Gå til innhold

Sverige


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hvis du er i et rødt land og det går over til å bli grønt så er det ingen karanteneplikt når du krysser grensen, nei. Det er riktig.

Anonymkode: 7af43...037

Sitat Nakstad på pressekonferansen i går: «Dersom du sitter i karantene fordi du har vært i et rødt land, og dette senere skifter farge til grønt, oppheves karanteneplikten».

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sitat Nakstad på pressekonferansen i går: «Dersom du sitter i karantene fordi du har vært i et rødt land, og dette senere skifter farge til grønt, oppheves karanteneplikten».

Anonymkode: 63c6b...76e

Kilde?

Anonymkode: 7af43...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

4 timers karantene. Hva er galt med hodet ditt? Du skal i full karantene. 

Anonymkode: 44773...db3

Håper du og dere andre er flaue over hvordan dere ter dere på nett. Som du sikkert har forstått er det fint lite galt med hodet mitt, men jeg håper du tenker deg om før du uttaler deg på samme måte igjen. Jeg kjenner på at jeg er flau på dine vegne akkurat nå!

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå handler vel ikke folk primært i Sverige fordi de har så mye bedre varer, men fordi det er lavere priser.

Det virker sjokkerende på mange har jeg skjønt, men det finnes faktisk en del nordmenn som ikke har så mye penger at de ikke kan ignorere det faktum at de får bedre råd om de handler i Sverige.

Anonymkode: dcad7...225

Vet du, at det underlige i dette , er at det er ganske mange nordmenn, kanskje det fleste, som ikke bor så nærme svenskegrensa at vi kan dra dit for å handle. Vi klarer oss vi også. Eller mener du at alle med dårlig økonomi, har klumpet seg sammen i boliger langs svenskegrensa?

Anonymkode: 0f961...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke nå, men kommer til å reise etterhvert. Mannen har glutenallergi, utvalget i Sverige er veldig mye større, og prisene mye lavere. 

Anonymkode: d7e6a...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal ikke nå, men kommer til å reise etterhvert. Mannen har glutenallergi, utvalget i Sverige er veldig mye større, og prisene mye lavere. 

Anonymkode: d7e6a...00d

Nettopp varer for glutenallergikere er det eneste holdbare argumentet for å handle i Sverige. Jeg skjønner at man da reiser over og kjøper dette, men alt annet har man sikkert godt nok utvalg av her hjemme. Regner med at dere da kjøper større kvanta, og ikke reiser hver 14. dag. 

Anonymkode: 5995e...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du tar feil. 

Tolletaten og politiet på grensen sier at de som kom i går fikk beskjed om å gå 10 dager i karantene... 

Bråthen forteller at flere misforstod og trodde at grensen åpnet umiddelbart da regjeringen i går annonserte at Värmland var blitt grønt. Disse må nå i karantene.

Anonymkode: 53bf3...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du tar feil. 

Tolletaten og politiet på grensen sier at de som kom i går fikk beskjed om å gå 10 dager i karantene... 

Bråthen forteller at flere misforstod og trodde at grensen åpnet umiddelbart da regjeringen i går annonserte at Värmland var blitt grønt. Disse må nå i karantene.

Anonymkode: 53bf3...53c

Vi trodde ikke at grensen åpnet umiddelbart. Vi visste at grensen åpnet ved midnatt. 
Vi stoppet på grensen og snakket med både toll og politi, vi hadde forstått det rett. Fikk beskjed om at vi hadde 4 timers karantene, da karanteneplikten opphører ved midnatt. 

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi trodde ikke at grensen åpnet umiddelbart. Vi visste at grensen åpnet ved midnatt. 
Vi stoppet på grensen og snakket med både toll og politi, vi hadde forstått det rett. Fikk beskjed om at vi hadde 4 timers karantene, da karanteneplikten opphører ved midnatt. 

Anonymkode: 63c6b...76e

Det er åpenbart mye forvirring rundt dette. Håper myndighetene snart kommer med en redegjørelse. 

Anonymkode: 96366...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er åpenbart mye forvirring rundt dette. Håper myndighetene snart kommer med en redegjørelse. 

Anonymkode: 96366...ee4

Det stod samme beskjed på grenseovergang, du har karantene til midnatt.

Var ingen forvirring ved grensen i går, og vi forholder oss til nyeste informasjon.

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sitat Nakstad på pressekonferansen i går: «Dersom du sitter i karantene fordi du har vært i et rødt land, og dette senere skifter farge til grønt, oppheves karanteneplikten».

Anonymkode: 63c6b...76e

Nå blir jeg helt forvirret. For jeg hørte han sa akkurat motsatt. Kan ikke sitere ordrett, men oppfattet at dersom du var i et land og reiste hjem fra dette landet,mens landet var rødt så må du fullføre karantene , selv om landet blir grønt mens du sitter i karantene. Men dersom du reiser til et rødt land og dette blir grønt mens du er der, trenger du ikke sitte i karantene når du kommer hjem.

