Gå til innhold

Melde til barnevern...? Usikker...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt...

Ett familiemedlem er blitt gravid. Hun og samboer gleder seg veldig. De er unge (20-23), leier leilighet, hun har ikke jobb og han jobber noe. Greit nok. Det som gjør meg virkelig bekymret er at de begge er såpass «enkle» at de antagelig grenser mot en lettere psykisk utviklingshemming. Vennekretsen deres består kun av andre ungdommer jeg VET har PU. Vil si hun som er gravid har en fungering på linje med ei på 14-16 år. Kjenner jeg får skikkelig klump i magen av situasjonen..... burde jeg sende en mld til barnevernet og informere om dette? Eller la ting gå sin gang og ikke bry meg med andres saker?

Anonymkode: f2dc1...144

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis er det grunnlag for det. Samtidig er sjansen god for at det fanges opp via jordmor/helsestasjon om de fungerer dårlig i rollen. Så jeg tenker du kan ha litt is i magen og se hvordan det går, gjerne stille opp litt ekstra for dem. Og om du blir bekymret av hvordan de håndterer foreldrerollen, kan du vurdere å snakke med dem om å kontakte barnevernet. Ofte er det lettere å få gitt god hjelp om foreldrene føler de er deltakende i prosessen. 

Anonymkode: f7937...67e

Skrevet

Dette vet du svaret på selv, Hi!

Du melder fra, og så får bv og fagpersoner vurdere omsorgsevnen deres når barnet er født.

Selvfølgelig melder du fra!

Anonymkode: 1af2f...cd4

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette vet du svaret på selv, Hi!

Du melder fra, og så får bv og fagpersoner vurdere omsorgsevnen deres når barnet er født.

Selvfølgelig melder du fra!

Anonymkode: 1af2f...cd4

En ting til - jeg ville meldt nå, ikke vente til etter barnet er født. Bedre med forberedelser før de blir foreldre, da kan de ev. testes og kurses om nødvendig før barnet kommer til verden, og det kan etableres kontakt med systemet før fødsel, da vil det trolig bli mindre overveldende enn om de etter fødsel plutselig også må forholde seg til bv for første gang. Jeg tenker det er til de unge foreldrenes beste at det meldes nå. Og ikke minst deres kommende barn.

Anonymkode: 1af2f...cd4

Skrevet

Er du sertifisert psykolog? Du VET at hun som er gravid har et fungeringsnivå på lik linje med en på 14-16 år? Eller er hun rett og slett barnslig av seg? 

Det er lov å ha sex og å bli gravid når man har fylt 16 år. En kvinne med med Downs har lov til å få barn. 

Så hva skal du si at du er bekymret for? At de er enkle mennesker?At hun er umoden? At hun ikke jobber?

Jeg jobber ikke og har 4 barn..

Kanskje hun også har ræva full av penger men hun er ikke materialistisk.

Han jobber noe. Tror du det er lett for folk å få jobb i disse tider? 

Jeg skjønner ikke helt hva du skal melde dem for. Men kjør på om magefølelsen din tilsier det. Jeg regner med at det blir kjapt henlagt uten noe særlig styr for de stakkars enkle fattige menneskene. 

Anonymkode: b1105...576

Skrevet

Nei, her ville jeg ikke meldt. Lav iq behøver ikke å bety omsorgssvikt. 

Mest sannsynligvis ville meldingen blitt avvist. Men tenk deg hvilken belastning det ville vært for paret å få høre at noen mener de er for dumme til å få barn..

Dette vil fanges opp hvis det er noe 

Anonymkode: 9b289...945

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du sertifisert psykolog? Du VET at hun som er gravid har et fungeringsnivå på lik linje med en på 14-16 år? Eller er hun rett og slett barnslig av seg? 

Det er lov å ha sex og å bli gravid når man har fylt 16 år. En kvinne med med Downs har lov til å få barn. 

