Gå til innhold

Kjøpe neglelakk til gutten min?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg satt og lakket neglene en dag min fetter som var rundt 9 år da kom og ville ha neglelakk også, så vi lakket de i en kul, glinsende blåfarge, han var superfornøyd! Rett etter kommer bestefaren vår og ser dette, og han ristet litt på hodet, som jeg hadde ventet av en eldre mann, men til og med han "godtok" det. Jeg hadde trodd at dagens menn ikke var en bestefar.

Anonymkode: e7090...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du respektere far når dere i utgangspunktet har en avtale om at begge er enig. Det er ikke «bare» neglelakk. Mange har problemer med å la gutter bruke neglelakk og sminke etc, så dette er en større sak enn bare neglelakk. Dette handler om grunnleggende holdninger til kjønn, og her må far få lov å si sin mening like mye. Det er ingenting som tilsier at du ha rett og at han MÅ få bruke neglelakk bare fordi han er gutt og bare fordi det er 2020. Her får ingen lov å bruke neglelakk og sminke i så ung alder. Slike ting får de prøve seg med når de blir eldre og moden nok, og dette gjelder enda mer ved utforsking av kjønnsroller. Det ER faktisk forskjell på gutt og jente samme hva 2020 sier. Sånt vås som en kom med her at kjønn er sosialt konstruerte tvangstrøyer, er folk blitt helt blinde? Det er da, og har alltid vært, forskjeller på gutt og jente både hva gleder kropp og utseende, interesser og væremåte. 
Om gutten senere, når han har blitt voksen og moden nok, fortsatt ønsker å bruke sminke eller det viser seg at han er homofil eller hva det skulle være så får man ta det da tenker jeg. Sånn jeg ser det blir barn nå mer pushet i motsatt retning av hva som er naturlig for sitt kjønn. Kan ikke se hva som skal være bra med det. Når jenter blir oppfordret til og pushet i retning tradisjonelle gutteleker og klær, og oppmuntret til å velge bort jenteting, når dette kanskje for jenta ER mer i hennes interesse, mens gutter blir pushet i retning kjoler, dukker og sminke. Det er liksom blitt status å ha en jente som liker gutteting og gutt som kler seg i jenteklær. Istedenfor å skape et kjønnsnøytralt grunnlag så blir isteden kjønnsrollene byttet om, og så er man jo da like langt. I tillegg skaper dette større forvirring blant barna enn å bare la de være og finne ut av tingene selv

Anonymkode: b896c...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sikkert du uproblematiserer det dersom han faktisk bli mobbet og hengt ut. Men det er kanskje ikke så farlig, for du har iallefall fått statuert et eksempel? Det er gutten som må betale for det. 

Anonymkode: eacb4...105

Viss guten min blir mobba eller uthengt pga neglelakk, så er det dei som mobbar som er problemet og ikkje neglelakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Syngensang skrev:

Viss guten min blir mobba eller uthengt pga neglelakk, så er det dei som mobbar som er problemet og ikkje neglelakken. 

Ja selvsagt er det jo det. Men det er ikke sikkert niåringen din hadde sett for seg en slik reaksjon fra andre. Niåringer er ikke så flinke til å tenke konsekvenser. Derfor kan det være lurt å tenke gjennom sånt i forkant. Just saying. Og helt ærlig, det blir jo et problem for gutten din dersom kjip tilbakemelding og evnt mobbing blir utfallet. Det blir også et problem for deg som mor. 

Anonymkode: eacb4...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler på at noen blir kjønnsforvirret eller homofile av å prøve ut neglelakk. En 9 åring vet nok godt hva han ‘risikerer’ ved å komme med farga negler, og vil han likevel prøve det ut så tror jeg det går helt fint. Man har gutter med langt hår, med øredobber og altså neglelakk uten at de opplever traumer i den forbindelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjøpt sminke, ei heller neglelakk, til noen av mine jenter. Vil de ha det må de bruke lommepenger eller ønske seg det til jul/bursdag. Min jobb er å fortelle dem at ser bra nok ut som de er og ikke trenger å male seg for å være bra nok.

Anonymkode: a491e...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Du skriver om barnehagebarn. Hi sin sønn er ni år. Han burde ikke være totalt forvirret i så henseende.

Tja, det samme gjelder for ni åringer. De har vel strengt tatt fått med seg at det er flest jenter/kvinner som bruker negkelakk og dersom de likevel ønsker dette og er så trygge på seg selv skjønner jeg virkelig takke at det går Ann å være så trangsynt at man sier nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Jeg oppdrar de som gutter og jenter. Er ikke noe galt ved det. Hva du gjør er din sak. 

Anonymkode: ccb97...626

Jo, det er stakkars barna dine. 

Anonymkode: f9bb2...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, prekæs skrev:

Det vet du er tull. Men hva med alle de som faktisk angrer at de skiftet kjønn? Hva er grunnen til at menn blir anbefalt å få jobb i barnehage tror du? Kan det være at det sees på som et pluss å få menn som omsorgspersoner. Selv er jeg glad for at min yngste hadde menn i barnehagen sin, men siden kjønn ikke er relevant burde det ikke spilt noen rolle. Eller?

Ja jeg mener det er tull og tøys, men du driver jo å oppdrar ungene dine som gutt og jente så da bør du jo være opptatt av at de også skal passe inn i tradisjonelle kjønnsroller når de blir voksne.

Men i barnehagen handler om at barn også skal se at menn kan være omsorgspersoner, trøste, leke og mye mer. Dette er tradisjonelt sett myke verdier som ble sett på som kvinnearbeid. Men skal også jobbe i barnehagen for å reflektere befolkningen i samfunnet, samt å gi barn som vokser opp uten far eller andre mannlige forbilder kjennskap til menn som omsorgspersoner.

Og har du statistikk på hvor mange som angrer angrer på å ha skifter kjønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri kjøpt sminke, ei heller neglelakk, til noen av mine jenter. Vil de ha det må de bruke lommepenger eller ønske seg det til jul/bursdag. Min jobb er å fortelle dem at ser bra nok ut som de er og ikke trenger å male seg for å være bra nok.

Anonymkode: a491e...27e

Dette vet min datter også, selvom hun bruker sminke og neglelakk. 

Anonymkode: f9bb2...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke latt han få det. Det er stygt. Det er upassende. Og han kan bli mobbet. Mannen din er lur!

Anonymkode: 0b588...2e1

Han kan bli mobbet av ditt barn, som ikke har lært at neglelakk er for alle. 

Anonymkode: f9bb2...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her må du respektere far når dere i utgangspunktet har en avtale om at begge er enig. Det er ikke «bare» neglelakk. Mange har problemer med å la gutter bruke neglelakk og sminke etc, så dette er en større sak enn bare neglelakk. Dette handler om grunnleggende holdninger til kjønn, og her må far få lov å si sin mening like mye. Det er ingenting som tilsier at du ha rett og at han MÅ få bruke neglelakk bare fordi han er gutt og bare fordi det er 2020. Her får ingen lov å bruke neglelakk og sminke i så ung alder. Slike ting får de prøve seg med når de blir eldre og moden nok, og dette gjelder enda mer ved utforsking av kjønnsroller. Det ER faktisk forskjell på gutt og jente samme hva 2020 sier. Sånt vås som en kom med her at kjønn er sosialt konstruerte tvangstrøyer, er folk blitt helt blinde? Det er da, og har alltid vært, forskjeller på gutt og jente både hva gleder kropp og utseende, interesser og væremåte. 
Om gutten senere, når han har blitt voksen og moden nok, fortsatt ønsker å bruke sminke eller det viser seg at han er homofil eller hva det skulle være så får man ta det da tenker jeg. Sånn jeg ser det blir barn nå mer pushet i motsatt retning av hva som er naturlig for sitt kjønn. Kan ikke se hva som skal være bra med det. Når jenter blir oppfordret til og pushet i retning tradisjonelle gutteleker og klær, og oppmuntret til å velge bort jenteting, når dette kanskje for jenta ER mer i hennes interesse, mens gutter blir pushet i retning kjoler, dukker og sminke. Det er liksom blitt status å ha en jente som liker gutteting og gutt som kler seg i jenteklær. Istedenfor å skape et kjønnsnøytralt grunnlag så blir isteden kjønnsrollene byttet om, og så er man jo da like langt. I tillegg skaper dette større forvirring blant barna enn å bare la de være og finne ut av tingene selv

Anonymkode: b896c...c95

Tja, forskere er ikke enig om hvor stor forskjell det egentlig er på kjønnene og hva som er sosialt konstruert. Har du lest om hvordan vi behandler kjønnene ulikt fra fødsel av og hvor ulike forventninger vi stiller til dem? Og har du lest om hvordan barn ubevisst lever opp til forventningene som stilles til dem feks gjennom skolearbeid?
 

Jeg har aldri opplevd foreldre som pusher sine unger til å oppføre seg som motsatt kjønn, men har flere ganger opplevd foreldre som får panikk når ungene deres ikke passer inn i typisk kjønnsrolle. Seinest sist torsdag observerte jeg en liten gutt som ble pushet gjennom klatreparken selv om han var både engstelig og motorisk umoden. Du vet, gutter skal jo være sporty og tøffe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, prekæs skrev:

Her gjelder det neglelakk. Likevel i det store bilde viser det seg at mange som har fått utført kjønnskorrigering angrer seg. Å hjelpe ungene til å finne ut hvem de er, er selvsagt en selvfølge og burde også være like selvfølgelig om barnet viser seg å være hetro, ikke bare homofile, transpersoner osv.

Det viser seg ikke at «mange» angrer seg. Det viser seg at kjønn befinner seg på en skala, der det ikke nødvendigvis er «kjønnsskifte» folk ønsker seg. Men det er det de kan velge mellom pr. nå: 100% mann eller 100% kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mange har problemer med å la gutter bruke neglelakk og sminke etc, så dette er en større sak enn bare neglelakk. Dette handler om grunnleggende holdninger til kjønn, og her må far få lov å si sin mening like mye.

Far må få lov å ha grunnleggende holdninger til kjønn som begrenser barnets. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit, men når dere har en avtale på at dere skal være enige må du nesten ta det med han først. Ikke gøy om mannen lager en kjempesak ovenfor barnet om du lakker neglene hans. 
 

Jeg har lakka negler for flere av mine inger kompiser. Tidligere svigersønn var innom med noen kompiser i vinter for å få lakket negler. Min datter lo når hun kom hjem og så jeg lakket negler. De var 16år. Aner ikke hvorfor de plutselig skulle lakke negler eller hvorfor de kom til meg, men hyggelig var det. 

Anonymkode: 02dfc...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ulenissen skrev:

Ja jeg mener det er tull og tøys, men du driver jo å oppdrar ungene dine som gutt og jente så da bør du jo være opptatt av at de også skal passe inn i tradisjonelle kjønnsroller når de blir voksne.

Men i barnehagen handler om at barn også skal se at menn kan være omsorgspersoner, trøste, leke og mye mer. Dette er tradisjonelt sett myke verdier som ble sett på som kvinnearbeid. Men skal også jobbe i barnehagen for å reflektere befolkningen i samfunnet, samt å gi barn som vokser opp uten far eller andre mannlige forbilder kjennskap til menn som omsorgspersoner.

Og har du statistikk på hvor mange som angrer angrer på å ha skifter kjønn? 

Hva oppdrar du ungene dine som da? Skulle vel bare mangle om man ikke tok utgangspunktet i kjønn. Eller spør du ungene om hva de helst vil være før du sier gode jenta/gutten min? Ingen unger det er synd på fordi de ikke får bruke neglelakk altså, som du skriver over her. Statistikk vet jeg ikke om finnes, men det finnes flere artikler som handler om temaet. Noe virker som temmelig seriøst. Vi som foreldre får ta utgangspunkt i ungene sine vet du. Det er ikke gitt at en gutt i kjole vil takke deg for at han fikk bruke hva han ville for å liksom utvikle sin egen stil og kjønn. Det kan også være han i ettertid mener at der han ikke visste, skulle han gjerne hatt en mor eller far som hjalp han litt med valget. Så det er sagt. En angret kjønnskorrigering er alltid en for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ulenissen skrev:

Så ungene dine skal ikke få være den de er, men må være et kjønn... og hva om en av de er homofil, transe eller liknende? 

Mener du at man ikke er mann eller kvinne om man tilfeldigvis er homofil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, prekæs skrev:

Hva oppdrar du ungene dine som da? Skulle vel bare mangle om man ikke tok utgangspunktet i kjønn. Eller spør du ungene om hva de helst vil være før du sier gode jenta/gutten min? Ingen unger det er synd på fordi de ikke får bruke neglelakk altså, som du skriver over her. Statistikk vet jeg ikke om finnes, men det finnes flere artikler som handler om temaet. Noe virker som temmelig seriøst. Vi som foreldre får ta utgangspunkt i ungene sine vet du. Det er ikke gitt at en gutt i kjole vil takke deg for at han fikk bruke hva han ville for å liksom utvikle sin egen stil og kjønn. Det kan også være han i ettertid mener at der han ikke visste, skulle han gjerne hatt en mor eller far som hjalp han litt med valget. Så det er sagt. En angret kjønnskorrigering er alltid en for mye.

Jeg oppdrar dem som selvstendige individ med ryggrad nok til å stå for seg selv. Mellomste gutten hadde en periode der han var opptatt av glitter, kjoler og pynt. Han fikk selvsagt kjole når han ønsket seg det, sparte til langt hår med klemmer i, og hadde rosa sekk da han begynte på skolen. Han var trygg på seg selv og de andre Så opp til han. Ingen negative reaksjoner. Flere av de andre guttene ville også spare til langt hår. I dag har han ingen interesse av dette, men synes det er koselig å se på bilder av seg selv med langt hår og kjole.

Jentungen har både dukker og biler på rommet sitt, og vi driter i hvem og hva hun leker med så lenge hun koser seg. 
 

Selvsagt sier vi jenta/gutten min. Så lenge de ikke gir utrykk for at de opplever seg som motsatt kjønn tar vi utgangspunkt i at de er det kjønnet de er født som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, prekæs skrev:

Mener du at man ikke er mann eller kvinne om man tilfeldigvis er homofil? 

Selvsagt er man det! Men om man fra man er liten av opplever at rammene for hvem man kan være er smale og er veldig A4, kan det være vanskelig å fortelle at man er homofil, for det er jo ikke det mest vanlig. Man har erfaring med at mor og far er svært tradisjonelle og ikke ønsker at barna skal skille seg ut og det overføres til de fleste aspekter ved livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og far har større problemer dersom dere må ha familieråd for en liten bagatell som neglelakk. Hennes ogmauritz selger neglelakk som vaskes bort når man vasker hendene. Jeg ville kjøpt en slik og latt han prøve. Viss vennene sitter å tar neglelakk på hverandre så synes jeg det er skummelt om gutten deres må hjem å be om lov av både mor og far.

 

ringer du far på jobb for å spørre om slike små detaljer? La gutten låne en gammel neglelakk du har hjemme. Men jeg hadde tatt det av igjen før han gikk ut. Han er 9 år, ikke barnehagebarn. (Jeg har forøvrig ingen problem om mine barn er homo. Jeg har selv en veldig god venninne som er gift med en annen dame)

Anonymkode: 7e994...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ulenissen skrev:

Tja, det samme gjelder for ni åringer. De har vel strengt tatt fått med seg at det er flest jenter/kvinner som bruker negkelakk og dersom de likevel ønsker dette og er så trygge på seg selv skjønner jeg virkelig takke at det går Ann å være så trangsynt at man sier nei.

Det har de sikkert. Men som sagt, kan det jo være at de ikke helt har tenkt over hele utfallet her. Det finnes sikkert mange niåringer som er trygge på seg selv, det er jeg enig i. Men selv den mest selvsikre niåring kan bli lei seg om han stadig blir uthengt for noe som egentlig bare skulle være gøy. Jeg sier ikke at det blir slik, men det kan. Og da er vi som voksne som bør tenke såpass langt. Selvsagt bør det ikke være noen problem at han går med neglelakk, og ingen voksne ville kommentert det. Men barn er barn, og de kan være veldig brutale om det er noe de synes er rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ulenissen skrev:

Selvsagt er man det! Men om man fra man er liten av opplever at rammene for hvem man kan være er smale og er veldig A4, kan det være vanskelig å fortelle at man er homofil, for det er jo ikke det mest vanlig. Man har erfaring med at mor og far er svært tradisjonelle og ikke ønsker at barna skal skille seg ut og det overføres til de fleste aspekter ved livet.

Det er gooooooood plass innenfor hvert kjønn, altså. Men det finnes bare to. Og man kan ikke shoppe kjønn. Derimot er det rommelige kategorier, det er mange måter å være kvinne eller mann på, inkl seksuell orientering, selv om man ikke later som kjønn ikke finnes. Mellom de sinteste kjønnsløse kjedelige lesbene  og Sophie Elise er det rom for det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Det har de sikkert. Men som sagt, kan det jo være at de ikke helt har tenkt over hele utfallet her. Det finnes sikkert mange niåringer som er trygge på seg selv, det er jeg enig i. Men selv den mest selvsikre niåring kan bli lei seg om han stadig blir uthengt for noe som egentlig bare skulle være gøy. Jeg sier ikke at det blir slik, men det kan. Og da er vi som voksne som bør tenke såpass langt. Selvsagt bør det ikke være noen problem at han går med neglelakk, og ingen voksne ville kommentert det. Men barn er barn, og de kan være veldig brutale om det er noe de synes er rart. 

Så med andre ord skal vi sy puter under armene på ungene så de ikke skal oppleve motgang eller negative kommentarer? Kjøper du merkeklær også så ungene ikke skal få kommentarer på billig klær? Fikser utstående ører? 
 

Jeg vil heller Støtte barna mine når de møter motgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...