Her er det tydeligvis mange tolkninger. Håper de rette instanser kommer med en beskrivelse som alle forstår likt, og korrekt. For nå er ikke jeg sikker lengre. Men uansett så har vi alle fått en hjerne, og forhåpentligvis et snev av vett, fornuft , samvittighet og empati, og da er det lurt å bruke det. 

Anonymkode: 0f961...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå blir jeg helt forvirret. For jeg hørte han sa akkurat motsatt. Kan ikke sitere ordrett, men oppfattet at dersom du var i et land og reiste hjem fra dette landet,mens landet var rødt så må du fullføre karantene , selv om landet blir grønt mens du sitter i karantene. Men dersom du reiser til et rødt land og dette blir grønt mens du er der, trenger du ikke sitte i karantene når du kommer hjem.

Her er det tydeligvis mange tolkninger. Håper de rette instanser kommer med en beskrivelse som alle forstår likt, og korrekt. For nå er ikke jeg sikker lengre. Men uansett så har vi alle fått en hjerne, og forhåpentligvis et snev av vett, fornuft , samvittighet og empati, og da er det lurt å bruke det. 

Anonymkode: 0f961...0ec

Han sa ordrett at om du har vært i et rødt land og dermed sitter i karantene, og dette landet skifter til grønt, så opphører plikten til karantene.

Det er dette de følger ved grensen. Da vi dro i går, snakket vi med de igjen og de sa enda en gang, da er det karantene frem til midnatt. 
 

Ja, jeg ville skammet meg om jeg var enkelte her inne, og i tillegg ta feil. 

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han sa ordrett at om du har vært i et rødt land og dermed sitter i karantene, og dette landet skifter til grønt, så opphører plikten til karantene.

Det er dette de følger ved grensen. Da vi dro i går, snakket vi med de igjen og de sa enda en gang, da er det karantene frem til midnatt. 
 

Ja, jeg ville skammet meg om jeg var enkelte her inne, og i tillegg ta feil. 

Anonymkode: 63c6b...76e

PS; Du må i karantene i 10 dager som Nakstad sier dersom du kommer fra et rødt land. Men, dersom det røde landet skifter til grønt og du sitter i karantene, så oppheves karanteneplikten. 

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er ikke lege akkurat, men han har kanskje et poeng likevel?

Olav Thon: – Å stenge grensen var et alvorlig inngrep
Milliardæren Olav Thon mener nedstengningen av grensen mot Sverige var et feilgrep. Han er glad for Töcksfors og Charlottenberg nå er karantenefrie, og mener at Strömstad også burde vært åpnet for nordmenn.

https://www.vg.no/nyheter/i/EW3jgK/olav-thon-aa-stenge-grensen-var-et-alvorlig-inngrep

Anonymkode: a11d8...a02

Han er ikke lege akkurat?? Han er vel ganske langt fra å være lege? Han ser på den økonomiske delen av nedstengningen, han har ingen kompetanse til å mene noe om den helsemessige gevinsten. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi kom tilbake kl 20, og hadde karantene frem til midnatt, da opphører karanteneplikten. 

Anonymkode: 63c6b...76e

Au! 

Anonymkode: 6cafe...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp varer for glutenallergikere er det eneste holdbare argumentet for å handle i Sverige. Jeg skjønner at man da reiser over og kjøper dette, men alt annet har man sikkert godt nok utvalg av her hjemme. Regner med at dere da kjøper større kvanta, og ikke reiser hver 14. dag. 

Anonymkode: 5995e...eb6

Ikke helt enig der. Både hvetemel, gjær, sukker, endel andre bakevarer, ris, barnemat, knekkebrød, dopapir, såpe, tannkrem osv er mellom 30-50% av prisen i Norge. I tillegg er utvalget noe helt annet. Jeg er i Sverige og handler ca hver 6. uke, men kjøper ikke kjøtt og svært lite alkohol. Har likevel gått opp nesten 1000kr i månedsbudsjett siden mars. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi kom tilbake kl 20, og hadde karantene frem til midnatt, da opphører karanteneplikten. 

Anonymkode: 63c6b...76e

 

På det klokkeslettet du var i Sverige var det fortsatt rød zone. Ergo har du 10 dagers karantene nå. Hvorfor tror du det var tomt i butikken? Fordi alle andre var dumme og du smart? Nei, det var dere som gjorde feil. Hvis du hadde dratt inn i Sverige ETTER kl 24 hadde du sluppet karantene. (4 timers karantene som du snakker om eksisterer ikke. )

Du har misforstått hele greia!

Anonymkode: 8ae12...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

På det klokkeslettet du var i Sverige var det fortsatt rød zone. Ergo har du 10 dagers karantene nå. Hvorfor tror du det var tomt i butikken? Fordi alle andre var dumme og du smart? Nei, det var dere som gjorde feil. Hvis du hadde dratt inn i Sverige ETTER kl 24 hadde du sluppet karantene. (4 timers karantene som du snakker om eksisterer ikke. )

Du har misforstått hele greia!

Anonymkode: 8ae12...11d

Herregud, i fare for å gjenta meg til det kjedsommelige: Vi tok ikke feil. Og ja, vi var smarte. Synd ikke flere klarte å tolke reglene riktig!

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, i fare for å gjenta meg til det kjedsommelige: Vi tok ikke feil. Og ja, vi var smarte. Synd ikke flere klarte å tolke reglene riktig!

Anonymkode: 63c6b...76e

Tror du troller. Det gir jo ingen mening. 

Anonymkode: 0f961...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror du troller. Det gir jo ingen mening. 

Anonymkode: 0f961...0ec

Hva gir ingen mening? Jeg må ærlig innrømme at jeg tror folk må ha veldig tungt for det om de ikke forstår noe så elementært. 

Hvis du sitter i karantene fordi du har vært i et land som er rødt, og dette endrer seg til grønt, da sitter du ikke lenger i karantene. 
 

Men, politiet sa i går at de fleste ikke kom til å forstå hva det innebar, og at de hadde lurt på hvor mange som forstod det.

Vi rakk det før prisene ble skrudd opp og senteret ble invadert, så vi er fornøyde.

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gir ingen mening? Jeg må ærlig innrømme at jeg tror folk må ha veldig tungt for det om de ikke forstår noe så elementært. 

Hvis du sitter i karantene fordi du har vært i et land som er rødt, og dette endrer seg til grønt, da sitter du ikke lenger i karantene. 
 

Men, politiet sa i går at de fleste ikke kom til å forstå hva det innebar, og at de hadde lurt på hvor mange som forstod det.

Vi rakk det før prisene ble skrudd opp og senteret ble invadert, så vi er fornøyde.

Anonymkode: 63c6b...76e

Dette er hva Nakstad sier: 

Han understreker at det nå altså er landets status ved innreisetidspunktet til Norge som er avgjørende.

«Hvis landet du reiste fra er «rødt» på dette tidspunktet, må du i 10 dagers karantene selv om fargen etter noen dager skifter til «grønt». Dersom du kommer hjem fra et «grønt land», har du ingen karanteneplikt, selv om landet du reiste fra få dager senere skifter til «rødt».

Anonymkode: 96366...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er hva Nakstad sier: 

Han understreker at det nå altså er landets status ved innreisetidspunktet til Norge som er avgjørende.

«Hvis landet du reiste fra er «rødt» på dette tidspunktet, må du i 10 dagers karantene selv om fargen etter noen dager skifter til «grønt». Dersom du kommer hjem fra et «grønt land», har du ingen karanteneplikt, selv om landet du reiste fra få dager senere skifter til «rødt».

Anonymkode: 96366...ee4

Det sa ikke Nakstad i går på siste pressekonferanse. Dette er sagt tidligere. 
Både toll og politi praktiserer etter siste oppdatering. 
 

Hvor vanskelig kan det være å forstå? 

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det sa ikke Nakstad i går på siste pressekonferanse. Dette er sagt tidligere. 
Både toll og politi praktiserer etter siste oppdatering. 
 

Hvor vanskelig kan det være å forstå? 

Anonymkode: 63c6b...76e

Veldig vanskelig når det tas fra en anonym på et forum, og ikke kan finnes i skriftlig form i offentlige opplysninger (jeg klarer i hvert fall ikke å finne det). Det virker også totalt urimelig når det er helt motsatt den andre veien (de har understreket flere ganger at vedtakene ikke har tilbakevirkende kraft). 

Anonymkode: 96366...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Veldig vanskelig når det tas fra en anonym på et forum, og ikke kan finnes i skriftlig form i offentlige opplysninger (jeg klarer i hvert fall ikke å finne det). Det virker også totalt urimelig når det er helt motsatt den andre veien (de har understreket flere ganger at vedtakene ikke har tilbakevirkende kraft). 

Anonymkode: 96366...ee4

Siste oppdatering fra gårsdagens pressekonferanse. 

Anonymkode: 63c6b...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siste oppdatering fra gårsdagens pressekonferanse. 

Anonymkode: 63c6b...76e

Takk. Det er tydelig der, men de må klare å gå ut med rederlige og oversiktlige regler. Dette burde kunne finnes i de offentlige retningslinjene (jeg synes fortsatt det lyder helt merkelig).

Anonymkode: 96366...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...