ulenissen Skrevet 25. juli 2020 #51 Skrevet 25. juli 2020 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skulle jeg meldt på bakgrunn av «syns hun er litt enkel og ung» så hadde jeg hatt mye å melde. Hilsen lærer på barnetrinnet Anonymkode: 2c26a...5ae Men Hi beskriver en hun mistenker å ha en PU diagnose, det er litt mer en bare litt enkel og ung. Dersom det faktisk er tilfelle er det lite trolig at foreldrene vil klare å se barnas behov og sette disse foran egne behov. Det er lite trolig at de vil mestre å følge opp ungene i forhold til barnehage og skole og at dette vil resultere i omsorgssvikt.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #52 Skrevet 25. juli 2020 HI her... Takk for svar😊 Mer engasjement her enn jeg forventet... Litt oppklaring; - Nei, jeg mener ikke at babyen skal rives vekk ved fødsel - Nei, jeg mener ikke at det å være PU eller på grensen til det betyr at man er ond. - Jo, jeg kjenner godt til fungeringen deres. De er desverre ikke veldig ansvarsfulle... livet handler om å henge med venner på kjøpesenteret, spise kebab og poste «fjortis-mld» på fb. Den kommende moren sutrer og krangler seg ofte til at foreldre skal kjøre henne steder eller betale lege osv som hun ikke har penger til fordi hun har brukt det på kebab og klær. Hun har også ett kraftig temperament om ting ikke går hennes vei. - Ja, jeg kan vurdere funksjonsnivå ganske bra ettersom jeg jobber med nettopp dette til vanlig. - Jo, jeg VET at de fleste vennene deres faktisk HAR PU, da jeg jobber innen spesialhelsetjenesten og dermed har møtt de der i jobbsammenheng. Jeg tror så absolutt de gleder seg, og barnet er nok veldig ønsket. De har helt sikkert mange gode tanker om å bli de beste foreldre. Men... jeg kjenner de også såpass godt at jeg vet de tror det blir litt som en slags dukke. De er absolutt ikke rustet for skriking, full oppmerksomhet, den økonomiske biten, nattevåk osv. Anonymkode: f2dc1...144
Nyttårs barn Skrevet 25. juli 2020 #53 Skrevet 25. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: HI her... Takk for svar😊 Mer engasjement her enn jeg forventet... Litt oppklaring; - Nei, jeg mener ikke at babyen skal rives vekk ved fødsel - Nei, jeg mener ikke at det å være PU eller på grensen til det betyr at man er ond. - Jo, jeg kjenner godt til fungeringen deres. De er desverre ikke veldig ansvarsfulle... livet handler om å henge med venner på kjøpesenteret, spise kebab og poste «fjortis-mld» på fb. Den kommende moren sutrer og krangler seg ofte til at foreldre skal kjøre henne steder eller betale lege osv som hun ikke har penger til fordi hun har brukt det på kebab og klær. Hun har også ett kraftig temperament om ting ikke går hennes vei. - Ja, jeg kan vurdere funksjonsnivå ganske bra ettersom jeg jobber med nettopp dette til vanlig. - Jo, jeg VET at de fleste vennene deres faktisk HAR PU, da jeg jobber innen spesialhelsetjenesten og dermed har møtt de der i jobbsammenheng. Jeg tror så absolutt de gleder seg, og barnet er nok veldig ønsket. De har helt sikkert mange gode tanker om å bli de beste foreldre. Men... jeg kjenner de også såpass godt at jeg vet de tror det blir litt som en slags dukke. De er absolutt ikke rustet for skriking, full oppmerksomhet, den økonomiske biten, nattevåk osv. Anonymkode: f2dc1...144 Men hvorfor omgås de folk med PU? Har de ikke andre venner, eller er det fordi de er på samme nivå?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #54 Skrevet 25. juli 2020 Jeg kjenner til ei jente som faktisk har diagnosen lett psykisk utviklingshemmet som fikk ett barn for en tid siden. Hun er en utmerket mor, men får litt ekstra hjelp og støtte pga diagnosen hun har. Foreldre på begge sider stiller opp, men hun klarer seg veldig godt og barnet har det fint. Har denne jenta ressurssterke folk rundt seg? Anonymkode: 277fd...75a