Så hva skal du si at du er bekymret for? At de er enkle mennesker?At hun er umoden? At hun ikke jobber?

Jeg jobber ikke og har 4 barn..

Kanskje hun også har ræva full av penger men hun er ikke materialistisk.

Han jobber noe. Tror du det er lett for folk å få jobb i disse tider? 

Jeg skjønner ikke helt hva du skal melde dem for. Men kjør på om magefølelsen din tilsier det. Jeg regner med at det blir kjapt henlagt uten noe særlig styr for de stakkars enkle fattige menneskene. 

Anonymkode: b1105...576

Hi er familiemedlem av hun som nå er gravid, det gjør nok at hun kan vurdere funksjonsevnen noenlunde.

Man kan godt bli gravid og beholde når man er 16 år, men omsorgsevne må da ofte vurderes og oppfølging rundt barnet som har fått barn.

Noen få kvinner som har Downs kan bli gravide og få barn, men hvor mange av dem får beholde barna sine, har du tall på det? Jeg vet ikke om noen, fordi de ikke har god nok omsorgsevne for et barn.

At du ikke forstår hvorfor HI skal melde dem, det er egentlig litt skremmende når du selv sier du har omsorg for flere barn. Hi er bekymret for disse kommende foreldrenes omsorgsevne, ikke dere jobb eller mangel på jobb eller økonomi.

Omsorgsevnen! Hi tar heller ikke stilling til om disse har god nok omsorgsevne, men hun har berettiget grunn til å tvile på det med en så svak modenhet/funksjonsnivå og fordi de velger et nettverk av personer som har PU.

Heldigvis er det hverken jeg eller du eller Hi som skal vurdere om de kommende foreldrenes har god nok omsorgsevne for barn. Det er det fagpersoner som bør og skal gjøre.

Hi er bekymret, da er det mer enn grunn nok til å melde fra til barnevernet!

Anonymkode: 1af2f...cd4

Skrevet

En med lettere PU har er ikke på fungerende linje som en 14-16 åring. Heller en 7 - 10 åring. Noen er bare "enkle", og de kan være verdens beste foreldre for det. Omsorgsenvne har ikke nødvendigvis noe med hvor høy IQ man har. 

Om de klarer seg selv og daglige gjøremål ville jeg hatt litt is i magen og sett det an. Fastlege og helsesøster osv vil nok fange dette opp om det ikke vil fungere. Og følge med selv og. 

Anonymkode: ffe69...376

Skrevet

Herregud, nei! La de nå få barnet først og gi de en sjanse. Du vet ingenting om hvordan de vil være som foreldre. Er folk rundt om som har fått barn når de har vært 14 og har likevel klart å bli ansvarsfulle og velfungerende foreldre når barnet har kommet. 

Skjønner ikke hvorfor du vil blande deg inn i noe du absolutt ikke vet hvordan vil bli. Er du sjalu eller? Er jo ikke normal oppførsel av deg. La de være i fred. Hun skal tross alt gjennom offentlige instanser ila graviditeten. 

Anonymkode: df45d...2f0

Skrevet

Diskuter dette med barnevernet. Ikke på et nettforum. 
Ja, det er grunnlag for bekymring det du skriver!

Anonymkode: e5b60...a5f

Skrevet

Hvorfor ikke gi dem en sjans med babyen først og se?

Anonymkode: 7ecaa...b9e

Skrevet

En voksen person med lett psykisk utviklingshemning har en mental alder på 9-12 år. Bare fordi de er «enkel» så er ikke det grunnlag for å melde til barnevernet. 

Anonymkode: b2ef8...f19

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du sertifisert psykolog? Du VET at hun som er gravid har et fungeringsnivå på lik linje med en på 14-16 år? Eller er hun rett og slett barnslig av seg? 

Det er lov å ha sex og å bli gravid når man har fylt 16 år. En kvinne med med Downs har lov til å få barn. 

