Gå til innhold

Retter du på store barn når de sier sjylling, sjino osv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

🙄 du må ha det jævlig med deg selv. Gammel kjerring som henger her inne år etter år og sprer oppgulp.. Du må ha et tragisk liv.

Anonymkode: 8e1d6...a1a

Mens du derimot, er her inne og sprer glede🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og det vrir seg inni meg når en venninne uttaler disse lydene feil. Det ble oppstyr sist gang jeg korrigerte henne, så prøver å la være...

Anonymkode: c426a...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil at barna mine skal bli tatt seriøst når de vokser opp. Lærer dem også blikkontakt og fast håndtrykk når de hilser på andre. 

Anonymkode: e8c6d...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Språket defineres av oss som snakker norsk og som behersker språket og er forvaltere av den språklige tradisjonen. Og vi definerer dette som feil.

Anonymkode: 27055...9b0

Jeg beklager, men du tar feil. Dette er ikke hvordan språk virker, og det eneste du gjorde her er å vise hvor uviten du er om dette emnet.

Anonymkode: 25880...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en "feil"! Bare en unyttig og  minimalistisk forskjell i TALEspråket. Det er ingen som ikke forstår meningen selv om uttalen er ulik. 

Lurer på hvordan det skal rettes på barn som har denne såkalte feilen, når foreldrene selv uttaler det slik? Her i Bergen snakker de aller fleste jeg kjenner slik. Både lærere, leger og andre med høyere utdanning også. 

Selv bruker jeg sj-lyden hele tiden i talespråket. Ser ikke hensikten med å endre dette. Jeg er samtidig veldig god skriftlig. Synes det er mye viktigere å kunne skrive rett. Dette handler ikke om intelligens, men utelukkende om vane, hvem du har vokst opp med og hvem som har vært med å påvirke språket ditt i oppveksten. 

Slutt å bruke tiden din på å irritere deg over dette, selv om du sannsynligvis synes det er litt å gøy å rette på andre når du selv mestrer lyden så godt... 😉

Anonymkode: 4549c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en "feil"! Bare en unyttig og  minimalistisk forskjell i TALEspråket. Det er ingen som ikke forstår meningen selv om uttalen er ulik. 

Lurer på hvordan det skal rettes på barn som har denne såkalte feilen, når foreldrene selv uttaler det slik? Her i Bergen snakker de aller fleste jeg kjenner slik. Både lærere, leger og andre med høyere utdanning også. 

Selv bruker jeg sj-lyden hele tiden i talespråket. Ser ikke hensikten med å endre dette. Jeg er samtidig veldig god skriftlig. Synes det er mye viktigere å kunne skrive rett. Dette handler ikke om intelligens, men utelukkende om vane, hvem du har vokst opp med og hvem som har vært med å påvirke språket ditt i oppveksten. 

Slutt å bruke tiden din på å irritere deg over dette, selv om du sannsynligvis synes det er litt å gøy å rette på andre når du selv mestrer lyden så godt... 😉

Anonymkode: 4549c...f20

 

Anonymkode: c7451...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Anonymkode: c7451...a23

Huff, du må kjede deg en lørdagskveld. Nevn heller én gang du har vært i tvil om hva en person mente da vedkommende brukte sj-lyden i stedet for en av de andre.

Anonymkode: 4549c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Huff, du må kjede deg en lørdagskveld. Nevn heller én gang du har vært i tvil om hva en person mente da vedkommende brukte sj-lyden i stedet for en av de andre.

Anonymkode: 4549c...f20

Rettelse: du må sjede deg (i tilfelle du ikke forstod).

Anonymkode: 4549c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Rettelse: du må sjede deg (i tilfelle du ikke forstod).

Anonymkode: 4549c...f20

Eventuelt skjede deg...

Anonymkode: 4549c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, du må kjede deg en lørdagskveld. Nevn heller én gang du har vært i tvil om hva en person mente da vedkommende brukte sj-lyden i stedet for en av de andre.

Anonymkode: 4549c...f20

Min nevø som snakket om å ha blitt kløpet i skinnet. Ikke godt å vite hvor på kroppen du mener da, hvis du ikke greier å si kinnet. 

Anonymkode: 063b0...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min nevø som snakket om å ha blitt kløpet i skinnet. Ikke godt å vite hvor på kroppen du mener da, hvis du ikke greier å si kinnet. 

Anonymkode: 063b0...19b

Ser den. Blir jo litt krise om du ikke vet om nevøen din er kløpet i kinnet eller skinnet...

Anonymkode: 4549c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2020 den 19.55, Anonym bruker skrev:

Ser den. Blir jo litt krise om du ikke vet om nevøen din er kløpet i kinnet eller skinnet...

Anonymkode: 4549c...f20

Ja, hvis han vil at jeg skal blåse på, så bør jeg finne stedet.

Anonymkode: 063b0...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...