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #55 Skrevet 25. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: HI her... Takk for svar😊 Mer engasjement her enn jeg forventet... Litt oppklaring; - Nei, jeg mener ikke at babyen skal rives vekk ved fødsel - Nei, jeg mener ikke at det å være PU eller på grensen til det betyr at man er ond. - Jo, jeg kjenner godt til fungeringen deres. De er desverre ikke veldig ansvarsfulle... livet handler om å henge med venner på kjøpesenteret, spise kebab og poste «fjortis-mld» på fb. Den kommende moren sutrer og krangler seg ofte til at foreldre skal kjøre henne steder eller betale lege osv som hun ikke har penger til fordi hun har brukt det på kebab og klær. Hun har også ett kraftig temperament om ting ikke går hennes vei. - Ja, jeg kan vurdere funksjonsnivå ganske bra ettersom jeg jobber med nettopp dette til vanlig. - Jo, jeg VET at de fleste vennene deres faktisk HAR PU, da jeg jobber innen spesialhelsetjenesten og dermed har møtt de der i jobbsammenheng. Jeg tror så absolutt de gleder seg, og barnet er nok veldig ønsket. De har helt sikkert mange gode tanker om å bli de beste foreldre. Men... jeg kjenner de også såpass godt at jeg vet de tror det blir litt som en slags dukke. De er absolutt ikke rustet for skriking, full oppmerksomhet, den økonomiske biten, nattevåk osv. Anonymkode: f2dc1...144 Hvordan er det med familiene da? Vil de stille opp og hjelpe de? Anonymkode: 5ec02...ae6
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #56 Skrevet 25. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: HI her... Takk for svar😊 Mer engasjement her enn jeg forventet... Litt oppklaring; - Nei, jeg mener ikke at babyen skal rives vekk ved fødsel - Nei, jeg mener ikke at det å være PU eller på grensen til det betyr at man er ond. - Jo, jeg kjenner godt til fungeringen deres. De er desverre ikke veldig ansvarsfulle... livet handler om å henge med venner på kjøpesenteret, spise kebab og poste «fjortis-mld» på fb. Den kommende moren sutrer og krangler seg ofte til at foreldre skal kjøre henne steder eller betale lege osv som hun ikke har penger til fordi hun har brukt det på kebab og klær. Hun har også ett kraftig temperament om ting ikke går hennes vei. - Ja, jeg kan vurdere funksjonsnivå ganske bra ettersom jeg jobber med nettopp dette til vanlig. - Jo, jeg VET at de fleste vennene deres faktisk HAR PU, da jeg jobber innen spesialhelsetjenesten og dermed har møtt de der i jobbsammenheng. Jeg tror så absolutt de gleder seg, og barnet er nok veldig ønsket. De har helt sikkert mange gode tanker om å bli de beste foreldre. Men... jeg kjenner de også såpass godt at jeg vet de tror det blir litt som en slags dukke. De er absolutt ikke rustet for skriking, full oppmerksomhet, den økonomiske biten, nattevåk osv. Anonymkode: f2dc1...144 Da er det jo virkelig ikke noe å lure på, HI. Du må melde fra til bv slik at de kan få oppfølging i forkant og fra fødsel av. Å vente og se hvordan de greier det er ikke noe alternativ, da barnet deres kan bli varig skadet av den prøvingen... Anonymkode: 1af2f...cd4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #57 Skrevet 25. juli 2020 On 7/24/2020 at 6:42 PM, Anonym bruker said: Kort fortalt... Ett familiemedlem er blitt gravid. Hun og samboer gleder seg veldig. De er unge (20-23), leier leilighet, hun har ikke jobb og han jobber noe. Greit nok. Det som gjør meg virkelig bekymret er at de begge er såpass «enkle» at de antagelig grenser mot en lettere psykisk utviklingshemming. Vennekretsen deres består kun av andre ungdommer jeg VET har PU. Vil si hun som er gravid har en fungering på linje med ei på 14-16 år. Kjenner jeg får skikkelig klump i magen av situasjonen..... burde jeg sende en mld til barnevernet og informere om dette? Eller la ting gå sin gang og ikke bry meg med andres saker? Anonymkode: f2dc1...144 Jeg synes du bør vente og se det ann. det kan jo hende du har feil og at de vil bli gode foreldre. det vet ingen før du faktisk venter og ser når barnet er født. Du hadde sikkert ikke likt om dine familiemedlemmer hadde tenkt og hatt slike fordommer som du har mot vedkommende. Det er litt Skremmende at du som er i familie med dem faktisk ønsker og melde dem før barnet faktisk er født. Husk på at de også kan få vite eller finne ut selv at det nettopp er du som har meldt dem og I visse situasjoner kan det slå negative tilbake på deg om du melde og bv henlegger saken. Ikke meld før du har bevis og vet at de ikke er gode nok det kan godt hende de er verdens beste foreldre ikke dømme vedkommende med slike fordommer da vedkommende ikke engang har en diagnose. Jeg har bekjente som har flere barn som har diagnose og selvom de har en diagnose så betyr ikke det at de ikke er gode foreldre jeg vet også om foreldre som har jobb og som ikke har noen diagnose men som ikke er egnet som foreldre så det beste er og vente og se. Anonymkode: caeac...484