Så hva skal du si at du er bekymret for? At de er enkle mennesker?At hun er umoden? At hun ikke jobber?

Jeg jobber ikke og har 4 barn..

Kanskje hun også har ræva full av penger men hun er ikke materialistisk.

Han jobber noe. Tror du det er lett for folk å få jobb i disse tider? 

Jeg skjønner ikke helt hva du skal melde dem for. Men kjør på om magefølelsen din tilsier det. Jeg regner med at det blir kjapt henlagt uten noe særlig styr for de stakkars enkle fattige menneskene. 

Anonymkode: b1105...576

Alle kan få barn, også dem med downs, det er riktig. Men, ingen ville latt en kvinne med downs få ansvaret for et barn alene. I noen situasjoner, er det behov for støtte og veiledning.

Dette er en sånn situasjon. 

Anonymkode: 03f25...2ee

Skrevet

Ja, de burde få veiledning.

Å ta vare på et barn, er mer enn å kjøpe klær og varme grøt. Man skal være moden nok til å imøtekomme behov, ivareta og følge opp barnet psykisk, fysisk, emosjonelt og økonomisk. 

Anonymkode: 03f25...2ee

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, her ville jeg ikke meldt. Lav iq behøver ikke å bety omsorgssvikt. 

Mest sannsynligvis ville meldingen blitt avvist. Men tenk deg hvilken belastning det ville vært for paret å få høre at noen mener de er for dumme til å få barn..

Dette vil fanges opp hvis det er noe 

Anonymkode: 9b289...945

Lav IQ er ikke noe som skal få barn. Å være dum er en vedvarende og kontinuerlig omsorgssvikt.

Anonymkode: a86c8...b93

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En voksen person med lett psykisk utviklingshemning har en mental alder på 9-12 år. Bare fordi de er «enkel» så er ikke det grunnlag for å melde til barnevernet. 

Anonymkode: b2ef8...f19

9-12 år stadie er ikke egnet for å ta vare på et barn, da har de ikke forutsetninger til det  emosjonelt og mentalt

Anonymkode: 5ec02...ae6

Skrevet

Har ikke disse foreldre som kan ta ansvar? Snakk med de du. 

Anonymkode: bb743...99a

Skrevet

Herregud. Melde noen før de har fått barn i tilfelle de blir dårlige foreldre fordi en selv syns de er «enkle». Det er å sette seg selv høyt over andre, gitt. Hvordan skal du formidle denne bekymringen til barnevernet?

Anonymkode: 2c26a...5ae

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

9-12 år stadie er ikke egnet for å ta vare på et barn, da har de ikke forutsetninger til det  emosjonelt og mentalt

Anonymkode: 5ec02...ae6

Hun skriver at hun er som en 16 åring. Vel da er hun ikke lett psykisk utviklingshemmet!

Anonymkode: b2ef8...f19

Skrevet (endret)

Men hvor lenge skal det stakkars barnet få være prøvekanin? 

De første mnd har enormt å si for videre utvikling,  og mangelfull omsorg kan sette dype spor i en baby. 

Dette lever jeg med daglig, da vi har et fosterbarn som vi fikk da barnet var 6 mnd. Barnet lider ennå, 9 år etter, pga total omsorgssvikt. Det sitter i kroppen og i minnet. 

Så ja meld ifra, så kan det unge paret få tidlig hjelp og veiledning,  og kanskje en god sjanse til å beholde barnet sitt livet ut. 

Anonymkode: cf3fb...63c

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat. Admin
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke gi dem en sjans med babyen først og se?

Anonymkode: 7ecaa...b9e

«Gi dem en sjans» 🤦🏻‍♀️ 
Stakkars baby. 😔

Anonymkode: 4a23d...6bd

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor lenge skal det stakkars barnet få være prøvekanin? 

De første mnd har enormt å si for videre utvikling,  og mangelfull omsorg kan sette dype spor i en baby. 

Dette lever jeg med daglig, da vi har et fosterbarn som vi fikk da barnet var 6 mnd. Barnet lider ennå, 9 år etter, pga total omsorgssvikt. Det sitter i kroppen og i minnet. 

Så ja meld ifra, så kan det unge paret få tidlig hjelp og veiledning,  og kanskje en god sjanse til å beholde barnet sitt livet ut. 

Anonymkode: cf3fb...63c

Du skriver det jeg hadde tenkt til å si. Vi har også et fosterbarn som kom til oss når det var 4 mnd. Mor har samme diagnose som er bekymringen her.

Først nå, etter 3-4 år begynner barnet å ha tatt igjen det tapte, og klarer å hente inn det de første månedene gjorde av skade. Så meld fra, det er bedre at mor får oppfølging allerede underveis i svangerskapet.

Anonymkode: bbc23...4f6

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver det jeg hadde tenkt til å si. Vi har også et fosterbarn som kom til oss når det var 4 mnd. Mor har samme diagnose som er bekymringen her.

Først nå, etter 3-4 år begynner barnet å ha tatt igjen det tapte, og klarer å hente inn det de første månedene gjorde av skade. Så meld fra, det er bedre at mor får oppfølging allerede underveis i svangerskapet.

Anonymkode: bbc23...4f6

Kan jeg spørre hva slags skade en 4 måneder baby kan ha med tanke på utvikling. Altså jeg forstår tilknyttings skader, men å henge etter andre babyer når en er 4 måneder forstår jeg ikke helt. 

Anonymkode: 4f03c...254

Skrevet

Jeg har vært i omtrent samme situasjon, HI! Jeg meldte ikke, men det ble fanget opp, sannsynligvis allerede hos jordmor under svangerskapet. Etter fødsel gikk det ganske bra, men når barnet ble større, ble det tydelig at de ikke evnet å ta skikkelig vare på barnet. F eks glemte å gi mat, for lite klær, kjørte bil gjennom halve landet uten stopp, de byttet på å kjøre, barnet satt i bilstol 14 timer i strekk! Foreldrene spiller Tv spill og holder på med mobil, enser ikke barnet, gir ikke frokost, barnet står opp selv og legger seg selv. Barnevernet prøver dessverre altfor lenge ulike tiltak slik at barnet skal få være hos foreldrene, mens i dette tilfellet hadde barnet hatt helt andre forutsetninger om det var i fosterhjem. Dette barnet er nå 8 år, og henger etter andre barn i alle sammenhenger. Tror ikke det nytter melde fra før etter at barnet er født, dessverre. 

Anonymkode: 4c2f0...ae0

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hva slags skade en 4 måneder baby kan ha med tanke på utvikling. Altså jeg forstår tilknyttings skader, men å henge etter andre babyer når en er 4 måneder forstår jeg ikke helt. 

Anonymkode: 4f03c...254

Jeg kan godt svare. 
 

Noen babyer vil bli så skadet, at utviklingen stopper opp. Jeg har jobbet på barnehjem i utlandet, hvor 11-åringer var på størrelse med 5-6 åringer, og hvor barna er så psykisk og emosjonelt skadet at de ikke tåler den minste berøring. 
 

Jeg har en kollega som jobbet i barnevernet, hvor de hentet ut et 3 mnd gammelt spedbarn. Barnet var så psykisk og emosjonelt skadet, at det hadde lagt seg til å dø. Barnet hadde ingen reaksjoner, knapt en bevegelse i kroppen. Det tok flere år å reparere. Blant annet var det umulig å mate barnet samtidig som man hadde øyekontakt, fordi barnet ville bli overstimulert og gå i fullstendig vranglås. 

Aldri undervurder hvor stor skade man kan gjøre. Hjernen er kanskje ung, men den tar skade og den husker. 

Anonymkode: 03f25...2ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...