Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Tenk deg at du leier ut en leilighet, for eksempel en ganske stor en som gjør at det blir veldig omfattende å bli kvitt røyklukt hvis noen av leietakerne røyker inne. Sannsynligvis vil du unngå å leie ut til røykere, nettopp for å slippe luktproblematikk. Så får du noen henvendelser fra forskjellige folk som vil leie. Flere av dem er aktuelle for deg, deriblant noen som opprinnelig kommer fra Afrika eller midtøsten. Sett da at familien fra utlandet ellers stiller likt med andre potensielle leietakere du har fått kontakt med. Er det da rasistisk å IKKE velge familien fra utlandet for å være sikker på å slippe luktproblematikk som stammer fra matlaging? Selv om maten ofte er nydelig, så er det jo ingen hemmelighet at den gjerne har en sterk lukt som blir hengende igjen i veggene opptil flere år etterpå. Mange sterke og uvante krydderlukter som for mange vil oppleves fremmed og rart. Så - er det rasistisk å velge en annen leietaker bare på grunn av bekymring for lukt? Anonymkode: a080a...baf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Det handler om lukta og ikke etnisiteten. Røyk eller matlukt eller for den saks skyld husdyr - det er ikke rasistisk å velge seg bort fra noen av dem. Anonymkode: d2f6f...e5d
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Selvfølgelig ikke. Anonymkode: 1e9c2...f31
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Ja, det er det. På grunn av deres etnisitet forventer du en adferd du ikke liker. Det er også en myte at matlukt henger igjen i åresvis. Anonymkode: 37b41...3ba
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Det ville være o.trent spm om nordmenn inke skulle fått leie fordi de sikkert hadde hatt hund og hunder stinker slik at leiligheten aldri blir ok igjen. Anonymkode: 37b41...3ba
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ville være o.trent spm om nordmenn inke skulle fått leie fordi de sikkert hadde hatt hund og hunder stinker slik at leiligheten aldri blir ok igjen. Anonymkode: 37b41...3ba Og det er jo helt innafor å ikke leie ut til folk med hund. Anonymkode: d38e4...a20
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er det. På grunn av deres etnisitet forventer du en adferd du ikke liker. Det er også en myte at matlukt henger igjen i åresvis. Anonymkode: 37b41...3ba Nå har jeg leid ut flere boliger i mange år, og det er absolutt ikke en myte, nei. Jeg har leid ut til mange fra Afrika og midtøsten, og det blir bestandig en matlukt i boligene som henger igjen i flere år. 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ville være o.trent spm om nordmenn inke skulle fått leie fordi de sikkert hadde hatt hund og hunder stinker slik at leiligheten aldri blir ok igjen. Anonymkode: 37b41...3ba Det er vel ikke helt sammenlignbart? Man vet jo at ikke alle nordmenn har hund. Men alle nordmenn spiser, og det gjør de også i ikke-vestlige land. Og matlukten er definitivt sterk og uvant. Hi Anonymkode: a080a...baf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 Vel, det kan sikkert diskuteres. Men, jeg tenker like fullt at her er det eier selv som velger leietaker de føler seg mest komfortabel med. Det er tross alt dens eiendel som skal leies ut og eier selv som kjører risikoen. Selv foretrekker jeg unge svensker som leieboere når jeg leide ut. Dette pga de oftest er her for å tjene opp penger til studie og dermed medførte lite festing ol. Folk med dyr og personer som røkte er jeg ikke interessert i, ei heller alenemødre (kaster litt stein i glasshus nå siden jeg er alenemor selv, men dessverre så har jeg sett alt for ofte at mødre har en tendens til å bekymre seg lite for eiendeler de ikke eier selv). Holder meg også unna så langt som mulig unge nordmenn da de gir ofte fullstendig F... i alt og alle rundt seg. Mamma ordner jo opp uansett...🙄 Anonymkode: c4f48...07f
