeg kan bli gravid. Jeg har to barn som ble til, selv om vi brukte prevensjon. Jeg har også barn som er planlagt. 

I tillegg har jeg ei venninne som har et barn for lite..Hun ble voldtatt og banket opp av en hun kjente. Hun valgte å ta abort. Det hadde jeg også gjort i hennes situasjon. Min venninne VALGTE ikke ha sex da hun ble gravid. Hun ble tvunget og var slått i svime. 

Dersom jeg skulle blitt gravid igjen nå, med prevensjon så tror jeg at jeg måtte begynt å tenke litt.. Vi har ikke plass i huset eller bilen, jeg kan ikke kjøre en større bil pga førerkort. Jeg trenger å komme ut i jobb så jeg får bygget opp bedre pensjon, mine barn skal ikke ha en gammel og fattig mamma som ikke har råd til å invitere dem på middag. 

Anonymkode: 68dba...b4e

Voldtekt, incest, skader på barnet eller fare for mor har alltid vært gode grunner til abort. Problemer er de andre 99% av aborter.

Jeg ville anbefalt mannen din å ta en snipp snipp. Alternativet kan være en abort siden. Et risikoreduserende tiltak. 

Ellers synes jeg at ubeleilighetsprinsippet er et dårlig argument for å drepe et foster. 

Må kjøpe større bil eller drepe et foster

Vil ha bedre pensjon så jeg dreper et foster hvis det blir til.

Barnet får en litt eldre mor, så barnet må bøte med livet.

Ha mulighet til å spise ute er fint, så jeg dreper et foster.

Ubeleilighetsprinsippet. Har man hus og bil står det bra til. Dette er ikke Afrika. Jeg ville aldri drept et foster for så dårlige argumenter. Få mannen din til å sterilisere seg så raskt som mulig siden du vet at du ikke hadde båret frem barnet. 

Skrevet

Finn din egen video fra en kilde du mener er troverdig og post den her, så vi alle kan se. Fritt valg på internett. 

Ikke noe av dette tilsier at det ikke er liv. Hva er poenget ditt?

Jeg spontanaborterte i uke 12, og jeg kan love deg at fosteret ikke såg ut som det du legger frem. 

Jeg mistet også i uke 16 og da var det mer likt filmen din. Men det var fremdles et foster, ikke en baby. Jeg vet forskjellen svært godt, for jeg har også mistet en fullbåren baby  

Menn som er mot fri abort kan man bare ikke ta seriøst. 

Kvinnens kropp, kvinnens valg. Det er faktisk ikke verre enn det. 

Anonymkode: ecd20...4df

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg respekterer liv. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om kvinnekroppen. Mødres trang til å kjempe for sin rett til å drepe barna sine synes jeg er ganske fasinerende,

Du respekterer liv. Bare ikke kvinners liv.

Og tydeligvis heller ikke alle de barnas liv som ville blitt ødelagte fordi foreldrene ikke var egnet til å få barn, ikke var i stand til å ta seg godt nok av barn. Heller ikke om livene til alle de som fødes til enorme lidelser pga. div. syndrom.

Jeg vil tro du aldri har vært på sykehus og tatt imot et barn på fire år, som kommer til innleggelse for åttende gang på under tre måneder fordi det er i ferd med å kveles av eget slim som kroppen ikke greier å kvitte seg med fordi barnet har store lammelser i hele kroppen. Jeg vil tro du aldri har sett smerten i slike barns øyne, smerten fordi de lever med enorme fysiske smerter fra kroppen som går i spasmer, smerter pga. feilstillinger i muskler og skjelett, smerter fordi skjevstillingene pga. spasmene skaper trykk på indre organer. Jeg vil tro du aldri har sett frykten disse har når de på toppen av dette ikke får puste fordi de har fått sin åttende lungebetennelse på kort tid. Jeg vil tro du aldri har sett tomheten og livstrøttheten i blikkene deres, fordi de har gitt opp, fordi de ikke en gang er i stand til å kommunisere med omverdenen pga. sykdommen, ikke har språk, men forstår. Jeg vil tro du aldri har sett desperasjonen for å slippe. Jeg har sett den, og det er noe man aldri glemmer. Det er ikke noe liv, de har det forferdelig. Selv om foreldrene gjør absolutt alt de kan og mer til, er der konstant, stiller opp, er kjærlige, tolker de minste signal på kommunikasjon, de minste tegn til smerte, kjemper 24 timer i døgnet for å lette på barnets smerter som ikke kan medisineres bort, men aldri lykkes helt. Jeg vil tro du heller aldri har sett hvordan dette ofte ødelegger både mor og fars helse, hvordan andre søsken, som elsker sitt multihandikappede lillesøsken, visner bort, får ødelagt en del av seg selv fordi de alltid setter andres behov foran sine egne, fordi de vet at hvis ikke lillesøskens behov blir stilt umiddelbart så kan det koste den livet. Jeg vil tro du ikke har sett hvordan familier slites istykker fordi hjertet deres nærmest rives ut av kroppen deres hver eneste time og minutt av hver eneste dag, fordi det ikke er noe de kan gjøre, annet enn å se at barnet deres blir enda sykere, får enda større smerter, oftere og oftere og oftere må ligge på sykehus, ikke vet om barnet får overleve til neste dag, hvor foreldrene ikke en gang vet om de egentlig ønsker det en gang, fordi de er så fortvilte over den lidelsen hos barnet de aldri kan lindre, skyldfølelsen de av og til føler fordi de nesten ønsker at barnet skal få dø fra lidelsen. Jeg vil tro du aldri har sett den lille skyggen av et glimt av den personen det barnet er inni seg, i det ørlille øyeblikket barnet kjenner noen sekunders klarhet mellom smertene. Jeg vil tro du aldri har sett inn i øynene til en treåring som ser på deg med et blikk om å få slippe mer lidelse, mens det knapt kan puste, kroppen rister i feber og kroppen er vridd i varige feilstillinger.

Noen vil alltid bli født som får skader under fødsel eller har syndrom eller sykdommer eller genfeil som skaper stor lidelse. Disse skal vi ta vare på så godt som mulig når de først er her.

Men å tvinge kvinner til å gå gjennom svangerskap som man vet vil få slike følger, det er tortur. Og det er mye, mye verre å tvinge et lite barn til så mye ekstrem lidelse, bare fordi man "respketerer liv". Å med viten og vilje tvinge disse til å bli født, det har ikke noe med å respektere liv å gjøre fra menn som deg. Det har kun med prinsipp å gjøre, prinsipp som du forsøker å trumfe gjennom uten å ha noen som helst anelse om hvilken lidelse dine prinsipp vil få for andre mennesker.

Du overser dessuten konsekvent alle argument om hvilke negative samfunnsmessige følger det å gjøre abort ulovlig vil få.

Du er ikke for liv, det er bare det du sier til deg selv for å forsøke å forsvare noe du vet vil skape enorm lidelse for mange, langt mer lidelse for langt flere enn hva det er å fjerne en celleklump eller et foster som ikke vil være levedyktig for et humant liv.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høyt utdannet ateist med respekt for menneskeliv og konsistente argumenter. 

Hva mener du da om alle de enorme negative følgene et forbud mot abort vil få for samfunnet?

Jeg skrev noe om dette her:

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI, jeg er ikke mot abort, men mot en utvidelse av abortgrensene ift. det vi har i dag.

De som er helt imot abort tror jeg rett og slett sjelden tenker over de faktiske følgene for de dette vil ramme, både enkeltpersoner, familier og samfunnet. De har bare tatt et prinsipielt standpunkt, uten å ta innover seg følgene.

Hvis kvinner helt skulle miste retten til å ta abort så ville kvinner måtte slutte å ha sex, utsette det å ha sex med kanskje år, eller ha langt mindre sex, hvis de ikke ønsker å få barn. Men menneskers sexlyst er et instinkt, så den er sterk, og mange vil ikke greie å la være å ha sex. De som greier det vil trolig i økt grad risikere å bli voldtatt, fordi det vil bli langt mer frustrerte menn også. Vi ville få langt flere barn og ungdom som får barn, med alle de følgene det vil få for samfunnet med enorm økning i utgifter til kvinner som ikke enda har utdanning og jobb, vi ville fått langt større klasseskiller i samfunnet. Kvinner ville trolig utdannet seg mindre enn de gjør i dag. Økte klasseskiller vet vi fra utlandet som regel gjør at kriminalitet også øker dramatisk. Flere fattige vil føre til dårligere generell folkehelse. Vi kommer inn i en spiral hvor samfunnsutgiftene bare vil øke. Og da har man ikke en gang begynt å snakke om hva det gjør med den enkelte kvinne å leve i frykt for å bli uønsket gravid, voldtatt osv. Og hvor mange som får varige skader eller dør pga. ulovlige metoder for å kvitte seg med et embryo/foster.

