Gå til innhold

Utvidet barnetrygd og fastsettelse av barnebidrag


ChrisM88

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på om noen har vært i samme situasjon som meg:

Vært gjennom et samlivsbrudd i sommer og flyttet ut fra min eks 1 august med vår felles datter på 1 år. Er også gravid med termin i desember. 

Frem til nå har far vært veldig vanskelig å ha med å gjøre. Han nekter å signere flyttemelding for vår datter. Har vært i dialog med folkeregisteret og de ba meg sende det jeg kunne for å dokumentere at hun bor fast hos meg.

Det er først i går at han godtok å skrive under på en samværsavtale når vi var på fvk. Men i avtalen står det at den er midlertidig til enten; vi begge to er enige om en ny avtale eller til en rettslig vurdering er gjort. Pga det avslo i dag folkeregisteret flytting for vår datter fordi avtalen er midlertidig og viser ikke at hun kommer til å bo fast hos meg de neste 12 mnd. Jeg skal ringe dem i morgen og prøve å klage fordi det står også at denne avtalen er gyldig frem til vi begge er enige om en ny avtale. En rettslig prosess kan ta lang tid.

Men dersom han innser at han ikke vil koste på seg en advokat osv vil jo denne avtalen stå slik den er til vi begge er enige om en ny avtale. Jeg har fått råd fra min advokat om å la han stevne meg hvis han ønsker det. Fordi jeg har den avtalen jeg ønsket å ha i utgangspunktet. Og som sagt, hvis han innser at det vil bli veldig dyrt med advokat kan det jo hende at han ikke tar det skrittet.

Men i påvente av dette har jeg nå søkt om utvidet barnetrygd og fastsettelse av barnebidrag. Det jeg lurer på er om jeg risikerer å få avslag pga folkeregistert adresse? Snakket med nav nå og de kunne ikke svare meg på dette. De sa at jeg må vente på vedtak. De sa også at jeg hadde dokumentert saken veldig godt og bevist med det jeg kan at hun bor hos meg og at det med folkeregisteret adresse ikke går gjennom fordi han ikke vil signere den.

I forbindelse med barnebidrag bør vel samværsavtale være grunnlaget? Selv om hun står registrert på far sin adresse? Vi har ikke avtale om delt fast bosted, og jeg har dokumentert for nav at han nekter å skrive under på flyttemelding.

Samme for utvidet barnetrygd. Samværsavtale viser jo at hun bor fast hos meg....

Hvis noen kjenner til hvordan dette fungerer eller har vært i lignende situasjon setter jeg stor pris på råd/tips/erfaringer 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...