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 Når vi skal ha nye leietagere ser vi etter to ting. - Hvem virker som de med solide betalerene. - Hvem gir minst risiko for skader på leiligheten. Det finnes ingen fasit på noen av de, alt går på egne erfaringer, andres erfaringer og kjente mulige problemstillinger. Noen av disse problemstillingene kan en dra rasismekortet på, men det er kun et av flere ting jeg utelukket, og resten av dekker like mye nordmenn. Er en gruppe kjent for en ting som virker negativt på leiligheten tar ikke jeg risken ved å leie ut til en av disse og håper at den personen er et unntak. Ikke når det et nok andre som dekker mine krav å velge blant. Anonymkode: 772f4...291
Pobie Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 Ja, det er rasistisk. Du vet ikke om de lager den type mat, og du går utifra at de lager en viss type mat pga etnisiteten deres.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det er jo helt innafor å ikke leie ut til folk med hund. Anonymkode: d38e4...a20 Ja, men ikke til en folkegruppe med forventning om at de sikkert har hund. Anonymkode: 37b41...3ba
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #12 Skrevet 15. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men ikke til en folkegruppe med forventning om at de sikkert har hund. Anonymkode: 37b41...3ba Hvorfor ikke? Hvis man antar at en norsk leietaker vil ha hund, mens man antar at den somaliske familien ikke har hund, og de ellers stiller likt, så er det selvsagt innafor å velge den familien man antar ikke har hund. Anonymkode: d38e4...a20
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #13 Skrevet 15. oktober 2020 Rasister flest i dag prater ikke om "rase". Det er det bare nazistene i NMR som gjør. Rasister flest i dag prater om "etnisitet" og "homogen befolkning med høyere IQ i snitt". På den måten kan de si rasistiske ting uten å måtte tilstå for seg selv, eller for de som lener seg litt mot høyresiden, at de er rasister. Eksempelvis (video med tidskode): Anonymkode: 1ae02...3cf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #14 Skrevet 15. oktober 2020 Vi har naboer fra Somalia og Libanon, de bruker ventilatoren ved matlaging og det er ingen lukt hos dem. Min bestemor har en gammel og ineffektiv ventilator, det lukter mat i hele huset. Norsk mat lukter faktisk også sterkt om man ikke gjør noe for å hindre det. Anonymkode: 41dc1...aa3
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #15 Skrevet 15. oktober 2020 Nei, det er sunn fornuft. Anonymkode: befd6...bad
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #16 Skrevet 15. oktober 2020 Altså, per definisjon ja. Du tillegger noen en væremåte/handling/egenskap på bakgrunn av deres etniske tilhørighet, ikke ved å forholde deg til individet. Det er jo essensen i rasisme. Skulle du vært ikke-rasistisk måtte du gått ut fra at selv om Fatima, Ali og Abdi laget stinkemat da de leide, så vil ikke Mehmet gjøre det fordi du ikke vet noe annet om Mehmet enn at han heter akkurat det. Anonymkode: 7412c...fbb
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #17 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå har jeg leid ut flere boliger i mange år, og det er absolutt ikke en myte, nei. Jeg har leid ut til mange fra Afrika og midtøsten, og det blir bestandig en matlukt i boligene som henger igjen i flere år. Det er vel ikke helt sammenlignbart? Man vet jo at ikke alle nordmenn har hund. Men alle nordmenn spiser, og det gjør de også i ikke-vestlige land. Og matlukten er definitivt sterk og uvant. Hi Anonymkode: a080a...baf Du tror at alle nordmenn spiser fiskeboller med hvit saus og annen like smakløs mat? Dagens nordmenn har åpnet øyne for kinesisk, indisk og annen type sterk mat, og lager den gjerne hjemme. Flere av mine norske kolleger lager spennende mat med sterke smaker flere ganger i måneden. Ergo kan du ikke være sikker på at du unngår sterk matlukt ved å la nordmenn leie hos deg.