Klasseskillene ville økt ytterligere fordi de med mye penger enkelt kunne reise til utlandet og få utført medikamentell eller kirurgisk abort der dette fremdeles var lovlig. Et forbud mot abort ville skapt et marked for illegale aborter i landet, både medikamentelt og kirurgisk og "kirurgisk" (personer uten relevant helseutdannelse som likevel utfører abort), og igjen, det ville trolig også vært et tilbud til de med mest penger.

Så kan man jo bare tenke seg hvordan barn har det når de ikke var og kanskje ikke er ønsket. Omsorgssvikt vil trolig øke betraktelig, med alle følgene det får på sikt.

Og enda er det garantert uendelig mange andre like viktige faktorer som jeg ikke har tenkt på, men som vil slå ekstremt negativt ut for både kvinner generelt og for samfunnet.

Jeg tror oppriktig at de som er for et totalforbud mot abort ikke har satt seg inn i hva de faktiske følgene vil bli. Det vil endre hele samfunnet vi lever i, og ikke til det bedre - heller ikke de barna som da blir født.

Hvordan har du tenkt å sikre at vi ikke får alle disse negative følgene for kvinner, barn, familier, samfunnet?

Hvordan vil du sikre kvinners livsinntekt og pensjon slik at de ikke taper enda mer ift. menn?

Produktiviteten vil gå drastisk ned fordi mange flere kvinner ikke kan stå i jobb. Hvem mener du da skal gjøre jobbene kvinner i dag gjør? Er du for stor innvandring for å erstatte kvinner i yrkeslivet?

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Abort er ikke en privatsak. Det er en diskusjon rundt barnets rett til liv. Du har også rett til liv. Jeg bryr meg om deg også. Jeg burde ikke slutte med det heller.

Kvinner kan ikke bestemme selv i dag. De kan ikke ta abort i uke 13. Det er en politisk sak. Jeg er en mann. Jeg har stemmerett og politikere lager lovene. Så "ingen livmor, ingen stemme" er bare tull du leser på raddisplakater. Alle som er stemmeberettiget har noe de skulle sagt og bør bry seg.  

Jo. Du har ingen rett til å uttale deg om kva som skal skje i min kropp. Det er faktisk ikkje meir å diskutere. 

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg så videoen. Rørende. Barnet legges i et teppe og hjertet banker i 45-90 minutter før det dør. Drøyt. 

jeg hører ungdomspartiet i SV vil ha abort frem til uke 18 for å gi mor lengre tid å tenke på. Som alltid, alt er sett fra kvinnens ståsted. Hva med barnet? Som nå føler smerte og må dø. Det utvikles uke for uke. 

For de som mener at abort frem til fødsel er ok, så er den eneste forskjellen på mord og abort 10 cm med fødselskanal. Plassering. Geografi! Kan jeg drepe deg i Oslo, men ikke i Bergen? Hvor barnet er, er kriteriet for akseptabelt mord, kontra å kalle det abort? Virkelig? Finn meg en kvinne som har barn som mener det er greit. 

Hva snakker du om? Abort frem til fødsel er det ingen som ønsker. Du er jo helt på viddene. 

Skrevet

Du respekterer liv. Bare ikke kvinners liv.

Og tydeligvis heller ikke alle de barnas liv som ville blitt ødelagte fordi foreldrene ikke var egnet til å få barn, ikke var i stand til å ta seg godt nok av barn. Heller ikke om livene til alle de som fødes til enorme lidelser pga. div. syndrom.

