Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #26 Skrevet 5. august 2020 Jeg synes ikke gutter skal ha neglelakk. Synes heller ikke at de skal ha på seg kjoler, leppestift eller ha langt hår heller. Både mannen min og jeg er helt enige rundt dette. Hadde en vært uenig hadde det ikke blitt neglelakk for å si det slik. Å følge «vimsene» til barn slik kan se uskyldig ut, men det kan potensielt sett skape mobbeofre og da spesielt i den alderen. Siden jeg har et barn som var mobbeoffer i 4 år frem til det ble byttet skole ville jeg ikke tillatt at hn skulle gjort eller hatt på ting som definitivt ville ha «trigget» mobbere. Nei, vi skal ikke alle være a4, men skjønner mannen din når han setter foten ned for neglelakl. Han vil selvsagt ikke at sønnen deres skal komme i en uheldig situasjon. Anonymkode: 2c5a0...881
FrkKværner Skrevet 5. august 2020 #27 Skrevet 5. august 2020 Hvorfor må han ha tillatelse av BEGGE foreldrene for en slik bagatell ? Tar dere ingen beslutninger uten at dere begge er enige? Neglelakk er en bagatell i mine øyne, det går bort og er ikke noe permanent. Jeg skjønner at dere tar beslutninger sammen på store ting, men neglelakk er virkelig ikke noe jeg ville ha krevd/få tillatelse for å kunne gjøre. Vil barna ha leke tatovering, farge håret med spray som går ut etter en vask så gjør jeg det. Kunne aldri falt meg inn at mannen skulle ringt meg for å spørre om barna kunne fått neglelakk, da tror jeg at jeg hadde lurt på hva han drev med. At man er enige om store ting som hull i ørene, overnattingsturer, oppstart av idrett osv er en ting. Dette blir jo litt latterlig. Nesten som om jeg skulle spurt om lov for å klippe tåneglene til barna.
ulenissen Skrevet 5. august 2020 #28 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde sagt at det er for jenter, ikke gutter. Anonymkode: ccb97...626 Stakkars barna dine...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #29 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, ulenissen skrev: Stakkars barna dine... Hvorfor det? Jeg oppdrar de som gutter og jenter. Er ikke noe galt ved det. Hva du gjør er din sak. Anonymkode: ccb97...626
ulenissen Skrevet 5. august 2020 #30 Skrevet 5. august 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes ikke gutter skal ha neglelakk. Synes heller ikke at de skal ha på seg kjoler, leppestift eller ha langt hår heller. Både mannen min og jeg er helt enige rundt dette. Hadde en vært uenig hadde det ikke blitt neglelakk for å si det slik. Å følge «vimsene» til barn slik kan se uskyldig ut, men det kan potensielt sett skape mobbeofre og da spesielt i den alderen. Siden jeg har et barn som var mobbeoffer i 4 år frem til det ble byttet skole ville jeg ikke tillatt at hn skulle gjort eller hatt på ting som definitivt ville ha «trigget» mobbere. Nei, vi skal ikke alle være a4, men skjønner mannen din når han setter foten ned for neglelakl. Han vil selvsagt ikke at sønnen deres skal komme i en uheldig situasjon. Anonymkode: 2c5a0...881 Håper ikke noen av barna dine er homofil, transe eller liknende. Med så konservative og trangsynte foreldre Vil de mest sannsynlig aldri tørre å fortelle det til dere, og dessverre også ha utfordringer med egen selvfølelse. Det at ditt barn er blitt mobber er ikke synonymt med at alle andre unger blir mobbet. I så tilfelle kan Hi sin gutt like godt bli mobber for at han ikke får bruke neglelakk! Barn som har god selvfølelse og er trygge i seg selv blir skjelden mobbet. Min gutt brukte kjole i barnehagen, hadde langt hår og har rosa skolesekk. Han er en av de mest populære ungene på skolen. Vi har helt fra han var liten støttet han og trygget han på at han er god nok. Han selvfølelse (som ikke må forveksles med selvtillit) er svært god, og er noe barn og voksne oppfatter som karisma.
ulenissen Skrevet 5. august 2020 #31 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor det? Jeg oppdrar de som gutter og jenter. Er ikke noe galt ved det. Hva du gjør er din sak. Anonymkode: ccb97...626 Så ungene dine skal ikke få være den de er, men må være et kjønn... og hva om en av de er homofil, transe eller liknende?
