Gå til innhold

Kjøpe neglelakk til gutten min?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, ulenissen skrev:

Så med andre ord skal vi sy puter under armene på ungene så de ikke skal oppleve motgang eller negative kommentarer? Kjøper du merkeklær også så ungene ikke skal få kommentarer på billig klær? Fikser utstående ører? 
 

Jeg vil heller Støtte barna mine når de møter motgang.

Men kjære tid! Neida man skal ikke sy puter under armene på ungene sine, men som voksen klarer man å tenke litt lengre enn en niåring. Det er ikke sikkert gutten takker deg for at du er så "støttende", dersom han blir mobbet eller hengt ut. 

Sammenligningen din med merkeklær og utstående ører er for øvrig helt på jordet. 

Vi vil alle støtte barna våre når de møter motgang. Jeg har store, nesten voksne barn nå, så jeg vet at motgang er en del av hele prosessen på veien. Men man kan også velge å rettlede dem, så de ikke trenger å gå på flere blemmer enn de må. Mye kan vi ikke styre, men enkelte ting kan vi det med. Og dette er nettopp en av dem. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, sug lut skrev:

Det er gooooooood plass innenfor hvert kjønn, altså. Men det finnes bare to. Og man kan ikke shoppe kjønn. Derimot er det rommelige kategorier, det er mange måter å være kvinne eller mann på, inkl seksuell orientering, selv om man ikke later som kjønn ikke finnes. Mellom de sinteste kjønnsløse kjedelige lesbene  og Sophie Elise er det rom for det meste. 

Det er tydeligvis ikke så goooooood plass innenfor hvert kjønn når noe så uskyldig som det å male neglene sine i det hele tatt er en sak. 

Anonymkode: ed03e...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke virker krass.. 

Men nå er det viktig at far ikke kommer med ufine kommentarer når sønnen deres fåe neglelakk. 

Jeg ville kanskje bedt om samtale på familievernkontoret. Når dere begge må samtykke til noe så lite... Da føler jeg at dere ikke stoler på hverandres dømmekraft. 

Hvilke signaler sender det til deres sønn som er i en fase av livet der han skal finne seg selv og utforske? Bør han ikke lære av dere å stole på seg selv og ikke måtte søke bekreftelse fra andre på de valgene han tar? 

Anonymkode: 491db...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Men kjære tid! Neida man skal ikke sy puter under armene på ungene sine, men som voksen klarer man å tenke litt lengre enn en niåring. Det er ikke sikkert gutten takker deg for at du er så "støttende", dersom han blir mobbet eller hengt ut. 

Sammenligningen din med merkeklær og utstående ører er for øvrig helt på jordet. 

Vi vil alle støtte barna våre når de møter motgang. Jeg har store, nesten voksne barn nå, så jeg vet at motgang er en del av hele prosessen på veien. Men man kan også velge å rettlede dem, så de ikke trenger å gå på flere blemmer enn de må. Mye kan vi ikke styre, men enkelte ting kan vi det med. Og dette er nettopp en av dem. 

Rettlede dem til å stikke seg minst mulig ut er vel et dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Pashla skrev:

Rettlede dem til å stikke seg minst mulig ut er vel et dårlig råd.

Rettlede og forklare og om han likevel vil pynte seg, så får han jo det. Men da må han også tåle å  ta eventuelle bemerkninger og latterliggjøringer med på kjøpet. Som voksen så vet jeg i alle fall at jeg har informert han om det på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Rettlede og forklare og om han likevel vil pynte seg, så får han jo det. Men da må han også tåle å  ta eventuelle bemerkninger og latterliggjøringer med på kjøpet. Som voksen så vet jeg i alle fall at jeg har informert han om det på forhånd. 

Men det er jo noe annet en å si nei, fordi du er gutt. Og så kommer det jo litt ann på hvordan du velger å legge det frem.

«Ja du kan få neglelakk, men de andre ungene kommer til å le av deg fordi neglelakk er egentlig bare for jenter! Du får ikke trøst av meg da. Du kan skylde deg selv!»
 