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #18 Skrevet 15. oktober 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har naboer fra Somalia og Libanon, de bruker ventilatoren ved matlaging og det er ingen lukt hos dem. Min bestemor har en gammel og ineffektiv ventilator, det lukter mat i hele huset. Norsk mat lukter faktisk også sterkt om man ikke gjør noe for å hindre det. Anonymkode: 41dc1...aa3 Dette. Så lenge man har kraftig vifte, så blir jo lukta borte etter 10 minutter ca.
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #19 Skrevet 15. oktober 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har naboer fra Somalia og Libanon, de bruker ventilatoren ved matlaging og det er ingen lukt hos dem. Min bestemor har en gammel og ineffektiv ventilator, det lukter mat i hele huset. Norsk mat lukter faktisk også sterkt om man ikke gjør noe for å hindre det. Anonymkode: 41dc1...aa3 Forresten, eksempel på norsk mat som lukter, er fårikål. Fyttihelvete for en prompelukt i hele huset. Smaker godt da, men lukter ikke noe godt mens man lager det.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #20 Skrevet 15. oktober 2020 12 minutter siden, Milfy Way skrev: Forresten, eksempel på norsk mat som lukter, er fårikål. Fyttihelvete for en prompelukt i hele huset. Smaker godt da, men lukter ikke noe godt mens man lager det. Og lager man pinnekjøtt er det jo ikke bare naboen men også de 4 hus lenger bort som får det med seg. Stekt makrell lokter også kraftig. Anonymkode: 37b41...3ba
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #21 Skrevet 15. oktober 2020 19 minutter siden, Milfy Way skrev: Du tror at alle nordmenn spiser fiskeboller med hvit saus og annen like smakløs mat? Dagens nordmenn har åpnet øyne for kinesisk, indisk og annen type sterk mat, og lager den gjerne hjemme. Flere av mine norske kolleger lager spennende mat med sterke smaker flere ganger i måneden. Ergo kan du ikke være sikker på at du unngår sterk matlukt ved å la nordmenn leie hos deg. Men jeg ville likevel valgt nordmenn. Anonymkode: d2f6f...e5d
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #22 Skrevet 15. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og lager man pinnekjøtt er det jo ikke bare naboen men også de 4 hus lenger bort som får det med seg. Stekt makrell lokter også kraftig. Anonymkode: 37b41...3ba Eller vanlig makrell i tomat og gamalost. Fyttihelvete.
Luksusdyret Skrevet 15. oktober 2020 #23 Skrevet 15. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men jeg ville likevel valgt nordmenn. Anonymkode: d2f6f...e5d Men da velger du nordmenn fordi de er nordmenn, ikke fordi det er sterk matlukt. For hva er forskjellen mellom nordmenn som lager indisk mat og pakistanere som lager tilsvarende type mat? Ingenting. Du vil bare ikke leie til utlendinger, du. Er ikke det bare å si det i stedet for?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #24 Skrevet 15. oktober 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men jeg ville likevel valgt nordmenn. Anonymkode: d2f6f...e5d Og da er du helt klart rasist. Anonymkode: 41dc1...aa3
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #25 Skrevet 15. oktober 2020 Nei det er ikke rasistisk. Når det gjelder hund/katt så kan man skrive i kontrakten at husdyr ikke er tillatt, men det blir litt vanskelig å skrive at mat ikke er tillatt. Også vanskelig å skulle beskrive alle matvarer som setter seg i veggene. Pinnekjøtt og fårikål lukter, men du kan ikke lukte det en uke etter. Var selv uheldig med at leietaker leide ut leiligheten videre til en familie fra India og hele leiligheten måtte males på nytt.... Det stinket så intenst karripasta at jeg brakk meg når jeg gikk inn, ja det ble luftet i over en uke... Veggene ble forsøkt vasket men ikke noe hjalp. Anonymkode: a29e8...4ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå