Gå til innhold

Har alle 7 klassinger eget bankkort?


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jejeje, ring avisa og skriv et sint innlegg på Facebook. I mellomtiden kan vi som er litt mer selektive på hva vi gidder å lage et problem ut av finne enkle løsninger på ikke-problemer.

Anonymkode: 5b888...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva tror du skjer hvis én unge på leirskole kommer med kun kontanter og vil betale med kontanter, fordi en på dib delte en lenke om bruk av kontanter? Får ungen betalt tror du? 

Anonymkode: 4a374...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2020 den 9.05, Anonym bruker skrev:

Problemet er at du har gitt ham koden. For detvførste har han da lært at det ikke er så nøye å passe på egen kode. For det andre vil du miste retten til erstattning hvis ditt kort og kode misbrukes.

Du bør ta kontakt med banken. Få sperret kortet og få nytt, med ny kode som bare du kjenner.

Anonymkode: b2b09...595

Kjære meg. Det var da veldig til krisemaksimering.

Tror nok HI har litt mer oversikt over sin sønn og sitt kort enn deg. Du kan roe ned og puste med magen,  detta går fint. 

 

Har forøvrig også sendt med mitt kort med mine FIRE barn flere ganger. Tæpping....hørt om det??

Anonymkode: f3536...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2020 den 21.28, Anonym bruker skrev:

Hvis du allerede låner bort korter ditt til sønnen din innimellom kan du vel bare sende med han det kortet på leirskole også? 
 

Problem løst!

Anonymkode: 04ec9...2ac

Mulig hun trenger det selv iløpet av en uke. 

Litt forskjell på en time eller to, og fem dager.

 

Burde være lett å forstå!

Anonymkode: f3536...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jejeje, ring avisa og skriv et sint innlegg på Facebook. I mellomtiden kan vi som er litt mer selektive på hva vi gidder å lage et problem ut av finne enkle løsninger på ikke-problemer.

Anonymkode: 5b888...70a

Slapp av damer. Jeg er ikke sinna. Linket for å vise at kontanter ikke kan nektes. Alltid greit å vite om sine rettigheter.... Trodde jeg... Ikke noe er vel verre enn likegyldighet og folk som følger strømmen....

Anonymkode: 4a67c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slapp av damer. Jeg er ikke sinna. Linket for å vise at kontanter ikke kan nektes. Alltid greit å vite om sine rettigheter.... Trodde jeg... Ikke noe er vel verre enn likegyldighet og folk som følger strømmen....

Anonymkode: 4a67c...b7e

Men det er lite smart å sende ungen i krigen. 

Anonymkode: 4a374...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2020 den 0.42, Anonym bruker skrev:

Har du ikke noe annet å gjøre enn å enn å klage på alt mamma til adhd gutt sier du da. Må være slitsomt å være så opphengt i en annen bruker, får du noe hjelp for det?

Anonymkode: ae66e...c30

Oi, så sint😄

Anonymkode: 5d476...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har ikke. Men ser alle andre har, så da er det greit at hun får et eget, så har bestilt i dag. 

Anonymkode: 1aed4...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mulig hun trenger det selv iløpet av en uke. 

Litt forskjell på en time eller to, og fem dager.

 

Burde være lett å forstå!

Anonymkode: f3536...23b

Men hun kam vel låne kortet til mannen denne uka? Kortene synes nå å gå på omgang i familien uansett?

Alternativet kan jo også være at mor bruker vipps eller kontanter disse dagene🤪

Anonymkode: 04ec9...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun kam vel låne kortet til mannen denne uka? Kortene synes nå å gå på omgang i familien uansett?

Alternativet kan jo også være at mor bruker vipps eller kontanter disse dagene🤪

Anonymkode: 04ec9...2ac

Jeg trenger kortet mitt og dessuten sender jeg ikke med mitt kort en hel uke. Dessuten så er det jo ettertrykkelig beskrevet langt opp i tråden at det er løst ved at kompisen legger ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeee, det er nei. 

Min på snart 14(!) har akkurat fått det. 
 

Og!
Virkelig viktig og en nødvendighet at barn lærer seg penger, ‘ser’ penger, og skjønner jobb bak kronene og ikke bare tror det er noe som bare  ‘er  på et kort man kan trekke i butikken. 

Anonymkode: cd55f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2020 den 6.32, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvsagt fikser jeg alt! Absolutt alt! Jeg er jo supermamma♥️. Av ren nysgjerrighet : hvis de ikke har hatt behov og de får penger når de trenger eller låne kort.. Hva er problemet? Jeg skjønner at vi er litt sent ute her men det har virkelig aldri begrenset ungene å ikke ha kort. (eldste har og fikk da han startet ungdomsskolen) 

Litt rart å spørre om dette på unge nr 2? Ungene fyker vel ute på ting i hverdagen eller helger og da trengs jo litt penger av og til? Har de ikke lagt merke til at kompiser har kort, eller at det er enklere med kort enn masse kontanter?

 

her fikk eldste kort som 9 åring og yngste fikk samtidig som 7 åring. Under tilsyn og med forklaringer om hvordan kort virker selvsagt.

Anonymkode: cd72e...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt rart å spørre om dette på unge nr 2? Ungene fyker vel ute på ting i hverdagen eller helger og da trengs jo litt penger av og til? Har de ikke lagt merke til at kompiser har kort, eller at det er enklere med kort enn masse kontanter?

 

her fikk eldste kort som 9 åring og yngste fikk samtidig som 7 åring. Under tilsyn og med forklaringer om hvordan kort virker selvsagt.

Anonymkode: cd72e...32f

Grunnen til dette er at vi skaffet kort til eldste da han begynte på ungdomsskolen. Ikke av behov men fordi vi tenkte at det kan bli ett behov. De har oppriktig ikke sagt noe om hva andre har da de alltid får med kontanter. De har sånn sett ikke opplevd at de kommer til kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er lurt å la ungene bli minst 12 år før de får kort. De trenger å se penger, telle penger, veksle, og å betale i butikken og forstå hva som skjer når de får penger igjen. Viktig økonomisk lærdom og en god hjelp i matematikk.

Anonymkode: b6885...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2020 den 6.39, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er snart leirskole og i går får vi vite at leirskolen kun tar kort eller vips i kiosken! Dumt når de drar i dag... Min har ikke kort så vi må ordne en avtale med en kompis og mammaen hans. Det ordnes. Det jeg lurer på : er min den eneste som ikke har kort og har jeg fulgt med så dårlig i timen at dette er fullstendig vanlig å ha i den alderen? 

Fikk det som tiåring

Anonymkode: 4a0ac...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Grunnen til dette er at vi skaffet kort til eldste da han begynte på ungdomsskolen. Ikke av behov men fordi vi tenkte at det kan bli ett behov. De har oppriktig ikke sagt noe om hva andre har da de alltid får med kontanter. De har sånn sett ikke opplevd at de kommer til kort. 

Får med kontanter? Seriøst? Ungdomsskoleelev som får utdelt penger av mamma? De har virkelig ikke styr på egne penger engang? Eller i det hele tatt har  egne penger, som de har fortjent for å lære om penger og økonomi? 

Anonymkode: 5d476...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det er lurt å la ungene bli minst 12 år før de får kort. De trenger å se penger, telle penger, veksle, og å betale i butikken og forstå hva som skjer når de får penger igjen. Viktig økonomisk lærdom og en god hjelp i matematikk.

Anonymkode: b6885...4e6

Du må oppdatere tankegangen din litt. De ser dette fortsatt, bare elektronisk. De følger med i nettbanken, der står saldo, ut og inn. Like mye matte og læring der altså, samt at det faktisk er læring i det som gjelder framover, ikke det vi fossiler brukte når vi var små. Ukelønn osv kan fåes via apper som gimi. Det er jo ikke slik at om man bruker kort så følger man ikke med på pengebruken? Eller? 

Anonymkode: 5d476...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får med kontanter? Seriøst? Ungdomsskoleelev som får utdelt penger av mamma? De har virkelig ikke styr på egne penger engang? Eller i det hele tatt har  egne penger, som de har fortjent for å lære om penger og økonomi? 

Anonymkode: 5d476...54c

Seriøst? 

Blir du ikke lei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får med kontanter? Seriøst? Ungdomsskoleelev som får utdelt penger av mamma? De har virkelig ikke styr på egne penger engang? Eller i det hele tatt har  egne penger, som de har fortjent for å lære om penger og økonomi? 

Anonymkode: 5d476...54c

Der var jo forumets solstråle igjen jo! Du er helt herlig du♥️. Håper du skinner og stråler like mye utenfor forumet også og håper det ikke kun er meg du er så søt mot♥️♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2020 den 22.06, Anonym bruker skrev:

Hos oss har alle barna visakort og vipps. Yngste er sju år, og har hatt det i et års tid. 
Veldig rart å gå i 7. trinn og ikke ha noen av delene. 

Anonymkode: 8bafc...0b9

VELDIG rart er det vel ikkje? 

Min går i 7. Kl. og har ikkje bankkort enda. Vi har begynt å tenke på det, men ikkje komt så langt enda. Har aldri savna det. 

Synes heller det er rart at det er så stort behov for at barn har bankkort. Går dei så ofte på butikk utan dokke voksne? Har mine barn skulle gått til butikken og kjøpt is med venner, så har dei fått kontanter. Ligger alltid litt penger og slenger rundtom i huset. Men det skjer kanskje 2 ganger i året. Dei gangene dei trenger penger uten oss voksne er når dei skal på fritidsklubb, og der tar dei kun kontanter. 

Ser behovet i forhold til kantine på ungdomsskolen da, så må ordne bankkort innan den tid. 

Anonymkode: 31d9c...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

VELDIG rart er det vel ikkje? 

Min går i 7. Kl. og har ikkje bankkort enda. Vi har begynt å tenke på det, men ikkje komt så langt enda. Har aldri savna det. 

Synes heller det er rart at det er så stort behov for at barn har bankkort. Går dei så ofte på butikk utan dokke voksne? Har mine barn skulle gått til butikken og kjøpt is med venner, så har dei fått kontanter. Ligger alltid litt penger og slenger rundtom i huset. Men det skjer kanskje 2 ganger i året. Dei gangene dei trenger penger uten oss voksne er når dei skal på fritidsklubb, og der tar dei kun kontanter. 

Ser behovet i forhold til kantine på ungdomsskolen da, så må ordne bankkort innan den tid. 

Anonymkode: 31d9c...816

Enig i dette. Mine barn har i tillegg egen lommebok med penger som de har fått i gave eller penger de har tjent. Den har de med seg i butikken hvis de planlegger å kjøpe noe, for eksempel en leke eller en fotball. De har den også med på ferie, og de pleier å få feriepenger av bestemoren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Får med kontanter? Seriøst? Ungdomsskoleelev som får utdelt penger av mamma? De har virkelig ikke styr på egne penger engang? Eller i det hele tatt har  egne penger, som de har fortjent for å lære om penger og økonomi? 

Anonymkode: 5d476...54c

Når man bare ikke orker å gå i diskusjon med noen som skal gå til angrep uansett, bare fordi, vær så god ♥️ (forklaringa fikk du gratis ♥️

Anonymkode: 4a374...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eeee, det er nei. 

Min på snart 14(!) har akkurat fått det. 
 

Og!
Virkelig viktig og en nødvendighet at barn lærer seg penger, ‘ser’ penger, og skjønner jobb bak kronene og ikke bare tror det er noe som bare  ‘er  på et kort man kan trekke i butikken. 

Anonymkode: cd55f...742

Men samtidig... nå som idretten har startet opp igjen og ikke tar i mot kontanter, så kan det være greit å ha et kort når man sender barna på kamp

Anonymkode: 1aed4...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får med kontanter? Ja, mange bruker kontanter. Det er et lovlig betalingsmiddel i Norge. Er det ukjent for deg?Seriøst? Jeg er ganske sikker på at hi er seriøs. Ungdomsskoleelev som får utdelt penger av mamma? De fleste ungdomsskoleelever får vel penger fra foresatte. Hi skriver for øvrig at barnet fikk eget kort da han startet på ungdomsskolen. Gikk du glipp av det? Øve litt på leseforståelsen, kanskje? De har virkelig ikke styr på egne penger engang? Hvor leser du at ungdomsskoleeleven ikke har styr på egne penger? En 7 klassing har vel ikke særlig til egen økonomi bortsett fra bursdagspenger osv. Eller i det hele tatt har  egne penger, som de har fortjent for å lære om penger og økonomi? Igjen, hvordan klarer du å komme til denne konklusjonen ved at en 7 klassing ikke har eget bankkort?

Anonymkode: 5d476...54c

 

Anonymkode: 3516c...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...