prekæs Skrevet 5. august 2020 #32 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, ulenissen skrev: Så ungene dine skal ikke få være den de er, men må være et kjønn... og hva om en av de er homofil, transe eller liknende? Og hva om de ikke er det, men bare trenger en liten påminnelse om hva som regnes som jente og gutteting? I de fleste tilfellene er det vel muligens slik.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #33 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, prekæs skrev: Og hva om de ikke er det, men bare trenger en liten påminnelse om hva som regnes som jente og gutteting? I de fleste tilfellene er det vel muligens slik. Hvorfor skal de påminnes om hva som er jente- og gutteting? Hvorfor deles i det hele tatt ting i kjønn? Det er kun fordommer og trangsynthet som opprettholder denne kunstige inndelingen. Generelt har jenter nå mye større spillerom enn gutter. Det som før var klassiske gutteting er nå akseptabelt for alle, mens jenteting (med lavere sosial aksept) fortsatt er forbeholdt jenter i enkelte kretser. Anonymkode: ed03e...959
ulenissen Skrevet 5. august 2020 #34 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, prekæs skrev: Og hva om de ikke er det, men bare trenger en liten påminnelse om hva som regnes som jente og gutteting? I de fleste tilfellene er det vel muligens slik. Men finnes det virkelig gutte ting og jente ting? Finnes det dame ting og manneting også da? Så kan jeg som dame kjøpe meg en drill eller er det en manneting? Er det forbudt for meg å gå med slips dersom jeg ønsker det? Kan min mann lage mat? Kjøkkenet har jo tradisjonelt sett tilhørt kvinnen.. Jeg oppdrar mennesker, de skal få utforske både verden og egen identitet for og bli trygge, selvstendige individ som kan bidra med noe positivt i denne verden. Dersom min datter vil ha traktor caps ser jeg ikke noe problem med det. Når min sønn ønsket seg Elsa kjole fikk han det til jul. Hva er problemet egentlig?
prekæs Skrevet 5. august 2020 #35 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal de påminnes om hva som er jente- og gutteting? Hvorfor deles i det hele tatt ting i kjønn? Det er kun fordommer og trangsynthet som opprettholder denne kunstige inndelingen. Generelt har jenter nå mye større spillerom enn gutter. Det som før var klassiske gutteting er nå akseptabelt for alle, mens jenteting (med lavere sosial aksept) fortsatt er forbeholdt jenter i enkelte kretser. Anonymkode: ed03e...959 Her gjelder det neglelakk. Likevel i det store bilde viser det seg at mange som har fått utført kjønnskorrigering angrer seg. Å hjelpe ungene til å finne ut hvem de er, er selvsagt en selvfølge og burde også være like selvfølgelig om barnet viser seg å være hetro, ikke bare homofile, transpersoner osv.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #36 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, prekæs skrev: Her gjelder det neglelakk. Likevel i det store bilde viser det seg at mange som har fått utført kjønnskorrigering angrer seg. Å hjelpe ungene til å finne ut hvem de er, er selvsagt en selvfølge og burde også være like selvfølgelig om barnet viser seg å være hetro, ikke bare homofile, transpersoner osv. Da burde vel den åpenbare løsningen være å utvide kjønnsrollene, ikke tvinge barn inn i sosialt konstruerte tvangstrøyer. Anonymkode: ed03e...959
ulenissen Skrevet 5. august 2020 #37 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, prekæs skrev: Her gjelder det neglelakk. Likevel i det store bilde viser det seg at mange som har fått utført kjønnskorrigering angrer seg. Å hjelpe ungene til å finne ut hvem de er, er selvsagt en selvfølge og burde også være like selvfølgelig om barnet viser seg å være hetro, ikke bare homofile, transpersoner osv. Homofile og transepersoner topper også selvmordsstatistikken.... kan ikke være lett dersom man opplever at familien ser ned på deg eller ikke aksepterer den du er... Og selvsagt er der like viktig å hjelpe barna å finne seg selv om de er heterofile! Men en av det som handler om å finne seg selv er også prøve metoden. Feks prøve neglelakk og finne ut at nei, det var ikke for meg. Ved å oppdra barna dine som et kjønn, der noe er for gutter og noe for jenter lager du en boks de skal passe inn i, dette kan bli utfordrende for barna...
prekæs Skrevet 5. august 2020 #38 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, ulenissen skrev: Homofile og transepersoner topper også selvmordsstatistikken.... kan ikke være lett dersom man opplever at familien ser ned på deg eller ikke aksepterer den du er... Og selvsagt er der like viktig å hjelpe barna å finne seg selv om de er heterofile! Men en av det som handler om å finne seg selv er også prøve metoden. Feks prøve neglelakk og finne ut at nei, det var ikke for meg. Ved å oppdra barna dine som et kjønn, der noe er for gutter og noe for jenter lager du en boks de skal passe inn i, dette kan bli utfordrende for barna... Enten det, eller de kan bli trygge på hvem de er, som den personen de faktisk er. Å oppdra barn til kjønnsforvirring er ikke heldig det heller.
ulenissen Skrevet 5. august 2020 #39 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, prekæs skrev: Enten det, eller de kan bli trygge på hvem de er, som den personen de faktisk er. Å oppdra barn til kjønnsforvirring er ikke heldig det heller. Kjønnsforvirring? Hva er det? Gutter som leker med dukker? Jenter som liker biler? Er mannlige sykepleiere kjønnsforvirret? Kvinnelige rørleggere? Kvinner i lederstillinger? Men som jobber i barnehager?
ulenissen Skrevet 5. august 2020 #40 Skrevet 5. august 2020 6 minutter siden, prekæs skrev: Enten det, eller de kan bli trygge på hvem de er, som den personen de faktisk er. Å oppdra barn til kjønnsforvirring er ikke heldig det heller. Du undervurderer barn! Der skaper mer forvirring når Ola og Truls i barnehagen får ha neglelakk, men Tor ikke får lov av mamma fordi det er en jenteting. Og de voksne i barnehagen sier at selvsagt kan Ola og Truls ha neglelakk. Stakkars Peder blir presset til å gå i klatreparken av mor selv om han har høydeskrekk, for han er jo gutt og skal være tøff...
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #41 Skrevet 5. august 2020 24 minutter siden, prekæs skrev: Her gjelder det neglelakk. Likevel i det store bilde viser det seg at mange som har fått utført kjønnskorrigering angrer seg. Å hjelpe ungene til å finne ut hvem de er, er selvsagt en selvfølge og burde også være like selvfølgelig om barnet viser seg å være hetro, ikke bare homofile, transpersoner osv. Hjelper man barna med å finne ut hvem de er ved å nekte de neglelakk? Her spør barnet selv om å få det, ingen voksen som tvinger eller spør barnet engang. Skulle dette barnet være homofil eller bli en transperson etterhvert er nok det uavhengig av om barnet får neglelakk. Om barnet blir homofil er ikke det noe man blir tvunget til å være. I land hvor homofil er en skam, synd, dødsstraff og «ikke tema» er folk fortsatt homofile til tross for at de har blitt oppdratt strengt heterofile. De lever i skjul med sin egen legning, er det bedre?? Anonymkode: 96d40...a78
prekæs Skrevet 5. august 2020 #42 Skrevet 5. august 2020 (endret) 17 minutter siden, ulenissen skrev: Kjønnsforvirring? Hva er det? Gutter som leker med dukker? Jenter som liker biler? Er mannlige sykepleiere kjønnsforvirret? Kvinnelige rørleggere? Kvinner i lederstillinger? Men som jobber i barnehager? Det vet du er tull. Men hva med alle de som faktisk angrer at de skiftet kjønn? Hva er grunnen til at menn blir anbefalt å få jobb i barnehage tror du? Kan det være at det sees på som et pluss å få menn som omsorgspersoner. Selv er jeg glad for at min yngste hadde menn i barnehagen sin, men siden kjønn ikke er relevant burde det ikke spilt noen rolle. Eller? Endret 5. august 2020 av prekæs
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #43 Skrevet 5. august 2020 Jeg våger å påstå at det er store variasjoner på hva som er akseptert ut fra hvor man bor i Norge. Og de med åpnet sinn, og mer moderne tankesett bor i byene. Bare synes jeg kjente igjen så mye bygdetull!! I byene får man mer være den man er, uavhengig av kjønn. Mulig jeg tar helt feil av dere her, men det var det første jeg tenkte. Og takk og lov for at datteren min ikke bor hos noen av dere!! Neglelakk går under kleskode, og den får de velge selv når de er 9 år, og yngre også selvsagt. Så lenge det er fornuftig etter vær og vind. 2020 kaller til noen her inne... Anonymkode: 1be97...c5e
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #44 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, ulenissen skrev: Så ungene dine skal ikke få være den de er, men må være et kjønn... og hva om en av de er homofil, transe eller liknende? Det finner de evt ut av selv når de blir voksne. Dette blir bare for dumt. Rett og slett latterlig. Anonymkode: ccb97...626
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #45 Skrevet 5. august 2020 Reagerer mest på at dette er en avgjørelse som dere må være enige om. Veldig spesielt å måtte diskutere så små detaljer? Hadde min sønn spurt ville jeg rotet fram en gammel neglelakk hvis jeg hadde og latt han få prøve. Mannen hadde nok ikke lagt merke til det engang, langt mindre reagert hvis han hadde sett det. Dere lager jo en kjempesak ut av ingenting. Skjønner virkelig ikke hva problemet er. Mannen din sin reaksjon er jo helt bak mål, på grensen til latterlig. Anonymkode: d207e...848
Sommerkroppen 2029 Skrevet 5. august 2020 #46 Skrevet 5. august 2020 En gutt på ni er ikke så liten lenger. Det er jo du og faren som kjenner gutten best. Er han feminin? Vil han prøve sminke også? Jeg tenker at det kan være lurt å fortelle han at neglelakk egentlig er for jenter. Er det viktig for han, så for all del. Men vær litt klar over at dette kan bli kommentert i kompis gjengen. Ikke sikkert han tenker over det nå. Det kan bli ubehagelig for han hvis han får ugreie bemerkninger. Og det kan henge litt med ham. Ingen skam at gutter vil sminke seg, men om dette bare er et innfall så ville jeg tenkt meg litt om.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 5. august 2020 #47 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, ulenissen skrev: Du undervurderer barn! Der skaper mer forvirring når Ola og Truls i barnehagen får ha neglelakk, men Tor ikke får lov av mamma fordi det er en jenteting. Og de voksne i barnehagen sier at selvsagt kan Ola og Truls ha neglelakk. Stakkars Peder blir presset til å gå i klatreparken av mor selv om han har høydeskrekk, for han er jo gutt og skal være tøff... Du skriver om barnehagebarn. Hi sin sønn er ni år. Han burde ikke være totalt forvirret i så henseende.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #48 Skrevet 5. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg våger å påstå at det er store variasjoner på hva som er akseptert ut fra hvor man bor i Norge. Og de med åpnet sinn, og mer moderne tankesett bor i byene. Bare synes jeg kjente igjen så mye bygdetull!! I byene får man mer være den man er, uavhengig av kjønn. Mulig jeg tar helt feil av dere her, men det var det første jeg tenkte. Og takk og lov for at datteren min ikke bor hos noen av dere!! Neglelakk går under kleskode, og den får de velge selv når de er 9 år, og yngre også selvsagt. Så lenge det er fornuftig etter vær og vind. 2020 kaller til noen her inne... Anonymkode: 1be97...c5e Er født og oppvokst på bygda, har ingen problemer med neglelakk, klær eller hvilken fil man definerer seg innen. Jada, det er svogerforskning, men alle med åpne tankesett bor ikke nødvendigvis i byen 😉 Anonymkode: dc94f...f97
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #49 Skrevet 5. august 2020 Mange mannlige rockere/musikere som bruker neglelakk.👍 Anonymkode: e6c93...271
Anonym bruker Skrevet 5. august 2020 #50 Skrevet 5. august 2020 13 timer siden, Syngensang skrev: Upassende? Kan bli mobba altså, ja, la oss lære ungane at ein ikkje skal gjere noko utanfor normen. Då får vi jo eit fint og inkluderande samfunn. Det er ikke sikkert du uproblematiserer det dersom han faktisk bli mobbet og hengt ut. Men det er kanskje ikke så farlig, for du har iallefall fått statuert et eksempel? Det er gutten som må betale for det. Anonymkode: eacb4...105
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå