Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #26 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg har jobbet med flere familier med innvandrerbakgrunn, og min erfaring er at det skorter på boevne i en "norsk bolig". De er ikke vant til å bruke ventilator, lufter ikke på samme måte som vi har vokst opp med, og plages ikke på samme måte som oss av matlukt og "innestengt" lukt i huset. Det handler ikke om alle fra en etnisitet, men det er et fellestrekk for mange som ikke har vokst opp i Norge, og som har vært vant til å bo i andre typer bolig. Jeg ville heller snakket med referanser om boevne i tidligere leiligheter, om det har vært utfordringer knyttet til manglende lufting og bruk av ventilator f.eks. Eller snakket med leietakerene selv. Forklart at dette er en bekymring, og spurt hva slags vaner de har, gjerne avtalt daglig gjennomlufting og bruk av ventilator ved matlaging, da du ønsker leietakere som tar godt vare på leiligeten. Alt løser seg med god kommunikasjon. Anonymkode: 7abee...aec
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #27 Skrevet 15. oktober 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei det er ikke rasistisk. Når det gjelder hund/katt så kan man skrive i kontrakten at husdyr ikke er tillatt, men det blir litt vanskelig å skrive at mat ikke er tillatt. Også vanskelig å skulle beskrive alle matvarer som setter seg i veggene. Pinnekjøtt og fårikål lukter, men du kan ikke lukte det en uke etter. Var selv uheldig med at leietaker leide ut leiligheten videre til en familie fra India og hele leiligheten måtte males på nytt.... Det stinket så intenst karripasta at jeg brakk meg når jeg gikk inn, ja det ble luftet i over en uke... Veggene ble forsøkt vasket men ikke noe hjalp. Anonymkode: a29e8...4ec Men det blir jo samme med alkohol og røyk. Det setter seg i veggene, og det må males over. Nordmenn drikker og røyker inne i gjennomsnittet mye mer enn folk fra Asia og Afrika.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #28 Skrevet 15. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er det. På grunn av deres etnisitet forventer du en adferd du ikke liker. Det er også en myte at matlukt henger igjen i åresvis. Anonymkode: 37b41...3ba Det er ikke en mye. Vi leide ut vår leilighet i 2 år til en koselig familie fra India. Lukten satt igjen lenge etterpå, ihvertfall over 1 år. Var ikke det at det var en vond lukt, bare en fremmed sterk "krydder" lukt. Men poenget er at det satt lenge i. Anonymkode: 58561...c34
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #29 Skrevet 15. oktober 2020 2 minutter siden, Milfy Way skrev: Men det blir jo samme med alkohol og røyk. Det setter seg i veggene, og det må males over. Nordmenn drikker og røyker inne i gjennomsnittet mye mer enn folk fra Asia og Afrika. Nettopp. Derfor skriver så å si alle «ikke røyk» i annonsene sine. Alkohol setter seg ikke i vegger. Hi Anonymkode: a080a...baf
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #30 Skrevet 15. oktober 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nettopp. Derfor skriver så å si alle «ikke røyk» i annonsene sine. Alkohol setter seg ikke i vegger. Hi Anonymkode: a080a...baf Jo, det gjør den. Har hatt alkoholikernabo, og det stinket gammel fyll og sprit i hele leiligheten etter han flyttet ut. Nye beboere måtte male veggene og kaste ut gamle møbler.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #31 Skrevet 15. oktober 2020 24 minutter siden, Milfy Way skrev: Men det blir jo samme med alkohol og røyk. Det setter seg i veggene, og det må males over. Nordmenn drikker og røyker inne i gjennomsnittet mye mer enn folk fra Asia og Afrika. Har aldri opplevd at alkohol setter seg i veggene. Når det gjelder røyk så står det gjerne i kontrakten at det ikke er tillatt. Anonymkode: a29e8...4ec
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #32 Skrevet 15. oktober 2020 12 minutter siden, Milfy Way skrev: Jo, det gjør den. Har hatt alkoholikernabo, og det stinket gammel fyll og sprit i hele leiligheten etter han flyttet ut. Nye beboere måtte male veggene og kaste ut gamle møbler. Nå er ikke flertallet av nordmenn alkoholikere så det er et dårlig eksempel. Anonymkode: a29e8...4ec
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #33 Skrevet 15. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nå er ikke flertallet av nordmenn alkoholikere så det er et dårlig eksempel. Anonymkode: a29e8...4ec Hvor har jeg snakket om flertallet? Jeg snakker om at det forekommer. Man kan derfor aldri sikre seg mot at ingenting setter seg i veggene.
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #34 Skrevet 15. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har aldri opplevd at alkohol setter seg i veggene. Når det gjelder røyk så står det gjerne i kontrakten at det ikke er tillatt. Anonymkode: a29e8...4ec Men hva med nordmenn som lager indisk og annen sterk luktende mat? Skal det stå i kontrakten at det bare er tillatt å lage norsk mat?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #35 Skrevet 15. oktober 2020 Hva med svensk mat? Finsk mat? Russisk mat? Chilensk mat? Sudansk mat? Hva for slags mat er greit og ikke greit? Er polsk mat greit? Ungarsk mat? Ungarsk mat kan være nok så sterk, for øvrig. Hva med bulgarsk mat? Den kan også være veldig sterk. Er indisk mat fy fy, men afghansk mat er helt i orden? Iransk mat? Irakisk mat? Så mange spørsmål, så få svar. Anonymkode: 1ae02...3cf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #36 Skrevet 15. oktober 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med svensk mat? Finsk mat? Russisk mat? Chilensk mat? Sudansk mat? Hva for slags mat er greit og ikke greit? Er polsk mat greit? Ungarsk mat? Ungarsk mat kan være nok så sterk, for øvrig. Hva med bulgarsk mat? Den kan også være veldig sterk. Er indisk mat fy fy, men afghansk mat er helt i orden? Iransk mat? Irakisk mat? Så mange spørsmål, så få svar. Anonymkode: 1ae02...3cf Og ganske spessielt å trekke inn lukten av indisk mat i vurderingen av om det kom til å lukte etter matlagingen til afrikanere og folk fra midtøsten.🤔 Anonymkode: 37b41...3ba
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #37 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, Milfy Way skrev: Men det blir jo samme med alkohol og røyk. Det setter seg i veggene, og det må males over. Nordmenn drikker og røyker inne i gjennomsnittet mye mer enn folk fra Asia og Afrika. For noe tull! Nordmenn røyker minst inne av alle. Anonymkode: befd6...bad
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #38 Skrevet 15. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og ganske spessielt å trekke inn lukten av indisk mat i vurderingen av om det kom til å lukte etter matlagingen til afrikanere og folk fra midtøsten.🤔 Anonymkode: 37b41...3ba Dette. Blir jo bare surr jo lengre det kommer
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #39 Skrevet 15. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noe tull! Nordmenn røyker minst inne av alle. Anonymkode: befd6...bad Jeg har ikke statistikk på hvor folk røyker, men tobbaksforbruket i Norge er ganske gjennomsnittlig for verden. Vi ligger på 94-plass av 182 land der kineserene ryker mest og de fra Guinea minst. Anonymkode: 37b41...3ba
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #40 Skrevet 15. oktober 2020 Kan ikke fatte å begripe hvordan dette kan være rasisme? Alvorlig rasisme forsvinner jo i disse ubetydelige rasisme-anklagene. Anonymkode: 1e9c2...f31
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #41 Skrevet 15. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke fatte å begripe hvordan dette kan være rasisme? Alvorlig rasisme forsvinner jo i disse ubetydelige rasisme-anklagene. Anonymkode: 1e9c2...f31 Når du ikne finner noe sted å bo fordi foreldrene dine ble født i et anneg land er det ganske problematisk. Anonymkode: 37b41...3ba
Pobie Skrevet 15. oktober 2020 #42 Skrevet 15. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke fatte å begripe hvordan dette kan være rasisme? Alvorlig rasisme forsvinner jo i disse ubetydelige rasisme-anklagene. Anonymkode: 1e9c2...f31 Det er hverdagsrasisme. Folk med minoritetsbakgrunn opplever dette jevnlig, så det er selvfølgelig viktig at man blir oppmerksom på det hvis man selv utøver hverdagsrasisme.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #43 Skrevet 15. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke fatte å begripe hvordan dette kan være rasisme? Alvorlig rasisme forsvinner jo i disse ubetydelige rasisme-anklagene. Anonymkode: 1e9c2...f31 Hva mener du med "alvorlig rasisme"? Hva er forskjellen på det du vil kalle "alvorlig rasisme" og "ikke alvorlig rasisme"? Anonymkode: 1ae02...3cf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #44 Skrevet 15. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Tenk deg at du leier ut en leilighet, for eksempel en ganske stor en som gjør at det blir veldig omfattende å bli kvitt røyklukt hvis noen av leietakerne røyker inne. Sannsynligvis vil du unngå å leie ut til røykere, nettopp for å slippe luktproblematikk. Så får du noen henvendelser fra forskjellige folk som vil leie. Flere av dem er aktuelle for deg, deriblant noen som opprinnelig kommer fra Afrika eller midtøsten. Sett da at familien fra utlandet ellers stiller likt med andre potensielle leietakere du har fått kontakt med. Er det da rasistisk å IKKE velge familien fra utlandet for å være sikker på å slippe luktproblematikk som stammer fra matlaging? Selv om maten ofte er nydelig, så er det jo ingen hemmelighet at den gjerne har en sterk lukt som blir hengende igjen i veggene opptil flere år etterpå. Mange sterke og uvante krydderlukter som for mange vil oppleves fremmed og rart. Så - er det rasistisk å velge en annen leietaker bare på grunn av bekymring for lukt? Anonymkode: a080a...baf Ja, det er rasistisk. For hvordan vet du at den familien spiser slik mat? Mannen min er afrikansk, og han spiser mat som pizza, lasagne, fiskeboller osv. og bruker ingen andre krydre enn meg da han lager maten (han står forresten for mesteparten av matlagingen). Hvis han da ikke skulle fått leie bolig pga at noen ser på hudfargen hans og antar at han dermed også bruker bestemte typer krydder, så vil jeg kalle det rasistisk. Så da er jo spørsmålet hvordan du vet at den utenlandske familien bruker slike krydder? For du må jo isåfall finne ut det før du skulle velge de bort! Når noen snakker om å velge bort røykere, så velger du jo da bort folk du vet røyker. Anonymkode: c8a5c...5c7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #45 Skrevet 15. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er rasistisk. For hvordan vet du at den familien spiser slik mat? Mannen min er afrikansk, og han spiser mat som pizza, lasagne, fiskeboller osv. og bruker ingen andre krydre enn meg da han lager maten (han står forresten for mesteparten av matlagingen). Hvis han da ikke skulle fått leie bolig pga at noen ser på hudfargen hans og antar at han dermed også bruker bestemte typer krydder, så vil jeg kalle det rasistisk. Så da er jo spørsmålet hvordan du vet at den utenlandske familien bruker slike krydder? For du må jo isåfall finne ut det før du skulle velge de bort! Når noen snakker om å velge bort røykere, så velger du jo da bort folk du vet røyker. Anonymkode: c8a5c...5c7 En mulighet for å unngå dette vil være at alle må betale for å få malt leiligheten når de flytter ut, da er det i alle flal ikke lenger rasistisk. Anonymkode: a29e8...4ec
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #46 Skrevet 15. oktober 2020 2 timer siden, Milfy Way skrev: Jo, det gjør den. Har hatt alkoholikernabo, og det stinket gammel fyll og sprit i hele leiligheten etter han flyttet ut. Nye beboere måtte male veggene og kaste ut gamle møbler. Nei. Da har det ikke vært selve alkoholen som hadde skylda, men noe annet. Dårlig renhold, f.eks. Hi Anonymkode: a080a...baf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #47 Skrevet 15. oktober 2020 Ville ikke leid ut til innvandrere, folk med dyr, eller til folk som røyker. Jeg er ikke rasist, og jeg liker dyr, men hater røyklukt. Så til hi, du er definitivt ikke rasist. Anonymkode: 04c69...d90
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #48 Skrevet 15. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville ikke leid ut til innvandrere, folk med dyr, eller til folk som røyker. Jeg er ikke rasist, og jeg liker dyr, men hater røyklukt. Så til hi, du er definitivt ikke rasist. Anonymkode: 04c69...d90 Det er ikke rasistisk å mislike matlukt, det er rasistisk å anta at noen skaper større problemer med matlukt basert på navn og landbakgrunn. Anonymkode: 41dc1...aa3
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #49 Skrevet 15. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke rasistisk å mislike matlukt, det er rasistisk å anta at noen skaper større problemer med matlukt basert på navn og landbakgrunn. Anonymkode: 41dc1...aa3 Så du mener at det er like stor sjanse for at en norsk familie bruker sterk karripasta i enorme mengder som en indisk familie? Dette blir det samme som at man skal sjekke ALLE jenter om de er omskåret fordi det er vanlig i noen land i Afrika. Anonymkode: a29e8...4ec
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #50 Skrevet 15. oktober 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at det er like stor sjanse for at en norsk familie bruker sterk karripasta i enorme mengder som en indisk familie? Dette blir det samme som at man skal sjekke ALLE jenter om de er omskåret fordi det er vanlig i noen land i Afrika. Anonymkode: a29e8...4ec Selv om det er større sjanse for at menn begår overgrep enn det er at kvinner gjør det så må begge kjønn likevel levere politiattest. For samme hvor stor eller liten fare det er så ønsker vi å forebygge overgrep, ikke skape fordommer som fordummer og skaper falsk trygghet. Er det sjanse for at noen forringer leilighetens verdi så må du spørre de om ting du mener forringer leilighetens verdi. Som hva de gjør hvis et vannrør ryker. Eller om de vet hva de skal gjøre ved brann. I tillegg kan du jo spørre litt om hva de liker for slags mat, hva de er flinke til å lage for slags mat, om de liker det eller det med eller uten krydder, hva for slags krydder, på en hyggelig og personlig måte, for å finne ut av hvorvidt vedkommende bruker de og de krydderne som du mener ødelegger boligen. Men er det mulig, og fare, for at noen bruker dette uavhengig av hudfarge og kjønn så spør du også uavhengig av hudfarge og kjønn. Men for all del, din bolig. Går du på en smell så vil du lære deg at norsk, middelklasse, plettfri vandel, gjeldfri, ikke betyr "gjør ingenting galt". Anonymkode: 1ae02...3cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå