Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #26 Skrevet 24. juli 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan godt svare. Noen babyer vil bli så skadet, at utviklingen stopper opp. Jeg har jobbet på barnehjem i utlandet, hvor 11-åringer var på størrelse med 5-6 åringer, og hvor barna er så psykisk og emosjonelt skadet at de ikke tåler den minste berøring. Jeg har en kollega som jobbet i barnevernet, hvor de hentet ut et 3 mnd gammelt spedbarn. Barnet var så psykisk og emosjonelt skadet, at det hadde lagt seg til å dø. Barnet hadde ingen reaksjoner, knapt en bevegelse i kroppen. Det tok flere år å reparere. Blant annet var det umulig å mate barnet samtidig som man hadde øyekontakt, fordi barnet ville bli overstimulert og gå i fullstendig vranglås. Aldri undervurder hvor stor skade man kan gjøre. Hjernen er kanskje ung, men den tar skade og den husker. Anonymkode: 03f25...2ee Uff det er så vondt å lese 😭. Stakkars små. Anonymkode: 4f03c...254
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #27 Skrevet 24. juli 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan godt svare. Noen babyer vil bli så skadet, at utviklingen stopper opp. Jeg har jobbet på barnehjem i utlandet, hvor 11-åringer var på størrelse med 5-6 åringer, og hvor barna er så psykisk og emosjonelt skadet at de ikke tåler den minste berøring. Jeg har en kollega som jobbet i barnevernet, hvor de hentet ut et 3 mnd gammelt spedbarn. Barnet var så psykisk og emosjonelt skadet, at det hadde lagt seg til å dø. Barnet hadde ingen reaksjoner, knapt en bevegelse i kroppen. Det tok flere år å reparere. Blant annet var det umulig å mate barnet samtidig som man hadde øyekontakt, fordi barnet ville bli overstimulert og gå i fullstendig vranglås. Aldri undervurder hvor stor skade man kan gjøre. Hjernen er kanskje ung, men den tar skade og den husker. Anonymkode: 03f25...2ee Hjerteskjærende! Til HI: Meld fra, f.eks. i brevs form til jordmor. Anonymkode: 8df9a...419
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #28 Skrevet 24. juli 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre hva slags skade en 4 måneder baby kan ha med tanke på utvikling. Altså jeg forstår tilknyttings skader, men å henge etter andre babyer når en er 4 måneder forstår jeg ikke helt. Anonymkode: 4f03c...254 Ser du har fått et annet svar her, og det går mye på det samme. Dette var et liten baby som hadde gitt opp å bruke signalene sine, for de ble aldri hørt. F.eks så hadde det sluttet å gråte, det var 0 signaler om sult, og vi brukte ekstremt lang tid bare på å klare å få blikkontakt. Så da bruker man mnd på å trene opp det, og det går selvfølgelig på bekostning av hva man normalt ville klart som 6, 8 10 mnd. En liten baby har ikke mye overskudd til å f.eks jobbe med motorikk, når det som må læres er at det er faktisk noen her for meg, og jeg får mat og en ny bleie når jeg viser misnøye.... Anonymkode: bbc23...4f6
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #29 Skrevet 24. juli 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skriver det jeg hadde tenkt til å si. Vi har også et fosterbarn som kom til oss når det var 4 mnd. Mor har samme diagnose som er bekymringen her. Først nå, etter 3-4 år begynner barnet å ha tatt igjen det tapte, og klarer å hente inn det de første månedene gjorde av skade. Så meld fra, det er bedre at mor får oppfølging allerede underveis i svangerskapet. Anonymkode: bbc23...4f6 Men nå har ikke denne kommende mora noe diagnose, er synsing på et personlig plan fra HI sin side. Dersom det er bekymring vil lege og jm fange dette opp. Anonymkode: 0fbac...125
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #30 Skrevet 24. juli 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nå har ikke denne kommende mora noe diagnose, er synsing på et personlig plan fra HI sin side. Dersom det er bekymring vil lege og jm fange dette opp. Anonymkode: 0fbac...125 Det kan man dessverre ikke alltid stole på, da en del er flinke til å late som, vise en side ute og i kortere tid enn de greier å følge opp hjemme døgnet rundt. Det er altfor mange barn som skades nettopp fordi de ikke fanges opp tidlig nok! Og derfor SKAL man melde bekymring dersom man har det! Anonymkode: 1af2f...cd4
Rhapsody in blue Skrevet 24. juli 2020 #31 Skrevet 24. juli 2020 Nei, slutt. Pietistiske folk har vi nok av. Jeg gremmes av svarene du har fått.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #32 Skrevet 24. juli 2020 Det er for øvrig også slik at ved bekymringsmelding før barn er født, er det (bortsett fra ved visse typer rusbekymring) frivillig fra mors side å samtykke til en barnevernundersøkelse. Anonymkode: f7937...67e
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #33 Skrevet 24. juli 2020 13 minutter siden, Rhapsody in blue skrev: Nei, slutt. Pietistiske folk har vi nok av. Jeg gremmes av svarene du har fått. Det var overraskende du.... Anonymkode: 5ec02...ae6
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #34 Skrevet 24. juli 2020 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan man dessverre ikke alltid stole på, da en del er flinke til å late som, vise en side ute og i kortere tid enn de greier å følge opp hjemme døgnet rundt. Det er altfor mange barn som skades nettopp fordi de ikke fanges opp tidlig nok! Og derfor SKAL man melde bekymring dersom man har det! Anonymkode: 1af2f...cd4 Denne kvinnen (hi) synes at damen som venter barn er "litt enkel". Det er da ikke ensbetydende med at hun ikke klarer å fungere veldig bra som mor! Hun er jo ikke alene, det er en far med i bildet og. Hadde det være rus i bildet, hadde jeg forstått det. Og å "være enkel" er jo bare noe hi sier, at hun er i familie betyr ikke dermed at hun har rett i det. Personlig vet jeg om et par stykker som ikke "er enkle" men som absolutt ikke er særlig gode mødre. Har aldri sett så mye kjefting og nedsettende snakking til ungene sine. Å være en god mor har ikke noe med intelligens å gjøre (da snakker vi ikke om psyisk utviklingshemming) Anonymkode: 216eb...fb2
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #35 Skrevet 24. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne kvinnen (hi) synes at damen som venter barn er "litt enkel". Det er da ikke ensbetydende med at hun ikke klarer å fungere veldig bra som mor! Hun er jo ikke alene, det er en far med i bildet og. Hadde det være rus i bildet, hadde jeg forstått det. Og å "være enkel" er jo bare noe hi sier, at hun er i familie betyr ikke dermed at hun har rett i det. Personlig vet jeg om et par stykker som ikke "er enkle" men som absolutt ikke er særlig gode mødre. Har aldri sett så mye kjefting og nedsettende snakking til ungene sine. Å være en god mor har ikke noe med intelligens å gjøre (da snakker vi ikke om psyisk utviklingshemming) Anonymkode: 216eb...fb2 Å herlighet. Anonymkode: a86c8...b93
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #36 Skrevet 24. juli 2020 Tenker bv vil være lott forsiktige med å gripe inn i slike saker Om dagen. EMD har ikke bare vært imponert over at norsk bv forhåndsdømmer foreldres omsorgsevne før barna er født. De kan ikke lenger bare anta at det blir sviktende omsorgsevne, de må bevise at det faktisk er det, Helsestasjonen vil antakelig fort se hvis barnet ikke får tilstrekkelig oppfølging, og rapportere til bv om de mistenker noe. Folk fortjener ikke å bli meldt fordi de blir ansett for enkle. Anonymkode: cffa3...a96
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #37 Skrevet 24. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker bv vil være lott forsiktige med å gripe inn i slike saker Om dagen. EMD har ikke bare vært imponert over at norsk bv forhåndsdømmer foreldres omsorgsevne før barna er født. De kan ikke lenger bare anta at det blir sviktende omsorgsevne, de må bevise at det faktisk er det, Helsestasjonen vil antakelig fort se hvis barnet ikke får tilstrekkelig oppfølging, og rapportere til bv om de mistenker noe. Folk fortjener ikke å bli meldt fordi de blir ansett for enkle. Anonymkode: cffa3...a96 Jo, det gjør de virkelig. Anonymkode: a86c8...b93
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #38 Skrevet 24. juli 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker bv vil være lott forsiktige med å gripe inn i slike saker Om dagen. EMD har ikke bare vært imponert over at norsk bv forhåndsdømmer foreldres omsorgsevne før barna er født. De kan ikke lenger bare anta at det blir sviktende omsorgsevne, de må bevise at det faktisk er det, Helsestasjonen vil antakelig fort se hvis barnet ikke får tilstrekkelig oppfølging, og rapportere til bv om de mistenker noe. Folk fortjener ikke å bli meldt fordi de blir ansett for enkle. Anonymkode: cffa3...a96 Barnevernet er jo ikke der bare for å ta barn da, men og for å veilede og hjelpe. Anonymkode: 5ec02...ae6
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #39 Skrevet 24. juli 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker bv vil være lott forsiktige med å gripe inn i slike saker Om dagen. EMD har ikke bare vært imponert over at norsk bv forhåndsdømmer foreldres omsorgsevne før barna er født. De kan ikke lenger bare anta at det blir sviktende omsorgsevne, de må bevise at det faktisk er det, Helsestasjonen vil antakelig fort se hvis barnet ikke får tilstrekkelig oppfølging, og rapportere til bv om de mistenker noe. Folk fortjener ikke å bli meldt fordi de blir ansett for enkle. Anonymkode: cffa3...a96 Det har ikke noe med "å fortjene" å gjøre. Når helsestasjon får mistanke er det ofte for sent, barna er ofte da allerede skadet. Hva fortjener barn som ikke har valgt sine foreldre, mener du? Hvilken beskyttelse skal barn ha? Det er langt bedre for både foreldre og barn å forebygge skade enn å vente til skaden er skjedd. Anonymkode: 1af2f...cd4
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #40 Skrevet 24. juli 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har ikke noe med "å fortjene" å gjøre. Når helsestasjon får mistanke er det ofte for sent, barna er ofte da allerede skadet. Hva fortjener barn som ikke har valgt sine foreldre, mener du? Hvilken beskyttelse skal barn ha? Det er langt bedre for både foreldre og barn å forebygge skade enn å vente til skaden er skjedd. Anonymkode: 1af2f...cd4 Folk fortjener ikke at ufaglærte synsere skal melde den til bv fordi de mener at vedkommende er enkelt møblert. Det må litt mer kjøtt på bena til før hvermannsen skal mene noe om saken. At en (perifer?) slektning mener at den kognitive evnen er på 14-16 år og at de kommende foreldrene henger med andre med lettere pu, er i seg selv ikke en god grunn. Bekymringen bør understøttes av mer konkrete eksempler enn at «jeg mener de er enkelt møblert». Hvorfor mener du det? Klarer de ikke ta vare på seg selv? Mangler de personlig hygiene? Spiser de bare fast food? Har de neglisjert dyrehold? Anonymkode: cffa3...a96
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2020 #41 Skrevet 24. juli 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk fortjener ikke at ufaglærte synsere skal melde den til bv fordi de mener at vedkommende er enkelt møblert. Det må litt mer kjøtt på bena til før hvermannsen skal mene noe om saken. At en (perifer?) slektning mener at den kognitive evnen er på 14-16 år og at de kommende foreldrene henger med andre med lettere pu, er i seg selv ikke en god grunn. Bekymringen bør understøttes av mer konkrete eksempler enn at «jeg mener de er enkelt møblert». Hvorfor mener du det? Klarer de ikke ta vare på seg selv? Mangler de personlig hygiene? Spiser de bare fast food? Har de neglisjert dyrehold? Anonymkode: cffa3...a96 Hi har ikke skrevet hvor nær slektning hun er av den kommende moren. Uansett kan hun ha hatt mye å gjøre med den kommende moren, selv om hun skulle være en såkalt perifer slektning. Når Hi vurderer henne til å ha en kognitiv evne på linje med en 14-, maks 16-åring, så må vi nesten anta at hun har god grunn til å anslå dette, siden Hi faktisk kjenner henne. Det at de kommende foreldrene stort sett bare omgås andre som har lettere pu sier også mest trolig noe om de kommende foreldrene. Det sier i hvert fall at de med større sannsynlighet ikke har en modenhet som tilsvarer sin alder. Hi mener tydeligvis at modenheten og det å ta ansvar er så dårlig utviklet at hun er bekymret for om disse to er i stand til å gi et barn god nok omsorg. Da SKAL det meldes bekymring til barnevernet. Bufdir er tydelig på dette: "Når bør du melde fra? Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du melde fra til barnevernet. Din bekymringsmelding kan være viktig for barnet eller ungdommen det gjelder. Du trenger ikke være sikker på at noe er galt før du melder fra. Har du en magefølelse på at barnet ikke har det bra, bør du kontakte barnevernet. Det er barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp. Din oppgave er å sørge for at barnevernet får vite om barn og unge som har det vanskelig." https://bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/ Legg merke til at det er bufdir som har uthevet de midterste setningene i fet skrift. Her er bekymringen kjent før barnet er født, da bør også bekymringen meldes nå. Like mye for de kommende foreldrenes skyld, som for det kommende barnets skyld. På den måten kan foreldrene få veiledning og ev. hjelpetiltak på plass før fødsel, de kan forberedes mtp. hvordan de ev. vil følges opp etter fødsel osv. Det er ikke synsere på forum som skal avgjøre at det ikke er riktig å melde. Her har den som kjenner de kommende foreldren, HI, en reell bekymring for det kommende barnet, da SKAL det meldes. Anonymkode: 1af2f...cd4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #42 Skrevet 25. juli 2020 Selvsagt bør du melde fra. Man kan ikke regne med at andre instanser plukker opp ev utfordringer denne familien kan ha. Det handler ikke om at foreldrene ikke fortjener det, det handler om å gi barnet en best mulig start på livet. Kanskje er familiehjem tingen, kanskje holder det med ekstra oppfølging av helsesøster, kanskje er overtagelse riktig. Ingening av dette kan noen her vite, men alle som er ærlige må nok innrømme at man kjenner til mennesker som man har tvil om kan gi et barn god nok emosjonell omsorg? Så hi, det er viktig at du melder fra. Ta erfaringen til de to over her som har sett hvor galt det kan gå med foreldre som ikke mener å være slemme med barnet, men som ikke evner å tolke behovene dets. Anonymkode: 5b66e...b2f
Nyttårs barn Skrevet 25. juli 2020 #43 Skrevet 25. juli 2020 Personlig tror jeg at helsestasjon og jordmødre er litt ekstra på vakt med unge foreldre, fordi mange selvfølgelig er mer umodne og ikke nødvendigvis har alt "på stell". Og ja, jeg vet at det ikke nødvendigvis betyr lav omsorgsevnene totalt. Likevel synes jeg du skal melde fra. Når du mistenker at denne jenta er lettere psykisk utviklingshemmet, så bør det ringe en bjelle. Dessuten at de henger kun sammen med folk som har PU, hva sier det deg HI? IQ er faktisk den enkeltfaktoren som har mest og si for hvordan du klarer deg i livet, så det at noen ligger vesentlig under gjennomsnittet er en risikofaktor. Dette paret kan være flotte mennesker, men det som faktisk betyr noe er barnet og barnets rett til gode oppvekstsvilkår. Du må melde fra om din bekymring, så får barnevernet se hva de gjør med opplysningene. Disse foreldrene bør følges opp tettere og muligens klarer de foreldrejobben helt strålende.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #44 Skrevet 25. juli 2020 Meld, ikke vent å se. Tenk hva slags skade de kan påføre barnet dersom de er uegnet. Bedre med tidlig oppfølging og tiltak. Anonymkode: d9b07...e6c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #45 Skrevet 25. juli 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Å herlighet. Anonymkode: a86c8...b93 I lige måde! Folk som mener barnet skal rives vekk fra foreldre på bakgrunn av en person som sier mor er "litt enkel" uten engang å få en sjansje for å se hvor flink hun kan være sier mye om disse personene. Mor har da ikke gjort noe galt, ikke er hun voldelig, ikke bruker hun rus, men er "litt enkel" etter hva hi sier. Jeg tror folk er helt gale jeg!!!! Å HERLIGHET! Anonymkode: 216eb...fb2
Hengebukksvinet Skrevet 25. juli 2020 #46 Skrevet 25. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: I lige måde! Folk som mener barnet skal rives vekk fra foreldre på bakgrunn av en person som sier mor er "litt enkel" uten engang å få en sjansje for å se hvor flink hun kan være sier mye om disse personene. Mor har da ikke gjort noe galt, ikke er hun voldelig, ikke bruker hun rus, men er "litt enkel" etter hva hi sier. Jeg tror folk er helt gale jeg!!!! Å HERLIGHET! Anonymkode: 216eb...fb2 Tror ikke folk mener at barnet skal rives vekk fra foreldrene, men at barnevernet skal være inni bildet og følge med. Barnevernet er der ikke kun for å fjerne barn fra foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #47 Skrevet 25. juli 2020 Skulle jeg meldt på bakgrunn av «syns hun er litt enkel og ung» så hadde jeg hatt mye å melde. Hilsen lærer på barnetrinnet Anonymkode: 2c26a...5ae
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #48 Skrevet 25. juli 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skulle jeg meldt på bakgrunn av «syns hun er litt enkel og ung» så hadde jeg hatt mye å melde. Hilsen lærer på barnetrinnet Anonymkode: 2c26a...5ae Ja nemlig. Når man ser seg rundt så var det nok mange som kunne bli meldt, hvis dette var grunnlaget. Er man empatisk, omsorgsfull og setter barnet før seg selv så gjør det vel ingenting om man er litt "enkel". Og vet om de som anses som "smarte" faktisk ikke har noen av disse tingene og setter seg og sine behov først. Anonymkode: ffe69...376
Nyttårs barn Skrevet 25. juli 2020 #49 Skrevet 25. juli 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skulle jeg meldt på bakgrunn av «syns hun er litt enkel og ung» så hadde jeg hatt mye å melde. Hilsen lærer på barnetrinnet Anonymkode: 2c26a...5ae Er det ikke litt bekymringsfullt om foreldrene kun omgås venner med PU?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #50 Skrevet 25. juli 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skulle jeg meldt på bakgrunn av «syns hun er litt enkel og ung» så hadde jeg hatt mye å melde. Hilsen lærer på barnetrinnet Anonymkode: 2c26a...5ae Jeg har ingen problemer med å skjønne hvilke type utfordringer paret som hi er bekymret for kan få ved å oppdra et barn. Jeg jobber på en videregående skole og der har vi en klasse med tilrettelagt opplæring. Der går de elevene som trenger det lille ekstra. De fyller ikke vilkårene for å delta i spesialklassene, men de har heller ikke forutsetning for å klare å følge ordinær undervisning. De trenger ekstra veiledning i alt fra de sosiale kodene, lære seg personlig økonomi og få tettere oppfølging i den yrkesretta utdanningen de har valgt. De vil aldri få en helt ordinær jobb, men med tilrettelegging kan de komme i lønnet arbeid i et samarbeid med bedriften (som ofte blir i en avdeling i kommunen)og nav. Disse vil forhåpentligvis få seg både leilighet og partner og fikse livet helt greit, med tett oppfølging fra kommune og foresatte. De er kjekke ungdommer som ikke helt ser sine begrensninger og som også drømmer om A4 livet med partner og barn. Men alle som er rundt dem skjønner at det kan bli svært utfordrende. De har ikke forutsetning til å skjønne hva et barn krever, økonomisk og ikke minst emosjonelt. Hvordan vil de takle kolikkbarn, våkenetter, trassanfall, sykdom og skader, følge opp skolearbeid, sørge for riktig utstyr og følge opp fritidsaktiviter? Å få barn er en livslang oppgave og har man mindre kognitive ressurser enn de fleste kan det gå ille med barna som blir født inn i en slik familie. Det kan selvsagt også gå bra, men det er det barnevernet som må ta stilling til. Så hi, det eneste riktige er å melde bekymring, så tar de rette instansene det derfra. Anonymkode: 5b66e...b2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå