Gå til innhold

Retter du på store barn når de sier sjylling, sjino osv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I min dialekt uttaler de fleste ordene nesten slik, så det tenker jeg ikke over en gang. Bergen.

Anonymkode: ed231...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter på det, ja. Ingen av mine har fått lov å fortsette med det, selv om de hadde noen små nykker i løpet av barneskolen. Her snakker ikke de fleste slik, men det kommer og går som motefenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter på min seksåring. Jeg er lingvist, og mange lingvister mener det er en språkendring vi bare må la komme. Men jeg vil at vi skal ta vare på kj-lyden, og tror det er fult mulig. 

Anonymkode: 86684...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til det glade vestland. I Rogaland er sj lyd innlagt i dialekten. Hadde hørtes helt noldus ut og rettet til ky- eller ki- lyd her når det er dialekt: med mindre en kommer fra "penere" strøk, hvor de tidligere snakket rent bokmål. 

Anonymkode: e6b20...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen, født og oppvokst i Fyllingsdalen der ungdommen på 70-tallet skiftet ut kj-lyden med sj-lyden også spredte det seg. De aller fleste bergensere spesielt de født etter 70-tallet bruker sj-lyden der kj-lyden skal være, så i Bergen er det helt normalt å snakke slik. 

341C5C82-775A-497B-B3AC-917C525148B2.jpeg

Anonymkode: 8e1d6...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som retter på folk med denne uttalen må ha seriøse fritidsproblemer. Språk er i stadig endring og denne endringen preger nå språket til størsteparten av dagens barn og unge. Er bare å akseptere. Så får det heller skjære litt i ørene når de prater. Regner med dere likevel forstår forskjellen på hva de mener sett ut i fra resten av setningen og konteksten det blir sagt i.

Anonymkode: 4549c...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Velkommen til det glade vestland. I Rogaland er sj lyd innlagt i dialekten. Hadde hørtes helt noldus ut og rettet til ky- eller ki- lyd her når det er dialekt: med mindre en kommer fra "penere" strøk, hvor de tidligere snakket rent bokmål. 

Anonymkode: e6b20...8ad

Det stemmer jo ikke! Jeg bor nord i fylket og vi bruker selvsagt kj-lyd. Det er sjelden å høre noen som sier sjino og sjylling her, altså. 

Anonymkode: 4f193...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter, men når skolen ikke retter og "alle andre" også sier sjino hjelper det lite..

Anonymkode: 1a884...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere som retter på folk med denne uttalen må ha seriøse fritidsproblemer. Språk er i stadig endring og denne endringen preger nå språket til størsteparten av dagens barn og unge. Er bare å akseptere. Så får det heller skjære litt i ørene når de prater. Regner med dere likevel forstår forskjellen på hva de mener sett ut i fra resten av setningen og konteksten det blir sagt i.

Anonymkode: 4549c...f20

Da vet du ikke hva du snakker om. Språk er i endring, men det betyr ikke at et fonem blir naturlig borte på under 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, retter på 4åringen og 5åringen også. Ikke hele tiden men ofte nok til at de vet hva som er riktig. 5åringen har klart det hele tiden, 4åringen klarer ikke de lydene enda.

Anonymkode: 163b8...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Retter på 11 åringen og 7 åringen, 5 åringen sier det riktig. 
Litt humor innimellom. Når 11 åringen sier at hun har lyst på sjylling til middag så henter jeg vannkanna.

Nekter at de ikke skal snakke ordentlig når de blir voksne mennesker. 5 åringen sliter med R. Der sier vi ingenting.

Anonymkode: f748d...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer jo ikke! Jeg bor nord i fylket og vi bruker selvsagt kj-lyd. Det er sjelden å høre noen som sier sjino og sjylling her, altså. 

Anonymkode: 4f193...257

Stemmer at Haugalandet fremdeles har denne lyden. Men i Stavanger og sørover har den blitt visket ut. Jeg forsøker likevel å rette på meg selv, og lære barna det riktig. Men så kommer vi fra finere strøk, hvor vi nesten snakker bokmål 😅

Anonymkode: 45130...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg rettet på mine barn da de var yngre. Nå kan de forskjellen på kj- og skj-lyden og sier det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som retter på folk med denne uttalen må ha seriøse fritidsproblemer. Språk er i stadig endring og denne endringen preger nå språket til størsteparten av dagens barn og unge. Er bare å akseptere. Så får det heller skjære litt i ørene når de prater. Regner med dere likevel forstår forskjellen på hva de mener sett ut i fra resten av setningen og konteksten det blir sagt i.

Anonymkode: 4549c...f20

Du har ikke peiling på språkutvikling, tydeligvis. Det er faktisk fullstendig diskvalifiserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer at Haugalandet fremdeles har denne lyden. Men i Stavanger og sørover har den blitt visket ut. Jeg forsøker likevel å rette på meg selv, og lære barna det riktig. Men så kommer vi fra finere strøk, hvor vi nesten snakker bokmål 😅

Anonymkode: 45130...65c

Høres ut til å være et merkelig sted som bare kommuniserer skriftlig🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Høres ut til å være et merkelig sted som bare kommuniserer skriftlig🤔

Finere strøk, vøtt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men så kommer vi fra finere strøk, hvor vi nesten snakker bokmål 😅

Anonymkode: 45130...65c

Hvorfor tenker du det er «fint» å snakke bokmålsnært...?

Noe av det dummeste jeg hører er folk som kommer fra Vestlandet eller andre steder med dialekt fjernt fra standard østnorsk som liksom skal prate bokmålsnært fordi de tror det gjør dem «finere». Det er noe veldig underdanig og selvutslettende med det. Du blir ikke noe mere Oslofrue, som åpenbart et det store målet for mange, av å legge om dialekta altså.

Folk med tak i seg og et snev av identitet og stolthet holder på dialekta si.

PS: Jeg er selv fra Oslo og snakker standard østnorsk, så det standard DIB-svaret «du er bare misunnelig du!» funker ikke her.

Anonymkode: 02fda...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som retter på folk med denne uttalen må ha seriøse fritidsproblemer. Språk er i stadig endring og denne endringen preger nå språket til størsteparten av dagens barn og unge. Er bare å akseptere. Så får det heller skjære litt i ørene når de prater. Regner med dere likevel forstår forskjellen på hva de mener sett ut i fra resten av setningen og konteksten det blir sagt i.

Anonymkode: 4549c...f20

Ingen fritidsproblemer, men retter på ungene mine. 20-åringen lot seg lett styre, og nå retter hun på sine søsken. 15-åringen er jeg usikker på om faktisk lar seg påvirke av at jeg retter, han sier fortsatt oftere sjino enn kino. 13-åringen trenger fortsatt påminnelser, men har de rette lyden inne. Jeg har nok blitt påvirket, det er ikke lenger sånn at jeg tenker at en journalist burde kunne bedre, men jeg reagerer hver gang. Retter dog ikke på andre enn mine egne unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her rettes det på det jeg syns er passende, altså ikke andres barn når foreldrene er i nærheten feks. Retter på femåringen. Her skal vi hverken ha Østfold l eller sjylling. Jeg er norsklærer og i utgangspunktet inneforstått med at talemål er i stadig endring, men dette handler om mer og forandringen går så fort at man jo kan lure på hva som egentlig skjer. 

 

Anonymkode: bfed2...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her rettes det på det jeg syns er passende, altså ikke andres barn når foreldrene er i nærheten feks. Retter på femåringen. Her skal vi hverken ha Østfold l eller sjylling. Jeg er norsklærer og i utgangspunktet inneforstått med at talemål er i stadig endring, men dette handler om mer og forandringen går så fort at man jo kan lure på hva som egentlig skjer. 

 

Anonymkode: bfed2...3d4

Tjukk l er jo dialekt, på lik linje som rull-r og skarre-r, og kan vel ikke sammenlignes med sjylling, sjino osv

Anonymkode: bb293...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å rette på sjefen sin på 40 år som sier hun skal på sjino? Får helt kløe når voksne folk ikke klarer å snakke skikkelig... og nei, det er ikke normalt å si sjino og sjøttkaker på vår dialekt!

Anonymkode: d6345...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tjukk l er jo dialekt, på lik linje som rull-r og skarre-r, og kan vel ikke sammenlignes med sjylling, sjino osv

Anonymkode: bb293...90f

Østfold-L er ikke det samme som tjukk L. To ulike lyder, man kan godt ha begge to i dialekten og likevel snakke adekvat i forhold til det stedet man bor. Men såkalt lys L (den som kommer når tunga er godt innpå ganen) er en nyere innført lyd i mange byer. Den erstatter mørk L (den som lages når tungespissen står helt fremme mot tennene - si engelsk «wall», så er du der.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Hønefoss og har faktisk til gode å høre det med egne unger eller unger som vanker her. Tror det er snakk om flaks, for jeg synes det høres på offentlige steder i byen hele tiden. 

Anonymkode: b5859...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...