ulenissen Skrevet 25. juli 2020 #58 Skrevet 25. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes du bør vente og se det ann. det kan jo hende du har feil og at de vil bli gode foreldre. det vet ingen før du faktisk venter og ser når barnet er født. Du hadde sikkert ikke likt om dine familiemedlemmer hadde tenkt og hatt slike fordommer som du har mot vedkommende. Det er litt Skremmende at du som er i familie med dem faktisk ønsker og melde dem før barnet faktisk er født. Husk på at de også kan få vite eller finne ut selv at det nettopp er du som har meldt dem og I visse situasjoner kan det slå negative tilbake på deg om du melde og bv henlegger saken. Ikke meld før du har bevis og vet at de ikke er gode nok det kan godt hende de er verdens beste foreldre ikke dømme vedkommende med slike fordommer da vedkommende ikke engang har en diagnose. Jeg har bekjente som har flere barn som har diagnose og selvom de har en diagnose så betyr ikke det at de ikke er gode foreldre jeg vet også om foreldre som har jobb og som ikke har noen diagnose men som ikke er egnet som foreldre så det beste er og vente og se. Anonymkode: caeac...484 Man venter ikke å ser dersom man er bekymret, det er nettopp derfor det heter en bekymringsmelding! Og det er ikke melder sin jobb å finne bevis. Barnevernet skal undersøke saken og kommer med tiltak dersom det er hold i bekymringen. Tiltak kan være kurs til foreldrene, avlastning, barnehageplass og liknende!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #59 Skrevet 25. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes du bør vente og se det ann. det kan jo hende du har feil og at de vil bli gode foreldre. det vet ingen før du faktisk venter og ser når barnet er født. Du hadde sikkert ikke likt om dine familiemedlemmer hadde tenkt og hatt slike fordommer som du har mot vedkommende. Det er litt Skremmende at du som er i familie med dem faktisk ønsker og melde dem før barnet faktisk er født. Husk på at de også kan få vite eller finne ut selv at det nettopp er du som har meldt dem og I visse situasjoner kan det slå negative tilbake på deg om du melde og bv henlegger saken. Ikke meld før du har bevis og vet at de ikke er gode nok det kan godt hende de er verdens beste foreldre ikke dømme vedkommende med slike fordommer da vedkommende ikke engang har en diagnose. Jeg har bekjente som har flere barn som har diagnose og selvom de har en diagnose så betyr ikke det at de ikke er gode foreldre jeg vet også om foreldre som har jobb og som ikke har noen diagnose men som ikke er egnet som foreldre så det beste er og vente og se. Anonymkode: caeac...484 Tvert om, det er det eneste ansvarlige å gjøre når man, som familiemedlem, ser at noen man mener trolig ikke er i stand til å ta vare på et barn, å melde fra om dette til barnevernet. Både for de kommende foreldrenes skyld og for det kommende barnets skyld. Det er ingen automatisk rett å ha omsorg for barn, bare fordi man har født barnet. Barn har rettigheter som individuell person, deriblant rett til å bli beskyttet fra omsorgssvikt. Et nyfødt barn kan skades for årevis og også for resten av livet hvis foreldre som ikke har god nok omsorgsevne "får prøve seg" uforstyrret i uker og kanskje måneder. Har de ikke omsorgsevne så er allerede barnet alvorlig skadet. Da er det bedre at de får hjelpen de ev. trenger for å bli gode nok foreldre, og at de får den hjelpen så fort som mulig, dvs. allerede nå før barnet er kommet slik at oppfølgingen etterpå går uten utsettelser. Du sier at man ikke skal melde fra før man har bevis. Det er altfor sent! Da er barnet allerede skadet! Om du leser tråden så vil du også se at bufdir er helt tydelig på dette, at mistanke er mer enn nok og at har man mistanke SKAL man melde fra, så blir det opp til fagpersoner å vurdere omsorgsevne og barnets behov videre. Vi som privatpersoner skal IKKE samle bevis, vi skal melde fra hvis det er noe vi er bekymret for når det kommer til om barn vil bli tatt godt nok vare på eller om de utsettes for omsorgssvikt på noen som helst måte. Fagpersoner skal finne ut om det er bevis for det eller ikke, ikke hvermansen som ikke sitter på kompetanse til å vurdere. Er man bekymret for et barn så SKAL man melde fra! Hi kjenner de kommende foreldrene, hun jobber innen et felt hvor hun tydeligvis har erfaring med og kanskje kompetanse med samme problemstillinger som disse kommende foreldrene har. Når HI da er bekymret plikter hun å melde fra til bv om dette så fort som mulig, slik at de kommende foreldrene kan få hjelp de ev. trenger før fødselene, og slik at barnet kan beskyttes fra fødsel om nødvendig, eller at foreldre og barn følges tett fra fødsel om nødvendig. Anonymkode: 1af2f...cd4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #60 Skrevet 25. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes du bør vente og se det ann. det kan jo hende du har feil og at de vil bli gode foreldre. det vet ingen før du faktisk venter og ser når barnet er født. Du hadde sikkert ikke likt om dine familiemedlemmer hadde tenkt og hatt slike fordommer som du har mot vedkommende. Det er litt Skremmende at du som er i familie med dem faktisk ønsker og melde dem før barnet faktisk er født. Husk på at de også kan få vite eller finne ut selv at det nettopp er du som har meldt dem og I visse situasjoner kan det slå negative tilbake på deg om du melde og bv henlegger saken. Ikke meld før du har bevis og vet at de ikke er gode nok det kan godt hende de er verdens beste foreldre ikke dømme vedkommende med slike fordommer da vedkommende ikke engang har en diagnose. Jeg har bekjente som har flere barn som har diagnose og selvom de har en diagnose så betyr ikke det at de ikke er gode foreldre jeg vet også om foreldre som har jobb og som ikke har noen diagnose men som ikke er egnet som foreldre så det beste er og vente og se. Anonymkode: caeac...484 Man skal IKKE vente til man har bevis, det er derfor det heter bekymringsmelding, man melder når man har en bekymring, så er det opp til barnevernet å vurdere det og skaffe evt bevis. Anonymkode: 5ec02...ae6
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #61 Skrevet 26. juli 2020 28 minutes ago, Anonym bruker said: Tvert om, det er det eneste ansvarlige å gjøre når man, som familiemedlem, ser at noen man mener trolig ikke er i stand til å ta vare på et barn, å melde fra om dette til barnevernet. Både for de kommende foreldrenes skyld og for det kommende barnets skyld. Det er ingen automatisk rett å ha omsorg for barn, bare fordi man har født barnet. Barn har rettigheter som individuell person, deriblant rett til å bli beskyttet fra omsorgssvikt. Et nyfødt barn kan skades for årevis og også for resten av livet hvis foreldre som ikke har god nok omsorgsevne "får prøve seg" uforstyrret i uker og kanskje måneder. Har de ikke omsorgsevne så er allerede barnet alvorlig skadet. Da er det bedre at de får hjelpen de ev. trenger for å bli gode nok foreldre, og at de får den hjelpen så fort som mulig, dvs. allerede nå før barnet er kommet slik at oppfølgingen etterpå går uten utsettelser. Du sier at man ikke skal melde fra før man har bevis. Det er altfor sent! Da er barnet allerede skadet! Om du leser tråden så vil du også se at bufdir er helt tydelig på dette, at mistanke er mer enn nok og at har man mistanke SKAL man melde fra, så blir det opp til fagpersoner å vurdere omsorgsevne og barnets behov videre. Vi som privatpersoner skal IKKE samle bevis, vi skal melde fra hvis det er noe vi er bekymret for når det kommer til om barn vil bli tatt godt nok vare på eller om de utsettes for omsorgssvikt på noen som helst måte. Fagpersoner skal finne ut om det er bevis for det eller ikke, ikke hvermansen som ikke sitter på kompetanse til å vurdere. Er man bekymret for et barn så SKAL man melde fra! Hi kjenner de kommende foreldrene, hun jobber innen et felt hvor hun tydeligvis har erfaring med og kanskje kompetanse med samme problemstillinger som disse kommende foreldrene har. Når HI da er bekymret plikter hun å melde fra til bv om dette så fort som mulig, slik at de kommende foreldrene kan få hjelp de ev. trenger før fødselene, og slik at barnet kan beskyttes fra fødsel om nødvendig, eller at foreldre og barn følges tett fra fødsel om nødvendig. Anonymkode: 1af2f...cd4 Som familiemedlem så støtte en hverandre om HI er bekymret hvorfor kan ikke hi heller prøve og vise om tanke og ta seg en prat med vedkommende og høre hvordan alt står til støtte denne kommentere moren og prøve og hjelpe hun istedenfor og syke Lavt og melde kommentere foreldre før de faktisk har født barnet. Anonymkode: caeac...484
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #62 Skrevet 26. juli 2020 28 minutes ago, Anonym bruker said: Man skal IKKE vente til man har bevis, det er derfor det heter bekymringsmelding, man melder når man har en bekymring, så er det opp til barnevernet å vurdere det og skaffe evt bevis. Anonymkode: 5ec02...ae6 Men bv kommer nok til og henlegge saken hi har ingen grunn til og melde hum har ikke født barnet enda og hun har ikke be gått omsorgsvikt da er det heller ingen grunn og melde. Om vedkommende ikke er egnet så kommer JM HS og sykehuset finne ut det ganske raskt. Anonymkode: caeac...484
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #63 Skrevet 26. juli 2020 31 minutes ago, Anonym bruker said: Man skal IKKE vente til man har bevis, det er derfor det heter bekymringsmelding, man melder når man har en bekymring, så er det opp til barnevernet å vurdere det og skaffe evt bevis. Anonymkode: 5ec02...ae6 Hva er der hun skal melde for da? Hun er jo ikke mor enda ikke driver hun med rus eller alcohol heller hvordan er det du mener bv skal ta hi serriøst? Hun har ingen grunnlag for og melde. fordommer hun har kan hun holde for seg selv. Så kan hun ha tålmodighet til denne kommende moren får født barnet og la henne få ta seg av barne sitt som dem også ønsker. Om det er omsorgsvikt inni bildet så finner de ut av det veldig raskt det er 8 svangerskaps kontroller og hjemmebesøk og oppfølging på helsestasjonen slik blir fanget opp. Anonymkode: caeac...484
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #64 Skrevet 26. juli 2020 3 hours ago, Anonym bruker said: Hvordan er det med familiene da? Vil de stille opp og hjelpe de? Anonymkode: 5ec02...ae6 Ts er jo familiemedlem av vedkommende og alle andre ser jo at TS ikke ønsker denne moren noe godt hun ønsker bare og gjøre livene dems vanskelig og la dem kjenner på påkjennelsen av og bli meldt før hun faktisk har født det er sykt jeg er glad jeg ikke har en slik familie. Anonymkode: caeac...484
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #65 Skrevet 26. juli 2020 10 minutes ago, Anonym bruker said: Som familiemedlem så støtte en hverandre om HI er bekymret hvorfor kan ikke hi heller prøve og vise om tanke og ta seg en prat med vedkommende og høre hvordan alt står til støtte denne kommentere moren og prøve og hjelpe hun istedenfor og syke Lavt og melde kommentere foreldre før de faktisk har født barnet. Anonymkode: caeac...484 Kommende* synke* omtanke* Anonymkode: caeac...484
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #66 Skrevet 26. juli 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som familiemedlem så støtte en hverandre om HI er bekymret hvorfor kan ikke hi heller prøve og vise om tanke og ta seg en prat med vedkommende og høre hvordan alt står til støtte denne kommentere moren og prøve og hjelpe hun istedenfor og syke Lavt og melde kommentere foreldre før de faktisk har født barnet. Anonymkode: caeac...484 Nettopp! Som familie så skal man normalt støtte hverandre. Og vet du hva? Hvis man som familie ser at ei som er gravid og hennes mann trolig ikke er i stand til å være god nok mor og far for det barnet de venter, da er det eneste riktige at man hjelper disse to til å få den hjelpen de eventuelt trenger. Og den hjelpen får de gjennom barnevernet, for det er bv som må vurdere om foreldrene er skikket eller ikke og om de har behov for hjelp eller ikke. Hvis Hi har rett i det hun har observert av disse kommende foreldrenes kognitive evner, da er det svært lite sannsynlig at disse to har selvinnsikt nok til selv vurdere om de trenger hjelp eller ikke. Derfor er det helt avgjørende å få fagfolk på banen som kan vurdere dette. Om det viser seg at de ikke trenger hjelp, da er det jo ingen sak. Og om det viser seg at de trenger hjelp er det nettopp det at de får hjelp tidlig nok - før de rekker å skade barnet sitt! - som kan være avgjørende for om de kan beholde barnet. Du kan ikke forvente at familien rundt de kommende foreldrene kan være rundt dem 24 timer i døgnet etter de har fått barnet sitt, og du kan heller ikke forvente at nærmeste familie greier å være objektive nok til å vurdere faktisk omsorgsevne, eller at de har kompetanse til å gjøre det. Familien må gjerne stille opp i tillegg, men her bør barnevernet inn og gjøre en vurdering om disse kommende foreldrene er i stand til å ta seg godt nok av barnet sitt, og ikke minst, hvilken hjelp de ev. trenger for å greie å gjøre det. Vet du en annen ting? Dette lille, uskyldige barnet som snart kommer til verden, det er også His familie! Og dette lille, uskyldige barnet har rett til å beskyttes. Hi er bekymret for at foreldrene ikke kan gi barnet god nok omsorg, og da er det eneste riktige å gjøre å melde en bekymring til barnevernet! Uansett hva du måtte mene og ikke mene... Hvorfor er du så redd bv? Anonymkode: 1af2f...cd4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #67 Skrevet 26. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: HI her... Takk for svar😊 Mer engasjement her enn jeg forventet... Litt oppklaring; - Nei, jeg mener ikke at babyen skal rives vekk ved fødsel - Nei, jeg mener ikke at det å være PU eller på grensen til det betyr at man er ond. - Jo, jeg kjenner godt til fungeringen deres. De er desverre ikke veldig ansvarsfulle... livet handler om å henge med venner på kjøpesenteret, spise kebab og poste «fjortis-mld» på fb. Den kommende moren sutrer og krangler seg ofte til at foreldre skal kjøre henne steder eller betale lege osv som hun ikke har penger til fordi hun har brukt det på kebab og klær. Hun har også ett kraftig temperament om ting ikke går hennes vei. - Ja, jeg kan vurdere funksjonsnivå ganske bra ettersom jeg jobber med nettopp dette til vanlig. - Jo, jeg VET at de fleste vennene deres faktisk HAR PU, da jeg jobber innen spesialhelsetjenesten og dermed har møtt de der i jobbsammenheng. Jeg tror så absolutt de gleder seg, og barnet er nok veldig ønsket. De har helt sikkert mange gode tanker om å bli de beste foreldre. Men... jeg kjenner de også såpass godt at jeg vet de tror det blir litt som en slags dukke. De er absolutt ikke rustet for skriking, full oppmerksomhet, den økonomiske biten, nattevåk osv. Anonymkode: f2dc1...144 Du skriver at du jobber med funksjonsnivå til vanlig og kan vite hva funksjonsnivå hun har osv, men allikevel så måtte du innom forumet her å spør om du kan melde til barnevernet? Hvis du mener at du vet så mye om alt dette, hvorfor spør du her? Anonymkode: 94435...c98
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #68 Skrevet 26. juli 2020 8 minutes ago, Anonym bruker said: Ikke meg du siterer men. Som familie så prøver en selv og hjelpe før en melder bv jeg er ikke redd bv jeg kjenner flere som jobber der. og jeg tror nok at de kommer til og henlegge denne saken for barnet er ikke født enda engang. Dessuten driver ikke vedkommende med rus eller lignende ifølge HI. Da skjønner jeg heller ikke hva problemet er. Alle fortjener og få en sjangse. Det er rimelig med oppfølging fra helsestasjon og HS og JM. så jeg tror nok det er bedre og prøve og glede seg over at denne kommende moren skal få barn og heller sterke ut en hånd og dele bekymringene sine med vedkommende. og snakke sammen og være åpene og ærlig før en melder. Kanskje det ikke er mer en det som skal til. Kanskje ts også kan tilby og hjelpe denne moren og vise at de er der for hverandre. Jeg vet ikke om du eller andre her inne har født før. En fødsel er en stor belastning og jeg tror ikke det vil bli bedre om ts melder før fødsel så lenge det 8kke er snakk om rusavhengihet og at mor er til stor fare for barnet. Så lenge barnet er elsket og ønsket og mor bare er litt enkel så synes jeg ts heller bør sterke ut en hånd en og ringe bv. Anonymkode: 63999...863 Dette! Takk skulle til og skrive det samme Anonymkode: caeac...484
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #69 Skrevet 26. juli 2020 19 minutes ago, Anonym bruker said: Nettopp! Som familie så skal man normalt støtte hverandre. Og vet du hva? Hvis man som familie ser at ei som er gravid og hennes mann trolig ikke er i stand til å være god nok mor og far for det barnet de venter, da er det eneste riktige at man hjelper disse to til å få den hjelpen de eventuelt trenger. Og den hjelpen får de gjennom barnevernet, for det er bv som må vurdere om foreldrene er skikket eller ikke og om de har behov for hjelp eller ikke. Hvis Hi har rett i det hun har observert av disse kommende foreldrenes kognitive evner, da er det svært lite sannsynlig at disse to har selvinnsikt nok til selv vurdere om de trenger hjelp eller ikke. Derfor er det helt avgjørende å få fagfolk på banen som kan vurdere dette. Om det viser seg at de ikke trenger hjelp, da er det jo ingen sak. Og om det viser seg at de trenger hjelp er det nettopp det at de får hjelp tidlig nok - før de rekker å skade barnet sitt! - som kan være avgjørende for om de kan beholde barnet. Du kan ikke forvente at familien rundt de kommende foreldrene kan være rundt dem 24 timer i døgnet etter de har fått barnet sitt, og du kan heller ikke forvente at nærmeste familie greier å være objektive nok til å vurdere faktisk omsorgsevne, eller at de har kompetanse til å gjøre det. Familien må gjerne stille opp i tillegg, men her bør barnevernet inn og gjøre en vurdering om disse kommende foreldrene er i stand til å ta seg godt nok av barnet sitt, og ikke minst, hvilken hjelp de ev. trenger for å greie å gjøre det. Vet du en annen ting? Dette lille, uskyldige barnet som snart kommer til verden, det er også His familie! Og dette lille, uskyldige barnet har rett til å beskyttes. Hi er bekymret for at foreldrene ikke kan gi barnet god nok omsorg, og da er det eneste riktige å gjøre å melde en bekymring til barnevernet! Uansett hva du måtte mene og ikke mene... Hvorfor er du så redd bv? Anonymkode: 1af2f...cd4 Jeg er ikke redd for bv men jeg er I mot "bekymringsmeldinger uten hold" unødvendige ressurser bv må bruke tiden på barnet er ikke født enda. JM HS er også fagfolk de finner ut ganske fort om det er omsorgsvikt inni bildet. Anonymkode: caeac...484
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #70 Skrevet 26. juli 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke meg du siterer men. Som familie så prøver en selv og hjelpe før en melder bv jeg er ikke redd bv jeg kjenner flere som jobber der. og jeg tror nok at de kommer til og henlegge denne saken for barnet er ikke født enda engang. Dessuten driver ikke vedkommende med rus eller lignende ifølge HI. Da skjønner jeg heller ikke hva problemet er. Alle fortjener og få en sjangse. Det er rimelig med oppfølging fra helsestasjon og HS og JM. så jeg tror nok det er bedre og prøve og glede seg over at denne kommende moren skal få barn og heller sterke ut en hånd og dele bekymringene sine med vedkommende. og snakke sammen og være åpene og ærlig før en melder. Kanskje det ikke er mer en det som skal til. Kanskje ts også kan tilby og hjelpe denne moren og vise at de er der for hverandre. Jeg vet ikke om du eller andre her inne har født før. En fødsel er en stor belastning og jeg tror ikke det vil bli bedre om ts melder før fødsel så lenge det 8kke er snakk om rusavhengihet og at mor er til stor fare for barnet. Så lenge barnet er elsket og ønsket og mor bare er litt enkel så synes jeg ts heller bør sterke ut en hånd en og ringe bv. Anonymkode: 63999...863 Om du leser det Hi har skrevet i tråden vil du se at det her er snakk om langt mer enn "bare" at mor er "litt enkel". Og dermed bør du lese det jeg og andre har svart med det i mente. Igjen, den oppfølgingen som skal til i et slikt tilfelle, det er mer enn hva familie kan gjøre eller normalt har kompetanse til. Det er også mer enn hva familie bør ta ansvar for, selv om de ev. har kompetanse. Om bv gjør en vurdering og de henlegger saken, javel, da har fagpersoner vurdert situasjonen til at det er greit, at foreldrene er istand til å ta seg av det kommende barnet. Men det er det bv og fagpersoner som skal gjøre, ikke andre. Og hvis de finner ut at de ikke har gode nok evner pr. i dag, da kan bv sette inn tiltak nå som kan hjelpe foreldrene til å beholde barnet. Hvis undersøkelse skulle vise at de ikke har evner til å ta seg av barnet, da er det avgjørende for barnet at dette beskyttes, slik at det slipper å få ødelagt deler av eller hele livet sitt bare fordi foreldre andre visste kanskje ikke var egnet "burde" få en sjanse... At du tror bv vil henlegge saken er egentlig uvesentlig. Det eneste som er vesentlig er at Hi er bekymret for sikkerheten til det kommende barnet. Da SKAL hun melde fra til bv om dette! Anonymkode: 1af2f...cd4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #71 Skrevet 26. juli 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke redd for bv men jeg er I mot "bekymringsmeldinger uten hold" unødvendige ressurser bv må bruke tiden på barnet er ikke født enda. JM HS er også fagfolk de finner ut ganske fort om det er omsorgsvikt inni bildet. Anonymkode: caeac...484 Lettere om du skriver hele setninger. At du er imot det du kaller "bekymringsmeldinger uten hold", det er bare din mening. Som sagt, les linken jeg la ut tidligere i tråden, hvor bufdir selv er veldig tydelig - og har uthevet med fet skrift - at man ikke trenger være sikker eller ha beviser for å melde, at hvis man er bekymret så skal man melde fra om dette til bv. Å vente til barnet er født, når bekymringen for de kommende foreldrenes omsorgsevne er så alvorlig, det kan være for sent for barnet, det kan gjøre at barnet blir varig skadet av foreldrene, uten at disse ønsker det. Når man er bekymret for så små så er det ikke godt nok å sitte på gjerdet og håpe på at jordmor eller helsestasjon finner ut "ganske fort" om det er omsorgssvikt. "Ganske fort" kan være altfor, altfor sent for dette barnet. Anonymkode: 1af2f...cd4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #72 Skrevet 26. juli 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke enig med deg. Og jeg kjenner flere som jobber I bv. Anonymkode: 63999...863 At du kjenner noen som jobber i bv har ingenting med saken å gjøre. At du er uenig med meg er din rett. Men faktum er likevel at bufdir er veldig tydelig på hva de anbefaler folk å gjøre i slike tilfeller hvor man har bekymring for et barn (eller et kommende barn). Bufdir anbefaler det jeg har skrevet, ikke det du har skrevet. Anonymkode: 1af2f...cd4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #73 Skrevet 26. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ts er jo familiemedlem av vedkommende og alle andre ser jo at TS ikke ønsker denne moren noe godt hun ønsker bare og gjøre livene dems vanskelig og la dem kjenner på påkjennelsen av og bli meldt før hun faktisk har født det er sykt jeg er glad jeg ikke har en slik familie. Anonymkode: caeac...484 Det tror jeg du kan være «glad» for, ja. Det er visst flere med ganske lavt funksjonsnivå som får barn... Anonymkode: cea21...4ab
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #74 Skrevet 26. juli 2020 Jeg har ikke lest alle svarene her, men ville si at du kan ringe og drøfte saken helt anonymt med barnevernet, og spørre om de tenker at det må sendes bekymringsmelding. Anonymkode: 133cc...89d
Nyttårs barn Skrevet 26. juli 2020 #75 Skrevet 26. juli 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke enig med deg. Dette er en bekymringsmelding uten hold. nettopp fordi barnet ikke er født og det blir vanskelig og gjøre noe som helst så lenge mor ikke er narkoman alkoholiker. Så lenge det ikke er noe bevis på at foreldrene er til stor skade for barnet (før barnet er født) så er det lite bv kan gjøre. Dessuten tar bv saker mer serriøst om det kommer fra JM HS eller ansre instutisjoner. når det kommer fra familiemedlemmer tar de det ikke like serriøst da det ofte (ikke alltid) er bekymringsmeldinger som blir sendt ut paga hevn eller at personen som melder bare har fordommer eller ikke liker vedkommende. Dessverre er det mange som benytter seg av bekymringsmeldinger fordi de ikke liker vedkommende eller er I krangel med vedkommende. ofte blir bekymringsmeldinger fra privatpersoner dessverre ikke tatt på alvor. Jeg tror dette hi egenklig er ett troll innlegg det er litt merkelig at TS er så usikker og må spørre her inne siden hun sier hun selv jobber i helsevesenet og sier hun vet så mye. Da synes jeg det er rart og sitte oh spørre her inne. Anonymkode: 63999...863 Barnevernet ser fort om en bekymringsmelding er motivert ut ifra "hevn" eller at man ikke liker vedkommende. Jeg har selv sendt bekymringsmelding som privatperson. Det var mye som var galt i det tilfellet, mange var bekymret og dette barnet ble flyttet fra moren. Det det beste som kunne skjedd barnet som ikke fikk den oppveksten han skulle ha hatt. Da var gutten 10 år og varselklokkene hadde nok egentlig ringt siden han ble født. I HIs tilfelle dreier det seg om et ufødt barn og lavt fungerende foreldre, desto større grunn til å melde. Kanskje kan man unngå at de mister omsorgen ved å sette inn hjelpetiltak og det viktigste er å unngå at et uskyldig barn får en dårlig start i livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå