Gå til innhold

Helt ærlig, ser du av og til på hva andre handler og tenker mindre pene tanker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg anser meg selv som et hyggelig og høflig menneske som er relativ fri fordommer, men på butikken hender det altså at jeg tar meg i å se litt ned på folk. I dag så jeg en småbarnsmor (med barna på slep) kjøpe øl, sigaretter, kattemat, farseprodukter, nugatti, loff, potetgull og sjokolade. Pluss pepsi max da selvsagt. 

Flere som legger merke til sånt?

Anonymkode: c39c6...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg anser meg selv som et hyggelig og høflig menneske som er relativ fri fordommer, men på butikken hender det altså at jeg tar meg i å se litt ned på folk. I dag så jeg en småbarnsmor (med barna på slep) kjøpe øl, sigaretter, kattemat, farseprodukter, nugatti, loff, potetgull og sjokolade. Pluss pepsi max da selvsagt. 

Flere som legger merke til sånt?

Anonymkode: c39c6...688

Hvorfor ser du ned på henne pga de tingene? Jeg skjønner meg ikke på sånt.

Anonymkode: 54656...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har jeg kurven full av grønnsaker, andre ganger potetgull og ræl. Jeg kjøper hva jeg vil. 😊 Det er lov å bare kjøpe sjokolade. Men jeg blir noen ganger flau over å kjøpe cola og muffinsmix.  Hva andre kjøper ofrer jeg ikke en tanke. Heromdagen så jeg en dame hadde bare kjøpt potetgull. Da tenkte jeg bare: Hun hadde skikkelig lyst på potetgull. Og det fikk jeg også. 

Anonymkode: 0297e...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger sjelden merke til det, MEN jeg skal innrømme; om jeg ser en familie med kun svært overvektige medlemmer på handletur, så klarer jeg ikke å dy meg, da kaster jeg ofte et blikk ned i vogna deres. 
Jeg er også ganske hyggelig av meg, selv om jeg noen ganger tenker ting som sikkert ikke er så hyggelig. 

Anonymkode: f3e8a...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, av og til. Samtidig vet jeg jo at det kan være helt utrolig tilfeldig hva de kjøper akkurat den dagen. Jeg har f.eks. en dag en kurv med grønnsaker, fisk, melk osv og ser sikkert supersunn ut, mens neste dag har jeg bare sjokolade, chips og brus og ser veldig usunn ut. Likevel må jeg innrømme at jeg litt ufrivillig tenker mitt om enkelte veldig overvektige som har en helt full handlevogn (mat for en uke?) Og 60 -70 % bare er brus, chips og andre usunne ting.

Anonymkode: 71012...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskjellige typer spiseforstyrrelser. Noen spiser nesten ingenting og er så ekstremt undervektige og ødelagte... Noen lider den andre veien, de finner en viss hvile, en form for glede, gjennom den stimuli som "mat" (snop) gir. De vet om at de lider, akkurat som mange av de som spiser for lite vet at de lider av en spiseforstyrrelse.

Ingen av de trenger å høre at de har en spiseforstyrrelse. De vet om det alt.

De trenger støtte for å komme ut av spiseforstyrrelsen. Fordømmelse og hat er ikke støtte.

Anonymkode: 9a508...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det nok litt ubevisst. Spesielt dersom det er tykke mennesker. 

Anonymkode: 2417b...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, av og til. Samtidig vet jeg jo at det kan være helt utrolig tilfeldig hva de kjøper akkurat den dagen. Jeg har f.eks. en dag en kurv med grønnsaker, fisk, melk osv og ser sikkert supersunn ut, mens neste dag har jeg bare sjokolade, chips og brus og ser veldig usunn ut. Likevel må jeg innrømme at jeg litt ufrivillig tenker mitt om enkelte veldig overvektige som har en helt full handlevogn (mat for en uke?) Og 60 -70 % bare er brus, chips og andre usunne ting.

Anonymkode: 71012...331

Men det kan jo og være at de handler for noen andre. Jeg er overvektig og handler endel for mamma som er tynn som en strek. Og da går det mye i chips, sjokolade, is, kjeks og brus. Jeg spiser ikke de tingene selv. Men dømt for det blir jeg tydeligvis ser jeg, trist.

Anonymkode: 54656...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Når Dunderkarlsen og Dissemärtha og de stygge feilernærte ungene deres står i en lett mix av kamo og joggedresser og skraper på døra til fleskebutikken i Strømstad tenker vi også vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det kan jo og være at de handler for noen andre. Jeg er overvektig og handler endel for mamma som er tynn som en strek. Og da går det mye i chips, sjokolade, is, kjeks og brus. Jeg spiser ikke de tingene selv. Men dømt for det blir jeg tydeligvis ser jeg, trist.

Anonymkode: 54656...325

Hva spiser du da, som gjør deg overvektig?

Anonymkode: c39c6...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei sånt bryr meg overhodet ikke.

 

Handlet selv sjokkis, brus og en pizza i dag å jeg er litt overvektig selv😉 kunne ikke brydd meg mindre i og med at lørdag er lørdag. Barnefri og en etterlengtet kosekveld😊

Anonymkode: e6f21...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg tenker om de som jobber på butikken tenker noe når jeg en helt vanlig tirsdag kjøper meg potetgull, rømme dipmix, sjokolade og grandiosa 😜😉

Anonymkode: 40687...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer så det suser, men handlekurven til andre bryt jeg meg ikke om. Å handle er det desidert kjedeligste jeg gjør, så på butikken har jeg bare en tanke i hodet og det er å bli fort ferdig. 

Og at tykke folk spiser feil er vel ingen nyhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ærlig talt ikke. 
De jeg kjenner med mest fordommer er også de mest usikre menneskene. Det er også vitenskapelig bevist. Det finnes et par gode kandidater her inne på DIB. 

Anonymkode: b4946...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri lagt merke til hva andre handler. Tenkte heller ikke over det, da jeg jobbet i butikk.

Og det er jo svært varierende hva jeg handler. Så skal tenåringen ha flere kompiser på overnatting en lørdag, og jeg kjøper da masse brus, snacks, snop og ingredienser til pizza. Så er det hverdag med brød, pålegg, fisk, kylling, frukt og grønnsaker. 

Anonymkode: 5636f...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når familien tjukkasen står der med handlevogna full at ræl og fullstendig mangler sunn mat og frukt/grønnsaker tenker jeg mindre pene tanker og synes synd på barna deres.

Samme når uføre står i kassa og betaler for røyk og brus samtidig som de klager på dårlig råd og at røyken er blitt så dyr.

 

Anonymkode: a5ecd...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, når familien tjukkasen står der med handlevogna full at ræl og fullstendig mangler sunn mat og frukt/grønnsaker tenker jeg mindre pene tanker og synes synd på barna deres.

Samme når uføre står i kassa og betaler for røyk og brus samtidig som de klager på dårlig råd og at røyken er blitt så dyr.

 

Anonymkode: a5ecd...e93

Hvordan vet du at de er uføre?

Anonymkode: 9a508...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, når familien tjukkasen står der med handlevogna full at ræl og fullstendig mangler sunn mat og frukt/grønnsaker tenker jeg mindre pene tanker og synes synd på barna deres.

Samme når uføre står i kassa og betaler for røyk og brus samtidig som de klager på dårlig råd og at røyken er blitt så dyr.

 

Anonymkode: a5ecd...e93

Har du oversikt over hvem som er uføre du da?

Anonymkode: e6d68...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du oversikt over hvem som er uføre du da?

Anonymkode: e6d68...ea0

Ikke fullstendig, men når man handler på sitt lokale kjøpesenter i byen man er vokst opp og kjenner mange mennesker, vet man jo om mange som er det? Er det så rart? Kjenner du ingen uføre?

Anonymkode: a5ecd...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, når familien tjukkasen står der med handlevogna full at ræl og fullstendig mangler sunn mat og frukt/grønnsaker tenker jeg mindre pene tanker og synes synd på barna deres.

Samme når uføre står i kassa og betaler for røyk og brus samtidig som de klager på dårlig råd og at røyken er blitt så dyr.

 

Anonymkode: a5ecd...e93

Tenker du det samme hvis det er en lavtlønnet som klager over dårlig råd og pris på røyk, eller er det bare de uføretrygdede som får den æren?

Anonymkode: 54656...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så jeg en dame på rundt 60 som handlet bare Fjordland, joikakaker, frossenpizza, osv. Sikkert ti middager. Da tenkte jeg «herregud, er det mulig!». Så kom jeg på at hun kanskje hadde begynnende demens, eller var på bobilferie. Og så skammet jeg meg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...