Jeg vil tro du aldri har vært på sykehus og tatt imot et barn på fire år, som kommer til innleggelse for åttende gang på under tre måneder fordi det er i ferd med å kveles av eget slim som kroppen ikke greier å kvitte seg med fordi barnet har store lammelser i hele kroppen. Jeg vil tro du aldri har sett smerten i slike barns øyne, smerten fordi de lever med enorme fysiske smerter fra kroppen som går i spasmer, smerter pga. feilstillinger i muskler og skjelett, smerter fordi skjevstillingene pga. spasmene skaper trykk på indre organer. Jeg vil tro du aldri har sett frykten disse har når de på toppen av dette ikke får puste fordi de har fått sin åttende lungebetennelse på kort tid. Jeg vil tro du aldri har sett tomheten og livstrøttheten i blikkene deres, fordi de har gitt opp, fordi de ikke en gang er i stand til å kommunisere med omverdenen pga. sykdommen, ikke har språk, men forstår. Jeg vil tro du aldri har sett desperasjonen for å slippe. Jeg har sett den, og det er noe man aldri glemmer. Det er ikke noe liv, de har det forferdelig. Selv om foreldrene gjør absolutt alt de kan og mer til, er der konstant, stiller opp, er kjærlige, tolker de minste signal på kommunikasjon, de minste tegn til smerte, kjemper 24 timer i døgnet for å lette på barnets smerter som ikke kan medisineres bort, men aldri lykkes helt. Jeg vil tro du heller aldri har sett hvordan dette ofte ødelegger både mor og fars helse, hvordan andre søsken, som elsker sitt multihandikappede lillesøsken, visner bort, får ødelagt en del av seg selv fordi de alltid setter andres behov foran sine egne, fordi de vet at hvis ikke lillesøskens behov blir stilt umiddelbart så kan det koste den livet. Jeg vil tro du ikke har sett hvordan familier slites istykker fordi hjertet deres nærmest rives ut av kroppen deres hver eneste time og minutt av hver eneste dag, fordi det ikke er noe de kan gjøre, annet enn å se at barnet deres blir enda sykere, får enda større smerter, oftere og oftere og oftere må ligge på sykehus, ikke vet om barnet får overleve til neste dag, hvor foreldrene ikke en gang vet om de egentlig ønsker det en gang, fordi de er så fortvilte over den lidelsen hos barnet de aldri kan lindre, skyldfølelsen de av og til føler fordi de nesten ønsker at barnet skal få dø fra lidelsen. Jeg vil tro du aldri har sett den lille skyggen av et glimt av den personen det barnet er inni seg, i det ørlille øyeblikket barnet kjenner noen sekunders klarhet mellom smertene. Jeg vil tro du aldri har sett inn i øynene til en treåring som ser på deg med et blikk om å få slippe mer lidelse, mens det knapt kan puste, kroppen rister i feber og kroppen er vridd i varige feilstillinger.

Noen vil alltid bli født som får skader under fødsel eller har syndrom eller sykdommer eller genfeil som skaper stor lidelse. Disse skal vi ta vare på så godt som mulig når de først er her.

Men å tvinge kvinner til å gå gjennom svangerskap som man vet vil få slike følger, det er tortur. Og det er mye, mye verre å tvinge et lite barn til så mye ekstrem lidelse, bare fordi man "respketerer liv". Å med viten og vilje tvinge disse til å bli født, det har ikke noe med å respektere liv å gjøre fra menn som deg. Det har kun med prinsipp å gjøre, prinsipp som du forsøker å trumfe gjennom uten å ha noen som helst anelse om hvilken lidelse dine prinsipp vil få for andre mennesker.

Du overser dessuten konsekvent alle argument om hvilke negative samfunnsmessige følger det å gjøre abort ulovlig vil få.

Du er ikke for liv, det er bare det du sier til deg selv for å forsøke å forsvare noe du vet vil skape enorm lidelse for mange, langt mer lidelse for langt flere enn hva det er å fjerne en celleklump eller et foster som ikke vil være levedyktig for et humant liv.

Jeg har allerede svart på dette. Se lenger opp i et lengre innelgg. Du kunne spart deg tiraden. Les hele tråden før du svarer neste gang.

Voldtekt, incest, skader på barnet eller fare for mor har alltid vært gode grunner til abort. Problemer er de andre 99% av aborter.

At folk ikke er egnet skulle de tenkt på før. De får adoptere det bort. Stort sett alle aborter i Norge skjer fordi det er ubeleilig. Ikke noe annet. Unntakene er nevnt

Skrevet
1 time siden, Hannasbananas skrev:

Hva snakker du om? Abort frem til fødsel er det ingen som ønsker. Du er jo helt på viddene. 

Det er flere som ønsker det jo. Det ble også lov i stater som New York og rundt 5-6 andre stater i USA. Jeg vet ikke hvem du mener når du sier "ingen". Flere på kvinneguiden har tatt til tale for det. 

Skrevet
1 time siden, Syngensang skrev:

Jo. Du har ingen rett til å uttale deg om kva som skal skje i min kropp. Det er faktisk ikkje meir å diskutere. 

Dette er allerede besvart. Les hele tråden.

Ikke din kropp. En helt annen kropp. Ikke ditt DNA. Helt eget DNA. Alle med stemmerett ved stortingsvalg er med på å bestemme hvilke partier som blir valgt som endrer Norges lover. Det omfatter også abort loven. Alle menn har derfor like mye de skulle sagt. Dette er sosial demokratiet jeg lever i. 

Hvis du lever i en verden hvor kun kvinner kan bestemme noe rundt abortloven, så vet du like om hvordan samfunnet fungerer. 

Skrevet
1 time siden, Syngensang skrev:

Du gjør hva du vil med kroppen din. 

Hva du kan gjøre med fosteret når, bestemmes av samfunnet. Kvinner kan gjøre hva de vil i 12 uker, ikke lenger. Det bestemmer Norges lover og ikke kvinner. Alle med stemmerett har bestemt det. 

Alle lover i Norge diskuteres. Av partiene, folket, det er artikler i media. Du fremstår ikke som veldig intelligent når du kommer med din mening og avslutter med at det ikke er mer å diskutere. Dette er ikke Nord-Korea. Nivået på noen av dere på kvinneguiden er sjokkerende må jeg si. 

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere som ønsker det jo. Det ble også lov i stater som New York og rundt 5-6 andre stater i USA. Jeg vet ikke hvem du mener når du sier "ingen". Flere på kvinneguiden har tatt til tale for det. 

Ja, retten til å bestemme over egen kropp er det mange meninger om. Mange mener det skal være kvinnens valg frem til fødsel for å unngå bruk av strikkepinner. Det er vel sikkert derfor det er lov med selvbestemt abort frem til fødsel flere steder.

Hvorfor vi kaller akkurat 12 uker for rett til å bestemme over egen kropp vet ikke jeg. Da det ikke er et selvstendig valg fra uke 13 kan det vel være like aktuelt å ta frem strikkepinneargumentet for sånn som reglene er her nå.

Anonymkode: 3053a...7ab

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du gjør hva du vil med kroppen din. 

Hva du kan gjøre med fosteret når, bestemmes av samfunnet. Kvinner kan gjøre hva de vil i 12 uker, ikke lenger. Det bestemmer Norges lover og ikke kvinner. Alle med stemmerett har bestemt det. 

Alle lover i Norge diskuteres. Av partiene, folket, det er artikler i media. Du fremstår ikke som veldig intelligent når du kommer med din mening og avslutter med at det ikke er mer å diskutere. Dette er ikke Nord-Korea. Nivået på noen av dere på kvinneguiden er sjokkerende må jeg si. 

Dette er ikkje kvinneguiden. 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, retten til å bestemme over egen kropp er det mange meninger om. Mange mener det skal være kvinnens valg frem til fødsel for å unngå bruk av strikkepinner. Det er vel sikkert derfor det er lov med selvbestemt abort frem til fødsel flere steder.

Hvorfor vi kaller akkurat 12 uker for rett til å bestemme over egen kropp vet ikke jeg. Da det ikke er et selvstendig valg fra uke 13 kan det vel være like aktuelt å ta frem strikkepinneargumentet for sånn som reglene er her nå.

Anonymkode: 3053a...7ab

Riktig. Grunnen er fordi det går en grense for hvor utviklet et foster/barn skal være før man burde kunne ta livet av det. Det er slik det er i dag. At kvinner skal ha 9 måneders angrefrist for egne handlinger er totalt motbydelig. Slik er det i noen stater i USA. Det går an å se se det fra barnets side. Hva ønsker barnet? Hvis barnet skal dø fordi mor vil det.. hvor lenge må det faktisk leve. Det utvikler etterhvert evnen til å kjenne smerte. Det er lov å være litt human mot noe som lever. Ikke bare tenke på hvor lang tid kvinner burde ha for å angre på egne valg.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Riktig. Grunnen er fordi det går en grense for hvor utviklet et foster/barn skal være før man burde kunne ta livet av det. Det er slik det er i dag. At kvinner skal ha 9 måneders angrefrist for egne handlinger er totalt motbydelig. Slik er det i noen stater i USA. Det går an å se se det fra barnets side. Hva ønsker barnet? Hvis barnet skal dø fordi mor vil det.. hvor lenge må det faktisk leve. Det utvikler etterhvert evnen til å kjenne smerte. Det er lov å være litt human mot noe som lever. Ikke bare tenke på hvor lang tid kvinner burde ha for å angre på egne valg.

Spesielt at du sier dette. «Det er lov å være litt human mot noe som lever». 
Hvor stor andel av barna som blir abortert bort tror du blir abortert bort for moro skyld? Mange av disse barna skulle altså blir født til mødre som ikke ønsket dem. Vi har rimelig mye forskning på at det ikke er spesielt humant å la barn vokse opp i dysfunksjonelle familier. 
Et liv er ikke alltid et godt liv. 

Anonymkode: 59df7...10e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...