«Ja selvsagt kan fu få neglelakk. Hvilken farge har du lyst på? Det er ikke alle som er vant med at gutter bruker neglelakk, så det kan være at noen sier noe om det. Hva tenker du om det?»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, ulenissen skrev:

Men det er jo noe annet en å si nei, fordi du er gutt. Og så kommer det jo litt ann på hvordan du velger å legge det frem.

«Ja du kan få neglelakk, men de andre ungene kommer til å le av deg fordi neglelakk er egentlig bare for jenter! Du får ikke trøst av meg da. Du kan skylde deg selv!»
 

«Ja selvsagt kan fu få neglelakk. Hvilken farge har du lyst på? Det er ikke alle som er vant med at gutter bruker neglelakk, så det kan være at noen sier noe om det. Hva tenker du om det?»

Eller "Du kan gjerne få neglelakk om du vil. Nå er det ikke så vanlig at gutter bruker det, så det kan jo være at noen vil kommentere det. Da kan du bare svare at du ville prøve fordi du synes det var kult." 

Da er det opp til gutten selv å spørre litt mer rundt det der med reaksjoner, for det var kanskje en helt fremmed tanke for ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde guttungen langt hår til han begynte på ungdomsskolen. Han definerer seg selv som gutt, og han liker jenter. Hvorfor skal jeg nekte ham å ha langt hår? Selvsagt har vi hatt samtaler om hvilke reaksjoner som kan komme. Grunnen til at han klippet seg? VOKSNE MENN som på herretoalettet og ellers måtte si at han så ut som en jente, og kalte ham homofil. Ikke kompisene eller andre barn; Voksne. Guttungen kjedet seg forøvrig i sommer, og lakket neglene. Det har ikke rikket ham en mm. i feminin retning. 
 

Jentungen på 11 har det siste året klippet håret med maskin. Under en cm. på hele hodet. Hun har aldri opplevd noe form for mobbing eller kommentarer blant venner eller på skolen. I alle fall ikke som hun har tatt seg nær av.
Jentungen definerer seg selv som homofil og er litt usikker på om hun føler seg mest som jente eller gutt. Hun er på mange måter maskulin, men har også tydelige feminine trekk. Hvorfor hun er i tvil? Fordi samfunnet, det hun ser rundt seg og hører de voksne sier, er at hun med sin identitet ikke hører innenfor det enkelte her inne kaller en romslig kjønnskategori. Den er absolutt ikke romslig. Du skal jammen ikke vandre langt unna det som er allment akseptert som jente før du blir definert som guttete og annerledes. 
Jeg har skrevet om henne her inne før, og fikk høre at jeg dyttet henne inn i den homofile «gutterollen». Dette fordi jeg har akseptert at hun selv sier hun er homofil. Dette er bare en trend hun vil vokse av seg, i følge folk her inne. Det kan være at hun blir sammen med en mann, men det er ikke min jobb å si at det hun føler nå er feil. Selvsagt har vi snakket om det. Feil var det også at jeg godtok at hun var usikker på sin kjønnsidentitet. Selvsagt har vi snakket om at rammene er trange, og at det kan være hvorfor hun også føler seg som en gutt. Allikevel er jeg sikker på at det mer skadelig for min datter om jeg avfeier hva hun føler og sier at det ikke er sant. Det er hun som må finne seg til rette i sin kropp. Min oppgave er å lose henne trygt gjennom det, og selvsagt prate om hvordan kjønn blir definert og hvordan samfunnet oppfatter henne. Og når det kommer til sminke, hår og klær står mine barn selvsagt helt fritt til å velge selv. Deres kropp, deres valg. 

Anonymkode: b579d...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Eller "Du kan gjerne få neglelakk om du vil. Nå er det ikke så vanlig at gutter bruker det, så det kan jo være at noen vil kommentere det. Da kan du bare svare at du ville prøve fordi du synes det var kult." 

Da er det opp til gutten selv å spørre litt mer rundt det der med reaksjoner, for det var kanskje en helt fremmed tanke for ham. 

Men det er noe helt annet enn å svare «nei, det er for jenter», slik det ble sagt tidligere i tråden. 

Anonymkode: b579d...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er noe helt annet enn å svare «nei, det er for jenter», slik det ble sagt tidligere i tråden. 

Anonymkode: b579d...470

Jeg ville også sagt at det er mest jenter som går med neglelakk ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg ville også sagt at det er mest jenter som går med neglelakk ja. 

Men det er fremdeles noe helt annet enn «nei, det er for jenter» 

 

Anonymkode: b579d...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er fremdeles noe helt annet enn «nei, det er for jenter» 

 

Anonymkode: b579d...470

Det er noe galt med en niåring som ikke allerede har oppdaget at det er for jenter.

Anonymkode: 4e680...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe galt med en niåring som ikke allerede har oppdaget at det er for jenter.

Anonymkode: 4e680...1fa

Selvsagt. For all del, press ungene hardt og brutalt inn i stereotypisk kjønnsidentitet. Gud forby om en gutt skal like jenteting og omvendt. Da klarer de ikke lenger å navigere seg i det trangsynte samfunnet enkelte tviholder på. 

Anonymkode: b579d...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er fremdeles noe helt annet enn «nei, det er for jenter» 

 

Anonymkode: b579d...470

 

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er fremdeles noe helt annet enn «nei, det er for jenter» 

 

Anonymkode: b579d...470

Man kan jo formulere seg i hue og i ræva, men kort oppsummert så ville jeg fått fram at det mest er for jenter, at det kan komme reaksjoner, men om han likevel vil ha så skal han få. Da har jeg informert han i forkant og kan ikke komme grinende hjem om han blir hengt ut etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt. For all del, press ungene hardt og brutalt inn i stereotypisk kjønnsidentitet. Gud forby om en gutt skal like jenteting og omvendt. Da klarer de ikke lenger å navigere seg i det trangsynte samfunnet enkelte tviholder på. 

Anonymkode: b579d...470

Nei uff det er fælt gitt. Hvordan er det mulig at det har blitt mennesker av oss som vokste opp på 70 og 80 tallet? 

Samfunnet har på INGEN måter blitt mer trangsynt i 2020 enn da jeg vokste opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Nei uff det er fælt gitt. Hvordan er det mulig at det har blitt mennesker av oss som vokste opp på 70 og 80 tallet? 

Samfunnet har på INGEN måter blitt mer trangsynt i 2020 enn da jeg vokste opp. 

Eeeee...70-80-taller var da mindre kjønnsdelt enn nå! Brunt på alle ungene og samme sveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Nei uff det er fælt gitt. Hvordan er det mulig at det har blitt mennesker av oss som vokste opp på 70 og 80 tallet? 

Samfunnet har på INGEN måter blitt mer trangsynt i 2020 enn da jeg vokste opp. 

Det trangsynte samfunnet ENKELTE tviholder på. Samfunnet generelt har heldigvis gått framover. Moren min røyket i svangerskapet, og jeg satt usikret i bil. Det gikk bra det! Selv om de fleste har klart seg godt med å få en kjønnsrolle trædd over seg, kan det faktisk hende at enda flere klarer seg bra hvis vi ikke er så kategoriske. 

Anonymkode: b579d...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, ulenissen skrev:

Eeeee...70-80-taller var da mindre kjønnsdelt enn nå! Brunt på alle ungene og samme sveis!

Nå tenkte jeg vel hovedsakelig ikke på hvilke farger som var moderne da......Men åpenheten rundt psykiske lidelser, homofili, etc. 

Kan vel aldri huske at noen jeg kjente gikk til abup eller til psykolog for eksempel. Ikke hadde vi helsesøster på skolen engang. Vi skal være veldig glad for at åpenheten er kommet så langt som den er. For det var nok mange som led i stillhet og følte seg ytterst alene og unormale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Men kjære tid! Neida man skal ikke sy puter under armene på ungene sine, men som voksen klarer man å tenke litt lengre enn en niåring. Det er ikke sikkert gutten takker deg for at du er så "støttende", dersom han blir mobbet eller hengt ut. 

Sammenligningen din med merkeklær og utstående ører er for øvrig helt på jordet. 

Vi vil alle støtte barna våre når de møter motgang. Jeg har store, nesten voksne barn nå, så jeg vet at motgang er en del av hele prosessen på veien. Men man kan også velge å rettlede dem, så de ikke trenger å gå på flere blemmer enn de må. Mye kan vi ikke styre, men enkelte ting kan vi det med. Og dette er nettopp en av dem. 

Og det at en gutt ønsker å bruke neglelakk er en av de tingene man skal hjelpe han med å styre unna?

Jeg er faktisk litt sjokkert over diskusjonen her, selv i min lille del av verden hadde neglelakk på gutt knapt blitt lagt merke til. 

Ungdommene snakker knapt om de som skiller seg ut lenger, det har blitt kult å vise at man har sin egen stil fra helt ung alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Og det at en gutt ønsker å bruke neglelakk er en av de tingene man skal hjelpe han med å styre unna?

Jeg er faktisk litt sjokkert over diskusjonen her, selv i min lille del av verden hadde neglelakk på gutt knapt blitt lagt merke til. 

Ungdommene snakker knapt om de som skiller seg ut lenger, det har blitt kult å vise at man har sin egen stil fra helt ung alder. 

Helt enig! I min verden er det absurd at dette er ett tema i det hele tatt. Neglelakk.. så drar man inn kjønnsforvirring? Nei vet du hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, CherryC skrev:

Helt enig! I min verden er det absurd at dette er ett tema i det hele tatt. Neglelakk.. så drar man inn kjønnsforvirring? Nei vet du hva...

Samme her. Og jeg bor i ei lita bygd. Ingen hadde reagert på en gutt med neglelakk. 

Anonymkode: 9040c...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen til HI er redd for at neglelakk gjør sønnen for feminin (eller i «verste fall» homofil), så burde han allikevel være såpass oppegående at han skjønner at ikke neglelakken er årsaken. 

Anonymkode: b579d...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2020 den 8.53, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke gutter skal ha neglelakk. Synes heller ikke at de skal ha på seg kjoler, leppestift eller ha langt hår heller. Både mannen min og jeg er helt enige rundt dette. Hadde en vært uenig hadde det ikke blitt neglelakk for å si det slik. Å følge «vimsene» til barn slik kan se uskyldig ut, men det kan potensielt sett skape mobbeofre og da spesielt i den alderen. Siden jeg har et barn som var mobbeoffer i 4 år frem til det ble byttet skole ville jeg ikke tillatt at hn skulle gjort eller hatt på ting som definitivt ville ha «trigget» mobbere. Nei, vi skal ikke alle være a4, men skjønner mannen din når han setter foten ned for neglelakl. Han vil selvsagt ikke at sønnen deres skal komme i en uheldig situasjon.

Anonymkode: 2c5a0...881

Enig! 

Anonymkode: 0b588...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt. For all del, press ungene hardt og brutalt inn i stereotypisk kjønnsidentitet. Gud forby om en gutt skal like jenteting og omvendt. Da klarer de ikke lenger å navigere seg i det trangsynte samfunnet enkelte tviholder på. 

Anonymkode: b579d...470

Min åtteåring gikk i en barnehage hvor jentene fikk sitte ved bordet og tegne/male. Mens guttene måtte leke, primært med biler, på gulvet. Det var også egne prinsessekjoledager for jentene osv. 
Greit å begynne mer noe annet enn neglelakk om man vil kjønnsnøytralisere samfunnet. 
Noe jeg ikke ønsker, men skulle gjerne sett gutten min fått lov til å tegne i barnehagen. 

Anonymkode: 0b588...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ulenissen skrev:

Eeeee...70-80-taller var da mindre kjønnsdelt enn nå! Brunt på alle ungene og samme sveis!

Jepp, eg trur eg hadde ein rosa genser kjole til 17 mai (ikkje elles) og samme sveis som kompisen min. Og slik var dei fleste jentene. Det er myyyykje meir kjønnsdelt no enn det var då eg vaks opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...